Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Help! Sähkiksen kielten vaihto??
1 2 3 4 5 6
AllRightNow
05.03.2012 19:12:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1.? Eli mistä mä saan selville kuinpa paksut mun nykyiset kielet on tai varmaan ne voi työntömitalla kattoo, mutta miten ne sitten menee jos vaikka ylä E on 1mm ja ala E 2mm niin kielisetti on vaikka 010-013-017-026w-036w-046w, tai siis niin siis niin tai siis niin?
 
Haluaisin just saman paksuset kielet koska niillä oon soittanu vuoden ja oon tottunut ja tyytyväinen. Kokemusta ei kylläkään oo mistään muista paksuuksista.
 
2.? Niin ja mun kitara on siis tommonen Ibanez Jet King II, aika kakka, ja en tiiä onko tää kaikissa guitaroissa näin (tuskin on), mutta sen kielien päissä on semmoset "mini rullat", kun se kieli pujotetaan siitä lankun läpi niin se rulla tai mikä pallura olikaan, niin se stoppaa sen kielen eli onko sellaselle kielisetille joku oma nimi vai onko ne kaikissa kielissä?
 
3.? Onko sitten jotain muuta mitä pitää ottaa huomioon kielten asennuksessa. Millainen kiemura sinne viritys päähän pitäis tehä, onko jotain ohje kuvia. Ehdein ottaan jo vanhat pois ku innostuin, että ei oo malliakaan??
 
Help, I need somebody, Help, not just anybody, Help, you know I need someone, help!
 
FateWhispered
05.03.2012 19:16:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko siinä tehdaskielet? Jos on, niin todennäköisesti se on joku 9-setti. Ne "rullat" ovat (lähes) kaikissa sähkökitaran seteissä, ei kai niille mitään eri nimitystä ole. Kielen pujottaminen virityskoneistoon on oma hommansa, jota en kykene selittämään ja kuvaa ei löydä. Kysy Googlelta tai YouTubesta. Tekniikoita on monia.
 
finnstar
05.03.2012 19:20:00 (muokattu 05.03.2012 19:20:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

katso vaikka täältä
http://guitar.about.com/od/beginners/ss/change_strings.htm
myös youtubessa on paljon ohjeita
edit:
hidas
 
Jucciz
05.03.2012 19:31:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AllRightNow: ... koska niillä oon soittanu vuoden ...
 
Jos nyt mittaat työntömitalla nuo kielet, saat tulokseksi luultavasti liian isoja lukuja, sillä vuodessa kieliin ehtii kertyä aikamoiset määrät törkyä. Riippuu toki soittomääristäkin, mutta jos soitan kitaraa vaikkapa kolme tuntia päivässä joka päivä, kielillä ei viikon päästä juuri mitään enää tee - tai ainakin intonaatio alkaa heittää ja soundikin on selvästi tumpumpi kuin uusissa kielissä.
 
Hae kokeeksi vaikka 9-42-setti, tuskinpa se kaukana totuudesta on.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Miikathebest
05.03.2012 20:02:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielten paksuudet ilmoitetaan aika hassuilla mitoilla. Esim 010 kieli on 0,010 kertaa peukalon sormenpäänikaman pituus.
 
Liikaa säröä!
AllRightNow
05.03.2012 20:29:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mä haen uudet huomenna liikkeestä ja vien vanhat niin kai ne osaa
 
PIM
05.03.2012 20:32:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikathebest: Kielten paksuudet ilmoitetaan aika hassuilla mitoilla. Esim 010 kieli on 0,010 kertaa peukalon sormenpäänikaman pituus.
 
Tai yksi neljäskymmenesmiljardisosa maapallon pohjois- tai etelänavan ja päiväntasaajan välisestä etäisyydestä. Kumpi nyt sitten on selkeämpi tapa esittää asia lienee puhtaasi mielipidekysymys.
 
Groke
05.03.2012 20:43:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AllRightNow: 1.? Eli mistä mä saan selville kuinpa paksut mun nykyiset kielet on tai varmaan ne voi työntömitalla kattoo, mutta miten ne sitten menee jos vaikka ylä E on 1mm ja ala E 2mm niin kielisetti on vaikka 010-013-017-026w-036w-046w...?
 
Työntömitalla saat asian helposti, nopeasti ja riittävän tarkasti selville. Jos nyt on vaikkapa 9-setti, niin se ohuin kieli on silloin 9 tuuman tuhannesosaa, eli 0.009". Käytännössä tuo usein merkitään .009"
 
Vastaavasti paksuin kieli esim. 9-42 setissä on tietenkin .042". Ja muut siinä välissä, pikkuisen merkistäkin riippuen. Joissain kieliseteissä se "pallukka" on värikoodattu, joten siitä näkee suoraan paksuuden.
Ja eri merkkisten settien välillä voi olla pieniä eroja tuntumassa, vaikka samanpaksuisia olisivatkin (voi olla hieman erilainen materiaali ja/tai rakenne). Varmaan ihan näppituntumallakin kohtalaisen liki pääsee, kun vertailee uusia kieliä vanhoihin.
 

 
Yksi tuuma, eli 1" on tasan 25.4 mm. Joten kun tuumat kertoo tuolla luvulla, saa tulokseksi millit.
Tai kun ne työntömitalla - puhtaasta ja kulumattomasta kohdasta, esim. satulan jälkeisestä osuudesta - saamasi millit jakaa tuolla luvulla, saat tuumamitat.
Ellei mitta jo suoraan näytä myös tuumina, kuten omani tekee. Pikkuisen pyöristettynä, mutta riittävän tarkasti kuitenkin:
 
.007" = 0.18 mm (hieman harvinaisempi)
.008" = 0.20 mm
.009" = 0.23 mm (varmaankin yleisin ensiasennuksissa)
.010" = 0.25 mm (kenties toiseksi yleisin ensiasennuksissa?)
.011" = 0.28 mm
jne.
 
oiva tumpeloinen
05.03.2012 20:45:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AllRightNow: No mä haen uudet huomenna liikkeestä ja vien vanhat niin kai ne osaa
 
Mitäs jos veisit koko kitaran sinne? Ne osaa varmaan veikata tuntumasta, miten paksu setti sulla on siinä.
aristoteles666
05.03.2012 20:52:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Mitäs jos veisit koko kitaran sinne? Ne osaa varmaan veikata tuntumasta, miten paksu setti sulla on siinä.
 
ehti ottaa jo vanhat pois.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Laulava Kylätohtori
05.03.2012 21:01:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö tässä olisi hyvä sauma kokeilla muitakin paksuuksia? Tiedä vaikka joku toinen olisi vielä parempi?
 
Ja vaikka vaihtaisit siihen saman firman samanlaiset kielet on tuntuma uusissa kielissä aivan erilainen kuin vuoden vanhoissa kulahtaneissa...
 
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
Rg505bk
05.03.2012 21:46:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...Tai ostat 09 ja 10 setit, jompikumpi se noista on kumminkin. Ei ole iso summa kyseessä.
 
Sakmongkol
06.03.2012 00:39:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos siinä on tai oli vielä tehdaskielet niin kannattaa hankkia seuraavaksi 9-46-setti, sellainen on joka tapauksessa tehdaskieliä fiksumpi.
 
PIM
06.03.2012 10:06:19 (muokattu 06.03.2012 10:08:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori:
Ja vaikka vaihtaisit siihen saman firman samanlaiset kielet on tuntuma uusissa kielissä aivan erilainen kuin vuoden vanhoissa kulahtaneissa...

 
Puhumattakaan viisi vuotta kaupan seinällä roikkuneissa, jotka tuli tuossa viime viikolla vastaan Flaxwoodissa.
 
Jos kielten vaihtoväli tuppaa venymään niin kannattaa kokeilla Optiman Goldeja, ne kestää vuosikausia soittokunnossa jos vähän harvemmin rämpyttelee. Ja säännöllisesti soittaessakin huomattavasti pidempään kuin jotkut perusdaddariot.
 
AllRightNow
06.03.2012 15:33:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Menin ostamaan tietysti halvimmat. Ostin semmoset ku gallistrings 10-13-17-26-36-46, otettiin ne sillai vaan vertailemalla ja en usko, että se martta olis tuntumalta sanonu kuinka paksut ne on. Ja tarkalleen ottaen noi kielet on yhtä vanhat ku toi kitara ja se on noin 6v eli aika kauan ne kestää, mutta eka omistaja ei soittanu paljon mitään, mä soitin niillä sen vuoden.
 
AllRightNow
06.03.2012 16:25:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

finnstar: katso vaikka täältä
http://guitar.about.com/od/beginners/ss/change_strings.htm
myös youtubessa on paljon ohjeita
edit:
hidas

 
Mulla meni toi sillai ku noita ohjeita noudatin ja laiton 6. kieltä, että se ylitse jäävä pätkä kielestä, jota mittasin noin 4cm jäi joka kierroksen alle ku aloin kiertään tota viritys numiskaa. Onko se oikeanlainen/hyvä/yksi tapa tehdä se/päin vittua?
 
AllRightNow
06.03.2012 17:32:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi jumalauta! Hieman muuttu ääni. Alko taas tuntumaan, että toi on ihan hyvä kitara. Kaikki säveletkin on paljo selkeempiä. Nyt voi varmaan siitä plokkaamisestakin tulla jotain!!! Thanks guys!!!
 
Rg505bk
06.03.2012 18:49:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seuraavat kielet kannattanee vaihtaa vähän aiempaa tiheämmin, kokeile vaikka parin kuukauden välein.
 
AllRightNow
07.03.2012 17:18:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rg505bk: Seuraavat kielet kannattanee vaihtaa vähän aiempaa tiheämmin, kokeile vaikka parin kuukauden välein.
 
Joo, täytyy. Semmonen ongelma vielä, että noi kielet särisee otelautaa vasten enemmän ku ennen. Hienovire oli aika hyvä, jossain vähä heittoo, mutta pitääkö mun nyt nostaa sitä tallapalaa vai mikä olikaan vai mitä?
 
Laulava Kylätohtori
07.03.2012 17:23:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AllRightNow: Joo, täytyy. Semmonen ongelma vielä, että noi kielet särisee otelautaa vasten enemmän ku ennen. Hienovire oli aika hyvä, jossain vähä heittoo, mutta pitääkö mun nyt nostaa sitä tallapalaa vai mikä olikaan vai mitä?
 
Varmaan kaularauta kaipaa säätöä, oliskohan tullut ohuemmat kielet kuin ennen....
 
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «