Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: thinline kannen paksuus
1
66leyde
06.03.2012 15:18:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meinasin värkätä telen thinlinen. Googlettamalla olen löytänyt kuvia, joissa näkyy, että runkoa on koverrettu jonkin verran.
Mulla on runkopuuna vaahteraa ja kanneksi koivua.
 
Kysymys (kset) kuuluu, kuinka paksu toi kansi kuuluisi olla ja millä tavoin kantta voisi ohentaa. Tällä hetkellä kansi on oikohöylätty 11 mm. Paljonkohan se kestäisi oikohöyläystä vai pitääkö hioa loput. Vai voisiko olla siten, että teen nyt F-aukon kanteen ja liimaan sen 11 mm paksuna runko-osaan ja höylään sen vasta sitten. Voiko olla, että F-aukkoon tulee jotain repeytymää.
 
Toisekseen kuinka paksuksi jätän pohjan?
 
JPHe
06.03.2012 16:10:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

66leyde: Meinasin värkätä telen thinlinen. Googlettamalla olen löytänyt kuvia, joissa näkyy, että runkoa on koverrettu jonkin verran.
Mulla on runkopuuna vaahteraa ja kanneksi koivua.
 
Kysymys (kset) kuuluu, kuinka paksu toi kansi kuuluisi olla ja millä tavoin kantta voisi ohentaa. Tällä hetkellä kansi on oikohöylätty 11 mm. Paljonkohan se kestäisi oikohöyläystä vai pitääkö hioa loput. Vai voisiko olla siten, että teen nyt F-aukon kanteen ja liimaan sen 11 mm paksuna runko-osaan ja höylään sen vasta sitten. Voiko olla, että F-aukkoon tulee jotain repeytymää.
 
Toisekseen kuinka paksuksi jätän pohjan?

 
4 mm voisi olla ok ja riippuen höylästä sen voi suoraan höylätä tähän mittaan. Puu saattaa myös käyristyä ontoksi jyrsimisen aikana, joten sen voi myös jättää ensin paksummaksi, oikaista liimausta varten ja höylätä vasta kannen liimaamisen jälkeen. Tapoja on niin monta kuin tekjöitä. F-aukko vasta kun kansi on lopullisessa paksuudessa ja paikallaan.
 
MPU
06.03.2012 21:32:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä jättäisin lähemmäs kuutta milliä. Ohuempi koivukansi saattaa käydä elämään.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Fat Masterson
07.03.2012 02:59:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, kyllä se kuusi milliä kanteen voisi olla varmenpi. Oman "Les Paul Thinline"-tekeleeni olen jyrsinyt molemmin puolin ja perästäkin ontoksi, pohjan paksuus on vajaa sentti. Bodyn reunoihin opettaja kehotti jättämään tuuman verran puuta.
 
JPHe
07.03.2012 09:23:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Mä jättäisin lähemmäs kuutta milliä. Ohuempi koivukansi saattaa käydä elämään.
Marko

 
Koivu voi vaatia paksumpaa kantta. Vaahteralla 4 mm on ihan OK ja paljon käytetty oikeiden soitinrakentajienkin toimesta. Itse tein 6 mm kannesta, jota ohensin sisäpuolelta. Tällöin sain tehtyä natural "bindaukset" ja samalla kansi ei jäänyt liian paksuksi.
 
varakeef
07.03.2012 10:26:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perinteinen Fenderin tapa oli jyrsiä takaapäin ja uskoisin kantta jätetyn pyöreät neljännestuumaa. Sinänsähän siihen kanteen ei kohdistu erityistä rasitusta, kun kielten veto kohdistuu siihen keskelle jätettyyn palkkiin.
 
Omassa tekeleessäni on takakansi tehty neljämillisestä koivuvanerista ja etukantta jäi ehkä viitisen milliä. Pysyy kasassa kyllä. DR-partsin bodysta koversin, olisiko lehmusta tai leppää.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
66leyde
07.03.2012 12:43:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitus on siis rakentaa Telecaster.
 
Uskaltaakohan kannen höylätä oikohöylällä vai tuhoaako höylä kansipuun jos sitä yrittää 5 mm paksuiseksi höylätä.
 
Tiedättekö löytyykö jostain Tele thinline-rakennuspäiväkirjaa kuvineen.
 
MPU
07.03.2012 12:52:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

66leyde: Tarkoitus on siis rakentaa Telecaster.
 
Uskaltaakohan kannen höylätä oikohöylällä vai tuhoaako höylä kansipuun jos sitä yrittää 5 mm paksuiseksi höylätä.
 
Tiedättekö löytyykö jostain Tele thinline-rakennuspäiväkirjaa kuvineen.

 
Riippuu ihan puusta. Jos on loimua, en höyläisi. Tasohiomakone (thickness sander) on oikea kone tuohon hommaan. Jos lähetät kannen mulle, hion sen sulle paksuuteen tollaisella tasohiomakoneella.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
varakeef
07.03.2012 13:02:23 (muokattu 07.03.2012 13:40:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

66leyde: Tarkoitus on siis rakentaa Telecaster.
 
Siksi kerroinkin teleissä käytetyn tavan, joissa ei ole etukantta.
 
Tiedättekö löytyykö jostain Tele thinline-rakennuspäiväkirjaa kuvineen.
 
Telecaster foorumilla on vaikka kuinka...
http://www.tdpri.com/forum/search.php?searchid=5996457
 
Tämä on erityisen hyvä (kuten kaikki Jack Wells-tuotannot)
http://www.tdpri.com/forum/tele-hom … -semi-hollow-single-cut-finito.html
 
Tässä on sitten etukannellinen versio. Pikkutarkka rakentaja, ketjun ongelmana liialliset kehuviestit.
http://www.tdpri.com/forum/tele-hom … t/263212-thinline-tele-build-2.html
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
66leyde
07.03.2012 14:42:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noi esimerkit on kyllä hyviä. Eiköhän noilla ala skebukkaa syntyä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «