Aihe: Kysymys/vastaus topic part V
1 2 3 4 567 68 69 70 71311 312 313 314 315
marktark
12.03.2012 13:14:16 (muokattu 12.03.2012 13:15:20)
Tässä on ollut keskustelua ja todistuksena testi (kiitos) lugien alla olevien kumi-/muovilätkien vaikutuksesta rungon resonointiin ja sointiin, kohteena metallinen paljon käytetty virvelimerkki ja -malli.
Laittaa miettimään niiden mahdollista vaikutusta muuallakin eli tomeissa ja bassorummussa; näissä lätkä on siis useimmiten puun ja metallin välissä ja vähintään joka toisessa setissä. Lisäksi basarissa (puu)vanteiden ja "virityskouran" välissä on usein reilu pala kumia. Kaikki tämä todennäköisesti vain siksi, ettei puuraukka vaan kärsisi metallin kosketuksesta ja aiheuttaisi kosmeettisia vammoja - mutta eihän "vamma" edes näkyisi, koska siinä on lugi (tai koura) päällä !
Ajan takaa tuon "lisäkkeen" vaikutusta - ja sen poissaololla toki sitä mahdollisesti "parempaa" (resonoivampaa, avoimempaa, pidempää, jopa ehkä räyhäkkäämpää, jos niinkseen tulee) soundia - rummun sointiin enkä nyt kiinnitä huomiota ulkonäöllisiin seikkoihin. Sustainista totean näin, että mieluummin haluan itse rummun soivan mahdollisimman pitkään ja soinnin pituutta (ja samalla muutakin) säädän demppaamisen keinoilla.

Mitä tuumitaan ? Näkemyksiä, kokemuksia ?

Toki tasapuoliseksi lopuksi kysytään myös : onko postiivista vaikutusta sointiin ?
Play that song (not the instrument)
JGroover
12.03.2012 17:27:39
Pedroz: Tuolla eräässä toisessa topicissa tätä vähän sivuttiin, mutta vain vähän:

On muutto edessä, ja tällä hetkellä tyhjän panttina nurkassa seisovat pellit olisi kätevintä heittää säilytykseen lämmityksettömään ulkovarastoon. Metalli kun on kyseessä, liekö välillä +30 - -30 vaihtelevilla lämpötiloilla mitään merkitystä vehkeiden kestävyyteen? Jos talvella joutuu yllättäen soittohommiin, niin kauankohan peltien pitäisi antaa lämmetä ennen hakkaamista? Alkaakohan tuo Rockbag kasvaa sammalta jos sen ulkovarastoon pistää?

Pelkkä kylmässä varastoiminen ei varmaan tuohon kestävyyteen vaikuta mitenkään päin. Kannattaa silti antaa peltien lämmetä huoneenlämpöön ennen soittoa kaiken varalta. Kosteus ja happi saa tietty pellit "patinoitumaan", eli hapettumaan tavallista nopeammin. Se vaikuttaa ulkonäköön ja soundiin. Joku vois jopa sanoa, että soundit paranee. :)
keitiiem
12.03.2012 18:30:49

Osaako joku kertoa tästä tomista? Pinnoitus ja rauaosat ovat uusia, rungosta en tiedä mitään.. "Halpana japsina" ostin eikä se nyt kummoselta näytäkään, mutta hyvälle kyllä soundaa. Tossa pari kuvaa, kertokaa jos jotain tulee mieleen:

http://muusikoiden.net/dyn/users/97437.jpg
http://muusikoiden.net/dyn/users/97438.jpg
http://muusikoiden.net/dyn/users/97439.jpg
hollmi-5
12.03.2012 18:44:20
keitiiem: Osaako joku kertoa tästä tomista? Pinnoitus ja rauaosat ovat uusia, rungosta en tiedä mitään.. "Halpana japsina" ostin eikä se nyt kummoselta näytäkään, mutta hyvälle kyllä soundaa. Tossa pari kuvaa, kertokaa jos jotain tulee mieleen:

http://muusikoiden.net/dyn/users/97437.jpg
http://muusikoiden.net/dyn/users/97438.jpg
http://muusikoiden.net/dyn/users/97439.jpg

Kuvat ei ole kummoiset, mutta ihan näyttäisi, että runko on normistii viiluja kerroksittain liimattu, eli ei stave.

Hoshino ainakin käytti tuollaisia lugeja. Jalan muhvit näyttää tarvike-mallisilta Taman kopioilta.
Soundit, piuhat ja kajarit.
keitiiem
12.03.2012 19:00:43

hollmi-5: Kuvat ei ole kummoiset, mutta ihan näyttäisi, että runko on normistii viiluja kerroksittain liimattu, eli ei stave.

Hoshino ainakin käytti tuollaisia lugeja. Jalan muhvit näyttää tarvike-mallisilta Taman kopioilta.

Ok! Mua hämäs noi pystysuuntaset saumat ja kun puun syyt kulkee pystysuunnassa. Mutta kylläpä tollanenkin rumpu soundaa yllättävän hyvälle..! Ja jep, muhvit ja vanteet ainakin on tilattu stdrumsilta, sen tiedän.
Kärsänpuolikas
12.03.2012 22:59:05
Iltaa!

Onko joku törmännyt hyvään ja ilmaiseen (tai kohtuu halpaan) softametronomiin macille? Vaatimuksina olis selvä visuaalinen klikki ja mielellään mahdollisuus syöttää tempot etukäteen listaksi tms.. Tästä voi kyllä tinkiäkin. Eli tulisi keikalle todennäköisesti vain visuaalisena jeesaamaan tempoissa.
korkuinen
Kailis
13.03.2012 22:46:02

14" Super-2 ja 16" Response 2.
majuku: Kirjota myyjälle että rummut on tehty sun pihalta kaatuneista puista ja käytännössä melkeen kuuluvat sulle.
BanZai88
14.03.2012 00:05:26
Kailis: 14" Super-2 ja 16" Response 2.

Onkos tälle nimenomaiselle valinnalle tietty syy? Koitin katella tuolta Aquarianin nettisivuilta noiden eroja, mutta molemmista sanotaan vaan että two ply head. Esim kerroksien paksuuksissa ei taida olla eroja? Superissa on joku "Safe-T-Loc hoop" ja responsessa ei.
Kailis
14.03.2012 01:44:35

Muistaakseni Super-2:ssa on yläkerros 5mil ja alempi 7mil, Responsessa molemmat 7mil.
majuku: Kirjota myyjälle että rummut on tehty sun pihalta kaatuneista puista ja käytännössä melkeen kuuluvat sulle.
Weetoz
14.03.2012 12:23:03
Ite oon ainakin tykännyt Super Kick 1:n soundista tosi paljon. Sillä saa helposti ruuvattua semmosen botnekkaan ja ytimekkään soundin joka on tosi hyvin "läjässä". En osaa nyt oikein kuvailla kunnolla näitä juttuja, mutta englanniksi ehkä sana "focused" voisi olla sopiva tämän kalvon kohdalla. Ehkä. SK2 oli mielestäni jo pikkasen liian tukkoinen. Muita Aquarianin bassarikalvoja en ole kokeillut kun tuo SK1 toimii niin hyvin.

Kailis: Muistaakseni Super-2:ssa on yläkerros 5mil ja alempi 7mil, Responsessa molemmat 7mil.

Juuri näin.
RlrrLr llRlrr LrllRl rrLrll
ferodoz
14.03.2012 19:08:04

Miten viritätte snaren alakalvon? Mun korva käskee kokoajan virittää mattosyvennyksen virereisiä viritappeja koko ajan tiukemmalle, mutta luonto antaa periksi ennenku saan sen samankuuloiseksi kun muiden tappien kohdalta.

Kuulostaapa tyhmältä, mutta ehkä mä vähä oonki tän asian suhteen. Sivistäkää siis tyhmää.
Kailis: Kato piipittävä irokeesi se lakeuksilla taas uliuliuli...
majuku
14.03.2012 19:45:40
ferodoz: Miten viritätte snaren alakalvon? Mun korva käskee kokoajan virittää mattosyvennyksen virereisiä viritappeja koko ajan tiukemmalle, mutta luonto antaa periksi ennenku saan sen samankuuloiseksi kun muiden tappien kohdalta.

Kuulostaapa tyhmältä, mutta ehkä mä vähä oonki tän asian suhteen. Sivistäkää siis tyhmää.

Mä viritän maton ympäriltä kireämmälle kuin muualta ja ylipäätään alakalvon aika tiukalle. Voi tietty olla että meidän käsitykset tiukasta on niin erilaiset ettei tästä ole apua. Joka tapauksessa matto ei mun mielestä soi hyvin jos en tee tuota, ääni tavallaan rämisee silloin.
- It's business in the front and party in the back -
hollmi-5
14.03.2012 19:46:31
ferodoz: Miten viritätte snaren alakalvon? Mun korva käskee kokoajan virittää mattosyvennyksen virereisiä viritappeja koko ajan tiukemmalle, mutta luonto antaa periksi ennenku saan sen samankuuloiseksi kun muiden tappien kohdalta.

Tasavireeseen joka tapin kohdalta. Ja 440 Hz (A) on aika hyvä minulle.
Soundit, piuhat ja kajarit.
ferodoz
14.03.2012 20:08:29

hollmi-5: Tasavireeseen joka tapin kohdalta. Ja 440 Hz (A) on aika hyvä minulle.

Tämä. Näin oon tehnyt kyllä kanssa. Se vain tuntuu jotenkin tyhmältä. Tai siis ainakin näin hetken mielijohteesta, en kai ole ennemmin ajatellutkaan asiaa. En tiedä hertseistä enkä sävelkorkeudesta, mutta mulla ei oo alakalvo missään apinavireessä, koska se mun mielestä vähän kuolee siinä.
keitiiem
14.03.2012 21:37:13

ferodoz: Tämä. Näin oon tehnyt kyllä kanssa. Se vain tuntuu jotenkin tyhmältä. Tai siis ainakin näin hetken mielijohteesta, en kai ole ennemmin ajatellutkaan asiaa. En tiedä hertseistä enkä sävelkorkeudesta, mutta mulla ei oo alakalvo missään apinavireessä, koska se mun mielestä vähän kuolee siinä.

Siis mikä tuntuu tyhmältä?

Tuli tässä nyt mieleen sellanen asia (offtopic-avautuminen, sori!), että ihmiset panostakaa rummun virittämisen opetteluun...! En mä väitä olevani mikään guru siinä itekkään, mutta tuntien ruuvailusessiot ja perehtyminen asiaan on jo jotain hedelmää kantanut. Ainiin ja vaivautukaa vaihtamaan niitä kalvojakin edes sillon tällöin. Oon ostanut ihan liian monta "pro-settiä" jotka on soundannut aivan kauheelle huonojen kalvojen ja kauhean virittämisen takia (mm. viimeisen setin lattarin alakalvoa oli kiristetty keskimäärin 3 kierrosta ja yläkalvoa noin neljännesosakierros. Vastaavia tragedioita olisi kerrottavana vaikka kuinka paljon...). Ainoastaan yksi mun ostama setti on soundannut ostohetkellä hyvälle. Kaikki on kyllä ruvennut jytäämään (kalvotuksella ja) virittämisellä. Hei ihan oikeesti, ei ferrarikaan corollan moottorilla voita golf gti:tä kun mäkkärin valoista lähetään kaasuttamaan. On asia erikseen jos tärkeintä on se että vehje näyttää kuvissa hyvälle kun konepelti on kiinni. Mitäs hyötyä siitä on? Tekeeks ne kuvat nettiin ladattuna hyvää itsetunnolle?
ferodoz
14.03.2012 21:43:45 (muokattu 14.03.2012 21:44:24)

keitiiem: Siis mikä tuntuu tyhmältä?

Siinäpä se, ku mä en osaa selittää. Tää olis siis ensimmäinen kerta kun asia tuli mieleen.

Tuli tässä nyt mieleen sellanen asia (offtopic-avautuminen, sori!), että ihmiset panostakaa rummun virittämisen opetteluun...! En mä väitä olevani mikään guru siinä itekkään, mutta tuntien ruuvailusessiot ja perehtyminen asiaan on jo jotain hedelmää kantanut. Ainiin ja vaivautukaa vaihtamaan niitä kalvojakin edes sillon tällöin. Oon ostanut ihan liian monta "pro-settiä" jotka on soundannut aivan kauheelle huonojen kalvojen ja kauhean virittämisen takia (mm. viimeisen setin lattarin alakalvoa oli kiristetty keskimäärin 3 kierrosta ja yläkalvoa noin neljännesosakierros. Vastaavia tragedioita olisi kerrottavana vaikka kuinka paljon...). Ainoastaan yksi mun ostama setti on soundannut ostohetkellä hyvälle. Kaikki on kyllä ruvennut jytäämään (kalvotuksella ja) virittämisellä.

Moni tuntuu vieroksuvan alakavlojen vaihtoa, kun "ne ovat ihan uudenveroiset, ei ne oo kahdessakymmenessä vuodessa miksikään mennyt"

Hei ihan oikeesti, ei ferrarikaan corollan moottorilla voita golf gti:tä kun mäkkärin valoista lähetään kaasuttamaan.

En menis vannomaan.
ferodoz
14.03.2012 21:43:53 (muokattu 14.03.2012 21:45:20)

Päivän sääääääääääh.
keitiiem
14.03.2012 21:53:10

ferodoz: Siinäpä se, ku mä en osaa selittää. Tää olis siis ensimmäinen kerta kun asia tuli mieleen.

Moni tuntuu vieroksuvan alakavlojen vaihtoa, kun "ne ovat ihan uudenveroiset, ei ne oo kahdessakymmenessä vuodessa miksikään mennyt"

En menis vannomaan.

Okei laitetaan ferzuun tollanen 1,4 litranen corollan diisselimylly ni ei jää arvailujen varaan ;) Enpä itekkään tomien alakalvoja kovin usein vaihda sen takia, että ne kuluisivat kauheata tahtia. Mutta varsinkin snareissa alakalvot väsyy ajan myötä. Joku oikea guru sanoi joskus vaihtavansa virppoihinsa alakalvot vuoden välein.
kincy
14.03.2012 21:58:07 (muokattu 14.03.2012 22:03:44)

keitiiem: Hei ihan oikeesti, ei ferrarikaan corollan moottorilla voita golf gti:tä kun mäkkärin valoista lähetään kaasuttamaan.

Riippuu minkä Corollan kone Ferrariin laitetaan? Ferrarin kori kun lähtökohtaisesti painaa huomattavasti vähemmän, kuin GTI Golffin ;)

E: Myöhässä :D

E2: Empä olisi uskonut googlettelevani Ferrari F430 ja Golf GTI painoja ihan heti...Liikaa luppoaikaa.

E3: Pikagooglettelun perusteella ei merkittäviä eroja painoissa, joten perun puheeni:D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)