Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rickenbackerin kielet & restaurointi
1
karkki
13.03.2012 09:26:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin elvyttää Rickenbacker-vanhukseni parhaaseen mahdolliseen iskuun. Kyseessä on 4001 vuodelta 1976, jolla soittelin aktiivisesti 1980-luvun alkupuoliskolla. Sen jälkeen hyvin satunnaisesti olen Rikuun tarttunut, kun kitaransoitto on ollut kivempaa.
Mikähän tuohon olisi fiksuin kielisetti? Sellaisen tiedon löysin, että nykyisissä R-bassoissa olisi tehdasasennuskielinä 45-55-75-105 roundwoundit. Joissakin foorumikommenteissa suositellaan huomattavasti ohuempaa settiä. Pari vuotta sitten laitoin Rotosoundit, joissa ala-E taisi olla 95, mutta se ei soi niin napakasti kuin toivoisin. Olisiko tuollainen paksumpi setti sitten sopivampi?
 
Pitää varmaan viedä koko komeus jollekin pajalle säädettäväksi. Kaularautaan en varmasti uskalla koskea ja kielten korkeuden säätökään ei onnistu, kun kuusiokoloruuveista on kulmat jääneet jonnekin vuosien varrelle. Ruuveja kai saa varaosina, jos ne entiset onnistuu irti ottamaan, ettei koko kallista tallaa tarvitse ostaa.
Kenen puoleen pääkaupunkiseudulla kannattaisi kääntyä? Lottosella olen kitaroita joskus säädättänyt, se nyt ensimmäisenä oli mielessä tässäkin.
 
Soittoa kuulee tuolta: www.myspace.com/xxkarkki
Jooba
13.03.2012 09:31:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kieliin sen verran, että ne mitkä susta tuntuu hyvältä niin on hyvät. 45-100. tai 45.105. setti varmaankin. Aika perus.
 
2541
13.03.2012 09:56:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanhojen 4001:n kaularautojen säätö ei ole ihan yksinkertainen juttu, eli kannattaa kysyä onko säätäjällä kokemusta niistä. Yksi hyvä sivusto aiheesta ainakin oli olemassa, mutta juuri nyt en sattunut löytämään sitä. Kuka löytäis?
PasiB
13.03.2012 10:32:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2541: Vanhojen 4001:n kaularautojen säätö ei ole ihan yksinkertainen juttu, eli kannattaa kysyä onko säätäjällä kokemusta niistä. Yksi hyvä sivusto aiheesta ainakin oli olemassa, mutta juuri nyt en sattunut löytämään sitä. Kuka löytäis?
 
Oliko tuo: www.joeysbassnotes.com jostain syystä sivusto on pois käytöstä. Tuommonen kuitenkin löytyy: http://www.rickresource.com/rrp/basstrussrods.html
 
Vaatevalintojen kultainen sääntö: kaikki passaa mikä peittää..
Nelikielipiru
13.03.2012 11:41:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.zzounds.com/item--DADXL170
 
Ite oon käyttäny tollasta sarjaa, toimii E-vireessä ja myös dropD-vireessä.
 
Pläski yrittää soittaa passoa.
karkki
13.03.2012 21:22:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Google löysi minulle brittiputiikin, josta saa kaikenlaista Rickenbacker-osaa, muun muassa tallan korkeudensäätöruuveja ja myös työkaluja säätöihin. Ehkäpä aloitan hommaamalla tuolta parilla eurolla ne ruuvit ja katson mihin se riittää. Hyvä ettei koko tallaa tarvitse vaihtaa parin pilalle väännetyn ruuvin takia.
 
http://www.rosetti.co.uk/Browse/Spares/Rickenbacker
 
Soittoa kuulee tuolta: www.myspace.com/xxkarkki
JartZA
14.03.2012 11:21:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rotosoundit sopii Rikuun kuin nyrkki silmään, kysy vaikka Geddy Leeltä. Varsinkin uutena saundi on puhdasta rouheutta. Käytän itse 50-110 MILLISIÄ teräskieliä vireessä D ja Eb. Kyllä niillä E-vireessäkin louhii menemään.
 
Kitarapaja ainakin huoltaa Rikuja.
 
Kirk meni kauppaan osti wahin t. aku ankka
hollstro
14.03.2012 11:39:04 (muokattu 14.03.2012 11:39:47)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JartZA: Rotosoundit sopii Rikuun kuin nyrkki silmään, kysy vaikka Geddy Leeltä. Varsinkin uutena saundi on puhdasta rouheutta. Käytän itse 50-110 MILLISIÄ teräskieliä vireessä D ja Eb. Kyllä niillä E-vireessäkin louhii menemään.
 
Kitarapaja ainakin huoltaa Rikuja.

 
Jämäkät kanget nuo kun paksuin on reilu 11 senttiä. Niponipo, tuuman tuhannesosista on siis kyse. Itse vältän Rotosoundeja. Kohdalle on sattunut liian usein setti jossa yksi kieli ei soi.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
ninokoo
14.03.2012 13:02:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JartZA: Rotosoundit sopii Rikuun kuin nyrkki silmään, kysy vaikka Geddy Leeltä. Varsinkin uutena saundi on puhdasta rouheutta. Käytän itse 50-110 MILLISIÄ teräskieliä vireessä D ja Eb. Kyllä niillä E-vireessäkin louhii menemään.
 
Kitarapaja ainakin huoltaa Rikuja.

 
Kompataan. Roton kuuskutoset toimii. Itselläni 105-setti E-vireessä.
 
I always kinda, sorta wished I looked like Elvis
jperala
14.03.2012 19:30:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ninokoo: Kompataan. Roton kuuskutoset toimii. Itselläni 105-setti E-vireessä.
 
Yllättäen sama setti myös omassa :)
 
JartZA
14.03.2012 21:13:44 (muokattu 14.03.2012 21:14:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Jämäkät kanget nuo kun paksuin on reilu 11 senttiä..
 
Ei perkele! Ilmankos on lähtenyt niin rautaisaa saundia! Vaihdan kyllä ensi kieltenvaihdon yhteydessä takaisin tuuman tuhannesosiin, sormet huutaa leipää!
 
E: Ja Roto 66LE tottakai myös!
 
Tulipa huudeltua.
 
Kirk meni kauppaan osti wahin t. aku ankka
Kallekorvola
14.03.2012 21:17:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JartZA:Käytän itse 50-110 MILLISIÄ teräskieliä vireessä D ja Eb.
 
San Franciscon Golden Gate käyttää samanvahvuisia kieliä siltavaijereina. Vireestä en tiedä...
 
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
AndyH
15.03.2012 19:08:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: San Franciscon Golden Gate käyttää samanvahvuisia kieliä siltavaijereina. Vireestä en tiedä...
 
Tossa kohtaa meinas lentää lapinkullat nenän kautta näppikselle!!! :D Plussa siitä!
 
karkki
15.03.2012 19:54:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

karkki: Google löysi minulle brittiputiikin, josta saa kaikenlaista Rickenbacker-osaa, muun muassa tallan korkeudensäätöruuveja ja myös työkaluja säätöihin. Ehkäpä aloitan hommaamalla tuolta parilla eurolla ne ruuvit ja katson mihin se riittää. Hyvä ettei koko tallaa tarvitse vaihtaa parin pilalle väännetyn ruuvin takia.
 
http://www.rosetti.co.uk/Browse/Spares/Rickenbacker

 
Eivät perhanat ilmeisesti toimita oman saaristonsa ulkopuolelle, ei ollut nettikaupan maavalinnoissa Suomea. Sähköpostiin eivät vastanneet. Pitäköön tunkkinsa.
 
Täältä sain tilattua tarpeet: www.soundmeout.com
Mutta hinnat oli noin nelinkertaiset tuohon ekaan putiikkiin verrattuna. Kaksi ruuvia ja niihin sopiva kuusiokoloavain postikuluineen rapiat 25 euroa. Elämä on :-(
 
Soittoa kuulee tuolta: www.myspace.com/xxkarkki
ninokoo
16.03.2012 10:04:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä tilasin omaani tuon tallamikin täytteen http://www.ricsrus.com/rickyspares.html
 
Tyyppi vastasi sähköposteihin tosi nopeasti ja toimituksestakaan ei ottanut ylimääräistä. Kaupat sovittiin sähköpostilla.
 
I always kinda, sorta wished I looked like Elvis
karkki
17.03.2012 13:23:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ninokoo: Täältä tilasin omaani tuon tallamikin täytteen http://www.ricsrus.com/rickyspares.html
 
Tyyppi vastasi sähköposteihin tosi nopeasti ja toimituksestakaan ei ottanut ylimääräistä. Kaupat sovittiin sähköpostilla.

 
Näyttää kivalta putiikilta, mutta ruuveja ei tainnut olla kaupan. Eikä sillä nyt ole enää väliäkään, kun ne on jo tilattu muualta.
Tuollainen tallamikin täyte vois kyllä olla kiva. Niitähän taisi olla kolmea laatua: tasaisia ja sitten sellaisia joissa on peukkutuki kololla tai kohoumalla. Minkä otit? Peukkutuellinen voisi olla mukava kokeilla, mutta kokeilematta on kyllä vaikea päätellä, kumpi malli olisi parempi. Onkos näistä kenelläkään kokemuksia?
 
Hiukan kiinnostaisi myös se tallamikin päälle tuleva "silta". Oman Rikuni ostin tosiaan noin 30 vuotta sitten käytettynä eikä siinä silloin tuota osaa ollut. Tuntuu että ne yleensä otetaan pois, mutta olisi hauska kokeilla, onko se soittaessa hyödyksi vai haitaksi. Jos jollakin kuleksii nurkissa sellainen turhana, minulle saa tarjota.
 
Soittoa kuulee tuolta: www.myspace.com/xxkarkki
ninokoo
17.03.2012 15:18:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

karkki: Näyttää kivalta putiikilta, mutta ruuveja ei tainnut olla kaupan. Eikä sillä nyt ole enää väliäkään, kun ne on jo tilattu muualta.
Tuollainen tallamikin täyte vois kyllä olla kiva. Niitähän taisi olla kolmea laatua: tasaisia ja sitten sellaisia joissa on peukkutuki kololla tai kohoumalla. Minkä otit? Peukkutuellinen voisi olla mukava kokeilla, mutta kokeilematta on kyllä vaikea päätellä, kumpi malli olisi parempi. Onkos näistä kenelläkään kokemuksia?
 
Hiukan kiinnostaisi myös se tallamikin päälle tuleva "silta". Oman Rikuni ostin tosiaan noin 30 vuotta sitten käytettynä eikä siinä silloin tuota osaa ollut. Tuntuu että ne yleensä otetaan pois, mutta olisi hauska kokeilla, onko se soittaessa hyödyksi vai haitaksi. Jos jollakin kuleksii nurkissa sellainen turhana, minulle saa tarjota.

 
Otin sen kolollisen, mutta jos nyt olisin valitsemassa niin ottaisin sillä kohotetulla tuella. Kyllähän tuolla mielummin soittaa kun vakiona, vaan jää vähän liian alas ja sitä myöten ainakin omalle peukalolle hieman hankala löytää mukavaa asentoa. Lisäksi minulla sattuu tuohon ruuvin kohdalle just peukalon kynsinauha, eikä se tunnu kivalle. Siihen oppii kyllä ja helpottaa todella paljon kun on tottunut soittamaan mikin päältä. http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/2639.jpg
 
Pidin tuota mikin suojusta aikani, mutta sen kanssa tuntuu että tallamikille ei löydy oikein mistään mukavaa soittopaikkaa. Tallan puolella on liian lähellä tallaa ja kaulan puolella alkaa jo kolista otelautaan turhan helposti. Jos on tottunut soittamaan ns. "tyhjän päältä" niin suojuksen kanssa soitto voi onnistua, itse en tykännyt. Kai se resonoi jollain tavalla ja sitä kautta vaikuttaa soundiinkin.
 
Rikun kanssa elo ei aina ole helpoimmasta päästä, mutta on se niin mahtava soitin että sille antaa vähän enemmän anteeksikin.
 
I always kinda, sorta wished I looked like Elvis
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «