Aihe: Kysymys/vastaus topic part V
1 2 3 4 568 69 70 71 72311 312 313 314 315
keitiiem
14.03.2012 22:19:58 (muokattu 14.03.2012 22:22:03)

kincy: Riippuu minkä Corollan kone Ferrariin laitetaan? Ferrarin kori kun lähtökohtaisesti painaa huomattavasti vähemmän, kuin GTI Golffin ;)

E: Myöhässä :D

Arvasin että tosta sanotaan, aina takerrutaan detaileihin :P No, takerrutaan vaan.. Perus ferrari (F430) painaa 1350kg ja uusi gti golfi 1406kg.. Vaikka autossa on muitakin kiihtyvyyteen vaikuttavia juttuja niin ei painoeroa missään nimessä ole niin paljoa että perus corollan moottori (Suomeen tuotavien uusien corolloiden moottorivaihtoehtojen tehon keskiarvo on 115,333..hv) ryydittäisi ferrarin koppaa melkeen tuplasti tehokkaamman gti golfin ohi ;)

Edit: HAHAA mua nauratti ku säki olit käyny googlettaa, tää on parasta keskiviikkoillan ajanvietettä :D
Laakstr
14.03.2012 22:26:39
ferodoz: Miten viritätte snaren alakalvon? Mun korva käskee kokoajan virittää mattosyvennyksen virereisiä viritappeja koko ajan tiukemmalle...

Kireelle ja siihen puolikierrosta lisää ;) Mä oon pari alakalvoa vetäny rikki ja huomannu et tässä hommassa ei sähkäreiden viisaus "kun peitelevy naksahtaa kahdeksasosa kierros takaisin" oikeen toiminut. Ok toinen oli ilmeisimmin viallinen kalvo ja toinen kertaalleen irrotettu, joita en enää laita uudelleen jos se on irtikäytetty. Mutta uskomattoman paljon kalvo sietää kun antaa levätä sen välillä ja jatkaa varovasti hienovireen hakua kun kalvo on asettunut pienen soittamisen ja/tai yön yli jälkeen.

Riippuen siitä kuinka tiukalla mattoa haluaa pitää niin korkeintaan samaan kuin muut tapit, mielummin hieman löysemmäksi. Mattohan nostaa hivenen virettä, eli kiristää kalvoa. Mä viritän aina ensin tasan ja otan n. 1/8 kierroksen maton viereisiä löysemmälle (aina kiristäen eli ensin löysään hieman yli ja sit kiristys) Tämä antaa mukavasti pelivaraa leikkiä maton kireydellä sen muuttamatta alakalvon virettä liikaa.

Juu ja en usko saavani virettä kerralla kuntoon, se onnistuu vasta kun on soitellut jonkin aikaa ja kalvot asettunut kunnolla. Eli ei kannata hieroa vireittä liikaa eka kerralla heti kalvotuksen jälkeen.
Kailis
14.03.2012 22:50:37 (muokattu 14.03.2012 22:52:58)

Ihan luonnollista kiertää ne neljä syvennyksien ympärillä olevaa ruuvia kireämmälle. Näin mä teen. Mutta "sikakireälle" en alakalvoa(kaan) enää viritä.
Jos matto muuttaa kalvon virettä se on liian kireällä.
majuku: Kirjota myyjälle että rummut on tehty sun pihalta kaatuneista puista ja käytännössä melkeen kuuluvat sulle.
Speedy
15.03.2012 14:28:17

Ei suoranaisesti liity kamoihin, mutta joku puhui jossakin rumpupuolen keskustelussa siitä, että jos "lapset keskusteleisivat keskenään, he eivät oppisi koskaan puhumaan".. tai jotain tuon tyylistä, mikä juttu se oli ja kenen sanoma? Muistaako tai tietääkö kukaan? Kovasti yritin että mutta en yhtään muista missä topicissa se oli
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
juseIBZ
15.03.2012 21:40:02
Terve arvon rumpalistit :D.

En tiedä olisiko tuo Ohjeita ensimmäistä rumpusettiään ostaville -ketju ollut oikeampi paikka, mutta eipä tämä kai hirveän väärin voi mennä kun kysymyksiä on luvassa ja vastauksia kaivataan :).

Olisi tarkoitus aloitella rumpuharrastusta ja hiukan apua kaipailisin. Eli velipojalla oli joskus vuosia sitten Yammun Stage Customit Zildjianin ZBT peltipaketilla ja sen verran olen niitä aikoinaan kokeillut, että osaan pitää kapuloita oikein päin kädessä, mutta siihen se sitten suurinpiirtein jääkin. Kyseiset SC:t on aikaa sitten myyty muutenhan tässä tuskin olisinkaan kyselemässä. Eli hakusessa olisi nyt jokseenkin saman tasoinen setti, että motivaatio ei kuole heti huonojen kannujen takia. Tiedän kyllä että SC:t eivät vielä ole "laatu" rummut, mutta uskon että aloittelijalle sopiva setti, jota ei välttämättä tarvitse heti vaihtaa parempaan. Eli uuden setin hinta telineiden kanssa saisi olla max ~1000€ ja siihen pellit päälle.

Olen täällä lueskellut sama tyyppisiä keskusteluja ja ohje on usein ollut, että osta käytetyt. Tähän olen itsekkin kallistumassa paristakin syystä: 1. jälleenmyyntiarvo säilyy paremmin ja 2. näin ei tarvitse kuunnella ZBT-peltisarjaa uudestaan :D. Eli budjetti on sen verran rajallinen, että uusien tapauksessa joudun tinkimään ainakin aluksi pelleistä ja käytetyn saman tasoisen setin kanssa olisi varaa heti laittaa joko uusiin tai käytettyihin pelteihin enemmän oravannahkoja. Käytettyjen ostamisessa arveluttaa ainoastaa oma osaamattomuus, koska en tiedä kyseisistä instrumenteistä juurikaan mitään muuta kuin mitä olen yrittänyt tässä netistä opiskella, eikä oikeen osaavaa kaveria ole tällä hetkellä mahdollista saada mukaan katsomaankaan, joten joudun tekemään todennäköisesti mahdollisen ostopäätöksen pelkän ulkoisen habituksen (rumpujen ei myyjän :D) perusteella.

Stage Customeista jäi aikoinaan hyvä laatuvaikutelma ja eipä soinnissakaan mitään valittamista näillä korvilla ollut (tosin sen verran "korvaton" olen että voisin aloitella paukuttelemalla ruokakattiloita, mutta likkakaveri todennäköisesti pitäisi hulluna). Toki olen myös katsellut esim. Pearlin Visioneita ja erityisesti tuota VBL:ää. Mikään merkkiuskollinen en ole kunhan setti on suurin piirtein saman tasoinen. Torilta olen bongannut nyt pari settiä, jotka olisivat mielenkiintoisia ja kaipaisin niihin liittyviä kommentteja:

Yamaha Stage Custom:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=616738

Setti vaikuttaa muuten hyvältä paitsi 18" basari epäilyttää, onko syytä? Ja ilmoituksessa ei ole mainittu kuuluvatko telineet setin hintaan, jos eivät pidän hintaa hieman korkeana, onko näin? Toinen katselemani setti on

Pearl Vision
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=613247

Ilmeisesti kyseessä on juurikin VBL malli (väristä päätellen) johon kuuluu 900-sarjan telineet. Pellit nyt eivät kaksiset taida olla, joten ehkät ne olisivat jossakin vaiheessa uusittava?

Onko kyseiset setit hinnoiteltu oikein ja muuten kannattavia vaihtoehtoja, jos oletetaan kunnon olevan sekä pelleissä että rummuissa hyvät/erinomaiset? Jos joku tunnistaa yllä mainitut ilmoitukset omikseen saa kehua sekä hintaa että tuotetta vuolaasti :D Onko joitakin muita merkkejä/malleja joita kannattaa katsella uutena/käytettynä vai onko merkkien välillä suurtakaan eroa tässä hintaluokassa?

Toivottavasti joku jaksaa lukea pitkä vuodatuksen läpi ja vielä kommentoida rakentavasti, jotta pääsisin eteenpäin asiassa ja työaikaa jäisi muuhunkin kuin rumpujen katselemiseen :D
ferodoz
15.03.2012 22:23:58

Näin lyhyesti sanottuna, olet aikalailla ensimmäisen setin ostamisen ytimessä! Pitkästä aikaa järkevä ajatteluketju kysyjältä. Ehdottamasi setit ovat käyttötarkoitukseesi mainiot, ja ehkä hintaluokkansa ehdotonta eliittiä. En nyt puhelimen näytöllä viitsisi alkaa availemaan ja tutkimaan noita myynti-imoituksia, joku muu tehköön sen.
Kailis: Kato piipittävä irokeesi se lakeuksilla taas uliuliuli...
Velli
16.03.2012 03:21:55
juseIBZ: onko merkkien välillä suurtakaan eroa tässä hintaluokassa?

Eipä niillä kyllä kovin suuria eroja ole. Stage Customeista on tosin itselleni henk. koht. jääneet parhaimmat fiilikset. Mutta karta noita muovilugisia SC:a kuin ruttoa. Kyseiset lugit hajoavat käsiin, jos viritystappeja ruuvailee vähänkään enemmän (kierteet kun ovat haurasta muovia). Eli sinuna etsisin metallilugisia SC:a.

Kuten sanottua, muutkin merkit ovat varmasti toimivia. Jammuilla et vain voi mennä metsään :).

Pelleiksi suosittelisin Sabian XS Promo -kattausta St. Pauls Soundista hintaan 389€ (14" HH, 16" ja 18" Crash, 20" Ride). Tuohon rahaan nuo ovat ihan kelvollisen kuuloisia peltejä.
moderndrummer88
16.03.2012 09:57:18
Krisse82: Ennenkin olen asiaa kummastellut, eli tuota Yamahan Stage Customeiden lähes ylistystä. Ihan henkilökohtaisena mielipiteenäni väitän, että ovat hintaluokassaan ehkä rumpuna heikoimmat. Viimeistelyn laatu, jos sellaisesta voidaan tässä hintaluokassa puhua, häviää kaikille muille valtamerkeille. Ihan ok kamat niistä saa, kun viisteet edes jaksaa itse tehdä loppuun.

Toki rautapuoli on ihan hyvällä mallilla, mutta niin se muillakin valitettavasti tahtoo olla.

Soundit tossa hintaluokassa on melkeinpä yhdentekevä asia, sen perushyvän toimivan soundin saa varmasti joka valmistajan pöntöistä ruuvattua. Raudan laatu ratkaisee ja Yamahalla se sattuu vaan olemaan paras, kovana kakkosena ite pitäisin sit Tamaa.
Krisse82
16.03.2012 10:04:32
moderndrummer88: Soundit tossa hintaluokassa on melkeinpä yhdentekevä asia, sen perushyvän toimivan soundin saa varmasti joka valmistajan pöntöistä ruuvattua. Raudan laatu ratkaisee ja Yamahalla se sattuu vaan olemaan paras, kovana kakkosena ite pitäisin sit Tamaa.

Osin olen täysin samaa mieltä. Mutta tuo viisteiden todella heikko laatu vaikuttaa suuresti esim. viritykseen kuten tiedät. Vaikeuttaa tuota monelle haastavaa hommaa huomattavasti.

Tuon hintaluokan rumpuja on itsellänikin pyörähtänyt merkeiltä Tama, Sonor, Premier ja tietenkin Stage Customit, joten tältä pohjalta olen mielipiteeni rakentanut. Toki muutaman uuden setin kasaan joka viikko, joten vertailupohja mielestäni on varsin laaja.
Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin...
larwa
16.03.2012 10:25:00
Itse ostin reilu puolitoista vuotta sitten stage customit eikä tippakaan ole kaduttanut. 900e maksoin setistä johon kuului 20bd,10,12,14 ja 14 sonorin hapis virveli. Peltikattaus oli Paiste 3000 20" ride, Paiste 2002 14" hihat, Paiste 2002 10" splash, Paiste Innovations 19" crash, Ufip tiger 16" crash.
Hardware oli pääosin Taman roadpro-sarjaa.

Jos nyt katsoo tuota linkkaamaasi sc ilmoitusta niin itse odottelisin parempaa tarjousta mihin mukaan tulisi hyvä hw sekä pellit.
Velli
16.03.2012 10:49:46
Krisse82: Ennenkin olen asiaa kummastellut, eli tuota Yamahan Stage Customeiden lähes ylistystä. Ihan henkilökohtaisena mielipiteenäni väitän, että ovat hintaluokassaan ehkä rumpuna heikoimmat. Viimeistelyn laatu, jos sellaisesta voidaan tässä hintaluokassa puhua, häviää kaikille muille valtamerkeille. Ihan ok kamat niistä saa, kun viisteet edes jaksaa itse tehdä loppuun.

Todella yllättävä mielipide. Itse näet olen aina Stage Customeihin kalvoja vaihdellessa (ainakin kolmeen eri settiin) ihaillut reunaviisteitä. Itse olen törmännyt pelkästään ensiluokkaisesti työstettyihin reunaviisteisiin Stage Customeissa. Näiden uusien, täyskoivuisten SC:ien reunaviisteitä en tosin ole päässyt vielä tutkailemaan. Puhutko nyt juuri niistä vai?

En kyseenalaista näkemyksiäsi (ainakaan vielä), mutta voistiko kertoa hieman enemmän kokemuksistasi noiden huonojen viisteiden kanssa? Aihe kiinnostaa näet itseäni suuresti.
Krisse82
16.03.2012 11:11:03
Velli: Todella yllättävä mielipide. Itse näet olen aina Stage Customeihin kalvoja vaihdellessa (ainakin kolmeen eri settiin) ihaillut reunaviisteitä. Itse olen törmännyt pelkästään ensiluokkaisesti työstettyihin reunaviisteisiin Stage Customeissa. Näiden uusien, täyskoivuisten SC:ien reunaviisteitä en tosin ole päässyt vielä tutkailemaan. Puhutko nyt juuri niistä vai?

En kyseenalaista näkemyksiäsi (ainakaan vielä), mutta voistiko kertoa hieman enemmän kokemuksistasi noiden huonojen viisteiden kanssa? Aihe kiinnostaa näet itseäni suuresti.

Juuri näistä vanhemmista on enemmän kokemusta. Ainakin neljä eri settiä tulee mieleen heti. Yhdet olivat omani, joista hioin viisteet, Jäsen Ferodoz:n setille myös sama toimenpide. Pari muuta uutta settiä suoraan tehtaan laatikosta tulee myös mieleen. Näissä kaikissa viisteet kuin puukolla tehtyjä. Epätasaisia, pieniä kolojasiellä täällä, jos kädellä koittaa tulee tikkuja sormiin. Ja tämä siis ihan aikuisten oikeasti. Hyviä kokemuksia ei tältä saralta mieleen juolahda. Se että nämä setit olisivat yhdestä ja samasta erästä, ei ole mahdollista. kolmen vuoden ajanjaksolle jakaantuu kokemukseni.
OPJ1974
16.03.2012 11:22:48

Sain kaverilta lainaan / huollettavaksi piccolon, jonka merkki ja malli ovat meiltä molemmilta täysin hämärän peitossa.

Rumpu on oikeinkin hyväsoundinen, huomioita:

- Virityskoneisto ei liene alkuperäinen, rungossa jonnin verran kiinnityskohdissa ylimääräisiä reikiä

- Rummun sisällä on joku kirjoittanut päivämäärän 4.11.1974 - siitä ei ole sen enempää tietoa enkä osaa sanoa, mihin tuo viittaa.

Osaako kukaan sanoa kuvien perusteella, mikä rumpu olisi kyseessä? Piccolon koko on 14" x 4".

Kuvat (7 kpl) löytyvät osoitteesta http://www.tapinapahkina.fi/piccolo
Speedy
16.03.2012 11:39:37

OPJ1974: Osaako kukaan sanoa kuvien perusteella, mikä rumpu olisi kyseessä? Piccolon koko on 14" x 4".

Kuvat (7 kpl) löytyvät osoitteesta http://www.tapinapahkina.fi/piccolo

Premier Royal Ace aika vahvasti..

http://www.google.fi/imgres?um=1&am … &ndsp=15&ved=1t:429,r:1,s:0
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
OPJ1974
16.03.2012 11:45:26 (muokattu 16.03.2012 11:49:14)

Speedy: Premier Royal Ace aika vahvasti..

No perhana, on aika vahva ehdokas kyllä... tarkempaa vuosilukua liene mahdoton selvittää, mutta 50-60 lukujen taitteeseen ilmeisesti ajoittuu..?

Tänk jyy veri meni.

Googlaamalla näki alkuperäisen virityskoneistonkin, todellakaan nyt rummussa ei ole alkuperäistä koneistoa. Hankala varmaan löytääkään. Toi rummussa nyt kiinni oleva koneisto on kyllä aika rimpula.

EDIT. vuosilukuja korjattu... ehheh
Velli
16.03.2012 12:07:02
Krisse82: Juuri näistä vanhemmista on enemmän kokemusta. Ainakin neljä eri settiä tulee mieleen heti. Yhdet olivat omani, joista hioin viisteet, Jäsen Ferodoz:n setille myös sama toimenpide. Pari muuta uutta settiä suoraan tehtaan laatikosta tulee myös mieleen. Näissä kaikissa viisteet kuin puukolla tehtyjä. Epätasaisia, pieniä kolojasiellä täällä, jos kädellä koittaa tulee tikkuja sormiin. Ja tämä siis ihan aikuisten oikeasti. Hyviä kokemuksia ei tältä saralta mieleen juolahda. Se että nämä setit olisivat yhdestä ja samasta erästä, ei ole mahdollista. kolmen vuoden ajanjaksolle jakaantuu kokemukseni.

Ok, hyvä tietää että noidenkin laatu kannattaa aina tarkastaa. Niiden SC:ien, joihin olen kalvoja vaihdellut, reunaviisteet ovat olleet moitteettomia.

Toivottavasti ovat Yamahalla skarpanneet noiden uusien täyskoivuisten SC:ien kanssa.

Kiitos jaoit kokemuksia!
Krisse82
16.03.2012 12:32:08
Velli: Ok, hyvä tietää että noidenkin laatu kannattaa aina tarkastaa. Niiden SC:ien, joihin olen kalvoja vaihdellut, reunaviisteet ovat olleet moitteettomia.

Toivottavasti ovat Yamahalla skarpanneet noiden uusien täyskoivuisten SC:ien kanssa.

Kiitos jaoit kokemuksia!

Yhden uudemman täyskoivuisen muistan kasanneeni, ei yhtä pahat fiilikset tullut kuin vanhemmista. Ja Tour Customit vaikuttaa jo paljon laadukkaammin tehdyltä, ei muistini mukaan ole moitittavaa. Noitakin on tullut jokunen kasattua.
OPJ1974
16.03.2012 12:48:32

OPJ1974: No perhana, on aika vahva ehdokas kyllä... tarkempaa vuosilukua liene mahdoton selvittää, mutta 50-60 lukujen taitteeseen ilmeisesti ajoittuu..?

Tänk jyy veri meni.

Googlaamalla näki alkuperäisen virityskoneistonkin, todellakaan nyt rummussa ei ole alkuperäistä koneistoa. Hankala varmaan löytääkään. Toi rummussa nyt kiinni oleva koneisto on kyllä aika rimpula.

EDIT. vuosilukuja korjattu... ehheh

Itse itseäni lainaten: Mahtaako kenelläkään foorumilaisista olla tietoa, mistä ja/tai keneltä voisi kysellä alkuperäistä koneistoa tähän rumpuun (Suomesta)? Premier-keräilijää/tietäjää?

Koluan kyllä ebayt yms. läpi omatoimisesti, mutta suomalainen kontakti olisi kullanrvoinen siinä mielessä, että JOS täysin alkuperäistä koneistoa ei syystä tai toisesta ole saatavilla lainkaan, pystyisi kenties helpommin etsimään vaihtoehtoja.
OPJ1974
16.03.2012 12:49:18

Krisse82: Yhden uudemman täyskoivuisen muistan kasanneeni, ei yhtä pahat fiilikset tullut kuin vanhemmista. Ja Tour Customit vaikuttaa jo paljon laadukkaammin tehdyltä, ei muistini mukaan ole moitittavaa. Noitakin on tullut jokunen kasattua.

Mun Tour Customit olivat ainakin ihan yyber-ykköslaatua viimeistelyltään (vuonna 2008).
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)