Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Treenikämppä setti/kombo hakusessa.. apuja
1 2
Leijonaletti
11.03.2012 11:42:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo elikkä tarkotus ois hommata sellane enintään 600€ maksava läjä tai kombo treenikäyttöön. Musiikki pyörii siinä hard rock - thrash metallin paikkeilla ja minä plus muut jätkät tykätään soittaa aika kovaa. Bassona mulla on Schecter Stiletto Studio 5 (runko mahonkia). B - kieli on ittellä aika harvassa käytössä mutta ois se mukava saada kuulumaan kanssa. Ite tykkään sellasesta suhteellisen pehmeestä soundista, mutta välillä on kiva vetää treblet täysille ja pleku sormie välii ja vaa vetää täysiä, muuten en hirveästi tykkää kolisevasta saundista (siinä meni hartket). Itte oon katellu tällästä nuppia:
 
http://www.thomann.de/fi/laney_rb9_richter_bass.htm
 
ja tällästä kaappia:
 
http://www.thomann.de/fi/laney_rb115_richter.htm
 
(saa olla komboki)
 
Joten toivon, että auttaisitte suht noviisia näissä vahvistimissa ja kertoisitte omat mielipiteet näistä laneyn kamoista (rakentava kritiikki on aina hyvästä) ja sitten plussat ja miinukset muista kamoista. Kiitos jo etukäteen!
 
Jooba
11.03.2012 15:16:06 (muokattu 11.03.2012 15:17:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leijonaletti: Joo elikkä tarkotus ois hommata sellane enintään 600€ maksava läjä tai kombo treenikäyttöön. Musiikki pyörii siinä hard rock - thrash metallin paikkeilla ja minä plus muut jätkät tykätään soittaa aika kovaa. Bassona mulla on Schecter Stiletto Studio 5 (runko mahonkia). B - kieli on ittellä aika harvassa käytössä mutta ois se mukava saada kuulumaan kanssa. Ite tykkään sellasesta suhteellisen pehmeestä soundista, mutta välillä on kiva vetää treblet täysille ja pleku sormie välii ja vaa vetää täysiä, muuten en hirveästi tykkää kolisevasta saundista (siinä meni hartket). Itte oon katellu tällästä nuppia:
 
http://www.thomann.de/fi/laney_rb9_richter_bass.htm
 
ja tällästä kaappia:
 
http://www.thomann.de/fi/laney_rb115_richter.htm
 
(saa olla komboki)
 
Joten toivon, että auttaisitte suht noviisia näissä vahvistimissa ja kertoisitte omat mielipiteet näistä laneyn kamoista (rakentava kritiikki on aina hyvästä) ja sitten plussat ja miinukset muista kamoista. Kiitos jo etukäteen!

 
Jälleen kerran viikon sisällä totean, että vahvistimen merkillä ei ole niin juuri väliä kunhan se pystyy tuottamaan tarpeeksi mökää. Torille ilmeistyi vastikää Warwickin 4x10 kaappeja. Käys tsekkaa ne tai sitten esim tämä kaapiksi http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=615260
Varmasti ajaa asiansa tuo Laney setti, mutta käytettynä saat aina halvemmalla parempia tuotteita.
 
Nupiksi sitten jotain mikä kykenee tuottamaan sen 400w niin saadaan se alakertakin kuulumaan. Pari vinkkiä vielä siihen, että alkaa basso kuulua kovan mökän keskellä.
-Älä missään nimessä pistä bass säädintä täysille!! se aiheuttaa vain puuroutumista ja siinä vaiheessa teho ei edes pelasta.
-Jos haluat oikeasti hyvää kolinaa niin väännä middle potikkaa ylöspäin tai sitten jos tulevassa vahvistimessasi on parametrinen EQ niin 800Hz tienoille pientä buustia niin alkaa erottua bändin joukosta.
-Säädä soundisi bändin mukaan eli soittamisen joukossa ruuvaat sitä EQ:ta niin, että alkaa kuulua, aloittaen ihan flätti asennosta.
 
En voi kylliksi korostaa tämän artikkelin lukemista jos englanti taipuu
http://www.talkbass.com/forum/f21/d … erstyle-playing-heard-metal-378173/
Aluksi soittamisesta mutta myös bassoequtuksesta löytyy tietoa. Osan jo mainitsinkin kun asioita viivailin sulle. Toivottavasti löydät hyvän vahvistimen!
 
Nimimerkillä: Soitan thrash metal bändissä bassoa.
 
Leijonaletti
11.03.2012 17:14:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos näistä vinkeistä! Oon itekki nimenomaan katellu nuppeja jossa olis se EQ ja semmoset 300 wattia, mutta noissa tehoissa alkaa vähän menemään kaapin kanssa budjetin yli. Onko se totta mitä Gallien Krueger Backline 600:sesta hehkutetaan, että olis jotenkin todella laadukas vahvistin siihen hintaan? Vahvistin ja/tai kaappi ehdotuksia otetaan mielihyvin vastaan ja jos vielä omaa kokomusta/ miinusta ja plussaa jaksaisitte kirjoittaa niin olisin kiitollinen. Asiahan ei vielä ole ajankohtainen, mutta kohta puoliin alkaa olemaan ja sen takia haluaisin saada suosituksia mitä vahvistima kannattaisi kattella ja mihin ei kannatata tuhlatata aikaa...
 
Jooba
11.03.2012 17:51:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leijonaletti: Kiitos näistä vinkeistä! Oon itekki nimenomaan katellu nuppeja jossa olis se EQ ja semmoset 300 wattia, mutta noissa tehoissa alkaa vähän menemään kaapin kanssa budjetin yli. Onko se totta mitä Gallien Krueger Backline 600:sesta hehkutetaan, että olis jotenkin todella laadukas vahvistin siihen hintaan? Vahvistin ja/tai kaappi ehdotuksia otetaan mielihyvin vastaan ja jos vielä omaa kokomusta/ miinusta ja plussaa jaksaisitte kirjoittaa niin olisin kiitollinen. Asiahan ei vielä ole ajankohtainen, mutta kohta puoliin alkaa olemaan ja sen takia haluaisin saada suosituksia mitä vahvistima kannattaisi kattella ja mihin ei kannatata tuhlatata aikaa...
 
Vältä Behringer kaikissa sen muodoissa. Itse suosittelen jos perse kestää niin tietenkin EBS merkkiä. Mutta sun budjetille vois vehkeitä kuten Ashdown ja Gallien Krueger suositella. Itsellä oli ja on vieläkin itseasiassa backup nuppian MAG 200 Ashdownilta. Transistorinuppi, erittäin hyvä perus nuppi. Noita ei saa enää mistään ja watteja vain 200 joten ei kestänyt ihan perässä. Tutki torilta Ashdown merkkiä, sieltä voi löytyä helmiä kun vain jaksaa etsiä. Joku combo siellä ainakin oli.
 
PasiB
11.03.2012 19:08:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leijonaletti: Kiitos näistä vinkeistä! Oon itekki nimenomaan katellu nuppeja jossa olis se EQ ja semmoset 300 wattia, mutta noissa tehoissa alkaa vähän menemään kaapin kanssa budjetin yli. Onko se totta mitä Gallien Krueger Backline 600:sesta hehkutetaan, että olis jotenkin todella laadukas vahvistin siihen hintaan? Vahvistin ja/tai kaappi ehdotuksia otetaan mielihyvin vastaan ja jos vielä omaa kokomusta/ miinusta ja plussaa jaksaisitte kirjoittaa niin olisin kiitollinen. Asiahan ei vielä ole ajankohtainen, mutta kohta puoliin alkaa olemaan ja sen takia haluaisin saada suosituksia mitä vahvistima kannattaisi kattella ja mihin ei kannatata tuhlatata aikaa...
 
Backline 600 on hintaansa nähden ihan ok peli, tehoa piisaa ja soundissa myös. Lisäksi siinä on särökanava jos on sellaiselle käyttöä. Toisinaan noita liikkuu torillakin n. 200 euron hintoihin. Voin omien kokemusten perusteella suositella.
Mulla oli tuon kanssa kaappina Hartke 4x10 XL ja tuo yhdistelmä riitti hyvin cover bändin tarpeisiin.
 
Vaatevalintojen kultainen sääntö: kaikki passaa mikä peittää..
Leijonaletti
11.03.2012 20:06:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vältä Behringer kaikissa sen muodoissa. Itse suosittelen jos perse kestää niin tietenkin EBS merkkiä. Mutta sun budjetille vois vehkeitä kuten Ashdown ja Gallien Krueger suositella. Itsellä oli ja on vieläkin itseasiassa backup nuppian MAG 200 Ashdownilta. Transistorinuppi, erittäin hyvä perus nuppi. Noita ei saa enää mistään ja watteja vain 200 joten ei kestänyt ihan perässä. Tutki torilta Ashdown merkkiä, sieltä voi löytyä helmiä kun vain jaksaa etsiä. Joku combo siellä ainakin oli.
 
Behringerit on perseestä sen mä jo tiesin, ja oon kuullu vähän samaa myös noista Ashdownin kamoista. Ihmiset sanoo, että hyvät soundit mut menee paskaks aika nopeesti? Itseasiassa hyvä että otit ton EBS:ssän puheeksi meinaa oon katellu Thomannilta tommosta EBS Session 120 josse nyt oli se 120w combo? Se mahtus budjettiin ja oon kuullu kehuja kyseisestä merkistä, mutta jos sulla on kokemusta voisit varmaa kertoa minkälaisesta merkistä on kyse??
 
Gary oin
11.03.2012 20:08:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mainostanpa hävyttömästi omaa settiäni, myynti-ilmoitus profiilissa. Thrashiin toimi oikein hyvin, vaan jäi nyt käyttämättömäksi Markbassin tieltä.
 
Jari on sellanen vähän juntti, lähes kääpiön mitoissa oleva harmaa kumipää. Kunnon reppana.
Jooba
11.03.2012 20:51:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leijonaletti: Behringerit on perseestä sen mä jo tiesin, ja oon kuullu vähän samaa myös noista Ashdownin kamoista. Ihmiset sanoo, että hyvät soundit mut menee paskaks aika nopeesti? Itseasiassa hyvä että otit ton EBS:ssän puheeksi meinaa oon katellu Thomannilta tommosta EBS Session 120 josse nyt oli se 120w combo? Se mahtus budjettiin ja oon kuullu kehuja kyseisestä merkistä, mutta jos sulla on kokemusta voisit varmaa kertoa minkälaisesta merkistä on kyse??
 
Turisaksen mainostamassa setissä ei mitään vikaa omasta mielestäni. SWR:stä ei ole kokemuksia tosin.
 
En ole EBS endorseri mutta ne EBS tuotteet millä olen itse soitellut niin ei ole koskaan tarvinnut pettyä. Watit on oikeita watteja eli kaikki mitä luvataan niin myös saadaan. Ja niinkun valmistajakin tuotteensa nimeä-> Professional bass equipment since 1988. Tuo Session 120, varmasti pätevä combo, mutta watit huolestuttaa jos bändi aikoo soittaa korkealta ja kovaa. Kyllä se sieltä varmasti kuuluu jotenkin, mutta se, että saat aikaan tarpeeksi mökää tuottaaksesi hyvänlaatuista ääntä ilman puuroutumista niin tarttet kyllä sen 300-400w tehoa. Ei vahvistin pääsee kyykkäilemään. Itsellä on noin 500w RMS ja 650w peakit omassa nupissa.
 
Ashdowneihin sen verran, niinkun kaikkeen muuhunkin, että halpa on halpaa aina. Maailmassa on loppujen lopuksi niin paljon hyviä vahvistimia että siinä ei ole edes mitään järkeä.
 
Onko muilla soittajilla minkälaiset kamat? Watit, kaappien koot, putkivahvareita vai ei jne? Arvioidaan sitten tilannetta vielä uudestaan.
 
Leijonaletti
12.03.2012 08:54:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko muilla soittajilla minkälaiset kamat? Watit, kaappien koot, putkivahvareita vai ei jne? Arvioidaan sitten tilannetta vielä uudestaan.
 
kitaristien käytössä kummallakin joku 30 wattinen combo, mutta toine kitaristeista hommailee nyt isompaa n.100 watin vahvistinta. Laulajaa ei tällä hetkellä ole ja tietysti se basistin paras kaveri soittaa noh kuinka arvatakkaan ihan akustisilla.
 
No jos näillä puheilla pitäs vahvistimen olla siinä 300-400 watin paikkeilla niin Laneyt, Gallien Kruegerit tai sitte joku Ampegin combo mahtuu just kivasti siihe mun budjettii.
Mutta kun nyt sanoit, että EBS:ssän watit on oikeita watteja niin kyllä 120 niissä wateissa on varmasti enemmän kuin 160 wattia G&K:sta 8 ohmin kaappiin.
 
Jooba
12.03.2012 12:36:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leijonaletti: kitaristien käytössä kummallakin joku 30 wattinen combo, mutta toine kitaristeista hommailee nyt isompaa n.100 watin vahvistinta. Laulajaa ei tällä hetkellä ole ja tietysti se basistin paras kaveri soittaa noh kuinka arvatakkaan ihan akustisilla.
 
No jos näillä puheilla pitäs vahvistimen olla siinä 300-400 watin paikkeilla niin Laneyt, Gallien Kruegerit tai sitte joku Ampegin combo mahtuu just kivasti siihe mun budjettii.
Mutta kun nyt sanoit, että EBS:ssän watit on oikeita watteja niin kyllä 120 niissä wateissa on varmasti enemmän kuin 160 wattia G&K:sta 8 ohmin kaappiin.

 
Tähän oikeita watteja juttuun vertasin ampeg ja ebs lukuja mitä muutkin ovat tällä palstalla puhuneet. Aika pienitehoiset on kamat jos vaan 30w. Vaikka oliskin putkea. Tiedä vaikka tuo ebs olisikin riittävä. 300w on kyllä minimi jos kitaristeilla 100w putkistyrkkarit ja rumpali hakkaa täysiä. Sikäli ebs:ssä et paljoa menetä vaikka ostatkin ja kokeilet koska jälleenmyyntiarvo säilyy varmasti. Toki kyllä se päänvaivaa säästää jos kerralla etsit vahvistimen jonka kanssa on kiva vanheta.
 
Sulle suosittelisin kyllä käytettynä GK tai ampeg settejä. Tulee rahoillensa ainakin vastiketta.
 
Leijonaletti
12.03.2012 14:05:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän oikeita watteja juttuun vertasin ampeg ja ebs lukuja mitä muutkin ovat tällä palstalla puhuneet. Aika pienitehoiset on kamat jos vaan 30w. Vaikka oliskin putkea. Tiedä vaikka tuo ebs olisikin riittävä. 300w on kyllä minimi jos kitaristeilla 100w putkistyrkkarit ja rumpali hakkaa täysiä. Sikäli ebs:ssä et paljoa menetä vaikka ostatkin ja kokeilet koska jälleenmyyntiarvo säilyy varmasti. Toki kyllä se päänvaivaa säästää jos kerralla etsit vahvistimen jonka kanssa on kiva vanheta.

Sulle suosittelisin kyllä käytettynä GK tai ampeg settejä. Tulee rahoillensa ainakin vastiketta.

 
No kamat on pienet, mutta niin on kämppäkin... Koululla on käytössä 150 wattinen warre ja kyllä se ainakin siellä tuntuu riittävän paremmin kuin hyvin (siellä myöskin 30 wattiset skeba vahvarit). Mikä lie sitten onko tuo 150 wattia todellinen teho vai ei, kun en noista warren vahvaresita oikein tiedä.
Kattelin youtubesta tänään sellasen esittelyn tästä EBS session 120 kombosta ja kyllä se Session Musicin äijä siinä Saksaks höpötti, että sen verran laatupeli jotta pitäs riittä hyvin treeniksellä ja jopa pienillä keikoilla? No ei se varmaan EBS:ssän laadusta kukkua puhunut kun siihen hintaan sais melkein noi Laneyn kamat. Joten toivon nyt, että te kokeneemmat auttaisitte tässä päätä piinaavassa ongelmassa. Myös uusia merkkejä saa ehdottaa eikä kaapin ja nupin tarvitse olla saman merkkiset kuhan mahtuu budjettiin ja laatu parempaa kuin "vuoden soitin ja paskaks meni, kuulosti kyllä aluksi hyvältä".
 
Leijonaletti
12.03.2012 14:28:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs etiskelin tosta thomannilta kaikki combot/nupit mitkä itteä kiinnostas. Kertokaa omia mielipiteitä:
 
http://www.thomann.de/fi/ampeg_ba300210.htm
 
http://www.thomann.de/fi/ampeg_svt_micro_vr_head.htm
 
http://www.thomann.de/fi/hartke_2500_bass_top.htm
 
http://www.thomann.de/fi/ebs_classic_session_120.htm
 
http://www.thomann.de/fi/fender_rumble_350.htm
 
http://www.thomann.de/fi/laney_rb9_richter_bass.htm
 
http://www.thomann.de/fi/tc_electronic_bg500210.htm
 
http://www.thomann.de/fi/marshall_mb450h.htm
 

 
Tuli muute pirun pitkä lista...
 
Jooba
12.03.2012 20:39:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä omat mielipiteet. Kaikki on hyviä varmasti, mutta omaksi mieltymyksiksi nostaisin Ampegin combon, Marshallin ja Fenderin. Ihan vain tehojen puolesta. Mutta jos kerta 120w riittää sulle niin sitten vaihtoehtoni olisi ehdottomasti EBS.
 
Keikkailusta sen verran, että olen itse heittänyt keikkaa 200w transistorikamoilla. Pienemmässä tilassa jaksaa tiettyyn pisteeseen asti kyllä potkia, mutta heti jos tarttee enemmän tuutata niin alkaa kyllä jäämään jalkoihin.
 
Summary: Meikän suosittelee sulle, (snaren pärinäää, trrrrrrrrr), Ampegin comboa. Riittä tehot pitkälle ja hyvä combo muutenkin. Valinta on kuitenkin sun.
 
hollstro
12.03.2012 23:20:15 (muokattu 12.03.2012 23:23:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahvistimen watit on markkinointiosaston päättämiä lukuja. niihin ei kannata tuoijottaa. Sen sijaan huomio seuraavin asioihin:
- kaiutinkaapin tilavuus (suurempi-> enemmän ääntä)
- kaiutinpinta-ala -> suurempi, enemmän herkkyyttä -> enemmän ääntä
 
2x12", 1x15" on käytännön minimit kohtalaiselle äänenpaineelle. Ihan erikoistapauksessa 2x10" ja 1x12" riittävät kun on tehokas vahvistin ja hyvät = kalliit kaapit
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Leijonaletti
13.03.2012 09:06:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä omat mielipiteet. Kaikki on hyviä varmasti, mutta omaksi mieltymyksiksi nostaisin Ampegin combon, Marshallin ja Fenderin. Ihan vain tehojen puolesta. Mutta jos kerta 120w riittää sulle niin sitten vaihtoehtoni olisi ehdottomasti EBS.
 
Marshall ois mun ykkös valinta, muttaku lentää yli budjetin ku siihen vie pitäs kaappiki ostaa. Joo kyllä mä varmaan lähen kattelee tota Ampegin comboo ja tota Ampegin micro headii. Noinki pienestä rääkistäki jos kerran sanotaan, että 200 wattia ni on se varmasti kokeilun arvone.
 
Suurin osa basisteista on oikeasti viisaita, minä löydyn sieltä vähemmistöstä.
Jooba
13.03.2012 09:22:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Vahvistimen watit on markkinointiosaston päättämiä lukuja. niihin ei kannata tuoijottaa. Sen sijaan huomio seuraavin asioihin:
- kaiutinkaapin tilavuus (suurempi-> enemmän ääntä)
- kaiutinpinta-ala -> suurempi, enemmän herkkyyttä -> enemmän ääntä
 
2x12", 1x15" on käytännön minimit kohtalaiselle äänenpaineelle. Ihan erikoistapauksessa 2x10" ja 1x12" riittävät kun on tehokas vahvistin ja hyvät = kalliit kaapit

 
Kyllä ne watit nyt jotain kertoo kuitenkin. Veikkaan, että 1kW vahvistin tuuttaa vähän enemmän kuitenkin kuin 100w vahvistin. Kyllä markkinointiosasto aina vääntää omia watteja sekaan varmasti, mutta kyllä se osviittaa antaa paljonko se jaksaa tuutata. Ainahan ne on kohinalla mitattuja arvoja.
 
Osta se combo, järkevämpi vaihtoehto kuin se pikku nuppi.
 
Leijonaletti
13.03.2012 15:55:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta se combo, järkevämpi vaihtoehto kuin se pikku nuppi.
 
Joo niin teen. Tulee halvemmaks ja enemmä tehoa + helpompi kuljettaa. Tuosta combostahan on kaksi versiota toisessa on 2x10" ja toisessa 1x15" elementit. Ajattelin, että tuo viidentoista tuuman elementillä varustetun combon soundi varmaan enemmän omaan makuun ja se on vielä parikymppiä halvempikin.
 
Suurin osa basisteista on oikeasti viisaita, minä löydyn sieltä vähemmistöstä.
Jooba
13.03.2012 16:14:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leijonaletti: Joo niin teen. Tulee halvemmaks ja enemmä tehoa + helpompi kuljettaa. Tuosta combostahan on kaksi versiota toisessa on 2x10" ja toisessa 1x15" elementit. Ajattelin, että tuo viidentoista tuuman elementillä varustetun combon soundi varmaan enemmän omaan makuun ja se on vielä parikymppiä halvempikin.
 
Ja eikun tilaamaan ja luukuttamaan!
 
satsi
13.03.2012 17:27:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle on riittänyt treenikämpällä Fender Rumble 100, joka maksoi käytettynä noin 150 euroa. Heviäkin on tullut vedettyä ja kitaristeilla putkivahvarit ja rumpalillakin suht raskas käsi. Baarikeikallakin on mökä riittänyt. Isommissa paikoissa en ole soittanut, mutta mikitys auttanee?
 
Hannu H.
13.03.2012 20:44:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leijonaletti: ja oon kuullu vähän samaa myös noista Ashdownin kamoista. Ihmiset sanoo, että hyvät soundit mut menee paskaks aika nopeesti?
 
Mulla on ny keväästä 2007 ollu ashdownin ABM500 RC EVO II käytössä. Keikkoja takana lonkalta arvattuna joku 30 ja aktiivista treeniskäyttöä päälle alun kolmatta vuotta. Ei mitään ongelmia ole tämän kanssa ollut, mutta voi olla että on käyny vaan tuuri yksilön suhteen.
 
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. Theres also a negative side." - Hunter S. Thompson
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «