Aihe: Nauhoitus
1
Congi
15.04.2004 12:25:51
Onko kenelläkään kokemusta moisesta?

Ei ole kokemusta, mutta haluaisin kysyä että mitä etua tossa "uudessa" tavassa oikeen on? Perinteiset menetelmät ovat mielestäni hyviä ja toimivia.
T.Congi
Juzzu
15.04.2004 20:24:36
Nauhoissahan on sellaiset hammastukset. Äkkiseltään tulisi mieleen, että sivulta päin laittamalla ei tällöin nauhauran yläpuolelle tulisi "uria" joista hammastus on mennyt sisään. Tosin eihän ne edes näy. Ja onko jollakin ollut mukamas "putoamisongelmia" nauhojen kanssa, kitaran selälleen laitettaessa nauhat putoilee poies, heheh.. :o)

Toisaalta, sivulta päin laitettaessa nauhaura voisi olla leveämpi, jolloin nauhat eivät väännä kaulaa taaksepäin, kun niiden ei tarvitse ahtautua pieneen uraan, nimimerkillä "kokemusta on". Mutta liian leveästi urasta nauhat pian putoaa sivukautta pois, hohho hoo, hähhää.

Sivukautta laitettaessa myöskään nauhoja ei tarvitse "hakata" otelautaa vasten, joten mahdollisilta lohmoilta ja erinäisiltä lovilta saatetaan välttyä, jälleen kerran nimimerkillä "onhan noita tullut tehtyä". Mutta vähänkään enemmän nauhoja laittavat käyttävät kyllä sellaista prässin tapaista laitetta jolla tuota ongelmaa ei ole.

Miten suora(?) nauha saadaan otelaudan radiusta myötäilemään jos se työnnetään sivukautta? Onko nauha valmiiksi oikeassa säteessä?

Mä veikkaan että tuo on joku uusi markkinointikikka jolla pyritään erottumaan massasta. Wanhassa wara parempi, wäitän mä. Kitaroissa ei uutta ja edistystä (tai "edistystä") katsota hyvällä! Niin! Me halutaan kitarat just sellasia kun ne oli 50-luvullakin!
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Shaft
15.04.2004 21:49:52
Mä veikkaan että tuo on joku uusi markkinointikikka jolla pyritään erottumaan massasta. Wanhassa wara parempi, wäitän mä. Kitaroissa ei uutta ja edistystä (tai "edistystä") katsota hyvällä!

Mutta eihän tuo ole mikään uusi menetelmä vaan sitä on käytetty mm. vanhoissa Fendereissä. Tekstin perusteella homma kyllä onnistuu ja Fender käyttikin tuota menetelmää vuoteen 1982 asti. Vähän erikoiselta se kieltämättä äkkiseltään kuullostaa.
poppamies
16.04.2004 08:37:41

Itse olisin sitä mieltä että tässä on kyseesä lievä väärinkäsitys. Minun ymmärryksen mukaan Fender kyllä laittoi nauhat ihan rehelisesti päältäpäin niinkkuin aina on laitettu mutta... kun olivat kunnolla urissaan niin taputti ne millin toista sivusuuntaan niin ne väkäset sai paremman otteen. Ei niitä nauhoja minun mielestä voi kokonaan asentaa eikä purkaa sivuttain.
"G-strings are for strippers"
Jykki
16.04.2004 10:14:20

Itse olisin sitä mieltä että tässä on kyseesä lievä väärinkäsitys. Minun ymmärryksen mukaan Fender kyllä laittoi nauhat ihan rehelisesti päältäpäin niinkkuin aina on laitettu mutta... kun olivat kunnolla urissaan niin taputti ne millin toista sivusuuntaan niin ne väkäset sai paremman otteen. Ei niitä nauhoja minun mielestä voi kokonaan asentaa eikä purkaa sivuttain.

Tää on kyllä aika akateemista, mutta sen opuksen mukaan ne kyllä painetaan sivusta. Valmiiksi radiuksella oleva nauha teroitetaan toisesta päästä hieman sellaisen veen muotoon, siihenkin on oma kone olemassa, ja sitten nauha laitetaan jigiin, joka taas on vaijerin päässä ja jalkapolkimella sitten "vedetään" uraansa. Kuvien perusteella aika simppeli systeemi sinänsä.

Siis ei mikään harrastajan konsti, mielestäni. Minusta vain on mielenkiintoista lukea kitaran rakentalusta.
Voisi sanoa kuin Andy Teeveessä, kun Angela sai rallikyytiä; kyl kuka tahans voi ajaa autol lujaa, paljo vaikeempaa on oppia soittaa skebal eri tyyleil!

Toivottavasti joskus oppisi vielä kitarankin rakentamaan.

Jykki
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)