![]() 06.03.2012 12:27:54 | |
---|---|
Niin juu mun maailmassa kantri on sitä bum-tsikka-bum-meininkiä jota soittaa Pekka Puupään näköinen kaveri mustavalkoisessa filmissä =) Ei vaan, kantria on tosiaan monenlaista ja tollaset Jerry Donahuen yhden sormen bendit vaatii kieltämättä aika tavalla paukkua paksummilla kielillä. Mutta jos ihan vanhan liiton kantrista ja rockabillystä puhutaan niin edelleen slapback-delay, Telen tallamikki ja peukkuplektra on aika kova yhdistelmä. You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had | |
![]() 06.03.2012 12:57:53 | |
Donahue sanoi Country Techissä, että hän käyttää 9-42 settiä koska se tekee hommasta helpompaa. Mulla on G&L:ssä 9-46, sekin menee. Ja kyllä kantrissa on soundipolitiikka ihan olennaista, eli pitää pystyä bendaamaan vaikka g-kielellä kakkosnauhalta ylös, koska se ei muualta kuulosta siltä mitä pitää. Puhumattakaan siitä, että noita usein yhdistellään avointen kielten käyttöön, ja voipi mennä pikkasen vaikeaksi ylemmiltä nauhoilta soitettaessa. Ollaan nyt rehellisiä. Ei metallimusiikki pyri koskettamaan kuulijoitaan älyn kautta. Klassinen usein pyrkii. Ja avantgarde jazz myös. -Pirkka@hifiharrastajat.org | |
![]() 06.03.2012 14:26:58 (muokattu 06.03.2012 14:35:52) | |
antnis: Donahue sanoi Country Techissä, että hän käyttää 9-42 settiä koska se tekee hommasta helpompaa. ysit on aikas yleiset. Campilongo ja Hiland soittaa yseillä. Albert Lee soitti telellä yseillä, nykyisin kai kympit. Buchanan soitti yseillä. Gatton soitti kai joskus yseillä mutta yleensä kympeillä, joissa 015 G-kieli. Burton siis eräänlaisella ysi(...kasi!)setillä hänkin. Don Rich kai soitti usein 9-46 tai sitten 10-52 mutta Eb-vireessä. Waylon kai veteli yseillä. Brent Mason soittaa 0095 -044. Brad Paisleyllä, Scotty Andersonilla ja Vince Gillillä on kait kympit. Redd Volkaert, Ray Flacke (ja Roy Nichols) kai soittaa jollain 11 setillä. Luther Perkinsillä ja Bryantilla oli hiotut ja paksut kielet. http://pickingjjcale.blogspot.com/ | |
![]() 06.03.2012 15:46:56 | |
Niin kaipa ainakin tommoseen 'Bakersfield' twängi telesoundiin yhdistetään yleensä aika ohkaset kielet. | |
![]() 06.03.2012 16:58:57 (muokattu 06.03.2012 23:31:52) | |
Bendereistä vielä, oon suuri Brad Paisley-fani ja himottaisi hommata B-bender telen rinnalle toinen G-benderillä. Paisley saa sillä aikaan aika makeita soundeja jotka ei samalla tavalla kuulosta niin leimallisesti benderiltä vaan ne ikäänkuin sekoittuu muuhun soittoon aika sulavasti. Sellaista ei vaan oikein ole suomeen järkevästi kai saatavilla. Mä soitan 10-52 setillä teleä nyt, mutta kyllä varsinkin toisessa telessä jossa on pienemmät nauhat, alkaa enemmän venytellessä sormivoimat loppua aika äkkiä. http://www.youtube.com/watch?v=2R1R9Hr96Nw | |
![]() 06.03.2012 22:51:44 | |
Pauli: Bendereistä vielä, oon suuri Brad Paisley-fani ja himottaisi hommata B-bender telen rinnalle toinen G-benderillä. Tuolta g-benderi vaan tilaukseen http://www.mcvaybenders.com/ ...tai sitte Crookilta uus tele McVayn benderillä. | |
![]() 06.03.2012 23:30:26 | |
fullshred: Tuolta g-benderi vaan tilaukseen http://www.mcvaybenders.com/ ...tai sitte Crookilta uus tele McVayn benderillä. Tuota oon juuri katsellut tietty. Crookejakaan ei tosin kai saa valmiiksi asennetulla benderillä ja siitä tulisi kyllä aika pitkähintainen kitara... Sen sijaan mielessä on käynyt seuraavalla jenkkireissulla napata tele mukaan ja piipahtaa paikalla mutta noiden paja on maantieteellisesti sen verran epäkiinnostavassa paikassa että ei oikein innosta. youtube.com/pshalme | |
![]() 07.03.2012 00:12:03 | |
Tervehdys. Koska lanka pitkä, haullakaan en lyötänyt, niin rohkaistuin teiltä kysymään täältä. Olisi hakusessa jokin halpa tele-mallinen kitara. Suurin kriteeri kitaralle olisi ohut kaula, tyyliin ibanez/jackson. En juurikaan tunne tele valmistajia enkä malleja, joten siksi kysynkin teiltä. Kitara tulisi yleis kitaraksi. jonka olis tarkoitus taipua iskelmästä heviin. Eli siinä mielessä varmaankaan humbuckerkaan tuskin on pahitteeksi, mutta käsittääkseni ovat aika harvinaisia telessä. Toisaalta jos kitara on tarpeeksi halpa niin en kyllä ihan kädetön ole mikkejä vaihtamaankaan. En osaa suomea, ja olen analfabeetti. Kaikille kusi..eku kielipoliiseille tiedoksi.stanan perfektionistit. | |
![]() 07.03.2012 00:19:23 | |
jj86: Tervehdys. Koska lanka pitkä, haullakaan en lyötänyt, niin rohkaistuin teiltä kysymään täältä. Olisi hakusessa jokin halpa tele-mallinen kitara. Suurin kriteeri kitaralle olisi ohut kaula, tyyliin ibanez/jackson. En juurikaan tunne tele valmistajia enkä malleja, joten siksi kysynkin teiltä. Kitara tulisi yleis kitaraksi. jonka olis tarkoitus taipua iskelmästä heviin. Eli siinä mielessä varmaankaan humbuckerkaan tuskin on pahitteeksi, mutta käsittääkseni ovat aika harvinaisia telessä. Toisaalta jos kitara on tarpeeksi halpa niin en kyllä ihan kädetön ole mikkejä vaihtamaankaan. Jos annat vielä budjetin. :) Mutta mites tuo normaali ehdotus eli Squierin CV -sarja? Ohuehko Modern C -kaula, eivätkä ole hinnalla pilattuja. Useimmiten hyviä kitaroita, mitä omalle kohdalle on muutama sattunut. Eihän sillä ehkä mörinäheviin asti mennä mutta kyllä telellä vielä kasarihevit lähtee mallikaasti. Ja olen minä jotain trashin tapaistakin telellä joskus veivannut. "Nobody boogie like the boogieman" | |
![]() 07.03.2012 10:06:06 | |
jj86: Tervehdys. Koska lanka pitkä, haullakaan en lyötänyt, niin rohkaistuin teiltä kysymään täältä. Olisi hakusessa jokin halpa tele-mallinen kitara. Suurin kriteeri kitaralle olisi ohut kaula, tyyliin ibanez/jackson. En juurikaan tunne tele valmistajia enkä malleja, joten siksi kysynkin teiltä. Kitara tulisi yleis kitaraksi. jonka olis tarkoitus taipua iskelmästä heviin. Eli siinä mielessä varmaankaan humbuckerkaan tuskin on pahitteeksi, mutta käsittääkseni ovat aika harvinaisia telessä. Toisaalta jos kitara on tarpeeksi halpa niin en kyllä ihan kädetön ole mikkejä vaihtamaankaan. Mikä on halpa? Jos noin 500 euron luokan käytetty on ok, niin ensimmäisenä tulee mieleen Charvel Model 7. Klassista telehenkeä lättänällä Jackson/Charvel- kaulalla: http://audiozone.dk/guitargallery/? … _Import%2FCh1989Imports-6_7-p01.jpg On vain kovin harvinainen näillä main, mutta kyllä näitä aina silloin tällöin näkyy myynnissä. Hyvällä tuurilla tätä kuten muitakin model-sarjalaisia voi saada melkein kiittämällä... Palacaster taitaisi olla helpoin ja nopein ratkaisu tilukaulatelelle.... Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. | |
![]() 07.03.2012 15:39:31 (muokattu 07.03.2012 15:40:34) | |
Squiereissa on ohuita kauloja. Tosin joskus myös (liian) kapeita. CV teleissä on ohkaiset. Tosin voi vaihdella mallikohtaisesti hivenen. Itselläni on CVC ja siinä ainakin on ohkainen. Ei tosin ihan Ibanezilta ehkä tunnu, koska otelauta on 9.5" eikä aivan lättänä kuten joissain tilukauloissa. Nauhat lienee Fenderin mediumjumbot. Valkoinen CV tele ehkä sulle näistä parhaiten sopisi? Mutta varmaan haet jotain muuta kuin perinteistä teleä, joten unohda tämä sepustukseni. :D http://pickingjjcale.blogspot.com/ | |
![]() 08.03.2012 01:01:55 | |
Niin tosiaan 250e on vielä suht halpa, mutta 350e on jo melko paljon :D . Eli ota minusta nyt selvää. Täytyy painaa muistiin nuo classic vibe telet. kokeiluun heti jahka käsiini saan. Kiitoksia ehdotuksesta RamoQ, p130: Olipa härski tele. Todella :) . Hieman on kyllä joo liikaa 500e hintaa, etenkin kun nurkasta löytyy jo yksi jacksonin lavan suunnikas. Mainitsit palacaster käsitteen, onko tässä isojakin valikoimia valmiita palikoita joista lähteä väsäämään? Esim valmis bodyja ilman kaulaliitoksen reitystä? Oon nähnyt joitakin noit kitaran rakennus settejä mutta niissä on aina ollut kaikki palat. En tosiaan ihan käsi ole ja pieni projektikaan ajankuluksi ei olisi pahitteeksi. Tämänkin olisi tosiaan voinut mainita että multa löytyy nurkista Jacksonin King V . Kitaraan oon muuten todella tyytyväinen, paitsi ettei virettä vaihdella tuosta vain(floikka), sekä ettei sillä voi soittaa kuin "kalssisella" tyylillä istualtaan. Telen haluan koska se on ehkäpä upein body mitä tiedän, ja haluan jotain perinteisemmän näköistä kuin King V. Vaikkei ulkonäön kitarassa himassa soitellessa pitäisikään merkitä mitään, mutta kyllä se Jackson on vähän sellanen laite että sen kun nurkasta nappaa niin ei jää epäilystä millä asialla ollaan, ja tosiaan se ainainen "tilutus" asento. En osaa suomea, ja olen analfabeetti. | |
![]() 08.03.2012 10:14:52 (muokattu 08.03.2012 11:23:47) | |
jj86: Niin tosiaan 250e on vielä suht halpa, mutta 350e on jo melko paljon :D . Eli ota minusta nyt selvää. Täytyy painaa muistiin nuo classic vibe telet. kokeiluun heti jahka käsiini saan. Kiitoksia ehdotuksesta RamoQ, p130: Olipa härski tele. Todella :) . Hieman on kyllä joo liikaa 500e hintaa, etenkin kun nurkasta löytyy jo yksi jacksonin lavan suunnikas. Mainitsit palacaster käsitteen, onko tässä isojakin valikoimia valmiita palikoita joista lähteä väsäämään? Esim valmis bodyja ilman kaulaliitoksen reitystä? Oon nähnyt joitakin noit kitaran rakennus settejä mutta niissä on aina ollut kaikki palat. En tosiaan ihan käsi ole ja pieni projektikaan ajankuluksi ei olisi pahitteeksi. Tämänkin olisi tosiaan voinut mainita että multa löytyy nurkista Jacksonin King V . Kitaraan oon muuten todella tyytyväinen, paitsi ettei virettä vaihdella tuosta vain(floikka), sekä ettei sillä voi soittaa kuin "kalssisella" tyylillä istualtaan. Telen haluan koska se on ehkäpä upein body mitä tiedän, ja haluan jotain perinteisemmän näköistä kuin King V. Vaikkei ulkonäön kitarassa himassa soitellessa pitäisikään merkitä mitään, mutta kyllä se Jackson on vähän sellanen laite että sen kun nurkasta nappaa niin ei jää epäilystä millä asialla ollaan, ja tosiaan se ainainen "tilutus" asento. Onhan noita palavalmistajia, Warmoth tietysti tunnetuimpana ja laajan valikoiman omaavana (ja kalleimpana), DR-parts ja muut aasian palat ovat edullisempia ja silti kohtuulaatuisia. Warmothilta voisi löytyä suoraan haetun kaltainen kaula, mutta itse ratkoisin tällaista ongelmaa hankkimalla vaikkapa torilta sopivan kaulan ja bodyn. Joku varmaankin osaa kertoa, miten Ibanezin tai Jackson/Charvelin kaula asettuu telen vakiobodyyn. Äkkiseltään tuntuisi, ettei valtavan suuriin puutöihin ole tarvetta. Model 7 vaikuttaisi olevan aika harvinainen, kun moista ei juuri nyt ole tarjolla edes eBayn ihmemaassa. On siellä kuitenkin kauloja projektin aloittajaisiksi: http://www.ebay.de/sch/i.html?_from … mp;_nkw=charvel+neck&_sacat=619 http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw= … 619&_trksid=p3286.c0.m270.l1313 http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw= … 619&_trksid=p3286.c0.m270.l1313 Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. | |
![]() 08.03.2012 11:21:27 | |
jj86: Mainitsit palacaster käsitteen, onko tässä isojakin valikoimia valmiita palikoita joista lähteä väsäämään? Esim valmis bodyja ilman kaulaliitoksen reitystä? Valikoimat ovat valtavat, tosin kyse ei ole siitä, että kyse olisi valmiista rakennussarjoista. Sen sijaan niin puuosien kuin rautapuolen valmistajia on todella paljon. Idea on pultata yhteen haluamanlaisensa palikat tai vaihtaa olemassa olevaan teleen vaikkapa kaula (jos alkuperäinen ei miellytä). Laadukkaan kaulan saa kohtuullisen edullisesti haluamillaan ominaisuuksilla, kun valitsee hyvän valmistajan. Tai bodyn. Tai molemmat. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 08.03.2012 11:36:35 | |
Nyt näyttäisi siltä, että tähän talouteen tulee Warmothin osista kasattu '72 Custom palacasteri. :) Syyhyttäisi kovasti päästä käpelöimään keppiä jo, mutta se rantautuu minulle vasta parin viikon päästä. "Footswitch - Alternately turns the effect on or off each time it is depressed." | |
![]() 08.03.2012 12:58:27 | |
ÄsGee vaihtui kätsysti päikseen Squjun CustomTeleen ja Customin mikeksi sujahti Teslan Opus-kakkoset. Talouden kolmas Tele-johdannainen. Ihme vaiva. | |
![]() 09.03.2012 15:59:54 | |
Tuli sitten kotiutettua torilta Big Tex "Billy Gibbons" Esquire pelkän valokuvan perusteella. Tuliko hitti vai huti? Ominaisuuksista pystyn kertomaan paremmin ensi viikolla, kun saan skeban käteeni. https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.ne … _532783025_9106967_1609916423_n.jpg | |
![]() 09.03.2012 16:30:30 | |
Odottelen yhä jouluna Verkkokauppa.comista tilattua vasuria CV-Tellua, jota eivät kaiketi ole saaneet vielä Eurooppaan ollenkaan. Tompallakaan ei näytä olevan... No, mex-stanu ja japsi-Tokailla mennään siihen asti :) Saas kattoa miten nuo vakiomikit pelittävät, taitavat olla ihan asialliset? Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor | |
![]() 09.03.2012 17:03:01 | |
PIM: Tuli sitten kotiutettua torilta Big Tex "Billy Gibbons" Esquire pelkän valokuvan perusteella. Tuliko hitti vai huti? Ominaisuuksista pystyn kertomaan paremmin ensi viikolla, kun saan skeban käteeni. https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.ne … _532783025_9106967_1609916423_n.jpg Onnenmyyrä. Itse pähkäilin ilmoituksen äärellä vähän liian pitkään. Internetistä näin, että saman Big Tex-valmistajan Esquire-teleä, jolla kylläkin oli pleksi, myytiin Amerikassa reilulla 1700 dollarilla. Kuulisin todella mielelläni palautetta kapineesta. Oli miten oli, näin on! | |
![]() 09.03.2012 17:10:11 | |
horseface: Onnenmyyrä. Itse pähkäilin ilmoituksen äärellä vähän liian pitkään. Internetistä näin, että saman Big Tex-valmistajan Esquire-teleä, jolla kylläkin oli pleksi, myytiin Amerikassa reilulla 1700 dollarilla. Kuulisin todella mielelläni palautetta kapineesta. Mä pelkäsin, että se 30 sekkaa minkä pähkäilin olis ollut liikaa, mutta näin kävi tällä kertaa. Väännetään veistä haavassa sitten kun oon saanut sen;) | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)