Aihe: Helppoja biisejä korvakuulolta opetteluun??
1 2
AllRightNow
08.03.2012 20:20:11
Siis oikeesti millä helvetillä te kaikki ketkä ootte oppinu soittamaan korvakuulolta saitte siihen motivaatioo?! Kitaran virittäminenki korvalla on mun mielestä niin puuduttavaa touhua, että ei vaan jaksa. Ja vaikka mä nyt sain plokattua yhen riffin mielestäni aika hyvin, meinaan offspringin hit that biisistä sen alku liirum laarumin joka ei vissiin oo edes kitaralla soitettu, niin sen jälkeen ei oo vaan kiinnostanu. Tulee vaan soiteltua sitä mitä osaa ja treenattua vaan nopeutta ja muuta tekniikkaa. Tää on varmaan tosi typerä kysymys ja puran tässä vaan mun omaa turhautumista, mutta miten saa motivaatiot päälle tohon touhuun!!!???
Arkka
08.03.2012 21:01:50 (muokattu 08.03.2012 21:11:03)

AllRightNow: Siis oikeesti millä helvetillä te kaikki ketkä ootte oppinu soittamaan korvakuulolta saitte siihen motivaatioo?! Kitaran virittäminenki korvalla on mun mielestä niin puuduttavaa touhua, että ei vaan jaksa. Ja vaikka mä nyt sain plokattua yhen riffin mielestäni aika hyvin, meinaan offspringin hit that biisistä sen alku liirum laarumin joka ei vissiin oo edes kitaralla soitettu, niin sen jälkeen ei oo vaan kiinnostanu. Tulee vaan soiteltua sitä mitä osaa ja treenattua vaan nopeutta ja muuta tekniikkaa. Tää on varmaan tosi typerä kysymys ja puran tässä vaan mun omaa turhautumista, mutta miten saa motivaatiot päälle tohon touhuun!!!???

Ei huolta. Korvakuulolta soittamiseen auttaa ihan kaikki soittaminen ja siitä tulee helpompaa joka tapauksessa, vaikka et sitä erikseen reenaisi.

Volcom: Onnistumisista saa motivaatio, ei kannata hätäillä vaan rauhassa nämä asiast. Joku juttu mikä ei tahdo onnistua - saattaa huomenna onnistua leikiten. :-)

Tämä. Tarpeeks helppoa settiä aluks. Vaikka ukko nooaa tai muuta takaraivoon iskostettua. Radiosta voi blokkailla helppoja laulumelodioita. Säröpuurosta kitaroiden onkiminen on usein kinkkistä kokeneemmallekin. Tarpeeks katu-uskottavaa bläkkistä tulille, niin ei ota edes mestari selvää mitä siellä on sahailtu.

Yks mitä voi opetella (jos et jo osaa) on vaikka duuri-/molliasteikon rakenne, jonka avulla melodioiden blokkaus helpottuu alkuvaiheessa hyvin paljon. Myöhemmin sitten oppii tunnistamaan intervalleja ja kitaristien kliseet ja maneeritkin tulee tutummaks. Pitkään soittaneena huomaa, että vanhoja suosikkeja on huomattavasti helpompi blokkailla kuin uusia tuttavuuksia, vaikka kyse oliskin molempien kohdalla uudesta musiikista. Eli kun osaat puolet Offspringin tuotannosta, tunnet jo bändiä soitannollisesti niin paljon, että loppupuoliskon blokkaaminen sujuu helposti.

Tulipa taas jaariteltua :)

e: Korostan vielä, että niin kuin improvisoinnissakin, korvakuulolta soittamisessa on kyse paljon tiedosta ns. nuottikorvan lisäksi. Sehän ei oikeestaan improvisoinnista hirveästi edes eroa, soitettava asia vaan kuuluu pään ulkopuolelta :)
Karipiirto
08.03.2012 21:18:29 (muokattu 08.03.2012 21:21:42)

AllRightNow: Siis oikeesti millä helvetillä te kaikki ketkä ootte oppinu soittamaan korvakuulolta saitte siihen motivaatioo?! Kitaran virittäminenki korvalla on mun mielestä niin puuduttavaa touhua, että ei vaan jaksa. Ja vaikka mä nyt sain plokattua yhen riffin mielestäni aika hyvin, meinaan offspringin hit that biisistä sen alku liirum laarumin joka ei vissiin oo edes kitaralla soitettu, niin sen jälkeen ei oo vaan kiinnostanu. Tulee vaan soiteltua sitä mitä osaa ja treenattua vaan nopeutta ja muuta tekniikkaa. Tää on varmaan tosi typerä kysymys ja puran tässä vaan mun omaa turhautumista, mutta miten saa motivaatiot päälle tohon touhuun!!!???

Ei siihen oikeestaan tartte motivaatioksi muuta kuin että haluaa soittaa kappaleen ja nuotteja ei ole. Virittämisen opetteluun taas motivoituu melko nopsaan kun bänditreeneissä kaverit sanoo että "toi sun soitin kuulostaa niin paskalta että mun sulkijalihas resonoi" ja sitten huomaat että viritysmittaria ei näy missään. Sekään ei lopulta ole vaikeaa.

Edit. Niin ja kuten Arkka sanoikin se soitto ja varsinkin oman soiton kuunteleminen auttaa jo tossa sävelten läytymisessä otelaudalta.
Joku älypää keksi että Rock kuoli vuonna -86. Minä synnyin -87. Olen niin katkera että menen kyllä kuselle sen haudalle, enkä lopeta ennen ku se nousee ja huutaa että "Nyt saatana loppuu se luruttaminen!!!"
Krice
09.03.2012 22:40:02

AllRightNow: Siis oikeesti millä helvetillä te kaikki ketkä ootte oppinu soittamaan korvakuulolta saitte siihen motivaatioo?!

Ensin tuli motivaatio ja vasta sitten hankittiin kitara. Nykyisin nuoret ostaa kaikkea tai alkaa harrastaa jotakin ja yrittää sen jälkeen löytää motivaatiota. Ei se välttämättä toimi niin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)