blues guitar 17.03.2012 07:14:49 (muokattu 17.03.2012 08:19:58) | |
---|
LaMotta: Kaiken spekuloinnin jälkeen voidaan siis todeta, että telen ja straton ero on ergonomiassa, ja että 335 on hienoista hienoin keppi? Anteeksi kun pääsi lipsahtamaan ohi aiheen. Olen vain niin innoissani uudesta hankinnasta. Ymmärtänette? : ) Edit: Tyylikkäimpiä ja tyylikkäin ei ole sama asia. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
klobasa 17.03.2012 10:43:47 | |
---|
Tässäkin ketjussa on muutamaan otteeseen tullut ilmi straton runkomallin "parannukset", eli rungon contourit / pyöristykset. Nyt mitä enemmän olen soitellut telellä niin vahvistuu entisestään se, että telecasterin kulmikkaampi olemus on juuri se asia miksi tele istuu minun syliini paljon paremmin kuin strato. Pari juttua: Straton sisäpyöristys (mikä vastaa vatsaan / rintaan) kallistaa kitaraa aina hieman "ulospäin". Kitara on siis aina hieman kallellaan jos se vastaa kehoon vs. telecaster, jossa se pysyy aina pystysuunnassa suorana. Mielestäni tuo straton kallistus on huono koska sehän laittaa kaulakättä juuri tarpeettomasti väärään suuntaan vinoon... Jos istuu rennosti esim. sohvalla (löhöillen, kitara sylissä) niin strato makaa sylissä täysin kallellaan...tele pysyy tuolloinkin hyvässä soittoasennossa, otelauta ei ole kallistunut ulottumattomiin. Oikean käden alle tuleva runkopyöristys tekee stratossa sen, että käsivarrelle ei tule "tukipistettä". Ainakaan mun käsivarsi ei saa siitä tukea. Telellä soitettaessa oikea käsi lepää minulla kokoajan tukevasti sitä reunaa vasten. Tämä tuo kielten näpyttämiseen tarkkuutta, koska kädellä on kokoajan kiintopiste. Contourien puuttuminen tekee ihan tavallisesta soittoasennosta niin tukevan, että pystyn soittamaan .011 setillä koskematta lainkaan kaulan takaosaan (en kämmenellä, en peukalolla). Enhän noin toki silti soita, mutta se onnistuu. Kaulan paksuus menettää merkitystään. Stratolla en voi soittaa noin. Tämä kaikki johtuu vain siitä, että oikea käsi ja keho pitää kitaran paremmin paikoillaan koska rungosta puuttuu pyöristykset... Soittajassahan se vika on jos soitto ei suju, mutta nyt ei ole kyllä enää paluuta stratoon. Tai no voisihan joskus hommata stratorungon reunalistoilla ja ilman contoureja... Straton ja telen erot soundillisesti...evvk, kummastakin saa hyviä soundeja :) |
pmu: Tässäkin ketjussa on muutamaan otteeseen tullut ilmi straton runkomallin "parannukset", eli rungon contourit / pyöristykset. Nyt mitä enemmän olen soitellut telellä niin vahvistuu entisestään se, että telecasterin kulmikkaampi olemus on juuri se asia miksi tele istuu minun syliini paljon paremmin kuin strato. Pari juttua: Straton sisäpyöristys (mikä vastaa vatsaan / rintaan) kallistaa kitaraa aina hieman "ulospäin". Kitara on siis aina hieman kallellaan jos se vastaa kehoon vs. telecaster, jossa se pysyy aina pystysuunnassa suorana. Mielestäni tuo straton kallistus on huono koska sehän laittaa kaulakättä juuri tarpeettomasti väärään suuntaan vinoon... Jos istuu rennosti esim. sohvalla (löhöillen, kitara sylissä) niin strato makaa sylissä täysin kallellaan...tele pysyy tuolloinkin hyvässä soittoasennossa, otelauta ei ole kallistunut ulottumattomiin. Oikean käden alle tuleva runkopyöristys tekee stratossa sen, että käsivarrelle ei tule "tukipistettä". Ainakaan mun käsivarsi ei saa siitä tukea. Telellä soitettaessa oikea käsi lepää minulla kokoajan tukevasti sitä reunaa vasten. Tämä tuo kielten näpyttämiseen tarkkuutta, koska kädellä on kokoajan kiintopiste. Täsmälleen samaa mieltä! Täälläkään ei ole stratoon paluuta. Hauskaa miten olin kelaillut ihan samoja juttuja viimeiset pari viikkoa. Ollaan nyt rehellisiä. Ei metallimusiikki pyri koskettamaan kuulijoitaan älyn kautta. Klassinen usein pyrkii. Ja avantgarde jazz myös. -Pirkka@hifiharrastajat.org |
AngieRainbow 17.03.2012 16:12:29 | |
---|
Stratossa ja telessä mielipiteitä jakaa varmaan myös kitaroiden ulkonäkö. En tiedä mitään muuta kitaraa, jossa näkemykset ullkonäöstä jakautuvat yhtä jyrkästi kuin telessä. Toisten mielestä (esim. mun vaimo) tele on aivan järkyttävän ruma. Toiset taas tykkää, että tele on aivan helvetin tyylikäs. Mä oon varmaan vielä vähän liian nuori telelle, kun ikää on vasta 29 vuotta. Telehän on tunnetusti miesten kitara. What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
Kuha 17.03.2012 17:01:57 | |
---|
pmu: Pari juttua: Straton sisäpyöristys (mikä vastaa vatsaan / rintaan) kallistaa kitaraa aina hieman "ulospäin". Kitara on siis aina hieman kallellaan jos se vastaa kehoon vs. telecaster, jossa se pysyy aina pystysuunnassa suorana. Mielestäni tuo straton kallistus on huono koska sehän laittaa kaulakättä juuri tarpeettomasti väärään suuntaan vinoon... Itse olen välttänyt tuon ongelman soittamalla Stratoa väärinpäin. |
blues guitar 17.03.2012 18:12:15 (muokattu 17.03.2012 19:00:45) | |
---|
AngieRainbow: Mä oon varmaan vielä vähän liian nuori telelle, kun ikää on vasta 29 vuotta. Telehän on tunnetusti miesten kitara. Joo...Juuri ja juuri saat stratoa soittaa ja siinäkin pitäisi vielä olla vähintään humppari tallassa ja mielellään alavire :D :D :D ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Jii-Gee 17.03.2012 18:20:42 | |
---|
Kuha: Itse olen välttänyt tuon ongelman soittamalla Stratoa väärinpäin. Sulla on kielet äijään päin !?? ( Joo..pvän puujalka >> ..I'll get mi coat... ) |
lonelyplayer 17.03.2012 21:15:13 | |
---|
_Petri_: Tosi on. No jos hetkonen vakavasti puhutaan, niin ainakaan itse en ole pystynyt vielä löytämään yhtä "parasta" kitaramallia. Sama pätee vahvistimiin, musiikkityyleihin ja oikeastaan ihan kaikkeen elämässä: vaihtelu virkistää. Järkevin kommentti pitkään aikaan. Tää sen "oikean saundin" hakeminen on pitkä polku... joka ei lopu koskaan. Valitettavasti. Joka tälle tielle joutuu/lähtee, kannattaa ainakin hankkia iso ja kohtuuhintainen kämppä huonommaltakin alueelta koska aika nopeasti alkaa huonetila täyttyä :) Saunalahden mainosta mukaillen: eihän tässä ole mitään järkee ... Ei silti, vielä on paljon kitaroita ja vahvistimia kokeilemattakin... |
aristoteles666 17.03.2012 21:18:21 (muokattu 17.03.2012 21:19:00) | |
---|
lonelyplayer: Järkevin kommentti pitkään aikaan. Tää sen "oikean saundin" hakeminen on pitkä polku... joka ei lopu koskaan. Valitettavasti. Joka tälle tielle joutuu/lähtee, kannattaa ainakin hankkia iso ja kohtuuhintainen kämppä huonommaltakin alueelta koska aika nopeasti alkaa huonetila täyttyä :) Saunalahden mainosta mukaillen: eihän tässä ole mitään järkee ... Ei silti, vielä on paljon kitaroita ja vahvistimia kokeilemattakin... kolme neljä vuotta ensin hagströmilla, ja yamahalla, sen jälkeen yhdellä ja samalla squierin stratolla noin 26 vuotta. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. |
lonelyplayer 17.03.2012 21:33:52 (muokattu 17.03.2012 22:09:24) | |
---|
aristoteles666: kolme neljä vuotta ensin hagströmilla, ja yamahalla, sen jälkeen yhdellä ja samalla squierin stratolla noin 26 vuotta. Lueskelin justiinsa Fenderin Telecaster Manual kirjaa, hienoa luettavaa. Vastaava kirja on Stratocasteristakin. Mutta mitä kirjan kirjoittaja painotti... hyvin säädetty Squier strato tai tele on parempi soitin kuin kallein Custom Shopin jos se on huonosti säädetty instrumentti. Aikamoinen totuus. Ilmeisesti hallitset hyvin kitaran huollon ja säätämisen ja sulle tuli alunperin hyvä yksilö ! Olen kateellinen ... :) |
RamoQ 17.03.2012 22:27:12 (muokattu 17.03.2012 22:27:22) | |
---|
AngieRainbow: Mä oon varmaan vielä vähän liian nuori telelle, kun ikää on vasta 29 vuotta. Telehän on tunnetusti miesten kitara. Minun on siinätapauksessa oltava melkoinen miessss, kun ostin ensimmäisen Teleni 14 -vuotiaana.. :) Ja mikäpä Telen kaveriksi sopisikaan paremmin kuin Strato? "Nobody boogie like the boogieman" |
AngieRainbow 18.03.2012 00:29:54 | |
---|
RamoQ: Minun on siinätapauksessa oltava melkoinen miessss, kun ostin ensimmäisen Teleni 14 -vuotiaana.. :) Tämä tapahtui siis 60-luvulla? :D What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
blues guitar 18.03.2012 09:19:33 | |
---|
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Kaihua 18.03.2012 22:54:38 | |
---|
Höh, ostin teleni viistoista-kesäsenä mutten vieläkään osaa kunnolla soittaa. Mikä tässä nyt oikein mättää..? Tirehtööri tietää sen, se on loppu tämän sirkuksen |
Vetehinen 20.03.2012 23:06:30 (muokattu 21.03.2012 08:10:15) | |
---|
pmu: Straton sisäpyöristys (mikä vastaa vatsaan / rintaan) kallistaa kitaraa aina hieman "ulospäin". Kitara on siis aina hieman kallellaan jos se vastaa kehoon vs. telecaster, jossa se pysyy aina pystysuunnassa suorana. Mielestäni tuo straton kallistus on huono koska sehän laittaa kaulakättä juuri tarpeettomasti väärään suuntaan vinoon... Eipä ole straton mahakourusta ollut mitään harmia minulle. Tottumiskysymyksiähän nämä ovat. Taitaa riippua mahan muodosta ja löhöilyasennosta, miten kauas otelauta karkaa. Omaan tatsiin stratossa on juuri sopivasti tasaista pintaa, mutta eipä telecasterin, les paulin tai muidenkaan kitaroiden kohdalla liioista kulmikkuuksista ole ollut haittaa. Sen sijaan jääpuikkoon persiissä en ole vielä tottunut. Tuo komppikäden contour on toki kinkkinen juttu jos siitä ei saa käsivarrelle ollenkaan tukea. Ihmettelen tässä kohti vähän. Eipä muuta. Music is the best escape. |
Rämppy 21.03.2012 09:42:52 | |
---|
Ehkä noita kumpaakaan kitaraa ei ole suunniteltu löhöillen soitettavaksi ;-) Sen sijaan seisten ja istualtaan soitettaessa Strato on huippumukava. Ja kyllä Telekin on erittäin mukava soittaa sekä istualtaan että seisten, joskin reunapyöristykset tekee stratosta sellaisen että se on ikään kuin osa soittajan vartaloa. Molemmat ovat tasapainoisia kitaroita, mikä on iso plussa ja merkki hyvästä suunnittelusta. Kaula ei sukella eikä rungon naamapuoli kallistu alaspäin, kuten on taipumusta esim. joissain Gibsonin klassikkomalleissa. Hyvät Stratot ja Telet ovat suhteellisen kevyitä, mikä on soittomukavuuden kannalta oleellista, kun soitetaan seisten ja vähänkin pidempää settiä. En sitten malttanut olla sanomatta. |
klobasa 21.03.2012 10:06:13 | |
---|
Kyllähän strato on sylissä ja käsissä sulavamman tuntuinen kuin tele juurikin niiden pyöristysten vuoksi, sitähän en minäkään kiellä. Muotoutuu hyvin kroppaan. Vaikka ihan soittoharrastuksen alussa (muistaakseni 1997) omistin lyhyen aikaa telecasterin niin möin sen pois koska se oli niin palikkamainen. Sen jälkeen olen aina soitellut stratoilla tai muilla stratomaisilla kitaroilla. Ja aina on ollut ongelmia oikean käden tarkkuuden kanssa... Ei kestänyt kuin maaliskuuhun 2012 asti, että keksin ongelman lähteen olevan se reunapyöristys mikä jää oikean käden alle :) Telellä oikea käsi jää itselläni hyvin erilaiseen kulmaan vs. strato. Mutta myönnän ihan suoraan, että tämä onkin vain mun oma ongelma koska en vaan osaa soittaa :) Pitäisköhän kokeilla LesPaulia...joskus omistin sellaisen ja se oli sylissä jopa huonompi kuin mitkään V-mallit tms. ! Tiedä vaikka olisin kasvanut ihmisenä ja nyt se tuntuisi jo hyvältä, heh. |
AngieRainbow 23.03.2012 22:24:28 | |
---|
Tänään sain crayn takaisin kaverilta, joka laittoi siihen luusatulan ja sääti kitaran 11-52 kielille. Kyllä kelpaa soitella! Nyt ainoana pienenä ongelmana on D-kielen kohdalla tallapalassa oleva intonaation säätöön tarkoitettu ruuvi, josta loppuu säätövara. Se on liian lyhyt. Tallapala haluaisi liikkua vielä vähän kitaran kaulaa kohti, mutta ruuvi on liaan lyhyt. Tämä ei ole iso ongelma ja sen kanssa pystyy elämään. Minä kun en näistä stratoista paljoa ymmärrä, niin korjaantuuko tuo vaiva helposti siten, että otetaan ruuvi irti, mennään rautakauppaan ja ostetaan samanlainen, mutta pidempi? What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
LaMotta 23.03.2012 22:26:31 | |
---|
AngieRainbow: Minä kun en näistä stratoista paljoa ymmärrä, niin korjaantuuko tuo vaiva helposti siten, että otetaan ruuvi irti, mennään rautakauppaan ja ostetaan samanlainen, mutta pidempi? Jotensakin näin. Niissä on luultavasti ameriikan kierteet. "Hyvä ja halpa? Osta molemmat!" |
AngieRainbow 23.03.2012 22:33:34 | |
---|
LaMotta: Jotensakin näin. Niissä on luultavasti ameriikan kierteet. Kiitos, mutta mitäs meinaa ameriikan kierteet??? Kiertyy toiseen suuntaan vai mitä? What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |