Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5167 168 169 170 171244 245 246 247 248
Antti1
17.03.2012 16:27:50
Mun mielestä kuulokkeet vain silloin ensin, jos musiikin tekeminen niitä kuulokkeita edellyttää esimerkiksi monitoroinnin vuoksi. Muutoin kaiutinmiksaukset tehdään kaiuttimilla ja siihen tosiaan tarvitaan ihan oikeasti ne kaiuttimet. Kuulokkeilla pääsee varmasti alkuun, mutta mulle niiden kanssa kaiuttimilla toistettavan melun työstäminen on vaikeaa edelleenkin, vaikka olen pitkään harjoitellut.
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
Aki
17.03.2012 16:28:48

_keppana: olisiko minun kuitenkin järkevämpi ostaa hyvät kuulokkeet

Jos haluat että tekemäsi musiikki kuulostaa tasapainoiselta kaiuttimissa niin ei. Kuulokkeilla on hiivatin vaikeaa miksata tasapainoista musiikkia.
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
_keppana
17.03.2012 18:00:06
Juu okei on ne kaiuttimet sitten varmaan ostettava ihan ekana. Ei vaan tee mieli tuhlata rahoja huonoihin monitoreihin, jotka menee vaihtoon kuitenkin ennemmin tai myöhemmin.

http://www.thomann.de/fi/samson_resolv_a8.htm

Nuo näyttävät tosiaan näin aloittelijan silmään hyvältä (lue: en tiedä moniteoreista mitään), mutta ei vissiin ole kovin hyvässä suosiossa, kun ei kukaan keneltä olen kysellyt oikein tiedä kyseisistä monitoreista mitään. Hintaluokassaan varmaanki ihan pätevät? Ja tosiaan ihan makuuhuoneeseen tulevat pöydälle, jolta löytyy läppäri, midikiippari ja mpc 1000 eli ei mihinkään oikeaan studioon.
Aki
17.03.2012 19:14:17

_keppana: http://www.thomann.de/fi/samson_resolv_a8.htm

Mä olen kuullut puhuttavan hyvää Samson Rubiconista, mutta en ole itse törmännyt vielä lähikenttämonitoreihin jotka toimis 8" elementillä edes yhtä hyvin kuin saman sarjan pikkuveli. Etenkin jos ne tulee sulla vain pöydälle huoneen nurkkaan, niin suosittelisin pienempää bassoelementtiä. Samson Rubicon R6a:

http://www.thomann.de/fi/samson_rubicon_r6a.htm
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
_keppana
18.03.2012 16:24:45
Aki: Mä olen kuullut puhuttavan hyvää Samson Rubiconista, mutta en ole itse törmännyt vielä lähikenttämonitoreihin jotka toimis 8" elementillä edes yhtä hyvin kuin saman sarjan pikkuveli. Etenkin jos ne tulee sulla vain pöydälle huoneen nurkkaan, niin suosittelisin pienempää bassoelementtiä. Samson Rubicon R6a:

http://www.thomann.de/fi/samson_rubicon_r6a.htm

Hmm eli siis kannattaa suosia pienempiä bassoelementtejä, kuin 8"? Voitko valaista aloittelijaa, että minkä takia on näin? Saa myös suositella jotain hintaansa nähden laadukkaita suht halpoja monitoreja, kun en osaa millään päättää, että mitkä tilaisin. On niin paljon vaihtoehtoja, ettei päästään pyörällä oleva aloittelija pysy kärryillä.
Aki
18.03.2012 19:18:14

_keppana: Hmm eli siis kannattaa suosia pienempiä bassoelementtejä, kuin 8"? Voitko valaista aloittelijaa, että minkä takia on näin?

Koska ne soundaa paremmalta. Käy kuuntelemassa oletko itse samaa mieltä. Veikkaan tuon johtuvan isomman elementin hitaudesta, tai siitä ettei se (ainakaan näissä edullisemmissa) toista rajataajuusaluetta yhtä skarpisti.

Saa myös suositella jotain hintaansa nähden laadukkaita suht halpoja monitoreja

Foorumien, Sound On Soundin ym arvostelujen perusteella suosittelen yhä Samson Rubicon R6a:ta.
Viocress
19.03.2012 10:01:07

Mulla olis ylimääräisenä Samsonin R5a-pari (http://www.thomann.de/fi/samson_rubicon_r5a.htm), joista toinen pitäisi korjata. Lähtis melkein ilmaiseksi. Voi pistää viestiä jos kiinnostaa.
astralsleep.net -Atmospheric ancient doom metal with space elements-
Hutte
20.03.2012 23:15:08

Logic 9 ja automaatiot aiheuttaa päänvaivaa:

Kun teen raidalle volume-automaation niin se käytännössä korvaa perinteisen liun mikseri-ikkunassa. Toisin sanoen, kyseisen raidan voimakkuutta ei voi enää säätää liukua nostamalla/laskemalla koska se pomppaa aina automaation määrittämään lukemaan, mikä on sinänsä varsin loogista ja ymmärrettävää.

Esimerkki: Biisissä on kitararaita johon on soitettu koko biisi läpi. Haluisin kuitenkin laskea sen volumea kertseihin. Niinpä teen automaation joka laskee volaa kertseissä ja palauttaa takaisin alkuperäselle tasolle aina muuten. Operaation jälkeen raita ei enää tottele mikserin liukuja vaan soi automaation mukaan.

Onko tohon mitään jippoa että sais mikserin liun vaikuttamaan esim. niin että liuku laskisi koko automaation volaa. Eli koko automaatiokäyrä tippuis liun mukana? Vai onko se naputeltava alaspäin sieltä automaatiosta kun session loppupäässä huomaa että skebat tulee hiukan liian lujaa?
Klezberg
20.03.2012 23:23:52

Hutte: Logic 9 ja automaatiot aiheuttaa päänvaivaa:

Kun teen raidalle volume-automaation niin se käytännössä korvaa perinteisen liun mikseri-ikkunassa. Toisin sanoen, kyseisen raidan voimakkuutta ei voi enää säätää liukua nostamalla/laskemalla koska se pomppaa aina automaation määrittämään lukemaan, mikä on sinänsä varsin loogista ja ymmärrettävää.

Esimerkki: Biisissä on kitararaita johon on soitettu koko biisi läpi. Haluisin kuitenkin laskea sen volumea kertseihin. Niinpä teen automaation joka laskee volaa kertseissä ja palauttaa takaisin alkuperäselle tasolle aina muuten. Operaation jälkeen raita ei enää tottele mikserin liukuja vaan soi automaation mukaan.

Onko tohon mitään jippoa että sais mikserin liun vaikuttamaan esim. niin että liuku laskisi koko automaation volaa. Eli koko automaatiokäyrä tippuis liun mukana? Vai onko se naputeltava alaspäin sieltä automaatiosta kun session loppupäässä huomaa että skebat tulee hiukan liian lujaa?

Raidan voimakkuuttahan voi säätää myös monista plugareista, jos automaatiolla tehty volyymi on käyränä oikein mutta väärällä tasolla. Gain-plugarin käyttö lienee selkeintä, silloin näkee suoraan että siellä on gaininsäätö mukana ketjussa. Itse kyllä käytän esim. eq:n tai kompressorin lähtötason säätöä, kunhan tietää mitä tekee.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
kiiski
21.03.2012 07:13:02
Logicissakin lienee kait mahdollista maalata automaatiopisteet (marquee tms.) työkalulla ja siirtää koko roskaa alaspäin?
pisa
22.03.2012 20:59:15
Koitti muutto kerrostaloon ja nyt tarvitaan neuvoja seuraavassa asiassa:
Kitaravahvistinta en sattuneesta syystä tule täällä käyttämään, eikä sähkiksen soitto akustisena motivoi. Tarve olisi siis jonkunlaiselle palikalle, mistä saisi kitarasoundeja metallimusiikkiin ja voisi kuulokkeiden kanssa soitella biisien mukana.
Ongelmahan on nyt se että en ymmärrä laitteista mitään. Pitäisikö tässä ostaa jotakin multiefektiä (Korg Pandora? Pod? tms...), USB-interfacea vai jotain aivan muuta? Plussaahan olisi jos laitteesta saisi suoraan hetken inspiraatiot vietyä koneelle, mutta pääasia tosiaan tuo kerrostalosoittelu.
Klezberg
22.03.2012 21:10:48

kiiski: Logicissakin lienee kait mahdollista maalata automaatiopisteet (marquee tms.) työkalulla ja siirtää koko roskaa alaspäin?

Joo, aloin miettiä samaa, mutta kun ei ole vielä tarpeeksi kokemusta tästä nykylogicista (eikä 10 vuoden takaa paljon muista).

Automation selection tool näyttäisi olevan ratkaisu jos haluaa sitä käppyrää siirtää kokonaisena. Marqueella valitseminen ei näytä valitsevan niitä automaatiokäyrän noodeja,
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Aki
23.03.2012 01:09:18

pisa: Tarve olisi siis jonkunlaiselle palikalle, mistä saisi kitarasoundeja

Sulla on kaks vaihtoehtoa.

1) Hardware eli "rauta", jossa on vahvistin- sekä kaiutinsimulaatio. Line6 Pod, Vox ToneLab, jne. Siinä mielessä simppeliä että laite on nopeasti käyttövalmis, ja soundit on ne mitä vaihtoehtoja tehtaalla on päätetty antaa.

2) Ohjelmisto eli "softa". PC:lle saa useita mainioita ilmaisiakin vahvistinsimulaattoreita, ja lisää tulee. Päivitettävissä, ja soundivaihtoehtoja löytyy monista softista. Voit myös äänittää kitaraa yhdellä soundilla, ja vaihtaa käyttämääsi vahvistinta myöhemmin. Huonona puolena tarvitset esim. USB-interfacen jossa on instrumenttiliitäntä, sekä ääniharrasteluun sopivan tietokoneen sekä äänitysohjelman. Oppimiskäyrä on tämän takia hieman jyrkempi.

Mä en käytä kotona vahvistimia enkä rautapohjaisia vahvistinsimulaattoreita enää lainkaan. Teen jammailut ja äänitykset aina ainoastaan softilla.
andy-boy
23.03.2012 13:27:04
äänittelen tässä Audacityllä wah-riffiä ja treblet särkee korvat. Oisko tietoa miten saisin softassa desibeli-käyrät järkevästi vähä hillitymmäks? Polkimena mul on se iha perus crybaby.
Aki
23.03.2012 13:54:15

andy-boy: äänittelen tässä Audacityllä wah-riffiä ja treblet särkee korvat.

Onhan sulla käytössä vahvistin sekä kaiutin, tai niiden simulaatiot?

Ps. Et sä "desibelikäyriä" halua muuttaa. Taajuuskäyrä tässä on ongelmana.
Klezberg
23.03.2012 13:56:07

Aki: Sulla on kaks vaihtoehtoa.

1) Hardware eli "rauta", jossa on vahvistin- sekä kaiutinsimulaatio. Line6 Pod, Vox ToneLab, jne. Siinä mielessä simppeliä että laite on nopeasti käyttövalmis, ja soundit on ne mitä vaihtoehtoja tehtaalla on päätetty antaa.

Ainakin Pod XT:ssä pystyy itse säätämään soundeja ja tallettamaan niitä, joko napeista tai tietsikan kautta. Netissä on jaossa muiden tekemiä soundeja ja Line& on myynyt lisää mallinnuksia. Toinen asia on sitten miellyttääkö värkin soundit.
Aki
23.03.2012 16:21:11

Klezberg: Ainakin Pod XT:ssä pystyy itse säätämään soundeja ja tallettamaan niitä, joko napeista tai tietsikan kautta.

Säätämään, kyllä, mutta plugareissa puolestaan voi yhdistellä vahvistimia ja kaiuttimia eri valmistajien softista, käyttää vaikka kymmentä erilaista chorus-efektiä samaan aikaan, ja vaikka autotunea (joka on reaaliaikaisena aika vänkä kokemus, samoin kuin midi-kirkkourkujen soittaminen tavallisella sähkökitaralla). Ja plugareita kehitetään ja julkaistaan jatkuvasti lisää. Mm. näiden takia olen itse vahvasti plugarien kannalla. Ainoastaan jos tietokoneita kohtaan löytyy ylitsepääsemättömiä antipatioita, on erillinen mallintava laite suositeltavissa.

Toinen asia on sitten miellyttääkö värkin soundit.

Sepä se. Jos taas plugarien soundi ei miellytä, laajentaminen ja vaihtaminen on mahdollista aina tarpeiden ja mielihalujen mukaan.
pisa
23.03.2012 17:13:03
Huonona puolena tarvitset esim. USB-interfacen jossa on instrumenttiliitäntä, sekä ääniharrasteluun sopivan tietokoneen sekä äänitysohjelman.

Jos tohon softapuolelle kallistuis ni kannattaako tietokoneessa ottaa jotakin muuta sitten huomioon kuin että löytyy se USB-portti ja oikee käyttis. Monet vehkeet näyttäis toimivan pelkästää XP:llä ja iteltähän löytyy tietenkin Win7. Pitääkö äänikortti huomioida, vai toimiiko toi interface itessään äänikorttina?
rintapek
24.03.2012 03:05:22

Aki: Säätämään, kyllä, mutta plugareissa puolestaan voi yhdistellä vahvistimia ja kaiuttimia eri valmistajien softista, käyttää vaikka kymmentä erilaista chorus-efektiä samaan aikaan, ja vaikka autotunea (joka on reaaliaikaisena aika vänkä kokemus, samoin kuin midi-kirkkourkujen soittaminen tavallisella sähkökitaralla). Ja plugareita kehitetään ja julkaistaan jatkuvasti lisää. Mm. näiden takia olen itse vahvasti plugarien kannalla. Ainoastaan jos tietokoneita kohtaan löytyy ylitsepääsemättömiä antipatioita, on erillinen mallintava laite suositeltavissa.

Sepä se. Jos taas plugarien soundi ei miellytä, laajentaminen ja vaihtaminen on mahdollista aina tarpeiden ja mielihalujen mukaan.

Toi on varmasti totta.

Mut ensisijaisesti kandee kumminkin hankkia vehjes, jota osaa käyttää ja jota tykkää käyttää. Tarpeet voi jatkossa muuttua ja nälkäkin voi syödessä kasvaa.

Saundimakuja on monia, eikä niist voi sanoa et ne ois oikeita tai vääriä. Mä en o kitaristi enkä studiovelho, mut esim. toi tonelab/pod- vertailu on tietty mallistakin riippuen epäolennaista. Mun stressiklubissa esim. toi tonelab oli saundiltaan oikeella hehtaarilla ruuvaamatta yhtään mitn. Podeja sai ruuvata tuntitolkulla, ennko oltiin edes sielläpäin. Joku toinen valitsee just toisinpäin, eikä siin o mitn vikaa.

Sattuneesta syystä mä ymmärrän hirveen hyvin sitä porukkaa, joka vaan tahtoo simppelisti tehdä sitä musaa tappelematta tietokoneen asetusten kanssa.
One kind of music only - the good kind
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)