Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaulan irroitus
1
nahkahuppu
05.03.2012 21:50:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomenta.
 
Kuinka irroitetaan oikeaoppisesti kaula kitaran rungosta. Lähinnä tarkoitan Les paul mallisen kitaran liimakaulaa? Tietysti jatjoa ajatellen kuinka se liitetään takaisin runkoon, oikeaoppisesti.
 
Solex
05.03.2012 23:53:50 (muokattu 06.03.2012 00:02:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ööh, heti alkuun haluaisin kysyä että miksi kaula pitää irroittaa? Oli sitten minkälaisesta rempasta kyse niin mikä tahansa korjausmetodi tuntuu helpommalta kuin se vaihtoehto jossa irroitetaan koko pirun liimakaula. Kaiken saa lopulta irroitettua(vaikka voimakeinoilla) mutta on eri asia voiko sitä tehdä siististi ja saada myös lopulta kasattua niin, että vaivannäkö ja lopputuloksen siisteys ei mitätöi koko homman mielekkyyttä.
 
Liimasauman purkaminen tehdään lämpöä ja joissain tapauksissa myös kostetta(höyry) hyödyntämällä. Les Paulin kaulaliitos on rakenteeltaan sellainen, että sen purkaminen on todella vaikea homma.
 
Akustisen kitaran kaulan irroitukseen on muutamia konsteja, mutta suoraan samat metodit eivät päde Les Paul-tyyppisen kitaraan.
 
Leikitään, että saisit maagisesti kaulan irti. Uudelleen liimaaminen on helpompaa. Kaikki liimapinnat siklataan puhtaaksi. Ruusupuu on öljyistä puuta: Liimattava pintaa pyyhitään asetonilla niin pitkään, ettei puhtaaseen rättiin jää näkyvää värjäymää enää öljystä ja hartseista. Kyhätään liimausta varten sopiva jigi jolla saadaan prässiä kaikista suunnista.
 
Basso on jalo soitin
basisti1971
06.03.2012 08:48:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Osta 80 luvun loppupuolen Gibsoni, jolloin tarvitsee huolehtia ainoastaan takaisinliimauksesta. Irtoaminen tapahtuu itsekseen, halusit tai et.
 
Hurttihuumori (tosin totuuden siemenellä silattuna) sikseen, mutta syy irroitustarpeeseen kiinnostaisi minuakin.
 
Jos kyseessä on kaulan vaihto, jyrsisin tai talttaisin kaulanlopun poikkisahaamisen jälkeen pois tarkasti liimasaumoja myöden tai vaihtoehtoisesti niitä myötäillen jonka jälkeen höyryttäisin viimeisen 1-2 mm irti.
 
Vaatii sitten tietty TÄSMÄLLEEN samanlaisen kaulan löytämisen tilalle. Tai ainakin sellaisen josta saa muotoilemalla koloon sopivan. Shimmejä käyttää toki Gibsonkin, mutta ei oikein ole suositeltavaa moinen.
 
Mitään muuta syytä en sitten kotvan miettimisestä huolimatta keksi moiseen operaatioon ryhtymiseksi. Hirmu jumppa tiedossa, onnea yritykselle.
 
T:Samuli
 
nahkahuppu
06.03.2012 18:16:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iltaa. Syy moiseen asiaan ihan silkka harrastus / mielenkiinto pitoiset seikat.
Tarkoitushan minulla oli etsiä sopiva les paul tyyppinen "raato" ja purkaa se atomeiksi ja sen jälkeen pintakäsitellä ja kasata uudelleen. Voin toki pahastikkin väärässä mutta itse pähkäilin tätä pintakäsittelyn helppoutta ja lopputuloksen näyttävyyttä niin että kaula liitetään vasta p.käsittelyn jälkeen??
 
nahkahuppu
06.03.2012 18:19:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin ja pitäähän tosimiehen kerran elämässään Les paulin kaulaliitos tehdä.
 
fox
06.03.2012 19:05:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nahkahuppu: Iltaa. Syy moiseen asiaan ihan silkka harrastus / mielenkiinto pitoiset seikat.
Voin toki pahastikkin väärässä mutta itse pähkäilin tätä pintakäsittelyn helppoutta ja lopputuloksen näyttävyyttä niin että kaula liitetään vasta p.käsittelyn jälkeen??

 
Alunperin tuolla se lopullinen pintakäsittely kyllä tehdään koko skeballe.. Voi muuten jäädä kaulaliitokseen ikävä jälki.. ;)
Jos irrottelet G-pajan tuotoksesta kaulaa, niin siellä on "mortise & tenon" -nimityksellä kulkeva liitos, joka on ehkä hankalampi purkaa. Tokihan sellasenkin saa irrotettua höyryttämällä. Yleensä noissa "itäisten maitten" tapaan tehdyissä sitten on sellainen ilman veistettyä kapeaa tenonia tehty ns. "box joint" eli se kaulapuu jatkuu runkoon neliskanttisena. Kaikkein hankalin kaulaliitos noin korjaajan kantilta on esim. Ibanez Artist-kitaroista löytyvä "vahvistettu box-joint" jossa se neliskanttinen kaulapuu on kaikkinaisen vääntyilyn estämiseksi vahvistettu liitoksen sivuille porattuihin reikiin laitetuilla kovapuutapeilla. Siinä joutuu avaamaan uskomattoman monia liimasaumoja näet.
Mutta - työ tekijäänsä opettaa, joten eipä muuta ku onnea projektiin!
 
Ja vielä kertauksena: kyllä minä sen pintakäsittelyn jättäisin siihen kaulan kiinnityksen jälkeen..
 
ps: Kummallista kyllä, en oo noissa 80-luvun Gibsoneissa, en LP:ssa enkä muissakaan, kyllä törmännyt tuohon että olis kaula irronnut. Mutta aina sitä kuulee kaikenlaista uutta ja ihmeellistä. Täytynee het mennä katsomaan (mulla on pari tuon aikakauden keppiä) kuinka herkästi se kaula lähtee - toisessa oli ainakin vielä perjantaina treeneissä aika lujasti kiinni...
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
basisti1971
07.03.2012 09:06:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Paljonkos tuollainen "LP raato" saisi sitten maksaa?
 
Tuosta mun vaihtoehdosta (Stagg) ei tosin kaulalla oikein enää mitään tee, joten sen joutuisi ostamaan/tekemään. Privaa jos kiinnostaa.
 
fox: ps: Kummallista kyllä, en oo noissa 80-luvun Gibsoneissa, en LP:ssa enkä muissakaan, kyllä törmännyt tuohon että olis kaula irronnut. Mutta aina sitä kuulee kaikenlaista uutta ja ihmeellistä. Täytynee het mennä katsomaan (mulla on pari tuon aikakauden keppiä) kuinka herkästi se kaula lähtee - toisessa oli ainakin vielä perjantaina treeneissä aika lujasti kiinni...
 
Mun käsien kautta on kulkenut kolme, -86 V-83 edelleenkin "käytössä" kun ei kukaan älyä poiskaan ostaa ;).
 
Myytyjen joukossa on ollut ~86 Explorer ja ~88 Studio LP. Sama vika kaikissa, kaula kutistuu ja liitos irtoaa.
Satavarma en ole tarkoista vuosimalleista koska noiden korjaamisesta on jo aikaa, mutta tontilla kuitenkin.
 
Olen senverran harvakseltaan aitojen Gibsonien kanssa touhunnut että pidän lähes 50% määrää paljona. Aika monessa vanhemmassa näkyy myös se tuttu lakkahalkeama kaulan ja bodyn liitoskohdassa, seikka joka esim Tokaissa on harvinainen. Paiskottuja lukuunotamatta tietysti.
 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «