Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sähköinen pystybasso..
1
tepe7
15.03.2012 16:39:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onkohan kenelläkään kokemusta näistä sähköisistä pystybassoista? sellainen tuntuisi hauskalta kokeilla joihinkin rokkibiiseihin näin äkkiseltään. soitan bassoa tavallisessa kellaribändissä ja sellaisella laitteella voisin yllättää soittokaverini joko positiivisesti tai negatiivisesti. katselin mm. arian valmistamaa, noin tonnin pintaan maksavaa bassoa. taustalla tuonkaltaisiin soittimiin minulla on kolmen vuoden viulunsoitto lapsuusvuosilta. vai olenko vain menettänyt viimeisetkin järjen rippeet..
 
LL
15.03.2012 18:30:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Offtopicit kärkeen.
 
Vielä joku päivä Stagg tai vastaava pistää markkinoille kontran nauhoilla.
 
Danny_fox
15.03.2012 18:39:46 (muokattu 15.03.2012 18:40:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LL: Offtopicit kärkeen.
 
Vielä joku päivä Stagg tai vastaava pistää markkinoille kontran nauhoilla.

 
offtopiccia.
 
Tuosta:
http://www.thomann.de/fi/ns_design_cr4f_omni_bass.htm
 
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
tepe7
15.03.2012 21:47:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nyt ei ole kyllä hajuakaan mitä LL ja Danny fox kommenteillaan tarkoittavat ... en kyllä hommaa mitään pystybassoa, jossa on nauhat, joku roti kuitenkin olla pitää
 
JudeJude
16.03.2012 12:07:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danny_fox: offtopiccia.
 
Tuosta:
http://www.thomann.de/fi/ns_design_cr4f_omni_bass.htm

 
Ja vielä off... Tässä on selkeästi pystyssä oleva sähköbasso, ei sähköinen kontra:
 
http://www.barkerbass.com/
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
JudeJude
16.03.2012 12:11:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tepe7: onkohan kenelläkään kokemusta näistä sähköisistä pystybassoista? sellainen tuntuisi hauskalta kokeilla joihinkin rokkibiiseihin näin äkkiseltään. soitan bassoa tavallisessa kellaribändissä ja sellaisella laitteella voisin yllättää soittokaverini joko positiivisesti tai negatiivisesti. katselin mm. arian valmistamaa, noin tonnin pintaan maksavaa bassoa. taustalla tuonkaltaisiin soittimiin minulla on kolmen vuoden viulunsoitto lapsuusvuosilta. vai olenko vain menettänyt viimeisetkin järjen rippeet..
 
SibAlla opiskelevilla/opettavilla tutuilla on, jos joku, Eminencen sähkökontra. Se on tosin hintava, mutta kuulemma tosi hyvä. Sitä kelpaa myös roudata ulkomaahan.
 
http://www.gelbass.com/bass/bass4RN.html
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
N_Bates
16.03.2012 12:20:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mä ostin semmosen halvan staggin kerrostalossa treenaamista varten tossa syksyllä. Toimii tuossa tarkoituksessa ihan mukavasti. Jousella ei kyllä kauheasti jaksa soittaa, kun se soundi on kerrassaan hirveä, eikä soitin soi yhtään. Sormisoittoa treenailee ihan mukavasti levyjen mukana yms. Soittotatsi on ihan riittävän lähellä oikeaa lootaa, vaikka aika rimpulahan toi on. Ei pysty yhtä tukevasti nojaamaan siihen bassoon, vaan joutuu vähän kokoajan käsillä kannattelemaan sitä.
 
Laadullisesti toi stagg on just semmonen kuin halvimmalta vaihtoehdolta voi odottaa. Ihan rimpula, sähköt hurisee ja vähän kaikkea saa säätää ja kääntää ja teippivirittää. Ja kielet kannattaa samantien vaihtaa johonkin oikeisiin kontrakieliin.
 
Noiden bassojen osalta on myös hyvä tiedostaa, että ne ei todellakaan kuulosta oikeilta kontrabassoilta. Nauhaton sähköbasso on paljon lähempänä. Sustain ja atakki kai sen eron lähinnä tekee. Tota voi hiplailla miten hennosti tahansa, mutta silti saa kelvollisehkon soundin ulos, ihan kuin sähköbassostakin. Nuotit myös soivat pitkään, joten demppaamiseen joutuu kiinnittämään ihan erilailla huomiota kuin oikealla kontralla. Tosin toi voi olla ihan hyväkin asia treenimielessä.
 
Jos haluat oikean kontrasoundin, osta oikea kontrabasso.
tepe7
16.03.2012 12:45:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiitoksia JJlle ja NBlle
 
vähän tuollaisia ajattelin itsekin. sähkökontra taitaa olla se oikea termi sille mitä havittelen, eli nauhaton pystyssä seisova, mutta akustista kontraa helpommin säilytettävissä ja kuljetettavissa oleva soitin. akustinen on aina akustinen, totta. sähkökontrralla pystyy kuitenkin varmaan soittelemaan akustisen kaltaisia liu'utuksia ja sormituksia, vaikka soundissa sitten häviääkin vähän.
 
tuo Eminence näytti ainakin niiden omilla sivuilla olevien videopätkien puolesta ihan hyvältä niin jazzissa kuin bluegrasiissa (olihan siellä itse jerry douglaskin dobronsa kanssa). kiitos linkistä. ja uskon tuon stagg jutun myös, tähtään ehkä vähän parempaan tasoon.
 
Swing
26.03.2013 23:36:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja kielet kannattaa samantien vaihtaa johonkin oikeisiin kontrakieliin.
 
Käytetyn Staggin juuri ostaneena (kitaristina) olisin kiitollinen noita "oikeita" kieliä koskevista vinkeistä. Eli mitä settejä suosittelette?
 
JudeJude
27.03.2013 19:55:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Swing: Käytetyn Staggin juuri ostaneena (kitaristina) olisin kiitollinen noita "oikeita" kieliä koskevista vinkeistä. Eli mitä settejä suosittelette?
 
Thomastik Spirocore on mun mieleen eri hyvä peruskieli, sitä on Light- ja Medium-jännitteisinä. Ei tää sun Stagg oo keltainen? Mulla oli sellainen yhden kesän.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
N_Bates
27.03.2013 20:32:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Swing: Käytetyn Staggin juuri ostaneena (kitaristina) olisin kiitollinen noita "oikeita" kieliä koskevista vinkeistä. Eli mitä settejä suosittelette?
 
Mulla oli staggissa Daddario Helicoret. Tämmöset: http://www.thomann.de/fi/daddario_helicore01.htm
 
Valintaperuste oli se että tossa mun akustisessa kontrassakin on tommoset. En tiedä onko hyvät tai huonot kun en ole vertaillut.
Swing
27.03.2013 21:48:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JudeJude: Thomastik Spirocore on mun mieleen eri hyvä peruskieli, sitä on Light- ja Medium-jännitteisinä. Ei tää sun Stagg oo keltainen? Mulla oli sellainen yhden kesän.
 
Mun Stagg on musta
http://www.thomann.de/fi/stagg_edb_34_mbk.htm
ja Lottosella vihjasivat että kunnon kielien hommaaminen voisi vähentää tiettyä särinää. No, kalleimmat kielet maksavat saman mitä tämä soitin, ja tilanne vetää kitaristia vähän varovaiseksi kun on metalli- ja nailonsisustaisia (ja vielä luonnonkieliä), eri paksuisia ja eri jännitteisiä. Tilannetta ei helpota että täältä
http://www.amazon.com/Stagg-EDB-3-V … c-Double/product-reviews/B004EVO836
löytyi montaa mielipidettä asiasta.
Fmusiikissa oli sekä Thomastik:eja että Daddarioita, olen ehkä päätymässä edelliseen, mutta light-medium -kysymyksessä en oikein osaa kuin heittää lanttia.
 
JudeJude
27.03.2013 22:14:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Swing:
Fmusiikissa oli sekä Thomastik:eja että Daddarioita, olen ehkä päätymässä edelliseen, mutta light-medium -kysymyksessä en oikein osaa kuin heittää lanttia.

 
Se on lähinnä siitä kiinni, että kuinka kovaa tykkäät rouhia. Light on kevyempi soittaa mutta hitusen hiljaisempi akustisesti, ja päin vastoin. Sähkövehkeen kanssa volume ei liene iso haitta, joten suosittelen laitteja. Pääsee tiluttamaan nopeammin :)
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
Swing
27.03.2013 23:11:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JudeJude: Se on lähinnä siitä kiinni, että kuinka kovaa tykkäät rouhia. Light on kevyempi soittaa mutta hitusen hiljaisempi akustisesti, ja päin vastoin. Sähkövehkeen kanssa volume ei liene iso haitta, joten suosittelen laitteja. Pääsee tiluttamaan nopeammin :)
Tiluttaan joo... ;-)
Aloin miettimään että kun kerran noi särisee mun mielestä vähän liian herkästi (kontrat tapaa olla sellaisia?), niin eikös logiikka mene niin että silloin kireämpi kieli olis hyvä, eli paksumpi kieli, eli medium.
 
JudeJude
29.03.2013 12:53:38 (muokattu 29.03.2013 12:55:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Swing: Tiluttaan joo... ;-)
Aloin miettimään että kun kerran noi särisee mun mielestä vähän liian herkästi (kontrat tapaa olla sellaisia?), niin eikös logiikka mene niin että silloin kireämpi kieli olis hyvä, eli paksumpi kieli, eli medium.

 
Mulla on ollut molempia, nyt viimeiset viisi vuotta mediumia. Särinän ei pitäisi olla kielistä kiinni. Sit on kielet liian alhaalla tai tallassa/satulassa/otelaudassa vika.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
Aki
30.03.2013 03:55:30 (muokattu 30.03.2013 03:57:23)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eri sähkökontrissa toimii mun mielestä aika erilaiset kielet. Mulla on Ergo ( http://ergoinstruments.com/ ) ja kaverilla Palatino ( http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … tekoodi=PSI-VE-500&tuoteryhma_id=24 ). Ergossa ei ole itsessään kontran runkosoundia lainkaan joten koppa ja tila pitää ottaa erillisestä efektistä, kun taas Palatinon mikkiä hieman modaamalla siitä sai ihan pätevänkuuloisen linjasoundin joka muistuttaa jotakuinkin kontakti- tai lähimikitettyä akustista kontraa. Siksi Ergossa toimii lyhytsoundiset tai hyvin käytetyt kielet paremmin, kun taas Palatino tuntui soivan luontevammin myös vähän soivemmillakin kielillä.
 
Mulla on sähköbassolla opittu tatsi, joten käytän Ergossa hyvin kevyitä kieliä. Corellit (370M?) ollu kiinni pari vuotta, ja ainoana miinuksena E-kieli on nykyään soinniltaan paljon tummempi kuin muut.
 
Edit: Hulvattoman hauska sähkökontralla on kyllä soitella! Muutamiakin keikkapyyntöjä on tullut ihan vain sen takia. Ja hääkeikkojen tanssisetti saa ihan uutta ilmettä.
 
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
Swing
30.03.2013 10:27:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JudeJude: Särinän ei pitäisi olla kielistä kiinni. Sit on kielet liian alhaalla tai tallassa/satulassa/otelaudassa vika.
Kun tämä kerran on tällainen vertaistuki & avautumis -palsta niin kerrotaan saman tien koko tarina.
Olen siis soitellut ylipäätään bassoa vain satunnaisesti, ja omani lisäksi muita kontria vain aivan pikaisesti. Ei siis tatsia asiaan eikä vertailukohtia.
 
Ostin tämän käytettynä ja jonkin aikaa soiteltuani huomasin, että voimakkaammin näpätessä tulee tietty särinä. Niinpä viemän soittimen Lottoselle, missä kerrotaan että särinän aiheuttaa kaulassa oleva kyhmy. Tässä vaiheessa alkoi käydä ilmeiseksi, ettei varsinaisesti voi puhua mistään loistokaupasta.
No, soitinkorjaaja hioi kaulan + madalsi satulaa ja sääti tallaa. Alkuperäinen särinä katosi, mutta uusi tuli tilalle. Soitinkorjaaja suositteli kielten vaihtamista ja totesi kyseessä olevan halvimman hintaluokan soittimesta. Todettakoon vielä, että särinä häiritsee enemmälti kylmänä soittaessa.
 
Näyttäisi että tähän voi ottaa kaksi vastakkaista kantaa, enkä oikein tiedä kumpaan kallistua.
- halvat soittimet on halpoja soittimia, kun kerran peli on tarkoitettu soitettavaksi vahvistettuna niin soita urpo sitä vahvistettuna, ja kun soitinkorjaaja juuri on kattonu sen, niin vaihda nyt vaan ne kielet ja lakkaa vinkumasta, pystybassothan tapaa vähän "naukua"
- kamaan, eihän tuommoinen särinä nyt kuulu asiaan, ja kun tiedetään mistä tällaisissa tapaa ylipäätään kielisoitinten kohdalla olla kysymys, niin kyllähän toi nyt pitää saada kuntoon
 
JudeJude
30.03.2013 12:17:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Swing: Kun tämä kerran on tällainen vertaistuki & avautumis -palsta niin kerrotaan saman tien koko tarina.
Olen siis soitellut ylipäätään bassoa vain satunnaisesti, ja omani lisäksi muita kontria vain aivan pikaisesti. Ei siis tatsia asiaan eikä vertailukohtia.
 
Ostin tämän käytettynä ja jonkin aikaa soiteltuani huomasin, että voimakkaammin näpätessä tulee tietty särinä. Niinpä viemän soittimen Lottoselle, missä kerrotaan että särinän aiheuttaa kaulassa oleva kyhmy. Tässä vaiheessa alkoi käydä ilmeiseksi, ettei varsinaisesti voi puhua mistään loistokaupasta.
No, soitinkorjaaja hioi kaulan + madalsi satulaa ja sääti tallaa. Alkuperäinen särinä katosi, mutta uusi tuli tilalle. Soitinkorjaaja suositteli kielten vaihtamista ja totesi kyseessä olevan halvimman hintaluokan soittimesta. Todettakoon vielä, että särinä häiritsee enemmälti kylmänä soittaessa.
 
Näyttäisi että tähän voi ottaa kaksi vastakkaista kantaa, enkä oikein tiedä kumpaan kallistua.
- halvat soittimet on halpoja soittimia, kun kerran peli on tarkoitettu soitettavaksi vahvistettuna niin soita urpo sitä vahvistettuna, ja kun soitinkorjaaja juuri on kattonu sen, niin vaihda nyt vaan ne kielet ja lakkaa vinkumasta, pystybassothan tapaa vähän "naukua"
- kamaan, eihän tuommoinen särinä nyt kuulu asiaan, ja kun tiedetään mistä tällaisissa tapaa ylipäätään kielisoitinten kohdalla olla kysymys, niin kyllähän toi nyt pitää saada kuntoon

 
Sä tietenkin oot jo miettinyt sitä tasapainoa että kuinka paljon mikäkin häiritsee, minkä kanssa pystyt elämään. Jos jonkin verran särisee, niin vasemman käden tekniikalla pystyy sitä aika paljon vähentämään. Ja sehän on ihan tykkäyskysymys, että millaista saundia hakee. Mulla on omassa soittimessa pari kohtaa, joiden äänet pitää sammuttaa vähän muita nopeammin. Nykyään ei tarvi ajatella enää koko asiaa, tulee jo ihan selkärangasta. Rahallahan siitäkin pääsisi eroon, ja sit tullaan taas siihen että kuinka paljon haluaa laittaa :)
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
Swing
31.03.2013 21:40:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JudeJude: Sä tietenkin oot jo miettinyt sitä tasapainoa että kuinka paljon mikäkin häiritsee, minkä kanssa pystyt elämään. Jos jonkin verran särisee, niin vasemman käden tekniikalla pystyy sitä aika paljon vähentämään. Ja sehän on ihan tykkäyskysymys, että millaista saundia hakee. Mulla on omassa soittimessa pari kohtaa, joiden äänet pitää sammuttaa vähän muita nopeammin. Nykyään ei tarvi ajatella enää koko asiaa, tulee jo ihan selkärangasta. Rahallahan siitäkin pääsisi eroon, ja sit tullaan taas siihen että kuinka paljon haluaa laittaa :)
Joo, tasapainoja ja elämisiä on kyllä tullut mietittyä, mutta nostin myös ihan kunnolla tallaa (en tehnyt tätä aiemmin kun kuvittelin että ammattilaisen jäljiltä olisivat osapuilleen kohdillaan, mutta ne kyllä vihjasivat ettei nämä ole ihan tutuimpia soittimia siellä päin). Nyt tuntuu että särinät olisivat jotakuinkin siedettävällä levelillä. Eli asian kanssa voi elää, mutta operaation myötä alkoi kielten light-versio kyllä kiinnostamaan (kieliä keventäessä tallan ja satulan urat jää tietysti hieman väljiksi, minkä myötä...)
 
Aki:Ergossa ei ole itsessään kontran runkosoundia lainkaan joten koppa ja tila pitää ottaa erillisestä efektistä
Kiinnostaisi kovasti tietää mikä tuollainen efekti mahtaa ollaa laatujaan ja nimeltään.
 
Aki
31.03.2013 23:47:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Swing: Kiinnostaisi kovasti tietää mikä tuollainen efekti mahtaa ollaa laatujaan ja nimeltään.
 
Aiemmin käytin lainassa ollutta Korg Pandoraa, nyt ottamassa Fishman Aura 16:tta akkarin lisäksi myös Ergolle käyttöön. Uskon että jostain ihan dedikoidusta kaikupedaalistakin saisi sellasen hyvin lyhyen ja pienen huonekaiun, Marshall Reflectorista ei saanut.
 
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «