Aihe: Kitaran lähetys matkahuollon kautta?
1 2 3 4 5 6 7
The Oath
09.03.2012 14:30:47
Torilta tilasin silloin se Tokai LS75:n niin piti maksaa matkahuollossa (sai aukasta laukun ja katsoa onko kaikki ok). Eli ei tartte pakata erikseen jos on kovalaukku.

ps. Linja-auto toi mun kitaran.
Jonkun randomin jännä blogi: http://www.pointblog.fi/?go=kirjoittelija
Rämppy
09.03.2012 14:31:19
Mä olen lähetellyt useammankin kitaran matkahuollon kautta ja hyvin on tähän mennessä toiminut. Itse en ole sen enempää pakkaillut, jos kitara on ollut kunnollisessa kovassa kotelossa. Ainoastaan olen teipannut pakkausteipillä kannen kiinni, ettei aukea vahingossa. Ja tarvittaessa laittanut pehmustetta tukemaan kaulaa ja estämään kitaran liikkumista kotelon sisällä. Ja kieliä olen yleensä vähän löysännyt. Mutta mitä paremmin pakattu, sen parempi. Etenkin talvipakkasilla. Tietysti, jos haluaa säästää laukkua kolhuilta, kannattaa sen ympärille kääräistä vaikka pakkauspaperia.
Jos mahdollista, kannattaa valita suora bussivuoro eli sellainen jossa ei ole vaihtoja. Ei tule välilastauksia ja purkuja, mikä osaltaan minimoi riskejä.
En sitten malttanut olla sanomatta.
lonelyplayer
09.03.2012 21:32:57
Mulle tuli, ei nyt kitaraa vaan n. 30 Kg painoinen 2x12 kaappi matkahuollon kautta ja hyvin toimi. Kaveri jopa kantoi perille auton takaosaan... että näin :)
55 Kg on kai se raja.
Twinkle
09.03.2012 23:13:03
Laulava Kylätohtori: Kyllähän ne varmaan vastuussa on

Siis totta, ne on vastuussa mutta niiden korvauskäytäntö on niin naurettava, ettei se tässä sovelluksessa todellakaan ole tyhjää kummempi. Erilliskäsittelykään ei tuo tähän mitään apuja, se on vain lupaus että ne ehkä ei potki ja heittele sitä pakettia ihan niin paljoa kuin tavallisesti.
Murgo
10.03.2012 08:41:53

Twinkle: Siis totta, ne on vastuussa mutta niiden korvauskäytäntö on niin naurettava, ettei se tässä sovelluksessa todellakaan ole tyhjää kummempi. Erilliskäsittelykään ei tuo tähän mitään apuja, se on vain lupaus että ne ehkä ei potki ja heittele sitä pakettia ihan niin paljoa kuin tavallisesti.

Joo, ainakin muutama vuosi sitten kun kitaran viimeksi matkahuollolla lähetin niin ilmoittivat suoraan että jos en maksa lisämaksua särkyvänä kuljettamisesta niin voivat heittää 60-kiloisen vaihdelaatikon paketin päälle.

Kyllähän ne minulla kaikki lähetykset tosin tähän mennessä ovat menneet ja tulleet ehjinä niin matkahuollossa kuin postissakin, vauriot ovat rajoittuneet uloimpaan laatikkoon joten pelkässä laukussa lähettäminen ei ehkä ole suositeltavaa paitsi jos laukulla ei ole niin väliä. Toisaalta laukun "elämän tarkoitus" on muutenkin "uhrautua" ja ottaa vastaan ne osumat jotka muuten tulisivat kitaraan.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
L.Ruoska
11.03.2012 21:57:14

epeli: Jos suoraan näkee päällepäin et kitarahan ne siinä ni ei ne todellakaan mitään rekan vaihdelaatikkoa sen päälle laita tai paisko sitä ihan niin paljoa ku normaalisti.
Itseasiassa mulle ne on aina postissa sanoneet että mitään sääliä ei heru ilman sitä maksullista "Särkyvää!"-merkintää. Itselle tietysti musiikki-intoilijana kaikki kitarat on pyhiä ja kiinnostavia, mutta jollekin leipääntyneelle postikuskille tai lajittelukeskuksen paukapäälle se ei välttämättä merkkaa yhtään mitään.

Jos vastaanottajalle sopii, niin fiksuintahan on pulttikaulaisesta instrumentista erotella kaula bodysta ja pistää mahdolliset irtoavat osat (talla) nätisti erilliseen pussiin. Tällä tavalla saa skeban (tai bassonkin) menemään nätisti alle metrin pakettiin. Kiinteätallaisen kasaa muutamassa minuutissa ja itse olen muutenkin sellainen että tykkään aina irroitella kaiken uudesta (käytetystä) soittimesta ja tsiigailla mitä se on niellyt, joten sinällään ihan sama kuinka monessa osassa se tulee kunhan on ehjää vaan :)

Tietysti jos skeban kasailu on vierasta niin voi vähän syödä miestä kun jotain floikkaa laittaa ensikertaa paikalleen kun sormet syyhyää soittohimosta ;-)
Halutaan muuttaa omaisuutta rahaksi! Ibanez S540 ja ESP Horizon myynnissä, tarkasta mun Tori-ilmoitukset.
Twinkle
12.03.2012 01:15:00
epeli: Oon ite lähetelly soittimia ihan vaan hyvin topatussa rockbagissä pienin lisäpehmustein. Eipä oo tullu valituksia. Kysyin joskus et tartteeko kitaralle välttämättä ottaa mitään "varovasti"-merkintää/vast ni täti sano että kyl ne kuskit hiukan huomioi et mitä siinä paketissa on. Jos suoraan näkee päällepäin et kitarahan ne siinä ni ei ne todellakaan mitään rekan vaihdelaatikkoa sen päälle laita tai paisko sitä ihan niin paljoa ku normaalisti.

No se täti tietty voi sanoa niin ja tietty se riippuu paljon työntekijästä, mutta kun niillä ei mitään korvausvelvollisuutta ole niin paketti kyllä saa justiinsa niin paljon turpaansa kuin pakettia siirtävällä reiskalla on huono päivä. Mitä täällä sitä on seurannut, niin paketti kuin paketti saa joskus uskomattoman säälimätöntä kyytiä siitäkin huolimatta, että laatikoissa on ilmiselvästi jotakin helposti vaurioituvaa kuten tietokoneita ja näyttöjä.
Lilli
12.03.2012 05:36:13
novo: Viimeeks mulle tuli strato tweedlaukussa mikä oli kevyesti teipattu pieneltä matkalta ja aivan oli kaikki kondiksessa. Sit on tullu lähetettyä ja vastaanotettua kitaroita gigbageissä tahi ilman. Pakkaa vain kovin hyvin paffeihin ja fyllaa esim. sanomalehdellä ni hyvä tulee.

Justiinsa. Samoin hyviä kokemuksia Matkahuollon kautta lähettämisestä meitsillä. Kymmeniä soittimia, vahvistimia ja muuta soittosälää oon Matkiksen kautta lähettänyt ja vastaanottanut eikä koskaan ole ollut valittamista, kaikki vastaanotettaessa kunnossa ja mikä parasta - nopeasti.
The same thing that makes you live can kill you in the end
Misanthropic
25.05.2012 11:22:38
hei, sori että pomputan tätä ketjua. mutta ihmettelen matkahuollon kautta lähettämisen hintaa... vanhoissa ketjuissa sanotaan että parikymppiä maksaa, mutta matkahuollon laskuri antaa 44 euroa särkyvänä ja 38 ilman. teinkö jotain väärin? mitä oikeasti maksaa?
Twinkle
25.05.2012 12:38:31
Misanthropic: hei, sori että pomputan tätä ketjua. mutta ihmettelen matkahuollon kautta lähettämisen hintaa... vanhoissa ketjuissa sanotaan että parikymppiä maksaa, mutta matkahuollon laskuri antaa 44 euroa särkyvänä ja 38 ilman. teinkö jotain väärin? mitä oikeasti maksaa?

Eiköhän se hinta ole se, mitä ne siellä matkahuollossa sanoo. Ongelma on vain siinä, että eri matkahuolloissa lasketaan eri tavalla, osa ottaa kitaralaukussa huomioon sen laatikon tilavuden, osa stressaa vain painosta. Laatikon koko myös vaikuttaa, esimerkiksi Firebirdin loora meni yli suojarajan, kun taas Lespan loora, vaikka onkin painavampi kitaroineen, maksoi vähemmän. Tämäkin olisi jossakin toisessa konttorissa saattanut olla eri juttu. Lisäksi eri määränpäät maksavat eri tavalla, muistaakseni syrjäseuduista tuli jotakin lisää.

Sit tässä on vielä se, että niinkuin kaikessa, kaiken hinta on nousussa eikä vähiten matka/kuljetuspalvelujen hinta muun muassa dieselin hinnankorotusten takia. Matkahuolto ei ole enää välttämättä halvin tapa siirtää tavaraa suomessa.
MikaHekkanen
25.05.2012 12:48:11
Olen lähettänyt satoja paketteja Matkahuollon kautta.
Sisältö on ollut tyypillisesti kitaraa helpommin särkyvää ja kilohinnaltaan arvokkaampaa tavaraa - arvokkaimmissa tapauksissa puhutaan noin 300g nettopainosta ja 400 euron myyntihinnasta.

Yksikään paketti ei ole tullut murjotuksi, kertaakaan ei ole sisältö särkynyt matkalla.
Neath the bougie a nimble rigger slyly rolls the pea
Gabe
25.05.2012 13:36:46
Hyviä vinkkejä yllä. Matkahuolto pesee postin palvelut mennen tullen. Erilliskäsiteltynä olen laittanut/saanut tavarat aina eikä mitään ongelmia ole koskaan ollut. Nopea kuin mikä.
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Twinkle
25.05.2012 13:42:30
Gabe: Hyviä vinkkejä yllä. Matkahuolto pesee postin palvelut mennen tullen. Erilliskäsiteltynä olen laittanut/saanut tavarat aina eikä mitään ongelmia ole koskaan ollut. Nopea kuin mikä.

Ei se enää niin yksiselitteistä ole, postissa kitaran saa alle liikkelle 20 euron kun taas matkahuolto virkailijan päivästä riippuen laskuttaa pahimmillaan 44 euroa. Kyllä se pistää miettimään ainakin halpojen tavaroiden kohdalla myös vaihtoehtoja.
loner
25.05.2012 13:46:53 (muokattu 25.05.2012 13:47:40)
Laiskana en jaksanut lukea ketjua läpi, mutta mitä matkahuollosta ajattelen itse, niin:

+Lähetys ym toiminta sujuvampaa kuin postissa.
+Huomattavasti nopeammin liikkuu tavara ja ilmoitus tulee heti kännykkään kun on perillä.

-Sikamaiset ryöstöhinnat nykyään. Esim viikko sitten akustisen lähetys särkyvänä 37€..jopa täytettävästä osoitekortista veloitetaan.
-Toiset apinat eivät tajua, että jos lasin kuvat on kyljessä, niin pakettia ei heitellä tahallaan ja laiteta pinon alimmaiseksi.
-Jos tulee korvausasiaa, niin byrokratia on kaikkea muuta kuin sujuvaa.
Twinkle
25.05.2012 14:02:29
loner: ilmoitus tulee heti kännykkään kun on perillä.

Postista taitaa nykyään tulla ilmoitus puhelimeen jos lähettäjä on sellaisen kohdan täyttänyt. Voi kyllä olla että se on vain ominaisuus mitä tarjotaan pelkästään kaupallisille asiakkaille, varma en ole. Posti on, joka tapauksessa, viime aikoina petrannut hurjasti palvelunsa tasoa kun ne syytökset monopolista tms. meni läpi.

-Sikamaiset ryöstöhinnat nykyään. Esim viikko sitten akustisen lähetys särkyvänä 37€..jopa täytettävästä osoitekortista veloitetaan.
-Toiset apinat eivät tajua, että jos lasin kuvat on kyljessä, niin pakettia ei heitellä tahallaan ja laiteta pinon alimmaiseksi.

Mitään "särkyvää" -merkintää niillä ei ole, se on "erilliskäsiteltävä" joka tarkoittaa sitä etteivät roudaa sitä muun rojun mukana. Se kuitenkin kuljetuksessa ja etenkin autosta toiseen siirrettäessä uhmaa gravitaatiota aika vihamielisesti. Erilliskäsittely ei anna asiakkaalle juridisesti yhtään sen enempää turvaa kuin tavallinenkaan lähetys, jos menee paskaksi niin sitten menee.

-Jos tulee korvausasiaa, niin byrokratia on kaikkea muuta kuin sujuvaa.

Eikä niillä siis tosiaan ole käytännössä MITÄÄN korvausvelvollisuutta. Ne soveltaa tieliikennelain rahtisääntöjen korvausvelvollisuutta, joka on 20 euroa per alkava painokilo. Vähän lämmittää kun akustisesta saa kolme kymppiä lapaseen.
varakeef
25.05.2012 14:26:09
Matkahuollon käyttäminen ei voine olla erityisen riskialtista, kun kitaroita ammatikseen kauppaavat tätä toimitustapaa surutta ja viljalti käyttävät.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
PIM
25.05.2012 14:41:11
varakeef: Matkahuollon käyttäminen ei voine olla erityisen riskialtista, kun kitaroita ammatikseen kauppaavat tätä toimitustapaa surutta ja viljalti käyttävät.

Pari kitaraa tänä keväänä Matkahuollon kautta vastaanottaneena voin sanoa, että ehjänä ja kolhimattomana ovat tulleet molemmat perille omissa kovissa keiseissään ilmen sen kummempaa pakkaamista, mutta toisella kerran unohtui pyytää lähettämään pikapakettina niin jouduin melkein neljä päivää odottamaan lähetystä kun sattui viikonloppu sopivasti väliin. Paketti lähti torstaine puolenpäivän aikaan 130km kilometrin päästä ja vasta maanantai-aamuna sen sai haettua Treen matkahuollosta. Halvemmaksi ja nopeammaksi olis tullut kyllä hakea itse, mutta laiska kun olen.
Gabe
25.05.2012 15:54:59 (muokattu 25.05.2012 15:58:49)
Twinkle: Ei se enää niin yksiselitteistä ole, postissa kitaran saa alle liikkelle 20 euron kun taas matkahuolto virkailijan päivästä riippuen laskuttaa pahimmillaan 44 euroa. Kyllä se pistää miettimään ainakin halpojen tavaroiden kohdalla myös vaihtoehtoja.

Mahdatko nyt tietää mmistä puhut? :) Nämä hinnat mulle selvisi kun tässä kitaraa lähettelin. Menin ensin postiin osta annettiin hinnaksi:

Paketti (yli 10 - 15kg) 16,85€
Suuri (yli 100cm) 11,20€
Särkyvä 6,20€

=34,25€

Ja jos postiennakolla pitää laittaa niin siitähän tulee hintaa taas lisää.

Ja särkyvänä kannattaa postinkin kautta laittaa jos vähänkin on herkempää tavaraa lähettämässä, kun kysyin siitä niin postissa sanottiin että jos on sellaista tavaraa menossa ettei kestä 30kg siihen päälle heittää niin kannattaa särkyvänä laittaa.

Matkahuollossa taas erilliskäsiteltynä maksoi 27€

Muutoinkin luulen että niin postissa kuin matkahuollossakin hinnat on kyllä ennalta määrätty. Toki molemmissa tietyt muuttujat kuten paino/pituus/särkyvyys/ jne. vaikuttavat lopulliseen hintaan. Mutta matkahuollon olen todennut edullisemmaksi ja nopeammaksi.
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
loner
25.05.2012 18:24:26
Gabe: Mahdatko nyt tietää mmistä puhut? :) Nämä hinnat mulle selvisi kun tässä kitaraa lähettelin. Menin ensin postiin osta annettiin hinnaksi:

Paketti (yli 10 - 15kg) 16,85€
Suuri (yli 100cm) 11,20€
Särkyvä 6,20€

=34,25€

Ja jos postiennakolla pitää laittaa niin siitähän tulee hintaa taas lisää.

Ja särkyvänä kannattaa postinkin kautta laittaa jos vähänkin on herkempää tavaraa lähettämässä, kun kysyin siitä niin postissa sanottiin että jos on sellaista tavaraa menossa ettei kestä 30kg siihen päälle heittää niin kannattaa särkyvänä laittaa.

Matkahuollossa taas erilliskäsiteltynä maksoi 27€

Muutoinkin luulen että niin postissa kuin matkahuollossakin hinnat on kyllä ennalta määrätty. Toki molemmissa tietyt muuttujat kuten paino/pituus/särkyvyys/ jne. vaikuttavat lopulliseen hintaan. Mutta matkahuollon olen todennut edullisemmaksi ja nopeammaksi.

Tuo postin pituusraja on muuten kitaran lähettäjälle aika ärsyttävää. Arvatkaahan mikä on yleinen kitaralaukun pituus ja löytyykö posti-tätiltä joustoa muutaman sentin verran alaspäin? Ainakaan tällä naamarilla kun tiskillä seisoo, niin virkailijalle nousee hallitsematon virnistys kun tajuaa laukun olevan 3cm liian pitkä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)