Aihe: Help! Sähkiksen kielten vaihto??
1 2 3 4 5 6
Klezberg
07.03.2012 21:04:00 (muokattu 07.03.2012 21:05:35)

oiva tumpeloinen:
Tommosella tuella ei ole paskan merkitystä kaulan jännityksen suhteen kielten vaihdossa.

No näin minäkin sen näen. Tai eihän se tuki mitään jännitystä aiheuta, painovoima enintään eikä sitäkään tule kyllä lähellekään kielten jännitystä.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
oiva tumpeloinen
07.03.2012 21:04:39
Klezberg: No, noin minäkin sen ymmärrän ettei se kaula parissa minuutissa niin elä. Ei tuo minun yksitellen vaihtaminen siitä johdu, vaan ihan siitä että olen sen kokenut helpommaksi.

Juu. Eipä se ollutkaan tarkoitettu mitenkään kuittaukseksi. Kerroin ainoastaan oman tapani. Putsaaminen johtuu lähinnä siitä, että kun jättää jatkuvasti lihapiirakan jälkiä käsistään, kaipaa otelauta useammin putsausta.

No, tämähän lähti siitä että aloittaja otti kielet irti ja laittoi uuden setin päivän pari myöhemmin ja rämisee. Setti on kympin setti, joten ei ensimmäisenä epäilisi että on aikaisempaa ohuempi. Ehdotin että odottaa huomiseen josko räminät poistuvat, ennen suurempia toimenpiteitä. Menikö väärin?

Tolla mä lähtisin liikkeelle. Tai sitten kylmästi vääntäisin vähän kaularautaa. Saman paksuisilla kieliseteilläkin voi olla erilaisia vetovoimia, jolloin veto kaulalle muuttuu. Ja jos on kelluva talla, se voi kaivata vähän säätöä, vaikka olisikin saman paksuinen setti. Jos jättää säätämättä, se voi aiheuttaa räminät.
oiva tumpeloinen
07.03.2012 21:11:04
Sakmongkol: Riippuu siitä kuinka suureksi ymmärretään paskan merkitys. On sillä enemmän merkitystä kuin kokonaan ilman tukea.

Hienoa. Nyt ollaan todella oleellisten asioiden keskellä.

Mä koitin tuossa aiemmassa viestissä vähän aukaista käytännön merkityksestä. Jos sä haluat pitää jännityksen kaiken aikaa samana kaikki kielet kerralla vaihtaessa, saattaa olla parasta pistää esim. tiiliskivi keskelle otelautaa tuon takatuen lisäksi. On varmasti lähempänä kielten vetoa kuin laittaa pelkkä takatuki.
Ziggy Bubba
07.03.2012 21:22:56

Johan tuli tästäkin vääntöä. Oma pointti oli se, että mitään vaaraa ei ole ottaa kaikkia kieliä kerralla pois. Kuten Oiva, itekin putsaan joka kerta otelautaa & nauhoja kun vaihdan kielet.

Ns. aloittelijoille on musta hyvä turhan stressaamisen välttämiseksi korostaa sitä, että ei nämä jutut lopulta niin kovin vaikeita ole. Aika harva se kapulansa hajalle röytää - ainakaan kieliä vaihtaessa.
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
Sakmongkol
07.03.2012 21:23:05
oiva tumpeloinen: Jos sä haluat pitää jännityksen kaiken aikaa samana kaikki kielet kerralla vaihtaessa, saattaa olla parasta pistää esim. tiiliskivi keskelle otelautaa tuon takatuen lisäksi. On varmasti lähempänä kielten vetoa kuin laittaa pelkkä takatuki.

Nyt on niin huono olkinukke että tämä keskustelu lienee ohi.
Klezberg
07.03.2012 21:29:13 (muokattu 07.03.2012 21:34:30)

Sakmongkol: Nyt on niin huono olkinukke että tämä keskustelu lienee ohi.

Voi tuota pohtia muutenkin. Kielten yhdessä aiheuttama veto vastaa joitakin kymmeniä kiloja. Ei se pitkittäinen veto tietenkään sama ole kuin jos makaavan kaulan päälle laittaisi painon. Mutta jos makaavaa kitaraa nostaa sieltä satulan kohdalta tai vaikka kaulan keskivaiheilta, niin eipä se niin kovin painava ole. Ja jos jännitys putoaa murto-osaan, niin eipä sillä ole paljon väliä onko sitä vähän enemmän vai vähemmän.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Klezberg
07.03.2012 21:31:55

Ziggy Bubba: Johan tuli tästäkin vääntöä. Oma pointti oli se, että mitään vaaraa ei ole ottaa kaikkia kieliä kerralla pois.

Eikä semmoista ole kukaan väittänytkään. Kysymys oli siitä että räminä voi nyt johtua siitä että se kaula on ollut päivän pari ilman kieliä, ja menee kohta itsestään ohi. Jos on ensimmäistä kertaa vaihtamassa kieliä, en ehkä samantien suosittelisi lähteä kaularaudan kimppuun.
Sakmongkol
07.03.2012 21:37:31
Klezberg: Voi tuota pohtia muutenkin. Kielten yhdessä aiheuttama veto vastaa joitakin kymmeniä kiloja. Ei se pitkittäinen veto tietenkään sama ole kuin jos makaavan kaulan päälle laittaisi painon. Mutta jos makaavaa kitaraa nostaa sieltä satulan kohdalta tai vaikka kaulan keskivaiheilta, niin eipä se niin kovin painava ole. Ja jos jännitys putoaa murto-osaan, niin eipä sillä ole paljon väliä onko sitä vähän enemmän vai vähemmän.

Olet oikeassa, mutta jonkun pitäisi laskea ihan oikealla matematiikalla nuo jännitykset jotta tästä pohdinnasta olisi mitään käytännön hyötyä.
oiva tumpeloinen
07.03.2012 21:40:14
Sakmongkol: Olet oikeassa, mutta jonkun pitäisi laskea ihan oikealla matematiikalla nuo jännitykset jotta tästä pohdinnasta olisi mitään käytännön hyötyä.

Mitäs jos laskisit? Mä olen sen käytännön hyödyn tehnyt kokeilemalla. En mä tarvitse siihen mitään puntaria tai vastaavaa. Viisastelu jostain mitättömästä taipumisesta ei varmaan auta ketään.
Klezberg
07.03.2012 21:46:51

Sakmongkol: Olet oikeassa, mutta jonkun pitäisi laskea ihan oikealla matematiikalla nuo jännitykset jotta tästä pohdinnasta olisi mitään käytännön hyötyä.

Niin varmaan pitäisi, mutta kyllä käsilläkin on tietty tuntuma. Paljonko makaavan kitaran kaulan nostaminen painaa. Paljonko pitää samaa kaulaa painaa keskeltä että sillä on jotain vaikutusta.
skebab
07.03.2012 21:49:37
oiva tumpeloinen: Mitäs jos laskisit? Mä olen sen käytännön hyödyn tehnyt kokeilemalla. En mä tarvitse siihen mitään puntaria tai vastaavaa. Viisastelu jostain mitättömästä taipumisesta ei varmaan auta ketään.

Lopuksi astuu sovittelija kehiin ;) eli linkistä löytyy oikeasti loistava apuväline - varsinkin jos vaihtelee virettä / kielien paksuutta, eikä halua, että kaula vetää herneen nenään

http://www.mcdonaldstrings.com/stringxxiii.html

mulla on nykyään kolmea eri kielisettiä käytössä C D ja E vireille ja jokaisella tulee samat kilot kaulaa kohti
Ei muuta kun....lisää paskaa housuun !
Sakmongkol
07.03.2012 21:49:49
oiva tumpeloinen: Mitäs jos laskisit?

En katso moista tarpeelliseksi.
Laulava Kylätohtori
07.03.2012 21:57:52
Jo on taas turhaa vääntöä. Itse olen vaihtanut milloin mistäkin syystä kielet joko kaikki kerrallaan tai yksitellen. Ongelmia ei ole ikinä ollut, eikä apuvälineitä tarvittu...

Jos ei kielten vaihto onnistu ilman apuvälineitä ja vetopenkkejä, kannattaa melkein vaihtaa harrastusta. (en jaksanut katsoa videota)

Ja mitä ihmeen merkitystä tai hyötyä siitä olisi, jos joku laskisi jotain teoreettisia kaulan vääntymiä. Johan se vääntyy tuulessakin, kun tarpeeksi tarkkaan mitataan, mutta mitä se vaikuttaa soittamiseen?
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
MikaHekkanen
07.03.2012 21:57:59
Sakmongkol: En katso moista tarpeelliseksi.

Kuitenkin 12 minuuttia aiemmin sanoit, että jonkun tuo pitäisi tehdä.
Mehevän Ilomielinen ja Katkeroituneen Aulis Hippi joka Elvistelee Kasvavasti Kiinteän Auttamattomasti, Nauraa, Elämöi ja Nai
Klezberg
07.03.2012 22:00:48 (muokattu 07.03.2012 22:02:36)

skebab: Lopuksi astuu sovittelija kehiin ;) eli linkistä löytyy oikeasti loistava apuväline - varsinkin jos vaihtelee virettä / kielien paksuutta, eikä halua, että kaula vetää herneen nenään

http://www.mcdonaldstrings.com/stringxxiii.html

mulla on nykyään kolmea eri kielisettiä käytössä C D ja E vireille ja jokaisella tulee samat kilot kaulaa kohti

Niin, vastaavan laskurin perusteella puhuin kymmenistä kiloista. Mutta tuo on vetoa kaulan pituussuunnassa. Pitäisi laskea paljonko tarvitaan painoa makaavan kitaran kaulalle että saadaan sama vaikutus. Arvelen kuitenkin että kitaran oma paino ei riitä (eikä se edes kohdistu kaulalle tuossa asennossa kuin osittain).
Sakmongkol
07.03.2012 22:01:39
MikaHekkanen: Kuitenkin 12 minuuttia aiemmin sanoit, että jonkun tuo pitäisi tehdä.

Jonkun joka haluaa sillä jotain perustella jos haluaa. Minä en halua enkä jaksa.
skebab
07.03.2012 22:51:08
Klezberg: Niin, vastaavan laskurin perusteella puhuin kymmenistä kiloista. Mutta tuo on vetoa kaulan pituussuunnassa. Pitäisi laskea paljonko tarvitaan painoa makaavan kitaran kaulalle että saadaan sama vaikutus. Arvelen kuitenkin että kitaran oma paino ei riitä (eikä se edes kohdistu kaulalle tuossa asennossa kuin osittain).

Juu - en tuohon väittelyyn ottanutkaan osaa, vaan ystävällisesti laitoin linkin, josta voi olla hyötyä (mulle ainakin ollut). Vähä-älyinenkin tajuaa, että tuolla "makuuttamisella" jonkun tuen päällä kielten vaihdon yhteydessä ei ole paskankaan merkitystä kaulalle.
Sakmongkol
07.03.2012 22:55:18
skebab: Vähä-älyinenkin tajuaa, että tuolla "makuuttamisella" jonkun tuen päällä kielten vaihdon yhteydessä ei ole paskankaan merkitystä kaulalle.

Jälleen paskan merkityksen epätäsmällisyydestä johtuen tästä voidaan olla montaa mieltä.
skebab
08.03.2012 11:13:41
Sakmongkol: Jälleen paskan merkityksen epätäsmällisyydestä johtuen tästä voidaan olla montaa mieltä.

Haluaa korostaa, että kyse oli nimenomaan kieltenvaihdosta. Jos kaulaa pitää pidemmän ajan jännitettynä, niin tilanne on toinen, mutta on aika mahdotonta (tai siis aivan mahdotonta) saada aikaiseksi sama jännite, mikä kiinni olleissa kielissä on ollut, joten loppujen lopuksi - jos jännitettä on liikaa, niin eipä särise kielet, kun asentaa uudet, mutta yhtälailla kestää jonkin aikaa, että kaula palaa haluttuun säätöön...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)