Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Straton ja telen erot
1 2 3 4 57 8 9 10 11
AngieRainbow
09.03.2012 22:40:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lueskelin haulla jotain vanhempia kirjoituksia samasta aiheesta, mutta ajattelin kuitenkin kokeilla, josko asiantuntijat jaksavat aiheesta jauhaa.
 
Mulla ei ole ollut kuin yksi strato. Road worn 60s. Vähän harmittaa kun menin myymään. Nyt olen vähän miettinyt, että pitäisiköhän noiden les paulien kaveriksi ostaa strato tai tele.
 
Olen käynyt vähän liikkeissä ja kavereilla soittelemassa, mutta vähän on epäselväksi erot jääneet. Musta tuntuu, että suurimmat erot taitaa olla saundissa eikä niinkään soittotuntumassa ("tatsissa")?
 
Mitä tarkoittaa, kun jotkut noissa aiemmissa keskusteluissa kertovat telen saundin olevan twängikäs tai jotain sinne päin?
 
Mua jotenkin kiinnnostaa tele vähän enemmän rehellisesti kiinteän tallan vuoksi. Stratoissa tuntuu lähes aina olevan kampi, joka on mulle täysin turha kapistus.
 
Johtuuko saundilliset erot juurikin tuosta tallasta vai enemmänkin mikeistä?
 
Jotkut antaa ymmärtää, että strato sopis enemmän rockiin, mutta toisaalta olen nähnyt esim. Billy Gibonsin vetävän telellä samoin Gilby Clarken Guns N' Rosesissa 90-luvulla.. Molemmat on aika rock.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Krice
09.03.2012 22:43:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Olen käynyt vähän liikkeissä ja kavereilla soittelemassa, mutta vähän on epäselväksi erot jääneet.
 
Telecaster keksittiin ensin. Siinä oli alasakara erotuksena klassiseen kitaraan eli otelautaa pystyi käyttämään paremmin. Myöhemmin keksittiin "paranneltu" telecaster eli stratocaster. Siinä oli myös yläsakara (eli nk. double cut), koverrukset vatsaa ja rannetta varten (telecasterissa on epämiellyttävä, epäergonominen tasalankku) sekä tietysti vibraatto-talla uutuutena kiinteän tallan sijasta.
 
Wradlin
09.03.2012 22:46:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Jotkut antaa ymmärtää, että strato sopis enemmän rockiin, mutta toisaalta olen nähnyt esim. Billy Gibonsin vetävän telellä samoin Gilby Clarken Guns N' Rosesissa 90-luvulla.. Molemmat on aika rock.
 
Izzy Stradlin soitti myös single coil -mikkistä Telecasteria jonkin verran Illusioneilla ja sitä seuranneella kiertueella.
 
Miikathebest
09.03.2012 22:52:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kumpaankin kitaraan saa halutessaan ihan mitkä tahansa mikit.
Stratojakin saa kiinteätallaisina.
 
Ulkonäön ja imagon perusteella valitaan.
 
Liikaa säröä!
Laulava Kylätohtori
09.03.2012 23:12:54 (muokattu 09.03.2012 23:14:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omia mielipiteitä:
 
Stratossa ja telessä on melko samanlainen tatsi (periaatteessa samanlainen kaula), mutta strato on ergonomisempi ja monipuolisempi. Sopii ainakin omasta mielestä hyvin rokkiin. Straton vibratalla ei tuota ongelmia, kun pistät 5 jäykkä jousta eli talla on jämäkästi päin bodya. Kammen voi vielä ottaa pois, jos häiritsee. Tele on huonompi isommilla säröillä kiertoherkkyytensä takia. Toki sillekin voi tehdä monenlaisia kikkoja, mutta jos ihan stock-versioita ajatellaan.
 
Molempiin saa monenlaisia mikkejä, mutta strato on 3:lla mikillä monipuolisempi. Telen twangin käsitän eräänlaisena iskevyytenä ja atakkina, mutta toki sitä löytyy myös stratosta.
 
Itse olen ehdoton strato-mies, mutta myös tele on mainio kitara, varsinkin juuri twanginsä ansiosta...
 
edit. kyllä telen twangi tulee enemmän tallasta kuin mikeistä...
 
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
hallu
09.03.2012 23:58:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samoilla linjoilla tuon Laulavan Klätohtorin kanssa olen. Strato ja Tele on kumpikin sellaisia klassikkomalleja joista molemmista on niin älyttömän paljon variaatioita ettei voi oikein yksiselitteisesti puhua straton ja telen eroista. Soittotuntuma niissä on mielestäni ihan yksiyhteen pääpiirteittäin. Telen tunnistettavin ja tärkein piirre on se iso tallalevy, joka vaikuttaa siihen tallamikin soundiin ja telen tallamikkisoundi on ihan omansa ja eräs kitaramaailman tunnistetavimmista (no en itse varmaan sokkona sitä tunnistaisi ilman referenssiä, mutta on siinä silti se oma juttunsa). Jossakin teleketjussa muuan teletuntija arveli sen tallalevyn magneettisuuden vaikuttavan siihen tallamikin toimintaan joka selittää sen oman tallasaundin ... mene ja tiedä. Kaulamikki kuulostaa kyllä hyvin samanlaiselta kuin stratossakin. Se tvängi on varmaan justiinsa telen atakin johdannainen sellainen selittämätön mojo joka siinä soittimessa on.
 
Kuten jo aikaisemmin todettiin, niin näistä molemmista malleista on niin valtavasti variaatioita, että viehättää sinua kumpi tahansa, niin jokin itsellesi sopiva verio löytyy varmasti.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
AngieRainbow
10.03.2012 00:31:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikathebest: Kumpaankin kitaraan saa halutessaan ihan mitkä tahansa mikit.
Stratojakin saa kiinteätallaisina.
 
Ulkonäön ja imagon perusteella valitaan.

 
Mä olen yrittänyt katsella esim. torilla kiinteätallaisia stratoja, mutta ei meinaa paljoa näkyä. Onko olemassa jotain yleispäteviä kiinteätallaisia stratoja, joita joku voisi mainita? Vai onko paras ratkaisu ostaa strato, joka on muuten miellyttävä, ja heittää siitä kampi veke ja jyntätä talla bodyyn kiinni?
 
Mä en tajua noista straton talloista hölkäsen pöläystä. Ostin sen road worn 60s straton Kitarapajalta käytettynä ja siinä oli se talla valmiiksi laitettu bodyyn kiini ja kampi oli laukussa. Eli siinä oli mulle paras ratkaisu valmiiksi.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
antnis
10.03.2012 01:03:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Mä olen yrittänyt katsella esim. torilla kiinteätallaisia stratoja, mutta ei meinaa paljoa näkyä. Onko olemassa jotain yleispäteviä kiinteätallaisia stratoja, joita joku voisi mainita? Vai onko paras ratkaisu ostaa strato, joka on muuten miellyttävä, ja heittää siitä kampi veke ja jyntätä talla bodyyn kiinni?
 
Mä en tajua noista straton talloista hölkäsen pöläystä. Ostin sen road worn 60s straton Kitarapajalta käytettynä ja siinä oli se talla valmiiksi laitettu bodyyn kiini ja kampi oli laukussa. Eli siinä oli mulle paras ratkaisu valmiiksi.

 
Osta tää
 
http://www.thomann.de/fi/fender_rob … id=141123d50e611140e98b46ed73ee60df
 
Ollaan nyt rehellisiä. Ei metallimusiikki pyri koskettamaan kuulijoitaan älyn kautta. Klassinen usein pyrkii. Ja avantgarde jazz myös. -Pirkka@hifiharrastajat.org
Ziggy Bubba
10.03.2012 01:39:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Telessä ei ole yhtäkään turhaa mikkiasentoa, se erottaa ainakin. Ja se mainittu tallamalli vaikuttaa soundiin, kuten myös kaulamikin kuori.
 
Gibsonin kitaroihin tottuneelle näkisin Telen olevan tutumpi, vähintäänkin suoraviivaisen säätöpolitiikan takia. Mihin tarttee viittä mikkiasentoa (tai keskimikkiä)? Ei mihinkään.
 
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
Miikathebest
10.03.2012 01:59:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Telessä ei ole yhtäkään turhaa mikkiasentoa, se erottaa ainakin. Ja se mainittu tallamalli vaikuttaa soundiin, kuten myös kaulamikin kuori.
 
Ei niistä straton kahdesta väliasennosta osaa kuitenkaan päättää, kumpaa haluaisi milloinkin käyttää.
 
Laulava Kylätohtori: Straton vibratalla ei tuota ongelmia, kun pistät 5 jäykkä jousta eli talla on jämäkästi päin bodya.
 
Tallan alta on ainoastaan louhittu kaikki puu pois tuomasta tukea kielten värähtelylle...
 
antnis: Osta tää
 
http://www.thomann.de/fi/fender_rob … id=141123d50e611140e98b46ed73ee60df

 
Auts, ei kyllä innostaisi maksaa lähes tuplahintaa verrattuna perusmeksikolaiseen.
 
Liikaa säröä!
aristoteles666
10.03.2012 02:38:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

se ei ole selvästi teidän kitara, mikä on sääli koska se nyt on paras kitara.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
blues guitar
10.03.2012 07:14:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikathebest: Auts, ei kyllä innostaisi maksaa lähes tuplahintaa verrattuna perusmeksikolaiseen.
 
Mexicolaisessa ja Mexicolaisessa on näköjään eroja. Robert Cray Strato on todella laadukas peli, ei häpeä yhtään USA malleille.
Kun taas esim. Mexicolainen std. ei yllä ollenkaan samalle tasolle viimeistelyssään ja kaiken lisäksi siinä on se ohut moderm C kaula.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
trih
10.03.2012 08:14:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse hankkisin molemmat. Stratossa on volapotikka lähellä kieliä, tuntuu oudolta jos on tottunut lespaan jossa on tilaa runtata kunnolla, telessä on paremmin soittotilaa. Itse en tee volume-swell-musiikkia johon tarvitsee ehdottomasti straton jotta voi volume-swellata biisit läpi. Telen kiinteä talla ja kielet läpi rungon voi tuoda jämäkämmän värinän verrattuna straton louhittuun onkalorakenteeseen.
 
Straton hyviä puolia on mukava muotoilu istualteen soitellessa ja jos on silmää niin osaa hankkia kauniin sisustukseen sopivan väriyhdistelmän. Strato toimii koristeena paremmin on se niin klassikko että siinä ihan silmä lepää kun tossa olohuoneen nurkassa kököttää.
 
Tässä olisi ainesta, itse olen himoinnut hardtail-stratoa jo iät ja ajat ja vaaleansininen vieläpä eli oikea väri, taattua tyttöjen hurmausmateriaalia:
http://www.stillkickinmusic.com/delonge341-blue.html
 
Tele on niin ruma että on jo hieno. Itse en tosin ottaisi olohuonetta koristamaan kuin tämänvärisen:
http://www.vintage-guitars.se/1995- … aster_'52-Reissue_Japan_U020581.htm
 
Näitähän kannattaa lähinnä verrata 50-luvun jenkkiautoihin, samanlaista vibaa.
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
JuSu
10.03.2012 08:40:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Nyt olen vähän miettinyt, että pitäisiköhän noiden les paulien kaveriksi ostaa strato tai tele....
 
...Molemmat on aika rock.

 
Laita n. 700 euroa tiskiin ja osta molemmat. Squier Classic Vibet on hintaansa nähden oikein laatuisan tuntuisia vehkeitä.
 
=)
 
JuSu
PIM
10.03.2012 08:55:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Telen ja straton suurin ero soundimielessä on ainakin omasta mielestäni se, että stratosta et saa ainakaan normikytkennällä telen mikkikytkimen keskiasennon soundia, etkä telestä straton 2. ja 4. asennon soundeja.
 
JuSu
10.03.2012 08:59:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Telen ja straton suurin ero soundimielessä on ainakin omasta mielestäni se, että stratosta et saa ainakaan normikytkennällä telen mikkikytkimen keskiasennon soundia, etkä telestä straton 2. ja 4. asennon soundeja.
 
Jep. Tosin lienee yleisimpiä ja helpoimpia stratomodeja kytkin, jolla voi pakottaa kaulamikin päälle riippumatta 5-way switchin asennosta. Saapi kaikki yhdistelmät.
 
Tuossa voisi olla hyvin soundipalettia ihan orkkiksenakin: http://www.thomann.de/fi/fender_mod … id=ffe0f9235e235f55a75cc777eeb43582
PIM
10.03.2012 09:04:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Jep. Tosin lienee yleisimpiä ja helpoimpia stratomodeja kytkin, jolla voi pakottaa kaulamikin päälle riippumatta 5-way switchin asennosta. Saapi kaikki yhdistelmät.

 
Mutta kuten aiemmin on todettu niin sillä ei saavuteta ihan samaa tulosta, koska telen tallamikin soundi on selvästi erilainen straton tallamikin. Ja telestä on aivan mahdotonta saada sitä straton 2. ja 4. soundia.
 
horseface
10.03.2012 09:40:24 (muokattu 10.03.2012 12:18:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Nyt olen vähän miettinyt, että pitäisiköhän noiden les paulien kaveriksi ostaa strato tai tele.
 
Omasta puolestani voin suositella. Itse en vielä jokin aika sitten edes harkinnut teleen sijoittamista. Sitten velipoika hankki Nashin, joka tuntui niin hyvältä että tuli kauhea telekuume. Niinpä tuli sitten itsekin hankkittua Nashin tele.
 
Pääasiallisessa käytössä on ollut Les Paul Custom, jossa on jumbonauhat. Lisäksi omistuksessa olleissa stratoissa on ollut isot radiukset, isot nauhat, matala action ja ainakin tallamikkinä humppari. Asetukset ovat olleet aina ns. helpposoittoiset.
 
Nyt olen toistaiseksi pitänyt Nashin asetukset sellaisina "telemäisinä", ts. huomattavasti omia tottumuksiani haastavampina eikä kitara soi enää pelkällä ajatuksen voimalla, kuten esim. tuo Custom. Yksikelaiset mikitkin ovat aika armottomat ja selkeät virheiden suhteen. Kaiken tämän tuloksena sormet huutavat mutta soitto kuulostaa jostain syystä paljon paremmalta ja munakkaammalta pienemmilläkin gaineilla. Jotenkin näkökulma omaan soittoon ja soundiin muuttui paljon. Vaikea selittää mutta tuntuu, että vastuu lopputuloksesta siirtyi huomattavasti laitteistosta soittajan suuntaan. Ainakin omalla kohdallani tämä oli ehdottomasti vaiva, joka kannatti nähdä.
 
EDIT: Lisäksi Tele on erittäin rock ja AC/DC:kin soundaa oikealta!
 
Oli miten oli, näin on!
sepisti
10.03.2012 10:36:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Omia mielipiteitä:
 
Tele on huonompi isommilla säröillä kiertoherkkyytensä takia. Toki sillekin voi tehdä monenlaisia kikkoja, mutta jos ihan stock-versioita ajatellaan.

 
Mitä tarkoitat tällä? Mun setupissa tele ei ala kiertämään sen aikaisemmin kun muutkaan.
 
jussimus
10.03.2012 10:50:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai että telen ja straton soittotuntumassa ei ole eroa?
 
No totta vitussa siinä on eroa.
 
Itse diggaan telen ominaissoundista todella paljon, mut kerta toisensa jälkeen olen joutunut myymään telen pois NIMENOMAAN sen soittotuntuman takia.
 
Ensinnäkin telen body on stratoon verrattuna melko epäergonominen, se on sellanen hiton halkomökkylä. Toisin kuin straton body, telen body ei vaan sulaudu syliin silleen kunnolla, vaan se tuntuu jotenkin "irtonaiselta".
 
Toiseksi, juurikin telen pökkelön bodyn takia komppikäden lyöntikulman kanssa on ongelmia silloin kun hakataan kovaa. Ainakin mulla kävi aina silleen että kun kunnolla tuli pieksettyä teleä, niin komppikäden etusormi aukesi vähän väliä --> verta kaikkialla. Enkä ole ainoa jolle näin on käynyt telen kanssa. Korostan että tämä ilmiö tapahtui vain silloin kun teleä piestiin oikein kunnolla, eli sellanen sivistynyt perushiplailu ei tuottanut ongelmia. Minkään muun kitaramallin kanssa mun ei oo koskaan tarvinnut millään tavalla varoa/jarrutella soittamistani, mut telen kanssa oli pakko. Koska en halua jarrutella, siksi strato.
 
Strato on vaan mielestäni selvästi parempi kuin tele, sekä ergonomiansa/soittotuntumansa että soundien monipuolisuutensa takia (no daa, stratossa on 3 mikkiä --> enemmän soundivariaatioita). Ja vaikka telen twängi ja kolina kiva onkin, niin ei se joka paikkaan sovi. Eli siltäkin osin strato on ehdottomasti parempi yleistyökalu.
 
Summa summarum: jos toinen pitäis valita, niin ehdottomasti strato. Mut jos mahdollista, niin toki kandee hommata molemmat :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 57 8 9 10 11

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «