hollmi-5 03.03.2012 15:50:27 (muokattu 03.03.2012 16:01:17) | |
---|
anti_jytky: ja nyt vasta huomasin että se on kaikissa tomeissa vikana, virvelin matto jää säriseen Maton resonointi on ihan luonnollista. Jos soittotila on pieni ja kaikuisa, häiritsee resonointi enemmän. Todennäköisesti virvelin virittäminen tiukemmalle auttaisi sekä mainitsemaasi virvelin soimiseen ja maton resonointiin. Vie se virveli jollekin kokeneemmalle, niin se katsoo virettä ja settausta. Tosin tuon hintaluokan virveliltä ei voi odottaa ihan mahdottomia. Soundit, piuhat ja kajarit. |
Duro 03.03.2012 15:55:10 | |
---|
Minusta tuo asia kannattais opetella unohtamaan. Siitä särinästä kun ei oikeen mitenkään pääse täysin eroon. Kuuluu minusta osaksi setin kokonaissoundia. Eikä sitä tosiaan kukaan kuule siinä vaiheessa kun muut soittimet tulee mukaan kuvioihin. Itekin joskus siitä särinästä olin hetkellisesti häiriintynyt. Jonku aikaa kokeilin kaikenlaista ja kyllästyin yrittämään kun ei mikään täysin tappanut sitä muista rummuista johtuvaa särinää. Piste. |
-Dr.DW- 03.03.2012 15:55:19 | |
---|
anti_jytky: ja nyt vasta huomasin että se on kaikissa tomeissa vikana, virvelin matto jää säriseen Ajattele sitä omana soundina!=D Viina on viisasten juoma, mutta hyvin se toimii vähän tyhmemmälläkin! Enpähän lähtis, jos en vittuillessani viittis. |
EJ84 03.03.2012 16:06:37 | |
---|
"If we are ignorant about a phenomenon, that is a fact about our state of mind, not a fact about the phenomenon itself." |
ferodoz 03.03.2012 16:14:00 | |
---|
Mun mielipide asiasta on kääntynyt päinvastaiseksi kysyjän kanssa. Mun mielestä tomit ja basari kuulostaa oudolta jos matto on laskettuna. Kailis: Kato piipittävä irokeesi se lakeuksilla taas uliuliuli... |
marktark 03.03.2012 23:26:36 | |
---|
ferodoz: Mun mielipide asiasta on kääntynyt päinvastaiseksi kysyjän kanssa. Mun mielestä tomit ja basari kuulostaa oudolta jos matto on laskettuna. Samaa tuumitaan täälläkin : mattoreso on osa setin "säröä" ! Toki kosken pienimpiin tomeihin, jos surina on ihan hulvaton; harvoin alan muuttamaan itse virvelin soundia. Basari kuulostaa akustisesti ikäänkuin "paremmalta" soittajan pallille, kun matto on päällä (akustisesti = tässä s.o. "ilman äänenvahvistusta"), silloin siinä on vähän enemmän diskanttia. Play that song (not the instrument) |
Antti1997 10.03.2012 16:39:18 | |
---|
Mullakin ois tosta virvelimaton särinästä kysymys. Meillä on treeniksellä kamat aseteltu niin, että kitarakaapit tuuttaavat mökää edestä suoraan rumpusettiä päin, ja virvelin matto särisee joka ikisestä kitaralla soitetusta äänestä. Ja todellakin niin äänekkäästi, että se häiritsee ainakin itseäni. Onko mitään muuta keinoa kuin asetella kamat toisella tapaa? Olen kokeillut muuttaa sekä maton että kalvojen kireyttä, ei auta. Olis vaan muuten niin hyvin aseteltu kaikki systeemit :( |
Duro 10.03.2012 16:41:10 (muokattu 10.03.2012 16:41:38) | |
---|
Antti1987: Mullakin ois tosta virvelimaton särinästä kysymys. Meillä on treeniksellä kamat aseteltu niin, että kitarakaapit tuuttaavat mökää edestä suoraan rumpusettiä päin, ja virvelin matto särisee joka ikisestä kitaralla soitetusta äänestä. Ja todellakin niin äänekkäästi, että se häiritsee ainakin itseäni. Onko mitään muuta keinoa kuin asetella kamat toisella tapaa? Olen kokeillut muuttaa sekä maton että kalvojen kireyttä, ei auta. Olis vaan muuten niin hyvin aseteltu kaikki systeemit :( Häiritseekö tää siis sinua silloin kun sä soitat jotain, vai vaan silloin, kun et itse soita mitään ja kitaristi tiluttaa? Jos jälkimmäinen vaihtoehto niin antaisin niitten kamojen olla siinä missä ovatkin :D Piste. |
Antti1997 10.03.2012 16:42:42 | |
---|
Duro: Häiritseekö tää siis sinua silloin kun sä soitat jotain, vai vaan silloin, kun et itse soittaa mitään ja kitaristi tiluttaa? Jos jälkimmäinen vaihtoehto niin antaisin niitten kamojen olla siinä missä ovatkin :D No lähinnä just silloin kun itse en soita, mutta joka tapauksessa häiritsee :) Samoten treenikämppä-äänityksissä se kuuluu ikävästi juurikin niissä kohdissa, joissa tulee pelkkää kitaraa. Sääh. |
Antti1987: No lähinnä just silloin kun itse en soita, mutta joka tapauksessa häiritsee :) Samoten treenikämppä-äänityksissä se kuuluu ikävästi juurikin niissä kohdissa, joissa tulee pelkkää kitaraa. Sääh. Ite tekisin niin että siedättäisin itteäni sillä särinällä kunnes se ei enää kiinnosta :) Omasta mielestä aivan turhaa hiuksien halkomista kun sitä särinää on lähes mahdotonta saada pois ilman että snaremattoa ei ota tyyliin kokonaan päältä pois. Ellei sitten kamoja asettele uudestaan, mut kandeeko sitä hyvää balanssia sotkea vaan sen takia että kun ite ei soita niin muiden aiheuttama snarematon särinä ottaa päähän? ;D Nauhotustilanne sitten asia erikseen. Toim. huom. Siihen varmaan vinkkiä löytyy aiemmista kirjotuksista särinän vähentämiseksi. Piste. |
Weetoz 10.03.2012 17:48:10 | |
---|
Itellä muodostui tavaksi joskus vuosia sitten ottaa aina se matto kokonaan pois päältä kun en soita. En tiiä edes häiritsisikö se pärinä enää samalla tavalla kuin sillon, mutta ei ole syytä kokeillakaan kun se maton ramppaaminen pois ja takaisin tapahtuu nykyisin ihan automaattisesti eikä tunnu enää mitenkään vaivalloiselta. Silleen ainakin saa tosiaan tuon ongelman helposti ratkaistua. RlrrLr llRlrr LrllRl rrLrll |
Kailis 10.03.2012 23:11:09 | |
---|
majuku: Kirjota myyjälle että rummut on tehty sun pihalta kaatuneista puista ja käytännössä melkeen kuuluvat sulle. |
Tartsi77 03.06.2012 21:34:22 (muokattu 03.06.2012 21:53:03) | |
---|
Ei jaksa selata tätä ketjua taaksepäin, tällaista kysyisin: Vaihteletteko virvelin alakalvo virettä vai pidättekö yleensä samalla tiukkuudella kun haette erilaisia vireitä yläkalvoon? Itselle tuottanut aina hankaluutta saada kuuntelemaalla alakalvoa tiettyyn vireeseen ja niinpä tulee se säädeltyä laskien viritysavaimen kierrokset. Toinen kysymys onkin juuri tuosta alakalvosta miten haette siihen tasaisen tiukkuuden? |
hollmi-5 04.06.2012 08:38:10 (muokattu 04.06.2012 08:38:43) | |
---|
Tartsi77: Ei jaksa selata tätä ketjua taaksepäin, tällaista kysyisin: Vaihteletteko virvelin alakalvo virettä vai pidättekö yleensä samalla tiukkuudella kun haette erilaisia vireitä yläkalvoon? Itselle tuottanut aina hankaluutta saada kuuntelemaalla alakalvoa tiettyyn vireeseen ja niinpä tulee se säädeltyä laskien viritysavaimen kierrokset. Toinen kysymys onkin juuri tuosta alakalvosta miten haette siihen tasaisen tiukkuuden? En vaihtele. Alakalvo venyy ja sitä sitten kiristelen, kunnes se on vaihtokunnossa. Ihan samalla tavalla viritän sen, kuin yläkalvonkin. Viritysavaimella naputtelemalla tappien virestä yritän saada kalvon tasaiseen vireeseen. Ja korkeahkoa säveltä (A = 440 Hz) sieltä ulkomuistista haen. Soundit, piuhat ja kajarit. |
Tartsi77 04.06.2012 21:59:32 | |
---|
hollmi-5: En vaihtele. Alakalvo venyy ja sitä sitten kiristelen, kunnes se on vaihtokunnossa. Ihan samalla tavalla viritän sen, kuin yläkalvonkin. Viritysavaimella naputtelemalla tappien virestä yritän saada kalvon tasaiseen vireeseen. Ja korkeahkoa säveltä (A = 440 Hz) sieltä ulkomuistista haen. Kiitokset tästä. Olen ollut aika laiska aina vaihtamaan tuota alakalvoa, ehkä sen vois useamminkin vaihtaa. Lähdenkin tästä metsästämään sitä A:ta. |
OPJ1974 04.06.2012 23:03:22 | |
---|
hollmi-5: En vaihtele. Alakalvo venyy ja sitä sitten kiristelen, kunnes se on vaihtokunnossa. Ihan samalla tavalla viritän sen, kuin yläkalvonkin. Viritysavaimella naputtelemalla tappien virestä yritän saada kalvon tasaiseen vireeseen. Ja korkeahkoa säveltä (A = 440 Hz) sieltä ulkomuistista haen. Tuo A on aika hyvä. Salmisen Veka rumpujen viritysklinikallaan kertoili, että useat pitävät 5" syvyisellä virvelillä G-säveltä parhaana alakalvolle. Itse totesin WorldMaxissani, että sen pitää olla tuota G:tä korkeampi, A tai jopa H. Siellä nurkilla tätä nykyä se mulla on. |
Kailis 05.06.2012 01:02:50 | |
---|
Virvelimiitissä jäsen Phil jolla on paljon hienoja snareja ja on loistava muusikko kertoi virittävänsä alakalvon juurikin G:hen. Hieman sille hymähtelin, mutta hämmästykseni oli suuri kun vertasin omiini. Sama vire. Kehotan kuitenkin luottamaan korviin ja kokeilemaan hyvinkin avarakatseisesti. Joillain snareilla "se" vire voi löytyä muuten kuin orjallisesti tiettyyn ääneen virittämällä. pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan: |
Tartsi77 05.06.2012 22:58:55 (muokattu 05.06.2012 23:03:40) | |
---|
Olen itse hiljattain kokenut jonkinlaisen henkisen valaistumisen virittämisen osalta. Aloin miettimään rummunviritystä kitaranvirityksen pohjalta (heh jotain apua senkin räpeltämisestä). Eli kun otan jonkun viritysruuvin kohdalta äänen (joka mielestäni oikea vire), löysään viritettävän todella alas ja ja lähden nostamaan virettä JATKUVASTI ja tasaisesti ja lopetan heti kun alkaa mennä yli vireen. Tämän jälkeen otan hieman taaksepäin, otan uuden vertailu äänen ja hienosäädän kohilleen ja avot. Eli periaatteessa ihan samallalailla kun kitarassa. Mikä itsellä suuresti auttanut, on juuri tuo JATKUVA vireen nostaminen, jotta tiedän missä mennään. Ennen ollut juuri vaikeata saada hyvää tasaista virettä päälle naputus-säätö-naputus-säätö mekanismilla. Ehkä tämä teille itsestäänselvyys, mutta kun en itse ole ikinä rumpuja opiskellut, tällaisia "Ahaa" juttuja välillä tulee eteen. Virittäminen on hienoa! Vielä niin pro en ole, että osaisin tietyn vireen hakea (esim A tai G). Kitaran viritysmittarin mic-toiminnolla yritin hakea ja kyllä se lukikin A / G / G#, mutta erittäin heitteleviä arvoja. Tallasta tanaan. |
hollmi-5 06.06.2012 08:22:19 | |
---|
Tartsi77: Olen itse hiljattain kokenut jonkinlaisen henkisen valaistumisen virittämisen osalta. Aloin miettimään rummunviritystä kitaranvirityksen pohjalta (heh jotain apua senkin räpeltämisestä). Eli kun otan jonkun viritysruuvin kohdalta äänen (joka mielestäni oikea vire), löysään viritettävän todella alas ja ja lähden nostamaan virettä JATKUVASTI ja tasaisesti ja lopetan heti kun alkaa mennä yli vireen. Tämän jälkeen otan hieman taaksepäin, otan uuden vertailu äänen ja hienosäädän kohilleen ja avot. Eli periaatteessa ihan samallalailla kun kitarassa. Mikä itsellä suuresti auttanut, on juuri tuo JATKUVA vireen nostaminen, jotta tiedän missä mennään. Ennen ollut juuri vaikeata saada hyvää tasaista virettä päälle naputus-säätö-naputus-säätö mekanismilla. Ehkä tämä teille itsestäänselvyys, mutta kun en itse ole ikinä rumpuja opiskellut, tällaisia "Ahaa" juttuja välillä tulee eteen. Virittäminen on hienoa! Vielä niin pro en ole, että osaisin tietyn vireen hakea (esim A tai G). Kitaran viritysmittarin mic-toiminnolla yritin hakea ja kyllä se lukikin A / G / G#, mutta erittäin heitteleviä arvoja. Tallasta tanaan. Minä kuuntelen viritysmittarin antamaa säveltä ja vertaan korvalla. Ei se sillä mittarin näytöllä ehdi noin lyhyitä säveliä kohdalleen oikein antamaan. Mulla on aika hyvä korva ja pystyn keikalla laulamaan ensimmäisen sävelen solistille, jos se joskus haluaa sen tarkistaa. Aina on osunut kohdalleen ;) Soundit, piuhat ja kajarit. |
anti_jytky 01.08.2012 00:39:51 | |
---|
no onhan tou särinä jäänyt muun bändin alle, ja kun kuulosuojaimia käytän niin eipä juuri mitään kuulu |