Laulava Kylätohtori: Varmaan kaularauta kaipaa säätöä, oliskohan tullut ohuemmat kielet kuin ennen.... Jos se kitara oli jo yön yli ilman kieliä, niin siinä menee nyt kaulalla aikansa sopeutua siihen kielten aiheuttamaan jännitykseen. Silloin se voi juuri rämistä ensi alkuun. Kannattaa odottaa ainakin huomiseen ennenkuin käy kaularaudan kimppuun. Ja siinä joutunee korjaamaan virettä vähän väliä alkuun. Kielten vaihto kannattaakin tehdä kieli kerrallaan. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
Ziggy Bubba 07.03.2012 19:20:40 | |
---|
Uusissa kielissä sitä "kolinaa" tuppaa olemaan vähän aina, tarkoitan että soundi tasaantuu kun hetken soittelee. Ja pieni räminä ei mitään haittaa kun sähköillä soitellaan, vaikka toiset on kai tarkempia. Ja musta kyllä ei tarvitse vaihtaa kieli kerrallaan, kyllä se kaula sen kestää ja varmasti palautuu ennalleen hetken päästä. En usko että päivää tarvitsee odotella. |
skebab 07.03.2012 19:22:16 | |
---|
Klezberg: Kielten vaihto kannattaakin tehdä kieli kerrallaan. Pääsääntöisesti toki näin, mutta ei kaikkien kielten poistamista tarvitse pelätä. Kunnon huollon yhteysessä se on kuitenkin tehtävä (nauhojen hionta, lakkaamattoman otelaudan "öljyäminen", jne.) Ei muuta kun....lisää paskaa housuun ! |
skebab 07.03.2012 19:22:50 | |
---|
skebab: Pääsääntöisesti toki näin, mutta ei kaikkien kielten poistamista tarvitse pelätä. Kunnon huollon yhteysessä se on kuitenkin tehtävä (nauhojen hionta, lakkaamattoman otelaudan "öljyäminen", jne.) Ja myöhästyin... Ei muuta kun....lisää paskaa housuun ! |
Sakmongkol 07.03.2012 19:51:35 | |
---|
Ziggy Bubba: Ja musta kyllä ei tarvitse vaihtaa kieli kerrallaan, kyllä se kaula sen kestää ja varmasti palautuu ennalleen hetken päästä. En usko että päivää tarvitsee odotella. Kyllä kestää, ja varmuudeksi voi laittaa kitaran makaamaan siten että nostaa kaulaa jollain satulan taakse asetettavalla tuella. Sen pitäisi matkia jossain määrin kielten aiheuttamaa vetoa. |
Klezberg 07.03.2012 19:55:47 | |
---|
Sakmongkol: Kyllä kestää, ja varmuudeksi voi laittaa kitaran makaamaan siten että nostaa kaulaa jollain satulan taakse asetettavalla tuella. Sen pitäisi matkia jossain määrin kielten aiheuttamaa vetoa. No, mähän en mitenkään sanonut että kaulalle olisi vaaraksi olla ilman kieliä. Olen vaihtanut mikkejä ja satulan ja kaula on ollut pitempään ilman kieliä. Ja onhan se kaula ilman kieliä ennenkuin se laitetaan kiinni kitaraan. Mutta jos on niinkuin tässä ymmärsin, että kielet on olleet poissa ehkä parikin päivää, niin voi siinä hetki mennä ennenkuin räminä loppuu? huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
Sakmongkol 07.03.2012 20:06:50 | |
---|
Klezberg: Ja onhan se kaula ilman kieliä ennenkuin se laitetaan kiinni kitaraan. No on, mutta silloin kaularauta lienee usein eri tavalla säädettynä kuin silloin kun kielet on kiinni. Mutta jos on niinkuin tässä ymmärsin, että kielet on olleet poissa ehkä parikin päivää, niin voi siinä hetki mennä ennenkuin räminä loppuu? Joo, mutta siihen ei auta neuvo että kannattaa vaihtaa kieli kerrallaan. Jos laittaa semmosen tuen satulan alle, ottaa kaikki kielet irti kerralla ja laittaa uudet tilalle niin siinä ei jännitys pääse paljoa muuttumaan eikä ole mitään syytä vaihtaa niitä yksitellen. |
Klezberg 07.03.2012 20:25:06 (muokattu 07.03.2012 20:26:12) | |
---|
Sakmongkol: Joo, mutta siihen ei auta neuvo että kannattaa vaihtaa kieli kerrallaan. Jos laittaa semmosen tuen satulan alle, ottaa kaikki kielet irti kerralla ja laittaa uudet tilalle niin siinä ei jännitys pääse paljoa muuttumaan eikä ole mitään syytä vaihtaa niitä yksitellen. No eihän sitä normaalisti olekaan tarve ottaa kieliä irti edellisenä päivänä ennen uusien laittamista, jos vain haluaa vaihtaa uudet kielet. Tässähän oli jokin hämmennys siitä mikä on oikea kielisatsi. Toki neuvon voisi muotoilla niinkin että kielet kannattaa ottaa pois vasta kun laittaa uudet. En mä nyt kuitenkaan ymmärrä mitä väärää siinä on että vaihtaa kieli kerrallaan. Niin aion tehdä jatkossakin, uuden kielen saa näppärästi siinä liki oikeaan vireesen ilman mittaria. Vanhan kielen voi rullata siihen pussiin mistä sen uuden otti että pysyy paikat siistinä. Tuo "tuki satulan alle" ei kyllä aukene minulle, meillä on varmaan ihan erilaiset kitarat. Satulan alle olen laittanu joskus jonkun palan kun se oli muuten liian matala. Mutta en kyllä kielten vaihtamista varten ala satulaa irrottamaan. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
Sakmongkol 07.03.2012 20:31:26 (muokattu 07.03.2012 20:31:38) | |
---|
Klezberg: Tuo "tuki satulan alle" ei kyllä aukene minulle, meillä on varmaan ihan erilaiset kitarat. Satulan alle olen laittanu joskus jonkun palan kun se oli muuten liian matala. Mutta en kyllä kielten vaihtamista varten ala satulaa irrottamaan. Tarkoitin siis varsinaisesti kaulan taakse/alle satulan kohdalle. Siten että se tukee kaulaa satulan kohdalta samalla kun painovoima vetää muuta kaulaa alaspäin, säilyttäen siinä tietyn kaarevuuden. Pahoittelut epäselvästä muotoilusta. |
Klezberg 07.03.2012 20:35:41 (muokattu 07.03.2012 20:38:00) | |
---|
Sakmongkol: Tarkoitin siis varsinaisesti kaulan taakse/alle satulan kohdalle. Siten että se tukee kaulaa satulan kohdalta samalla kun painovoima vetää muuta kaulaa alaspäin, säilyttäen siinä tietyn kaarevuuden. Pahoittelut epäselvästä muotoilusta. Ei mulle silti aukene tuo, miten tuon kielten vaihdon teet ja miksi juuri niin, mutta eipä sillä niin väliä. Mulla kun on kitara ihan vain sylissä silloin. Lisäys: nyt selvisi kun luin tuon aiemman postauksen. Eli kitara makaamassa oman painonsa varassa niin että kaula on satulan kohdalta jonkin tuen päällä. Joo. En silti ymmärrä miksi kielet pitää vaihtaa niin. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
Sakmongkol 07.03.2012 20:38:02 (muokattu 07.03.2012 20:38:27) | |
---|
Klezberg: Ei mulle silti aukene tuo, miten tuon kielten vaihdon teet ja miksi juuri niin, mutta eipä sillä niin väliä. Mulla kun on kitara ihan vain sylissä silloin. Havainnollistan videolla, näin: http://www.youtube.com/watch?v=eo5i2wkXaoY&t=1m10s E: hidas, mutta videolla mainitaan myös syy tälle. |
Klezberg 07.03.2012 20:44:08 | |
---|
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
Sakmongkol 07.03.2012 20:48:11 | |
---|
Klezberg: En nyt katsonut loppuun asti, mutta sehän vaihtaa kielen kerrallaan. Niin näköjään vaihtaakin, mutta minun nähdäkseni se ei ole tarpeellista kun on jo tuo tuki joka pitää kaulan jossakin määrin muodossaan. |
Klezberg 07.03.2012 20:51:16 (muokattu 07.03.2012 20:54:03) | |
---|
Sakmongkol: Niin näköjään vaihtaakin, mutta minun nähdäkseni se ei ole tarpeellista kun on jo tuo tuki joka pitää kaulan jossakin määrin muodossaan. Joo, mutta onko jotain etua siinä että ottaa ensin kaikki irti? Tai haittaa että vaihtaa yhden kerrallaan. Siitähän te aloitte mun kanssa kinata. Musta se tuntuu hankalammalta ottaa kaikki irti ensin, jos ei ole muuta syytä siihen kuin kielten vaihto. Joo, varmaan on hyvä joskus putsata otelautaa ja semmoista. Heh, kun alan miettiä. Mulla on tuo yksitellen vaihto juurtunut seitkytluvulta, varmaan jostain kirjasta, mutta ehkä myös siitä että alkuun se oli mulla ainoa tapa pysyä suurin piirtein oikeassa vireessä, ei ollut mittareita eikä muita soittimia, ettei tarvinnut lähteä jonkun luokse virittämään. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
Sakmongkol 07.03.2012 20:53:27 | |
---|
Klezberg: Joo, varmaan on hyvä joskus putsata otelautaa ja semmoista. No tämä ainakin. Ja on vähemmän kieliä tiellä uutta laitettaessa, paitsi viimeisen kohdalla. |
oiva tumpeloinen 07.03.2012 20:54:39 | |
---|
Klezberg: Joo, mutta onko jotain etua siinä että ottaa ensin kaikki irti? Tai haittaa että vaihtaa yhden kerrallaan. Siitähän te aloitte mun kanssa kinata. Musta se tuntuu hankalammalta ottaa kaikki irti ensin, jos ei ole muuta syytä siihen kuin kielten vaihto. Joo, varmaan on hyvä joskus putsata otelautaa ja semmoista. Mä putsaan kaulan joka kerta, kun vaihdan setin. Kaikki kielet kerralla irti. Mulla on ilmeisesti paskoja kitaroita, kun ei ne mitään tukia tarvitse kaulan taakse siksi aikaa. Ei kyllä elä kaula siinä ajassa mihinkään. Ja näin muutenkin kaulan elämisestä.....mulla seisoi yksi projekti aikoinaan palikoina kulmassa melkein vuoden. Kaularautaan ei oltu koskettukaan, kun kitara laitettiin paloiksi. Kasauksen jälkeen se oli heti soitettava, pientä räminää tuli kyllä. Seuraavana päivänä ei ollut sitäkään räminää. Illalla vaihdoin setin. |
Klezberg 07.03.2012 20:57:17 | |
---|
Sakmongkol: No tämä ainakin. Ja on vähemmän kieliä tiellä uutta laitettaessa, paitsi viimeisen kohdalla. Ei ne siinä ole sen pahemmin mulla olleet tiellä kuin soittaessakaan. Mutta jokainen tavallaan. Eiköhän ketjun aloittajalle tullut selväksi että on monta tapaa tehdä tuo vaihto. Ja niinkuin jo pari vastausta sitten yritin korjata, että varmaan olisi ollut parempi sanoa neutraalimmin että kannattaa ne kielet irrottaa vasta kun alkaa laittaa niitä uusia. Yksitellen tuli sanottua, kun olen niin tottunut siihen. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
Sakmongkol 07.03.2012 20:58:40 | |
---|
oiva tumpeloinen: Ei kyllä elä kaula siinä ajassa mihinkään. Jos mittaisi tarpeeksi tarkoilla välineillä niin melko varmasti joka kaulalla jonkinlainen muutos voitaisiin havaita. Ohuilla ja/tai muutoin vähemmän jämäkillä kauloilla huomaa helpommin. |
Klezberg 07.03.2012 21:00:41 | |
---|
oiva tumpeloinen: Mä putsaan kaulan joka kerta, kun vaihdan setin. Kaikki kielet kerralla irti. Mulla on ilmeisesti paskoja kitaroita, kun ei ne mitään tukia tarvitse kaulan taakse siksi aikaa. Ei kyllä elä kaula siinä ajassa mihinkään. No, noin minäkin sen ymmärrän ettei se kaula parissa minuutissa niin elä. Ei tuo minun yksitellen vaihtaminen siitä johdu, vaan ihan siitä että olen sen kokenut helpommaksi. Ja näin muutenkin kaulan elämisestä.....mulla seisoi yksi projekti aikoinaan palikoina kulmassa melkein vuoden. Kaularautaan ei oltu koskettukaan, kun kitara laitettiin paloiksi. Kasauksen jälkeen se oli heti soitettava, pientä räminää tuli kyllä. Seuraavana päivänä ei ollut sitäkään räminää. Illalla vaihdoin setin. No, tämähän lähti siitä että aloittaja otti kielet irti ja laittoi uuden setin päivän pari myöhemmin ja rämisee. Setti on kympin setti, joten ei ensimmäisenä epäilisi että on aikaisempaa ohuempi. Ehdotin että odottaa huomiseen josko räminät poistuvat, ennen suurempia toimenpiteitä. Menikö väärin? huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
oiva tumpeloinen 07.03.2012 21:01:59 | |
---|
Sakmongkol: Jos mittaisi tarpeeksi tarkoilla välineillä niin melko varmasti joka kaulalla jonkinlainen muutos voitaisiin havaita. Ohuilla ja/tai muutoin vähemmän jämäkillä kauloilla huomaa helpommin. Joo. Kannattaa sit pitää se ständissäkin jonkinlaisessa puristuksessa, jos noin tarkkaan mittailee. En mä tiedä, onko täällä joku ompelukerho, jossa mitataan silmukoiden kokoeroa samankokoisilla puikoilla neuloessa vai onko tarkoitus ehkä verrata valmiita tuotoksia...... Tommosella tuella ei ole paskan merkitystä kaulan jännityksen suhteen kielten vaihdossa. Se voi olla kyllä ihan käytännöllinen laitos, koska sillä saa lapaa ylöspäin, jolloin virikojeita on kivempi väännellä. |