Aihe: Marshall Vintage Modern keskustelua
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
B-tone-flat
16.03.2012 02:49:28
Lavri:

Huonointa tuossa on ehottomasti tuo iso ero dynamiikka-alueiden välillä. Kohta pitää alkaa laittamaan uusia putkia ja vois kokeilla tasottaa eroa kajoamalla etuasteeseen. Pistän kaikki putket uusiksi, joten ehotelkaa, millasta vois laittaa.

Lavri

Ei onnistu, ainaskaan hyvin. Tätä ovat monet isossa maailmassa yrittäneet eikä toimi. Ei ole tarkoituskaan. Vahvistimen käyttöfilosofia on olla jommalla kummalla moodilla. Voit toki laittaa matalagainisemman putken v2:een mutta ero on silti melko marginaalinen. Muualla maailmassa soittajat ovat rakennelleet siihen jalkakytkimen range-nappiin kytkennän että vaihdettaessa LDR-puolelle se kytkee loopissa olevan boosterin päälle jolloin dynamiikka-alueiden eroa voidaan tasoittaa. Niin, ja jossain vielä väitettiin että jos detail on täysillä niin dynamiikka-alueiden ero on kaikkein pienin. Onko joku kokeillut?
Marshall Amp makes Amazing Noise and has a Black Tone
Antti1
16.03.2012 02:54:18
B-tone-flat: Muualla maailmassa soittajat ovat rakennelleet siihen jalkakytkimen range-nappiin kytkennän että vaihdettaessa LDR-puolelle se kytkee loopissa olevan boosterin päälle jolloin dynamiikka-alueiden eroa voidaan tasoittaa.

Näin päin se voikin toimia, joskin ajaa varmaan vaiheenkääntäjää särölle entistä enemmän. Toisaalta nimenomaan näin päin, koska siihen ko. nupin soundi melko vahvasti perustuukin. Laskemalla möykkää HDR:n puolelta tulee ainoastaan purkillinen sontaa.

Niin, ja jossain vielä väitettiin että jos detail on täysillä niin dynamiikka-alueiden ero on kaikkein pienin. Onko joku kokeillut?

Muistaakseni se tasoittaa tuota joo, en nyt erikseen nimenomaan pelkkää detailia kääntämällä kokeillut. Muistelisin eron olevan kuitenkin melko huomattava ja henkilökohtaisesti sain ehdottomasti kaikki parhaat soundit LDR-moodista alun harhailun jälkeen. Mä en muutenkaan näe paljoa järkeä vaihdella noiden moodien välillä, kun siinä nyt lähinnä vaihtaa lähtökohdasta toiseen melkein samanlaiseen ja saa vain ison läjän ongelmia mukaansa. Hyvä säröpoljin toimi mun makuun paljon paremmin, jos oli pakko saada puhdasta ja säröä yhtäaikaisesti poljettavassa muodossa.
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
Lavri
16.03.2012 05:51:53
B-tone-flat: Ei onnistu, ainaskaan hyvin. Tätä ovat monet isossa maailmassa yrittäneet eikä toimi. Ei ole tarkoituskaan. Vahvistimen käyttöfilosofia on olla jommalla kummalla moodilla.

Ei siinä auta kuin oppia elämään asian kanssa. Tällä hetkellä elellään HDR:llä.

Antti1: - - henkilökohtaisesti sain ehdottomasti kaikki parhaat soundit LDR-moodista alun harhailun jälkeen. Mä en muutenkaan näe paljoa järkeä vaihdella noiden moodien välillä, kun siinä nyt lähinnä vaihtaa lähtökohdasta toiseen melkein samanlaiseen ja saa vain ison läjän ongelmia mukaansa. Hyvä säröpoljin toimi mun makuun paljon paremmin, jos oli pakko saada puhdasta ja säröä yhtäaikaisesti poljettavassa muodossa.

Tässä tulikin tuo, mistä mainitsin. Se HDR ei kauheena eroa LDR:stä - gainia vaan piisaa enemmän. Ite oon mieltyny tuohon HDR:n käyttöön, mutta kerro ihmeessä miten sait ne parhaat soundit LDR:stä. Sekin vielä, oisko säröpedaalin sijaan järkeä yrittää EQ-purkilla tuoda säröä tai sitä vastoin nostaa LDR-puolen puhtaita näpsäkästi kovemmalle?
jniska
16.03.2012 08:06:46
Jucciz: Jos tuo syö myös EL34:ia (okei, millainen rokkimarsu ei söisi?) eikä oo ihan nappikauppaan tarve ryhtyä, multa saa koko setin eikä sen jälkeen soundi oo ainakaan putkista kii. Myös pelkkiä etuasteputkia on toki tarjolla - niitä, jotka alkaa T:llä. T on myös yhtäkuin "tone".

Pikaviestillä tavoittaa.

Ihan suoraan ei mene EL34:set kiinni, 6L6:set menee.
Tone-putkia voin suositella varauksetta, tilausta vaan Juccizelle.
Kai sitä saa kunnon kitarakamat omistaa sentään !!
vazrider
16.03.2012 10:34:17
Itse käytän pääasiassa pelkkää LDR:ää. Sen soundimaailma on noiden kuuskutosten kanssa tosi kuuskytlukuinen. - mikä nyt onkin lähellä ommaa syäntä. Eq:ta en ole iäisyyksiin vilkuillutkaan. B ja D ruuvaus riittää - kun oikein sisuuntuu, niin sitten mid boostia. Joidenkin mielestä alapää on löysä, mutta itse diggailen, että se on oikeammin elävä - orgaaninen. Ja säröytymisessä on mageeta fuzzimeininkiä. LDR:llä lähtee helposti niin, Beanot kuin Everybody knows this is nowheret. Treble boosterin kanssa vaikka Speed kingit. Eli ei mikään yhden jutun poni, kun ajatellaan, että kattaa näin ollen marsu, fender, vox paletin...
Billion year old carbone.
Antti1
16.03.2012 14:15:20
Lavri: Ite oon mieltyny tuohon HDR:n käyttöön, mutta kerro ihmeessä miten sait ne parhaat soundit LDR:stä. Sekin vielä, oisko säröpedaalin sijaan järkeä yrittää EQ-purkilla tuoda säröä tai sitä vastoin nostaa LDR-puolen puhtaita näpsäkästi kovemmalle?

Mä tein niin muistaakseni, tästä siis on jo melkolailla aikaa, että LDR:tä detailia selkeästi bodya suuremmalle. Päinvastaisesti, kuin monilla käyttäjillä, bassoa taas suuremmalle. Tällä oli se hyvä puoli mun omaa soundia hakiessa, että alapää ei säröydy niin paljoa --> alapää pysy paremmin kontrollissa. Gainia mä vääntelin niin paljon, että soundi pysyi vielä nippanappa puhtaana kovaa soittaessa. Volaa niin paljon, kuin ikinä pystyi avaamaan. Siihen eteen sitten sopivanlainen boosteri säröille pääsemiseksi. Mun omat kaksi lempparia oli 808 ja RAT, ei tosin yhtäaikaisesti. Varsinkin tuollaisella '83 RATilla lykkiessä tuli todella hyvä rokkisoundi - ihan vähän gainia auki polkimesta mukavaa pohjaturinaa varten ja volat täysille. Joku voi ehkä tykätä puhtaammasta boostista, tai vaikka eq:sta, mulle noi tarjoili tarvitsemani jutut.

Toi eq:n käyttö oli aika minimaalista, mä muistaakseni tuolla yhdistelmällä leikkasin ihan pikkusen yläpäätä ja korostin alapäätä reippaasti varsinkin 808:lla. Sama perussoundi siinä pysyi niistä potikoiden asennoista huolimatta.
Lavri
16.03.2012 14:41:30
Antti1: Sama perussoundi siinä pysyi niistä potikoiden asennoista huolimatta.

vazrider totesi tuossa, että taipuu tuo laite moneen ja tottahan se on. Yhtä totta on kyllä tuokin, että kyllä tuo vahvistin kuulostaa aikalailla itteltään vaikka kuin pyörittelee.

Onko tällä - varsinkaan 2266:lla - kukaan koskaan soittanu metallia vakavasti. Ei sillä, että pitäis ite niin tehdä, mutta oispa jännä tietää. Varmasti aika pitkälle pääsee tuolla HDR:n gainillaki, mutta ehkäpä Panteraa soittaessa jo tarttee boostia. Ryhtyskö esmes Antti lähtökohtasesti boostaamaan taas Low Dynamic Rangea?

Entäpä taas ne puhtaat? Oisko nyt siitä EQ:sta apua, jos haluaa saada kovalla volalla puhasta soundia, jossa vaikka middlet ois aikalailla leikattu pois. Tuohon middle sen takia, että siihen ei suoraan voi oikeen vaikuttaa bodylla ja detaililla eikä myöskään middle-potikalla.
Antti1
16.03.2012 14:45:24
Lavri: Ryhtyskö esmes Antti lähtökohtasesti boostaamaan taas Low Dynamic Rangea?

No mulla ei siihen aikaan ollut metallibändiä työn alla, joten olen hiukan huono vastaamaan kysymykseen sinänsä. Sanoisin jokatapauksessa, että VM on väärä vahvistin ainakin modernimpaa mäiskeeseen. Sellainen kasarimeininki yms. menee vielä varmasti boostin kanssa, mutta siihen ottaisin reseptiksi HDR-puolen laitteesta ja koittaisin ennen vahvarin inputia saada jollain konstilla leikattua alapäätä signaalista pois. Pysyisi soundi paremmin kasassa.

Entäpä taas ne puhtaat? Oisko nyt siitä EQ:sta apua, jos haluaa saada kovalla volalla puhasta soundia, jossa vaikka middlet ois aikalailla leikattu pois. Tuohon middle sen takia, että siihen ei suoraan voi oikeen vaikuttaa bodylla ja detaililla eikä myöskään middle-potikalla.

No kyllähän eq on paras työkalu tuollaiseen rajumpaan soundin muokkailuun, ei siitä mihinkään pääse. Täytyy kuitenkin muistaa, että yhdellä kanavalla touhutessa täytyy tehdä jokatapauksessa kompromisseja.
washburn
16.03.2012 14:48:51

Ei siitä mitään scoopattua pantera soundia saa, kyllä se middle puskee läpi aika tanakasti.
Live long and prosper.
lonelyplayer
16.03.2012 15:28:56 (muokattu 16.03.2012 18:36:10)
Juzo95: Tässä on jonkinnäköistä metallia VM:llä jota on boostattu perus SD-1:llä ja vähän chorusta myös (?).
http://www.youtube.com/watch?v=jdVI1m6HCyc&feature=related

Hepulla pari muutakin VM videota.

Huh... tälläistä en ole viimeksi kuullut kuin kesähommissa nuorena miehenä terästehtaan valssaamolla.
Jos tää olisi ainoa hyväksyttävä kitarasoundi niin siirtyisin nopeasti ukuleen... :)
Vai oliko se ukuleeseen. Ihan sama :)
Jucciz
16.03.2012 15:30:26 (muokattu 16.03.2012 15:39:01)
Juzo95: Tässä on jonkinnäköistä metallia VM:llä jota on boostattu perus SD-1:llä ja vähän chorusta myös (?).
http://www.youtube.com/watch?v=jdVI1m6HCyc&feature=related

Hepulla pari muutakin VM videota.

Eihän tosta soundista saa mitään käsitystä kun on taltioitu jollain kännykkäkameralla tai pokkarilla.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
jniska
16.03.2012 16:46:06
Jucciz: Eihän tosta soundista saa mitään käsitystä kun on taltioitu jollain kännykkäkameralla tai pokkarilla.

Voi helevetti miten patska zaundi!!
Kai sitä saa kunnon kitarakamat omistaa sentään !!
nannne
16.03.2012 17:21:47

jniska: Voi helevetti miten patska zaundi!!

Ja tuon takia pistin lasse mårtenssonin pauselle! :(
lonelyplayer
16.03.2012 21:12:20
Nää kaikki samat soundit saa aikaan: Marshall JMD...

Antaa olla... kokeilkaa itse.
washburn
16.03.2012 21:15:41

lonelyplayer: Nää kaikki samat soundit saa aikaan: Marshall JMD...

Aika kylmäksi jätti, kun kävin kokeilemassa.
Live long and prosper.
lonelyplayer
16.03.2012 21:34:56 (muokattu 17.03.2012 07:01:15)
....
vazrider
16.03.2012 21:37:06
No on varmaan JMD kätevä ja moderni vehje, mutta itseäni jollain tavalla kiehtoo enemmän vehkeet, joilla tehdään soundeja kuin sellaiset jotka vaan toistaa niitä;-)
Billion year old carbone.
lonelyplayer
16.03.2012 21:45:53 (muokattu 17.03.2012 07:00:23)
väärä paikka
gunner
16.03.2012 22:35:16
lonelyplayer: Nää kaikki samat soundit saa aikaan: Marshall JMD...

Ite ostin VM:n JVM:n tilalle, kun halusin vähentää potikoiden ja eri saundien määrän mahdollisimman pieneen. Tollasta JMD:tä on turha antaa kenellekään muulle keikalla lainaan, kun aina joutuu selittämään, miten siitä ylipäänsä saa saundin ulos. VM:n voi vaan antaa ja sanoa, että säädä miten tahdot.

Säädöt mulla on aina kaikki klo 12, paitsi body ehkä 5 ja detail lähempänä seiskaa. Tosin suht arvalla noikin menee keikasta toiseen, miten nyt on päätyny roudauksen jäljiltä. HDR on kuitenkin aina käytössä. Vähän outo ratkasu, että vahvistin menee aina oletuksena LDR:lle käynnistyksen yhteydessä, pari kertaa lähteny sillä eka biisi, joutunu vaan ihmettelemään miksei millään tunnu tällä kertaa irtoovan biisit.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)