Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran soiton aloitus ja ostaminen
1
AlexJoanwalls
08.03.2012 10:54:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli olen aloittamassa kitaran soiton oisiko jotain neuvoja miten itse opiskella ja mika kitara ostaa ? en haluaisi ostaa aluksi mitaan liian kallista ja sen ei tarvi olla mikaan paras kitara sen verran etta paasee alkuun niin sen jalkeen sitten ehka ostaisin toisen.. jotain neuvvoja kiitos :)
 
Milkop
08.03.2012 11:01:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yamahan Pacificaa on tupattu näissä ketjuissa suositella.
 
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
Numb
08.03.2012 11:06:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko ostamassa sähkö- vai akustista kitaraa?
 
Jos akustista, niin esimerkiksi Yamahalla ja Cortilla on hyvin toimivia varsin edullisiakin malleja.
 
Sähkökitaroissa stratocaster- ja telecaster -malleissa Squirein hinta/laatu suhde on hyväksi todettu. Les Paul -mallisissa vaikkapa Epiphone, kunhan ei ota niitä alle 200 euron malleja. Muissa malleissa muun muassa LTD tekee kelpo soittimia. Mutta alle 200 euroa uudesta sähkökitarasta tarkoittaa käytännössä tai lähes aina huonoa.
 
Sähkökitaraan tarvitset tietenkin lisäksi vahvistimen ja piuhan elikkäs johdon. Roland Microcube ja Peavey Vypyr ovat kotisoittoon toimivia laitteita.
 
Ei myöskään kannata sulkea pois käytetyn kitaran ostamista. Hyväkuntoisen käytetyn pitäisi liikkua noin kolmanneksen uutta halvemmalla.
 
Lanke trr gll -Kurt Schwitters
viisi_kitaraa
08.03.2012 13:57:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En yhdy tuohon mielipiteeseeen, että alle 200e sähkökitara on välttämättä huono. Toki mikit ovat varmasti huonommat kuin kalliimmissa (toimivat silti), mutta aloittelijalle tärkeimmät asiat, eli soitettavuus ja soittotuntuma voivat olla aivan kohdallaan halvemmissakin. Jopa niissä aivan kaikkein halvimmissakin.
 
Mutta aloittajalle:
Millaista kitaraa etsit?
Sähkö, akustista vai nailonkielistä
 
Itse ostin aluksi sähkökitarapaketin. Myöhemmin ostin huvikseni thomanilta halvan akustisen (harley benton hbcg-45) 44€ ?!?!! yllätyksekseni huomasin että tuo oli hintaisekseen todella hyvä. Kunhan ensin sain säädettyä kielet alemmaksi, kiristettyä kaularautaa, hiottua nauhojen päät ja vaihdettua kielet ohuempiin niin soittotuntuma tuli mieleisekseni
Olin toki lukenut tuosta useampiakin positiivisia arvosteluja, mutta silti yllätyin mitä noinkin vähällä rahalla saa. Tuosta piti tulla ns. mökkikitara, mutta siitä tulikin käyttökitara.
Sittemmin ostin vielä nailionkielisen ja nyt soittelen enimmäkseen sillä.
 
Sähkökitara jäi seinälle pölyttymän, kun akustisella olikin mukavampi soitella kun ei tarvitse leikkiä vahvistimen kanssa.
 
Pointtinani oli, että aluksi ei kannata ostaa kovin kallista kitaraa, koska mieltymyksesi saattaa muuttua. Mistä tiedät haluatko vielä 6kk:n päästä soittaa samantyyppistä kitaraa, tai soitatko enään ollenkaan.
 
Edullisen kitaran yksi hyvä puoli on myös siinä, että sillä uskaltaa kokeilla kaikenlaisia huoltotoimenpiteitä itse eikä paljoa huoleta jos tekeekin jotain väärin. Minä esim. opin säätämään kaularautaa, kielien korkeutta ja opettelinpa jopa vaihtamaan kitaran nauhatkin. 1000e maksavalla kitaralla en olisi uskaltanut tuommoisia opetella...
 
Minkäänlaista katu-uskottavuutta halpiskitaralla ei saa, ellei ole hyvä soittaja.
 
viisi_kitaraa
08.03.2012 14:04:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuo on hyvä paikka aloittaa kitaran opiskelu.
http://www.guitarjamz.com/members/
 
Martyn opastamana pääsee nopeasti soittamaan, ja noita videoita jaksaa katsella. On jotenkin motivoiva opettaja.
 
Noista kitaroista vielä.
Joku vähän yli 100e maksava yamahan akustinen on toki jonkin verran parempi ja katu uskottavanpi kuin tuo halpa harley benton.
Mutta aikankin minä yllätyin tuon laadusta. Viimeistely ei ollut ihan huippua. tuossa oli muutama liimatahra, ja kielet tosiaan olivat niin korkealla, ettei soittaminen oikein luonnistunut ennen kuin niitä madalsi. Muutern hyvä tuokin on.
 
weelie
08.03.2012 16:37:49 (muokattu 08.03.2012 16:41:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos todella halvasta puhutaan niin squier bullet stratocaster, vähän yli huntin, käytettynä 80e (valitse vm. 2008 tai uudempi). Sitä saa myös sellaisena jos kaksikelainen tallamikki. Vahvariksi microcube, käytettynä 60e, uutena huntin.
 
http://pickingjjcale.blogspot.com/
Gabe
26.03.2012 18:22:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suuri kitarakirja, tosi hyvä aloittelijalle ja koko soittouran läpi. Siinä on soinnut ja kitaran huollosta jne. https://www.booky.fi/book.php?book_id=9789510200728
 
Ja siitä aloittelijalle helppoja ensibiisejä: http://www.bookplus.fi/kirjat/moder … %3A_easy_guitar_tab_edition-6223613
 
Eikä tosiaan alkuun kannata ostaa mitään tosi kallista kitaraa jos ei tiedä jatkuuko harrastus. Munkin ensimmäiset oli ihan jotain halpoja käytettyjä. Sitten jos harrastus jää niin osaa jo myös valita vähän paremmin omanlaisi soittimiaan.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «