Aihe: Unissä sävelletty
1 2
Juhani
14.04.2004 17:53:23

Onko teille käynyt niin että on unessa "kuullut" jonkin ihan järjettömän hyvän biisin ja sitten aamulla ei muista enää muutakuin että helvetin hyvältä kuulosti? Itse kuulin joskus unessa muistaakseni Nine Inch Nailsin uuden biisin ja kova oli.

Tarvii varmaan kehittää lucid dream taitoja niin että tajuaa unessa näkevänsä unta ja sitten päättää muistaa kaikki aamulla kun herää ja sitten tehdä biisi itse.

Essentially, a lucid dream is a dream in which you are aware of the fact that you are dreaming. You realize that your body is asleep and that each object and character around you is a creation of your mind. Once the dreamer has achieved this state of awareness, they can control their surroundings and the content of their dream to varying extents.

Lucidity opens endless doors to self-knowledge, exploration, and fulfillment, but it is not purely in the domain of "new-age science". Lucid dreaming is a scientifically accepted phenomenon which has been proven to exist countless times in sleep laboratories, and whose potentials are only beginning to be explored.
Mako
14.04.2004 17:56:50 (muokattu 14.04.2004 17:57:58)

Onhan noita "säveltänyt"kin itse unissaan..eikä niitä oikein muista jälkeenpäin. Mahtavia ovat tietenkin olleet. Kuten unissaan tehdyt keikatkin. No, vastakohtina oikeille... :)

Offtopic: Intissä taas kavi leiriaamuina niin että vaikkei koko aikana kuullut mitään soitettua musiikkia niin joka aamu kävi jokin biisi soimaan päässä niin pirusti, mikä milloinkin.

EDIT: joskus on kyllä muuten käynyt niin että pystyn kontrolloimaan untani, poistamaan siitä "häiriötekijöitä" tai pelottavia asioita ym. Hämärää.
I must Create a System, or be enslav'd by another Mans. I will not Reason and Compare, my business is to Create -W.Blake
Von Härskiburg
14.04.2004 18:05:24

Jep. Viimeksi kun menin lauantaina (no, sunnuntaiaamuna klo 5) nukkumaan. Olin iinä unen ja valveillaolon rajamailla, niin yhtäkkiä alkoi soimaan aivan käsittämättömän hyvä biisi päässä. Siinä oli sanoitukset, sovitukset ja kaikki kohdallaan. Meinasin melkein alkaa soittamaan, mutta en jaksanut enää nousta ylös kun olin aika huubelissa. Aamulla (**ttu, kello 2 iltapäivällä) en sitten tietenkään muistanut mitään. Harmitti.

Yhden biisin olen kyllä säveltänyt unen tai unenkaltaisen tilan aikana syntyneen idean pohjalta. Se on aika hyvä, vaikka kuulostaakin aika lailla CMX:n Pilvien Kuninkaalta. Mutta hyvä piisihän sekin.
Hä?
greshgurt
14.04.2004 18:35:38
Onhan noita mahtavia melodioita sun muita unissa tullut kuultua (ja ehkä nähtyäkin). Mutta eipä niistä unistakaan paljoa voi muistaa, niinkuin ei valitettavasti itse biiseistäkään.

Josta pääseekin helposti niihin selko- eli luciduniin.

http://www.rieppo.com/hoyhensaaret/index.php

Siinäpä teille sangen hieno sivusto. Selkounien ja muutenkin unilahjojen harjoittamisen kautta ei pelkästään unimuisti parane, vaan voi päästä soittamaan Bob Marleyn ja Beatlesien kanssa samalle lavalle ja kaikki aivan todentuntuista. Saattoi ehkä mennä vähän ohi, mutta on se vaan niin hieno aihe ja asia.
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
Juugeli
14.04.2004 18:36:02
Jep.
Kuuntelin muka Kornin ekaa levyä ja siinä oli joku aivan helvetin hyvä biisi. Muistin nimenkin aikaisemmin, mutta en enää. Siinä oli aivan taivaallinen kertosäemelodia.
Excuse me, while I kiss the sky IHKK #3
SiwamieS
14.04.2004 18:57:05
Enpäs ookkaan, mutta oon nähny unta että Rasmus oli keikalla läheisen kioskin edessä... Soittivat vieläpä kauhiaa junttapomppuheviä... Olin tuuraamassa niiden basistia mukamas, ja ne opetti mulle jotain biisiä jonka "Lauri sävelsi junassa"... voihan vittu... (Sointukierto meni muuten C-G-A-D, jostain kumman syystä se kuulosti unessa joltain maailman kovimmalta molliheviriffiltä..) Unessa sattui myös miljoona muuta musiikkiin ja muuhunkin liittyvää asiaa mutta mainittakoon se että keskustelin mm. Marzi Nymanin kanssa niistä Deep turtlen "perkussiotorneista" (hehe), Marzin mukaan siitä "vinkeästä 666-pömpelistä" lähti varsin mukava soundi... ööh =F
There's too much caffeine in your blood stream and a lack of real spice in your life..
Juhani
14.04.2004 19:02:47

Siinäpä teille sangen hieno sivusto. Selkounien ja muutenkin unilahjojen harjoittamisen kautta ei pelkästään unimuisti parane, vaan voi päästä soittamaan Bob Marleyn ja Beatlesien kanssa samalle lavalle ja kaikki aivan todentuntuista. Saattoi ehkä mennä vähän ohi, mutta on se vaan niin hieno aihe ja asia.

Oon muuten muutaman kerran ollut soittelemassa Gallagherin veljesten kanssa. Jossain vaiheessa ihmettelin miksi Liam osaa puhua suomea.
Chemo
14.04.2004 19:59:12

Itse asiassa mulla on nytkin hautumassa yksi juttu, johon sain kipinän näkemästäni unesta. Tosin musiikillista ideaa ei tällä kertaa tullut, vaan kappaleelle nimi ja tyylilaji. Mutta on tuttu ilmiö kuitenkin.
Ramalamadingdong.
KTR
14.04.2004 20:55:30
Perkele!

Mulla on ollut unissa ihan pirun hienoja musajuttuja, joista ei muista sitten myöhemmin enää mitään. Kerran herätessäni päässä soi luultavasti omakeksimäni kunnon classic-rock tyylinen kertosäe, siinä oli sanat ja kaikki. Sitten se unohtui. Pitäisi olla nauhuri ja kitara sängyn tykönä aina.
Xebeche
14.04.2004 21:41:55
Näin kerran unta, että soitin Motörheadissa.

Kun heräsin, poskeeni oli ilmestynyt kaksi syylää. (Ja sitten taisin herätä vielä kerran.)

Mutta kyllä sitä tulee joskus sävellettyä unissa. Viime kerralla taisi päässä pyöriä jotain klassiselta kalskahtanutta - mutta kun ei sitä ikinä muista mitenkään. Useiden säveltäjien muistiinpanoistakin voidaan (tietämäni mukaan) vetää jonkin asteinen johtopäätös, että sävelkuvioita käsittelemään ja kuvittelemaan tottunut pää helposti tuottaa alitajuisesti materiaalia joka sitten suodattuu uniin. ...Aivan kuten koiratkin heiluttavat tassujaan nähdessään unta juoksemisesta.

Joskus pitäisi yrittää vetää nauhalle päässä pyörivä musiikki heti kun herää - hieman kuten toiset pitävät unipäiväkirjaa - mutta ounastelen, että itseni tapauksessa päivemmällä tallella olisi vain kummaa ölinää josta en itsekään mitään ymmärtäisi. (Ei siis sen taiteellisuuden, vaan aamu-unisuuden takia.)
Puhu vertauksin sokeille / Kivin, kepein kopeille / Sanoin suorin sioille / Pienin muodoin suurisuille.
Bilharzia
14.04.2004 21:55:35
Kuulemma Richard D. James osaa tämän taidon ja on tehny valtaosan tuotannostaan selkounissa. Siis sen sävellyksen, ei se konetta räplänny tietenkään.

Itte näin ja kuulin kerran industriaaliversion Faith No Moren Digging The Grave-biisistä ja video tietenkin. Patton huusi naama punasena sinisen kankaan edessä ne minuutit. Gouldilla ja skitan soittajilla oli jotkin pahan näköset terävät piikikkäät peltihöskät jotka oli kitaran muotosia.
www.LifeofDebauchery.Com
Danny s
14.04.2004 22:03:12
McCartney teki Yesterdayn juuri unen perusteella, ja sen jälkeen soitteli sitä ihmisille peläten että olisi sen alitajuntaisesti kopioinut jostain.

Ja Let it Benkin se tavallaan teki unissaan, kun näki unta miten äiti oli aina pienenä sanonut sille, että "Paul, Let it be"
Jonte
14.04.2004 22:10:25
Onko teille käynyt niin että on unessa "kuullut" jonkin ihan järjettömän hyvän biisin ja sitten aamulla ei muista enää muutakuin että helvetin hyvältä kuulosti? Itse kuulin joskus unessa muistaakseni Nine Inch Nailsin uuden biisin ja kova oli.

Tarvii varmaan kehittää lucid dream taitoja niin että tajuaa unessa näkevänsä unta ja sitten päättää muistaa kaikki aamulla kun herää ja sitten tehdä biisi itse.

Nope. Mieluummin käy niin päin, että sävellettäessä tulee uni.
Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois".
hahuusko
14.04.2004 23:13:42
Onhan noita hienoja biisejä unissani aika useinkin ja yleensä jopa muistan ne vielä herättyänikin. Aina ne eivät hereillä ollessa tosin vaikuta yhtä hienoilta kuin unessa, mutta jotain hyvänkin kuuloisia juttuja on tullut unissa sävellettyä.
Torniojaws
14.04.2004 23:44:55

Jimi Hendrixhän sävelsi Purple Hazen pääriffin juuri sen perusteella mitä kuuli unessaan edellisenä yönä.
A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old.
Artu Pupunuss
15.04.2004 00:05:30
Onko teille käynyt niin että on unessa "kuullut" jonkin ihan järjettömän hyvän biisin ja sitten aamulla ei muista enää muutakuin että helvetin hyvältä kuulosti?

Joskus, mutta myös toisinpäin. Kerran näin unta, että elettiin 80-lukua, Hassisen kone oli juuri hajonnut ja Ismo Alanko oli perustanut uuden bändin nimeltä Kuumapaaluiset, jonka keikalla olin ja joka soitti aivan helvetin paskaa pehmohardrockia maailman kusisimmilla Black Sabbath-parodiariffeillä höystettynä. Kikkelisymboliikka meni äärimmilleen siinä vaiheessa, kun näin vielä niiden videon jossa bändi soitti eduskuntatalon pitkien ja paksujen pylväiden vieressä.
What doesn't kill you, makes you wanna die!
Tympee Huttunen
15.04.2004 08:55:23
Jos voisin päättää mitä näkisin unissani, niin unissa ei tosiaan olisi karvaisia ja hikisiä muusikoita (minun lisäkseni:)
"Macro, sillä on huonot vitsit ja se näyttää Jeesukselta."
Bee-äf
15.04.2004 10:08:31
Satisfactionin riffi tuli Richardsin päähän unessa.
Mäkin kuulin yks yö yhtä hyvän mutta unohin aamulla perkele.
miän vain
15.04.2004 10:15:11

Unissa sitä keksii vaikka mitä hienoa, mutta aamulla asiat ovat toisin.

Montakin hienoa mullistavaa mekaanista keksintöä olen tehnyt; ja aamulla paljastuu, että idea perustuu siihen, että pallo on kuutio. Tai Upea Melodia - jossa sitten kuitenkin oli lopulta vain yksi nuotti, ja pelkkiä neljäsosia. On kiva herätä.

Aamuyöstä voi kyllä kirjoittaa veikeitä sanoituksia. Yhteenkin tuli tehtyä rivi

Is this glue, this stuff that sticks?
Am I a ball? Where are my kicks?

Nauratti hieman.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)