Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pianon soitto omatoimisesti?
1 2
JnsJknn
07.03.2012 19:09:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen nyt tässä useamman viikon miettinyt pianon soiton aloittamista, enkä mielellään haluaisi mennä vakituisille pianotunneille, sillä lukion, muiden harrastusten sekä oman laiskuuden takia haluaisin soittaa vain huvin vuoksi silloin kun huvittaa.
 
Onko kellään kokemuksia ja mahdollisia vinkkejä omatoimisesta soiton opettelusta ja kuinka hyvin se on onnistunut?
 
Music washes away from the soul the dust of everyday life.
karuus
07.03.2012 19:27:18 (muokattu 09.03.2012 02:35:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvin onnistuu. Huolehdi vain että jaksat pitää mielenkiintoa yllä ja harjoitella päivittäin. Vuodessa oppii jo perusasiat, jolloin oma soitanta itse kannustaa jatkamiseen. Jos ei lastenlaulujen opettelu nuoteista kiinnosta, niin suosittelen, että opettelet heti alkuun musiikinteorian: opettelet muutaman kivan skaalan ja muutamat sointukulut. Alussa leikit vaikka Philip Glassia ja säestät omaa skaalan pohjalta tapahtuvaa improvisaatiota jollain kevyellä vasurin tilutuksella. Pikkuhiljaa opettelet vaikeampia sointukulkuja ja säestyksiä.
Yritä koko ajan keksiä ja löytää mielekkäitä harjoituksia joita soittaa. Sen sijaan että opettelet eri biisejä, opettele mielummin ne rakennuspalat joista ne koostuu ja kokkaa omat neljän soinnun biisisi.
 
Youtubesta löytyy kilokaupalla superhyviä opetusvideoita. Lisäksi suosittelen vaikka esim viidellä pianotunnilla käymistä. Näin saat mukavan alun pianonsoittoon.
 
Niin ja pidä soittoympäristösi mahdollisimman vaivattomana. Harvaa aloittelijaa kiinnostaa raahata läppäriä ja venailla latausaikoja softapianojen kanssa. Pelleile pianon kanssa aina kun on vain mahis. Mitä tahansa sä sillä pimputteletkin kehittää käsiä ja korvaa.
 
baron
07.03.2012 21:10:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JnsJknn: Olen nyt tässä useamman viikon miettinyt pianon soiton aloittamista, enkä mielellään haluaisi mennä vakituisille pianotunneille, sillä lukion, muiden harrastusten sekä oman laiskuuden takia haluaisin soittaa vain huvin vuoksi silloin kun huvittaa.
 
Onko kellään kokemuksia ja mahdollisia vinkkejä omatoimisesta soiton opettelusta ja kuinka hyvin se on onnistunut?

 
Kun piano on kuiteskin ollut olemassa jotain 300 vuotta niin sinä aikana tietoa miten sitä on järkevää treenata on aika lailla kertynyt eikä sitä oikein lukemalla pysty omaksumaan.
Eihän sen pianomaikan kanssa naimisiin tarvitse mennä, muutama tunti silloin tällöin, erikoisesti kun on tullut uutta kysyttävää.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
tarmo
07.03.2012 22:15:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

karuus: Pelleile pianon kanssa aina kun on vain mahis. Mitä tahansa sä sillä pimputteletkin kehittää käsiä ja korvaa.
 
Toimii futiksen kanssa, jos tietää mitä potkaiseminen tarkoittaa. Pianon kanssa tuo metodi voi olla pahimmillaan yhtä hyödyllistä kuin jalkapallon läpsiminen käsillä...
 
baron:
Eihän sen pianomaikan kanssa naimisiin tarvitse mennä, muutama tunti silloin tällöin, erikoisesti kun on tullut uutta kysyttävää.

 
Tässäpä se viisauden ydin on. Lisäisin vielä, että osa noista muutamista tunneista kannattaa ottaa ennen kuin aloitta soittelemisen.
 
Pianonsoitto voi olla hyvä ja hauska harrastus, mutta enemmän siitä saa irti, kun ei mene perse edeltä puuhun.
 
Janus
07.03.2012 22:26:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä pyyhin muutaman vähän pidemmän rant-tyyppisen viestin bittiavaruuteen ennen Lähetä-napin painamista. Yritän nyt olla mahdollisimman rakentava:
 
Nimimerkin "karuus" kirjoitukseen tässä ketjussa kannattaa sisällön puolesta suhtautua todella suurella varauksella.
 
karuus
07.03.2012 22:54:24 (muokattu 07.03.2012 23:01:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei musiikki ole salatiedettä. Se on hauskanpitoa. Perusasiat oppii nopeasti mikäli jaksaa vain opetella musanteoriaa. Tärkeintä on vain harjoittelu. Sillä ei ole väliä tapahtuuko se kirjojen, videoiden vai opettajan johdolla. Tietystihän parasta on jos vieressä on joku vanha konkari näyttämässä kädestä pitäen miten musiikki toimii, mutta mikäli alkuperäisenä kysymyksenä on, että voiko pianoa opetella soittamaan itse, niin tietysti voi.
 
Viestissäni vielä erikseen mainitsin, että suosittelen ehdottomasti esimerkiksi muutamalla pianotunnilla käymistä, ettei vahingossa läpsi jaloilla koskettimia.
 
Lisäksi omassa viestissäni pyrin vastaamaan erityisesti kohtaan: "Onko kellään kokemuksia ja mahdollisia vinkkejä omatoimisesta soiton opettelusta ja kuinka hyvin se on onnistunut?" täydellisen lynkkaamisen sijasta.
 
tarmo
07.03.2012 23:01:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

karuus: Ei musiikki ole salatiedettä. Se on hauskanpitoa. Perusasiat oppii nopeasti ja tärkeintä on vain harjoittelu. Sillä ei ole väliä tapahtuuko se kirjojen, videoiden vai opettajan johdolla. Tietysti parasta on jos vieressä on joku vanha konkari näyttämässä kädestä pitäen miten musiikki toimii. Tämä ei kuitenkaan ole ainut vaihtoehto.
 
Viestissäni mainitsin vielä että suosittelen ehdottomasti esimerkiksi muutamalla pianotunnilla käymistä ettei vahingossa läpsi jaloilla koskettimia.

 
Tarkalleen ottaen suosittelit esimerkiksi viittä tuntia.
 
Kaikki eivät ole kaltaisiasi älykköjä, jotka vain "ymmärtävät" musiikin ja siinä samassa tekniikan, tyylitajun ja harmoniaopinkin. Musiikkia ja vaikutteita oppii toki paljon muualtakin kuin opettajalta, mutta miksi käyttää äärettömän paljoa aikaa opetellakseen kaiken mahdollisen, kun joku toinen pystyy opettamaan olennaiset asiat huomattavasti nopeammin.
 
karuus
07.03.2012 23:03:08 (muokattu 07.03.2012 23:08:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä ei tietääkseni kysytty mikä on paras metodi oppia, vaan sitä että voiko itsekseen oppia, ja jos voi, niin miten.
 
ptpt88
08.03.2012 00:37:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen täysin omatoimisesti syntikoiden ja pianon soittamisen itseoppinut. Urkutunneilla kävin pari vuotta ala-asteella ja sen mitä opin parissa vuodessa, ehdin unohtamaan parissa kuukaudessa! Nuotit ja muu teoria ei ikinä ole sinänsä motivoinut ja niiden urkutuntien jälkeen meinasin jo kyllästyä koko musiikkitouhuun... mutta onneksi ei kuitenkaan.
 
Mitään teoriaa en sen jälkeen ole opetellut mutta ei se soittotaidon oppimista ole estänyt vuosien saatossa. Tietenkin pakosti on tullut koskettimien kirjaimet tutuksi sekvenssiohjelmien ansiosta, mutta that's it =)
 
Saundit kiinnostaa, nuotit ei... erikoinen yhtälö.
 
One thing that I would like to see happen with films is for music not to be treated as just one more ingredient, but as an integral and fundamental part, due to its fatal capacity to affect the mood of the movie. -- Vangelis
baron
08.03.2012 07:56:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mäkin käytän itseäni esimerkkinä:
Ostin joskus aikuisena pianon ja Aaron ykkösen ja aloin omin päin harjoitella. Tein tätä vuosikausia ilman sen kummempaa päämäärää.
Joskus sitten lipsahti siihen että syntyi jonkun näköinen bändi ja keikkailu alkoi.
Aluksi se oli pelkkää hupia kaljapalkalla mutta pikkuhiljaa alkoivat keikat lisääntyä ja liksat nousta ja meitä alettiin pitää ihan oikeana bändinä ja siinä vaiheena ajattelin että olisi kivaa jos hommaa osaisi oikeasti ja menin pianotunneille.
 
Mulle on sattunut tosi kivat opet, odotan pianotunteja koska ne on kivoja. Opettajat on antaneet joskus haastaviakin läksyjä mutta niin mielenkiintoisia että niitä on mielellään treenannut.
Jatkan tunteja edelleenkin, hyvältä opelta saa kaikenlaisia kivoja vinkkejä, esim voidaan käydä lävitse joku bändin uusi piisi ja mitä siihen pitäisi soittaa.
 
Tiivistelmänä että jos voisin uusia niin menisin heti alusta alkaen pianotunneille: Kiva harrastus muuttuu kivammaksi kun osaa enemmän ja nopeimmiten se tapahtuu open avulla.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
AleksiL
08.03.2012 10:51:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulun kanssa tuohon itseoppineiden ryhmään. Teoriaa ja muita soittimia olen opiskellut ihan opettajan johdolla, silläkin lienee jotain vaikutusta.
 
Tässä about 20 vuotta on tullut pimputeltua, ja alkaa tuntua, että tunneille olisi tarvetta, koska en saa itteeni piiskattua mihinkään kurinalaiseen harjoitteluun, välillä saattaa mennä viikkoja etten soita ollenkaan. Lisäksi kiinnostus proge/tilumetallia kohtaan on aiheuttanut sen, että tosissaan olen tajunnut että akia heikosti osaan soittaa, vaikka noita vuosia onkin kulunut jo ihan kiitettävästi.
 
Kaippa se on vähän ihmisestä kiinni että kuka oppii mitenkin, mutta suosittelen kyllä tuota musiikin teorian opiskelua siinä samalla.
 
(Tulipas sekava kirjotus, ei pitäs heti herättyä kirjotella mitään :P)
 
baron
08.03.2012 10:58:55 (muokattu 08.03.2012 11:03:37)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alexiv: Kaippa se on vähän ihmisestä kiinni että kuka oppii mitenkin, mutta suosittelen kyllä tuota musiikin teorian opiskelua siinä samalla.
 
Kyllä mun maikat opettaa sitä teoriaa samalla ja se on hyvin käytännön läheistä: Heti sovelletaan käytäntöön.
Itseopiskelun tuloksena saattaa olla jotain "huonoja tapoja", joiden kitkemisessä on opella duunia mutta kyllä sekin onnistuu tai ainakin mun kohdalla onnistui.
 
Hyvä ope auttaa siinäkin että se havaitsee sun suurimmat puutteet joita treenaamalla saat nopeasti/nopeammin soittosi paremmaksi.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
AleksiL
08.03.2012 11:16:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseopiskelun tuloksena saattaa olla jotain "huonoja tapoja", joiden kitkemisessä on opella duunia mutta kyllä sekin onnistuu tai ainakin mun kohdalla onnistui.
 
Näin juuri, ja oon tosiaan miettiny tunneille menoa, mut menis varmaan jokunen tunti että noista huonoista tavoista pääsis eroon, ja voin kuvitella että asioiden opettelu uudestaan ois aika turhauttavaa puuhaa :D
 
baron
08.03.2012 12:03:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alexiv: Näin juuri, ja oon tosiaan miettiny tunneille menoa, mut menis varmaan jokunen tunti että noista huonoista tavoista pääsis eroon, ja voin kuvitella että asioiden opettelu uudestaan ois aika turhauttavaa puuhaa :D
 
Mun "huonot tavat" oli kyllä sellaisia että niitten poiskitkeminen kyllä välittömästi paransi soittoa eli ei tippakaan turhauttavaa.
(Esim olin tottunut ottamaan vas kädellä soinnun aina perusmuodossa!)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Feline
08.03.2012 13:06:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noh joo, kyllähän toki voi oppia pianon soittelua itsenäisesti kuten täällä muutkin on sanoneet, mutta oma kokemukseni on, että omien vajaan 20 ite opiskeluvuosien aikana kyllä korva oppi oikein tarkaksi, mutta muutamia erittäin oleellisia palikoita on jäänyt puuttumaan. Nää palikat on nyt sitten alkanut löytyä mukavan opettajan opastuksella ja soittaminen on huomattavasti mielekkäämpää ja opettelu on kanssa mielekkäämpää, kun ei tartte ite miettiä, että mitäs minä tässä nyt sitten seuraavaksi opettelisin :D (nuo kadoksissa olleet palikat oisin tosin kenties voinut löytää jostain oppikirjasta jotenkin kökelösti ilmaistuna, mutta emmää kakarana/teininä mitää oppikirjoja lukenu koulussakaan, joten miksi vapaa ajallakaan, koha vaan painelin sopivan kuuloisia nappuloita ja kysyin isiltä, että mikä tuo tuollainen seiska tuossa Em perässä on...)
 
Thomas Häggblom
08.03.2012 14:00:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monilla tuntuu olevan jotenkin turhan yksipuolinen ja negatiivinen käsitys pianotunneista. Kuvitellaan, että siellä tunneilla on vastassa joku tiukkapipoinen klasariopettaja joka samantien heittää vihaisesti äristen ja muristen takkaan kaikki epämusikaaliset progemetallilevysi, länttää nenän eteen Czerny-nuotteja ja hakkaa kepillä sormille aina kun painat väärää nuottia. Muuta musiikkia ei ole kuin klassinen musiikki, jazzkin on saatanasta puhumattakaan tuosta hevipelleilystä ja läksyt tehdään sitten kunnolla ja tarkasti.
 
Tosiasiassa nykyajan pianotunneilla, varsinkin jos menee yksityistunneille, saa mielestäni asiakas (eli maksaja) ihan oikeutetusti vaikuttaa siihen, mitä hänelle opetetaan ja miten. Hyvän pianonsoitonopettajan tulee kuunnella omia kiinnostuksiasi ja yrittää ymmärtää sitä, miksi juuri sinä halusit tulla pianotunneille ja miten sinua voisi parhaiten opettaa. Toki pianotunneille mentäessä kannattaa myös kuunnella ja uskoa opettajaa niissä tapauksissa, joissa olet selvästi omaksunut virheellisiä tapoja ja tietoja jotka pitää korjata, vaikka se voikin aluksi tuntua turhauttavalta. Opettajan tehtävähän on myös asettaa tiettyjä realiteetteja ja pitää oppilaan jalat maassa samalla onnistumisen elämyksiä antaen.
 
Kuitenkin, sitä pianotunneille menemistä on ihan turha pelätä niin paljon, koska hyvän opettajan kanssa saat itse päättää monista asioista. Ammattitaitoinen ja vapaamielinen nykyaikainen opettaja kyllä keksii parhaan tavan saada juuri sinut motivoitua pianonsoittamiseen ja opettaa sinua sellaisilla menetelmillä, joiden avulla kiinnostus pysyy varmasti yllä ja taidot karttuvat parhaiten.
 
Ja mitä raha-asioihin tulee, kukaan ei voi pakottaa käymään pianotunneilla enempää kuin mihin on varaa. Jos haluat käydä tunneilla vaikka kerran kahdessa viikossa niin sen pitää onnistua, tai muuten kannattaa vaihtaa opettajaa. Eikä pianotunteihin sitäpaitsi tarvitse sitoutua sitä seuraavaa tuntia pidemmälle, toisin kuin moni tuntuu luulevan.
 
Loistava Polku: www.soundcloud.com/loistava-polku
baron
08.03.2012 17:16:05 (muokattu 08.03.2012 17:19:04)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Undying Dreams: Jos haluat käydä tunneilla vaikka kerran kahdessa viikossa niin sen pitää onnistua, tai muuten kannattaa vaihtaa opettajaa.
 
Mä käyn kerran kahdessa viikossa. Yhdessä open kanssa sovittu. Logiikkana että siinä ajassa ehdin opetella jonkun mielekkään läksyihin liittyvän uuden asian.
 
(Mä oon ollut joskus leireillä jossa joka päivä on soittotunti. Ei siinä paljon mitään uutta ehdi vuorokaudessa oppia)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
JnsJknn
08.03.2012 18:48:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos paljon vinkeistä. Kyselin asiasta kouluni musiikin opettajalta ja kavereiltani, joista yksi on soittanut pianoa yhdeksän vuotta ja heidän mukaansa pianon soittamista voi hyvin opetella omatoimisestikin, vaikka pianotunnit ovat toki hyödyllisiä. Monet ovat sanoneet, että oppimiseen vaikuttaa huomattavasti oma mielenkiinto ja että jaksaa harjoitella ahkerasti.
 
Ajattelin siis aluksi hommata halvahkot koskettimet, joilla pääsen alkuun ja myöhemmin mahdollisesti investoida kalliimpiin. Harjoittelen teorian perusteita ja soittelen helppoja kappaleita, jotta teknikka pikkuhiljaa kehittyy. Kaverini lupasi myös lainata/myydä joitain teoriakirjojaan, joita hän ei enää tarvitse. Uskon oman mielenkiintoni ja intoni riittävän pitkäaikaisen harrastuksen aloittamiseen ja ylläpitämiseen.
 
Music washes away from the soul the dust of everyday life.
AleksiL
08.03.2012 19:59:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokonaan toinen juttu on sitten se, että aloittaako soittamisen painotetuilla vai "tavallisilla" koskettimilla. Tarkoitan sitä, että onko tarkoitus keskittyä pianonsoittoon vai koskettimiin, minä ainakin käsitän ne ihan eri asioina.
 
Aikoinaan omistin painotetun koskettimiston, ja voi sitä itkun määrää kun vaihdoin sen semmoseen liruun. Nyt ois hankinnassa taas painotettu, saas nähdä että osaako sillä soittaa enää ollenkaan :D
 
baron
08.03.2012 20:14:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alexiv: Kokonaan toinen juttu on sitten se, että aloittaako soittamisen painotetuilla vai "tavallisilla" koskettimilla. Tarkoitan sitä, että onko tarkoitus keskittyä pianonsoittoon vai koskettimiin, minä ainakin käsitän ne ihan eri asioina.
 
Mä ainaskin elän siinä uskossa että jos on mahdollista, treenaaminen pitäisi alkaa painotetuilla, niistä on sitten helppoa siirtyä mihin vaan, päinvastoin vaikeampi.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «