Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarakaula suomesta vai ulkomailta
1 2
Antti74
11.03.2012 23:43:02 (muokattu 12.03.2012 09:48:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tossa jo jonkun aikaa käyny mielessä vaihtaa stratoon kaula, tiedän että niitä saa tarvikekauloina suomesta, jenkeistä sais uuden warmrothin kaulan ja onhan niitä muitakin valmistajia olemassa kuin warmroth. Kaula saa olla laadukas.
 
Te jotka ootte vaihtaneet kaulan stratoon tai teleen minkä valmistajan kaulan ootte valinnu ja miksi ja mitä on tullut maksamaan?
 
Kävin tos n viikko sit Jarno Salolla ja siellä otin puheeksi tän kaula vaihdon.
Jarno tekee kauloja ymmärsin et pitkälti asiakkaan toiveiden mukaan, ideana et käy kokeilemassa mikä kaula jostain esim F-musiikin valikomasta miellyttää ja tuntuu hyvältä niin hän tekee kyllä sulle kaulan, sellaisen kun haluaa.
 
Ok, sit kysyin varovasti et mitä maksaa ja sain vastauksen 400 € ->
 
Onko joku muu teettäny kaulan suomessa, tottakai maksaahan se joo mutta ei tule rahti-kuluja jne jne. Tää menee vähän off topic ja seuraaviin kysymyksiin ei tarvitse vastata jos ei oo tietoa, ihan mielenkiinnosta kysyn onko teillä mitään havaintoa mistä nämä kitara rakentajat tilaa materiaalit esim puut, tai jos on tietoa mistä muutkin osat tulee esim tallat,satulat,mikit,laukut jne, jne niin saa kertoa
 
Onko kokemusta millaista työnjälkeä kotimaiset kitararakentajat tekevät verrattuna ison maailman isohin pajojhin mm fender, jne jolta ei edes saa kaulaa vaikka maksais.
 
fox
12.03.2012 02:17:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti74: Onko teillä mitään havaintoa mistä nämä kitara rakentajat tilaa materiaalit esim puut, tai jos on tietoa mistä muutkin osat tulee esim tallat,satulat,mikit,laukut jne, jne niin saa kertoa
 
Aika paljon haluut tietoa.. ;) Osa noista on kyllä joillakin valmistajilla "julkista tietoa", jotkut ei kerro sitten yhtikäs mittää. Osa noista informatsuuneista menee taas sen valmistajan/valmistajien liikesalaisuuksien luokkaan.. Ehdotan että tsekkailet ihan ite, eri valmistajien osalta, mitä haluavat siitä tuotteestaan sille soittajalle/loppukäyttäjälle kertoilla..
http://www2.gibson.com/Products/Ele … bson-USA/Les-Paul-Studio/Specs.aspx
Esimerkiks tuossa on selvitetty kyllä hyvinkin tarkkaan materiaalit, sanotaan vaikka tallasta.. Siis talla on zamac -seosmetallivalua. Mutta: sitä ei ole mainittu, kenen valmistama se alunperin on, ei ne sitä tuolla Nashvillessa ihan ite ole valaneet..
(se osan valmistaja on joko Schaller tai Gotoh)
Mutta: ryhdy vaikka ihan ite keräämään tuota dataa, jos koet sellasta tarvitsevasi, on hieman työläs prosessi, takaan. Ja kun ottaa vielä sen faktan huomioon, että monet valmistajat saattavat noita osiakin tilata useammaltakin toimittajalta, siinähän sitä onkin selvittämistä...
 
Onko kokemusta millaista työnjälkeä kotimaiset kitararakentajat tekevät verrattuna ison maailman isohin pajojhin mm fender, jne jolta ei edes saa kaulaa vaikka maksais.
 
Varmasti todella hyvälaatuista on jälki, vaikka se sitten maksaakin. Se _Warmoth_ tekee myös erittäin hyviä kauloja. Jos kaipaat sitten jotain "halpisversioita" tai muuten edullisempia, niin WD, Rockinger ym. moisia tarjoavat. Sitten toki on se "vielä halvempi" todellakin on nuo kiinanpoikien tuottehet.
Vai ettei Fenderiltä saa kaulaa.. ovatko sitten palanneet tuohon vanhaan käytäntöön, että varaosakaulaa ei saa, paitsi toimittamalla sen rikkimenneen takaisin tehtaalle..
Syy tuohonkin menettelyyn li pienellä ajattelulla kovin ilmeinen. Koska Fender on jo aikoinaan tehty siten, että kaulan voi vaihtaa vaivattomasti, siitä on myös helppo tehdä kaikenlaisia niin kutsuttuja "Palacastereita", joten logolla varustettu varaosakaula on helppoa laittaa vaikka ihan omatekemään runkoon, ja kas: Fender!
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
pamppu
12.03.2012 02:27:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosi suomalaista. Soitinrakentajilla on täällä todella kova taso työn laadun suhteen.
 
Have mercy maam!
PIM
12.03.2012 07:55:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pamppu: Suosi suomalaista. Soitinrakentajilla on täällä todella kova taso työn laadun suhteen.
 
Samaa melkein suosittelen. Itselläkin ollut ajatuksena teettää kopio tai pari suosikkistratokaulastani, joka on alunperin lähtöisin 90-luvun alun Fenix stratosta.
 
Rämppy
12.03.2012 09:10:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samaa mieltä edellisten kanssa. Kotimaiset kitarasepät veistää sulle just sellaisen kaulan kuin haluat. Ei tarvitse tehdä kompromisseja. Samalla kaula tehdään tarkasti kitaran runkoon istuvaksi. Takuuasiat toimivat mun kokemusten perusteella täkäläisten soitinrakentajien kanssa todella hyvin -ammattiylpeydellä. Suomessa teetetty on hinnaltaan kilpailukykyinen ameriikan importtien kanssa.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Rg505bk
13.03.2012 20:58:14 (muokattu 13.03.2012 20:58:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan mielenkiinnosta, kuka noita Suomessa tekee? Ruokangas? Olen välillä itsekin leikitellyt ajatuksella teettää kaula Suomessa ja varsinkin jos tuohon ~ 400 € tai vaikka vähän allekin onnistuisi...
 
PIM
13.03.2012 21:47:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rg505bk: Ihan mielenkiinnosta, kuka noita Suomessa tekee? Ruokangas? Olen välillä itsekin leikitellyt ajatuksella teettää kaula Suomessa ja varsinkin jos tuohon ~ 400 € tai vaikka vähän allekin onnistuisi...
 
Kai niitä nyt kaikki soitinveistäjät tekee? Jos kerrot mistä päin Suomea tekijä pitäisi löytyä niin varmaan joku osaa suositella lähistöltä jotain kitaraseppää, ettei nyt ihan toiselle puolelle Suomea tarvitse lähteä kaulaa teettämään.
 
JeKo
13.03.2012 21:50:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rg505bk: Ihan mielenkiinnosta, kuka noita Suomessa tekee? Ruokangas? Olen välillä itsekin leikitellyt ajatuksella teettää kaula Suomessa ja varsinkin jos tuohon ~ 400 € tai vaikka vähän allekin onnistuisi...
 
Ruokangas ei tee tarvikekauloja. Ite kysyin asiaa joskus vuosi sitten, mutta toki paljon muitakin hyviä vaihtoehtoja on.
 
"The left hand steers and the right hand is the gas - If you can't steer, you shouldn't press the gas" -Paul Gilbert
Instrumentaalikitarointia
Rg505bk
13.03.2012 22:18:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Kai niitä nyt kaikki soitinveistäjät tekee? Jos kerrot mistä päin Suomea tekijä pitäisi löytyä niin varmaan joku osaa suositella lähistöltä jotain kitaraseppää, ettei nyt ihan toiselle puolelle Suomea tarvitse lähteä kaulaa teettämään.
 
Eipä tuolla nyt sinäsä väliä olisi, vaikka olisi kauempanakin, jos nyt vaihtoehtona on tilata kaula ulkomailta. Pääkaupunkiseutu olisi tietenkin parempi vaihtoehto niin voisi vaikka käydä paikan päällä. Lähinnä nyt kiinnostaa kartoittaa vaihtoehtoja, mulle kun lähinnä tuli mieleen Ruokangas.
 
sickboy
13.03.2012 22:44:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä tein ammattikoulussa aikoinaan kitaran kokonaan itse (puusepänlinjalla). Pitkään soittelin sillä, mutta kaula ei nyt aivan laadukkaimmasta päästä ollut, enhän ennen ollut kaulaa tehnyt. Kitara oli muuten tosi hyväsaundinen ja tietty itselle tärkeä, kun sen oli itse tehnyt. Teetin siihen kaulan Järvenpääläisellä J.Salolla. Sen jälkeen en kauheammin ole muilla kitaroilla soittanutkaan, no lyhyehkö stratovaihe oli, mutta toi on laadultaan täysin verrattavissa Customshopin stratojen kauloihin....tai ainakin niihin mitä Kitarapajalla olen nypläillyt.
 
Salo tekee toki omiakin kitaramalleja, mutta varmasti tilauksesta tekee mitä vaan. Noi lapaprofiilit taitaa olla kitaroissa ne tuotesuojatut osat, joten ihan identtistä kopiota lapaprofiilia myöden vaikkappa straton kaulasta ei välttämättä saa.
 
Sakmongkol
14.03.2012 00:40:23 (muokattu 14.03.2012 00:41:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Warmothilta tilasin itse lyhytskaalaisen stratokaulan viimeistelemättömänä, maksoi reilut 200 dollaria ja tietty rahdit, alvit ja tullit päälle. Itse piti hioa profiilia vähän sopivammaksi, nauhanpäitä vähän, laittaa nimi lapaan ja tarrat otelautaan sekä lakata, mutta ei vastaavaa vissiin muualta ainakaan halvemmalla saa. Puu on jämäkkää vaahteraa, 10-16" compound radius ja kaularaudan hienosäätö fiksusti kaulan sivulla.
 
E: niin ja lyhyen skaalan lisäksi toinen tärkeä kriteeri oli itselläni iso lapa jollainen stratossa pitää mielestäni olla.
 
Victor Helldriver
14.03.2012 21:02:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.bachmusik.com/en
 
mä tilasin kaks erilasita stratokaulaa ja yhen telekaulan just tuolta ja nyt ne oottaa postissa. ei mitään hajua mitä siellä odottaa...toivottavasti ois käyttökelposta. makso 202e kuluineen
 
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
kiriminni
14.03.2012 21:24:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Victor Helldriver: http://www.bachmusik.com/en
 
mä tilasin kaks erilasita stratokaulaa ja yhen telekaulan just tuolta ja nyt ne oottaa postissa. ei mitään hajua mitä siellä odottaa...toivottavasti ois käyttökelposta. makso 202e kuluineen

Tämähän on hyvä.Tietysti vaatii viimeistelyä,mutta saa sitten omanlaisensa kaulan.
 
Victor Helldriver
15.03.2012 22:46:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kävin hakee kaulat postista ja päällisin puolin ei oo mitään valitettavaa.
 
mahonkikaula vaahteraotelaudalla on sen verran jämäkän tuntunen vetkuli et ei malta oottaa ku sen livautan yli tonnin tokain stratooni. ja ihan hiton hienon näkönen.
 
eli ketjun aloittajalle voisin tätä ehotella yheks vaihtoehdoks...kuhan saan vielä lutkut kiinni keppeihin ni voin vähä kertoa lisää tuntemuksia
 
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
joukov
16.03.2012 01:04:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on myos Salon veistama kaula customissa kiinni eika paremmasta ole valia. Miksi menna merta edemmas kalaan jos Salo on jo tuttu?
 
Vice President of KISS Army Finland KAF-jäsenkortilla Bar Bäkkärin ja On The Rocksin hanajuomista -50%. Liity -> www.kissarmyfinland.com
jpg
16.03.2012 08:53:18 (muokattu 16.03.2012 08:54:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox:
 
Jos kaipaat sitten jotain "halpisversioita" tai muuten edullisempia, niin WD, Rockinger ym. moisia tarjoavat. Sitten toki on se "vielä halvempi" todellakin on nuo kiinanpoikien tuottehet.
 

 
Missähän nämä WeeDeet,Rockingerit ja Vaikkapa Allpartsit oikein tehdään?
 
Andy J.
16.03.2012 12:31:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Missähän nämä WeeDeet,Rockingerit ja Vaikkapa Allpartsit oikein tehdään?
 
Weedeistä ja Rockingereista ei haisuakaan, mutta olen antanut itseni ymmärtää isojen poikien puheista, että AllPartsin "Licensed by Fender" -puutavara tulisi Japanista samasta tehtaasta kuin CIJ Fenderit. Meikäläisellä on kaksi AllPartsin telekaulaa, hyvää tavaraa molemmat! Nauhojen hiontaa tosin olivat molemmat vailla, suoraan heittämällä käyttöön näistä ei ole.
 
Hyviä kauppoja: jars, gaunt666, Twinkle, JPHe, slowfinger, Akilles, E Tone, jaripat, kuolio, GoshFlardon, flea laven, joppejoo, runrunrun, santeriv, StevieRayVehkakoski, p. s, esaruoho, jarialanaama, jaroslove_80, DaNoNe, georges, mataki, jubar1, Kunnalli
ras ta far i
16.03.2012 12:57:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaks Salon Jarnon tekemää straton kaulaa on ollu käytössä jo vuosia. Hyviä ovat ja kauniita, suosittelen.
 
warlock
17.03.2012 21:10:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Victor Helldriver: kävin hakee kaulat postista ja päällisin puolin ei oo mitään valitettavaa.
 
mahonkikaula vaahteraotelaudalla on sen verran jämäkän tuntunen vetkuli et ei malta oottaa ku sen livautan yli tonnin tokain stratooni. ja ihan hiton hienon näkönen.
 
eli ketjun aloittajalle voisin tätä ehotella yheks vaihtoehdoks...kuhan saan vielä lutkut kiinni keppeihin ni voin vähä kertoa lisää tuntemuksia

 
Kerro ihmeessä tuntemuksia. Alkoi itelläki kiinnostaan kovasti.
Kuin hyvin toimitus pelas ja miten maksu politiikka hoidettiin?
 
rheinone
17.03.2012 22:30:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomesta suomesta, ehdottomasti.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «