Jos kitaran kaulassa on kiinnitysruuvien reiät väärässä paikassa tai vinot tms., niin miten voisin täyttää nuo reiät siten, että sointi ei hirveästi kärsi ja kaulan voi kuitenkin tukevasti liittää runkoon? Vain olennainen on tärkeää!!! |
Juzzu 15.04.2004 15:29:04 (muokattu 15.04.2004 15:29:58) | |
---|
Poraat reikien kohdalle paljon isommat reiät (tai vaikka jyrsit reitä tasapäisellä jyrsimellä) ja teet koloihin sopivat, tiukat tapit. Tappeihin sitten reiät oikealle kohdalle. Eli tietenkin tappien pitää olla niin isot, että uusi reikä jää tapin sisälle. Ja tapit liimalla kiinni, hyvällä liimalla (esim. titebond ja vastaavat). Ymmärtääkseni esim. mahongista tehdyissä pulttikaulapeleissä tuo on ihan vakioratkaisu; ne pitää tapittaa jollakin kovemmalla puulla sillä mahongissa ei kierteet kesä kaulanliitoksen ruuveissa. Ja muut oikaiskoot ja korjatkoot! Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
North 15.04.2004 15:29:27 | |
---|
No minulla tuli ekaksi mieleen tämmöinen kikka että poraa sitä reikää isommaksi (leveämmäksi),sisään liimaa ja semmoinen tulppa perään ja sitten hioo sen vaan tasiaiseksi. Sen jälkeen poraa uuden reijän kiinnitysruuville. Onhan niitä varmasti helpompia kikkoja mutta jätän ne asiantuntijoiden kerrottavaksi. Hiipii vuoteen jalkopäästä, kun se tulee ei se säästä, se on KAUHEA KANKKUNEN.
-Juha Vainio. |
North 15.04.2004 15:31:22 | |
---|
No,asiantuntija ehti ensin. ;) Hiipii vuoteen jalkopäästä, kun se tulee ei se säästä, se on KAUHEA KANKKUNEN.
-Juha Vainio. |
Stein 15.04.2004 15:33:46 | |
---|
hmmm... tuntuu vaativalta hommalta... millähän hinnalla joku ammattimies tuon tekisi? Vain olennainen on tärkeää!!! |
Kassu 15.04.2004 18:17:42 | |
---|
Änge tulitikkuja ja liimaa reikään tosi tiukkaan, hio tasaiseksi. |
Antti1 15.04.2004 18:56:21 | |
---|
Ymmärtääkseni esim. mahongista tehdyissä pulttikaulapeleissä tuo on ihan vakioratkaisu; ne pitää tapittaa jollakin kovemmalla puulla sillä mahongissa ei kierteet kesä kaulanliitoksen ruuveissa. Hmm.. Tämäpä täytyy pistää korvan taakse, kun tuollaista juuri väsäilen. Kaipa tuosta kaulan linnunsilmävaahterapötköstä sen verran jää ylimääräistä, että siitä sorvaamalla tapit saa aikaiseksi. Se on varmaankin tarpeeksi kovaa puuta tuohonkin hommaan. "Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy |
vrajala 15.04.2004 23:37:28 | |
---|
Hmm.. Tämäpä täytyy pistää korvan taakse, kun tuollaista juuri väsäilen. Kaipa tuosta kaulan linnunsilmävaahterapötköstä sen verran jää ylimääräistä, että siitä sorvaamalla tapit saa aikaiseksi. Se on varmaankin tarpeeksi kovaa puuta tuohonkin hommaan. Siis jos sulla on kaula linnunsilmävaahteraa ja runko mahonkia, niin et sä sitten nuita vahvistuksia tarvitse. Juzzu varmaankin tarkoitti sitä että kaula, johon siis ruuvi kierretään, olisi mahonkia. Kyllä se ruuvin kantapuoli pitää pehmeämmässäkin puussa. Varsinkin kunnon prikoilla tai Fenterin tyylisellä teräslevyn kappaleella höystettynä. Juu, varmast näi, mää kysyi? |
Antti1 15.04.2004 23:44:26 | |
---|
Siis jos sulla on kaula linnunsilmävaahteraa ja runko mahonkia, niin et sä sitten nuita vahvistuksia tarvitse. Juzzu varmaankin tarkoitti sitä että kaula, johon siis ruuvi kierretään, olisi mahonkia. Kyllä se ruuvin kantapuoli pitää pehmeämmässäkin puussa. Varsinkin kunnon prikoilla tai Fenterin tyylisellä teräslevyn kappaleella höystettynä. Hmm.. Mä ajattelin ilmeisesti tän homman hiukan pieleen, tai jotain. Mahonkinen pulttikaula, onko noitakin? Tai varmaan on, mutta varsin harvinainen ratkaisu varmaankin. Tuollaista (mun mielestä härskin näköistä) Fender-tyyppistä levyä en kyllä laita sitten kirveelläkään. Hui! Meinaan tehdä sellasen hiukan Iban aanj:a muistuttavan liitoksen tuohon omaan vekottimeen. Saas nähdä kuinka pahasti menee pieleen. "Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy |
Snowblind 16.04.2004 00:20:32 | |
---|
Änge tulitikkuja ja liimaa reikään tosi tiukkaan, hio tasaiseksi. Toimii paremmin pienten ruuvien reikiin. Ei välttämättä ole niin hyvä kun pitää miljoona tikkua tunkea sinne. |
Juzzu 16.04.2004 07:57:34 (muokattu 16.04.2004 07:58:17) | |
---|
Niin, tarkoitin tosiaan sitä että kaula on mahonkia. Mahonkinen pulttikaula, onko noitakin? No ei kai hirveästi. Mutta olen tosiaan nähnyt kuin mahonkista pulttikaulaa tehdessä se on tapitettu, tuskin sitä huvikseenkaan on niin tehty :o) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
Hammer Of The Gods 16.04.2004 09:23:07 | |
---|
Ymmärtääkseni esim. mahongista tehdyissä pulttikaulapeleissä tuo on ihan vakioratkaisu; ne pitää tapittaa jollakin kovemmalla puulla sillä mahongissa ei kierteet kesä kaulanliitoksen ruuveissa. Ja muut oikaiskoot ja korjatkoot! Höh... No tuli tästä tapittamisesta mieleen, että kun olen tekemässä floikalla varustettua hevikeppiä honduras mahongista, niin pitäisiköhän mun pistää jotakin kovempaa puuta niiden "ankkuriruuvien" (vai mitä ovatkaan oikealta nimeltään...) kiinnityskohtaa. Tulee vaan typerän näköinen, kun sunburstia olin ajatellu... Mutta kestääköhän tuo mahonki ilman? Mitä helpommin, sitä helpommin! |
Juzzu 16.04.2004 10:11:57 | |
---|
Höh... No tuli tästä tapittamisesta mieleen, että kun olen tekemässä floikalla varustettua hevikeppiä honduras mahongista, niin pitäisiköhän mun pistää jotakin kovempaa puuta niiden "ankkuriruuvien" (vai mitä ovatkaan oikealta nimeltään...) kiinnityskohtaa. Tulee vaan typerän näköinen, kun sunburstia olin ajatellu... Mutta kestääköhän tuo mahonki ilman? Kyllä kestää. Eip tarvii tapittaa. Kyllähän mahonki sinällään kovaa puuta on, eihän tuollaisella tallan kiinnityksellä tule sellaisia voimia etteikö mahonki kestä (vrt. vaikka kokomahonkiset LP-customit). Kaulan kiinnityksessähän kuitenkin haetaan ruuveilla kovaa fortsaa painamaan kaulaa tiukasti runkoa vasten, ettei liiku edes voimallisessa lavaliikehdinnässä - ja kierteiden kanssa pitää varautua myös siihen että kaulaa irroitellaan ja kiinnitellään monen monituisia kertoja vielä tulevaisuudessakin. Eli kierteet ei saisi 'murentua'. Johan tuosta mun kommentista nyt kalabaliikki tuli. Emmie noista tiedä, olen vain nähnyt noin tehdyn mahonkisen pulttikaulan kanssa ammattimiehen neuvomana :o) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
vrajala 16.04.2004 11:46:20 (muokattu 16.04.2004 11:52:42) | |
---|
Tosta floikan ankkurien laitosta... Jossain neuvottiin lujittamaan puuta syanoakrylaatilla. Eli toisin sanoen uittamaan sen ankkurireiän ympärystän pikaliimalla (nestemäisellä). Puu kovettuu näin käsiteltynä hyvinkin kovaksi. Toimii, kokeiltu on, joskaan ei tässä tarkoituksessa. Täydennys: Tuo pikaliimakäsittely saattaa muokata puun ulkonäköä jonkin verran eikä se tässä tapauksessa ole varmaankaan tarpeellista. Kyllä mäkin luulisin tuon mahongin kestävän floikan ankkuroinnin ihan sellaisenaan. Toisaalta, jos se talla upotetaan kanteen, niin eiväthän ne ankkuritappien kiinnityskohdat sieltä juurikaan näy. Juu, varmast näi, mää kysyi? |