Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kannattaako pedaali korjauttaa?
1 2
chill
26.02.2012 18:14:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tämmönen Bossin Turbo Overdrive (Japan), joka lopetti toimintansa ehkä vuosi sitten.
Tykkäsin saundista kovasti.
 
Pedaali kuitenkin toimii vielä paristolla lyhyen aikaa, mutta syö pariston alta aikayksikön. Verkkovirralla ei toimi.
 
Mulla ei ole näistä pedaalien kytkennöistä mitään hajua, eikä tässä kohtaa oikeastaan kiinnostakaan ruveta opettelemaan, joten korjaukseen menisi ammattilaiselle..
 
Kysymykseni onkin kannattaako tällainen suht edullinen pedaali korjauttaa, ja onko kellään kokemusta tämäntyyppisestä viasta ja/tai sen korjauttamisesta (esim. kustannukset, kuka korjasi jne.)
 
Kiitos kovasti jo etukäteen!
 
alsnaksna
26.02.2012 18:26:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

chill: Mulla on tämmönen Bossin Turbo Overdrive (Japan), joka lopetti toimintansa ehkä vuosi sitten.
Tykkäsin saundista kovasti.
 
Pedaali kuitenkin toimii vielä paristolla lyhyen aikaa, mutta syö pariston alta aikayksikön. Verkkovirralla ei toimi.
 
Mulla ei ole näistä pedaalien kytkennöistä mitään hajua, eikä tässä kohtaa oikeastaan kiinnostakaan ruveta opettelemaan, joten korjaukseen menisi ammattilaiselle..
 
Kysymykseni onkin kannattaako tällainen suht edullinen pedaali korjauttaa, ja onko kellään kokemusta tämäntyyppisestä viasta ja/tai sen korjauttamisesta (esim. kustannukset, kuka korjasi jne.)
 
Kiitos kovasti jo etukäteen!

 
Minusta itestä ainaki tuntus ainaki siltä että, kannattaa ainaki kysellä hintoja, että kuinka paljon velottavat korjautuksesta. Tietysti uudet osathan tuovat lisä kustannuksia, mut jos pedaali on oikeasti rakas niin kannattaa ainaki kysästä hintoja korjaajilta.
 
Mikä perkele täs on vikana!!!! Laitetaanpa vähä lisää hökää pesään nii eiköhä se siitä.
Ikosaedri
26.02.2012 18:38:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joh, kokeile huvikses uusia samanlaisia ja jos kuulostaa merkittävästi huonommalta, niin sitten vanha korjaukseen.
 
Onpahan siinä sitten ainakin hieno paperinpaino, jos ei muuta =)
 
Jungleman
27.02.2012 08:03:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa korjauttaa, jos kerran tykkäät pedaalista. Uusi vastaava (tehdäänkö noita edes enää?) ei välttämättä soundaa täysin samalta, sitäpaitsi Japanissa tehtyjen Bossien hinnat ovat käytettyinä jo pikkuisen turvonneita...
 
Vika ei liene paha, ja on todennäköisesti varsin helposti korjattavissa. Jos kerrot missäpäin maailmaa asut, saatat jopa löytää Mnetistä korjaajaehdokkaan.
 
Liikaa säätöä.
jyrkalt
27.02.2012 08:26:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa korjata ehdottomasti. Pedaalin arvohan on tällä hetkellä lähellä nollaa(?) Eikä tuollainen vika korjaajalta vie kauaakaan aikaa ja tuntiveloitus + osat tota hommaa tehdään.
Yhteys vaan paikalliseen soitinliikkeeseen ja he osannee kertoa miten homma etenee.
Mä itse oon kiikuttanut rikkoutuneet pedaalit Helsingissä Kitarapajalle ja parilla- kolmella kympillä on aina selvitty... Muistaakseni.
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
sickboy
27.02.2012 08:59:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitarapajalla ne ei kyllä taida itse korjata, vaan siellä käy joku kiertävä korjaaja, tai vastaavaa. Uraltone on kyllä asiallinen mesta ainakin vahvistimien huolloissa ja korjauksissa. Oletan niiden huoltavan mitä vaan musakamaa.
 
Rämppy
27.02.2012 09:11:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tykkäät nimenomaan tuosta pedaalista eikä uutta tai käytettyä vastaavaa ole saatavilla, kannattaa korjauttaa vaikka korjaus maksaisi uuden pedaalin verran. Uraltonella olen korjauttanut parikin spedua.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
rrroope
27.02.2012 15:11:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

alan liikkeessä tuommoisen korjaaminen helposti maksaa saman verran kuin joku vastaava halpispedaali. eli jos pedaali ei itselle tärkeä eikä mitenkään arvokas niin tuskin kannattaa korjata. tai jos on jo iskenyt silmänsä johonkin toiseen säröpurkkiin. tuo kyseinen bossi on toisaalta jo melkein keräilykamaa joten melkeen kannattaa korjauttaa. varsinkin jos nimenomaan tykkäät tuosta saundista. jos ei sopivaa korjaajaa löydy niin tuo kannattaa laittaa myyntiin jo rikkinäisenäkin.
 
ja tosiaan jos mainitset miltä paikkakunnalta olet, niin saattaa löytyä läheltä joku kolvailutaitoinen mnettiläinen joka perjantaipullon hinnalla sen voi tsekata kuntoon. tuskin tuossa isoa vikaa on.
 
Laulava Kylätohtori
27.02.2012 20:52:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

chill: Mulla on tämmönen Bossin Turbo Overdrive (Japan), joka lopetti toimintansa ehkä vuosi sitten.
Tykkäsin saundista kovasti.
 
Pedaali kuitenkin toimii vielä paristolla lyhyen aikaa, mutta syö pariston alta aikayksikön. Verkkovirralla ei toimi.
 
Mulla ei ole näistä pedaalien kytkennöistä mitään hajua, eikä tässä kohtaa oikeastaan kiinnostakaan ruveta opettelemaan, joten korjaukseen menisi ammattilaiselle..
 
Kysymykseni onkin kannattaako tällainen suht edullinen pedaali korjauttaa, ja onko kellään kokemusta tämäntyyppisestä viasta ja/tai sen korjauttamisesta (esim. kustannukset, kuka korjasi jne.)
 
Kiitos kovasti jo etukäteen!

 
Olen varmaan diagnooseineni pahasti ojassa, mutta kysynpä silti.
 
Käytitkö nyt samaa virtalähdettä kuin silloin joskus, kun se toimi. Luulen, että noin vanha Boss vaatii 12 v. virtalähteen, eikä toimi uusilla 9 v. vehkeillä. Saa modattua vaihtamalla pari komponenttia hyppylangoiksi.
 
Onko sulla koko ajan input-johto kiinni? Input-johdon irrotus aina, kun ei soita, moninkertaistaa patterin iän.
 
Sorry nyt, jos olet alan ammattilainen ja tämä oli sulle itsestään selvää, mutta pistinpä nyt varmuuden vuoksi...
 
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
chill
28.02.2012 18:27:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille hyvistä kommenteista.
 
Pedaali toimii 9V jännitteellä, ja en pidä input-johtoa kiinni kun en soita ;)
vaikka kysymyksesi 'Laulava Kylätohtori' onkin perustavaa laatua, on hyvä varmistaa, ettei ainakaan siitä ole kiinni..
 
Asun pääkaupunkiseudulla.
Itseasiassa ajattelinkin tässä just käydä kitarapajalla, otanpa pedaalin sinne mukaan niin voin kysellä korjauksesta ensihätään sieltä.
 
Ikosaedri
28.02.2012 19:44:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerro sit mitä vikaa siin oli, jos korjautat =)
 
rrroope
29.02.2012 08:25:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ikosaedri: Kerro sit mitä vikaa siin oli, jos korjautat =)
 
tää ois muuten kiva noin yleensäkin että jos on ongelma ja kysyy neuvoa foorumilla niin sitten laittais myös loppuratkaisun siihen samaan ketjuun. helpottaa sit seuraavia, joilla mahdollisesti samankaltainen ongelma.
 
Rubuinen
29.02.2012 08:45:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.hobby-hour.com/electronics/s/od2-turbo-overdrive.php
Tuolta tietoa.
 
Oisko tossa sama kuin mun ce-2:ssa, eli normi boss adapteri ei toimi, mutta kun laittaa virrat menemään virittimen läpi niin alkaa toimimaan. Tasaa tai tekee jotain virralle, pajalta ton neuvoivat mulle...
 
rrroope
29.02.2012 10:00:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rubuinen: http://www.hobby-hour.com/electronics/s/od2-turbo-overdrive.php
Tuolta tietoa.
 
Oisko tossa sama kuin mun ce-2:ssa, eli normi boss adapteri ei toimi, mutta kun laittaa virrat menemään virittimen läpi niin alkaa toimimaan. Tasaa tai tekee jotain virralle, pajalta ton neuvoivat mulle...

 
normi boss adapteri toimii, kunhan käyttää sitä vanhempaa normi boss adapteria :) eli joo nykymallisen 9v adapterin kanssa tuo ei toimi. hyvin nopealla pikku kolvausoperaatiolla tuo modernisoituu.
 
Arkka
29.02.2012 13:09:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkoha noissa toi virtajohdon jakki suoraan piirilevyssä kiinni? Jos on ni sellane lähtee helposti irti jos astut johdon liittimen päälle tms.
 
Rubuinen
01.03.2012 08:34:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

normi boss adapteri toimii, kunhan käyttää sitä vanhempaa normi boss adapteria :)
 
Miltä vuodelta? Mikä noissa on sitten erona?
 
Laulava Kylätohtori
01.03.2012 08:52:17 (muokattu 01.03.2012 09:00:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rubuinen: Miltä vuodelta? Mikä noissa on sitten erona?
 
Olisko jostain 90-luvun puolesta välistä? Vanhat toimii vain 12 voltin virtalähteellä ja sisällä on pari komponenttia, mitkä "muuttavat" 12 volttia 9 voltiksi. Nuo pari komponenttia, kun korvaa hyppylangalla, niin pelaa normaalisti 9 voltilla.
 
Myös vanha toimii normaalisti 9 voltin virtalähteellä, jos ketjussa on yksikin "uudempi" boss, joka toimii uudemmaalla 9 voltin PSA-virtalähteellä. Toimii myös, jos ottaa virran esim. tunerin tms kautta, josta saa syötettyä virtaa pedaaleille...
 
edit. ja adaptereissa ei ole muuta eroa kuin vanha = 12 v ja uusi = 9 v. Myös milliampeereissa on eroja...
 
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
Jungleman
01.03.2012 08:55:40 (muokattu 01.03.2012 08:56:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rubuinen: Miltä vuodelta? Mikä noissa on sitten erona?
 
Jokaisen Boss-pedaalin pohjassa kerrotaan, minkämallisen adapterin pedaali vaatii toimiakseen. Monet vanhemmat pedaalit vaativat ACA-adapterin; ne eivät välttämättä toimi täydellisesti muilla virtalähteillä. Uudemmat toimivat PSA-adapterilla TAI millä tahansa muulla oikeat speksit omaavalla möykyllä.
 
Kuten jo on tullut esille, ACA-adapterin vaativat pedaalit toimivat myös PSA-adapterilla JOS samaan adapteriin liitetään jakopiuhalla toinen pedaali. Mutta ACA-adapteri ei välttämättä toimi uudempien pedaalien kanssa. ACA-simulaattori (jos sellaisen kokee tarvitsevansa) löytyy mm. Pedal Power 2+ -virtalähteestä.
 
Edit. Hidas.
 
Liikaa säätöä.
Rubuinen
01.03.2012 15:29:44 (muokattu 01.03.2012 15:30:36)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok homma. Pajalla selittivät ton että tunerin kautta toimii ja sillein olen ce-2:sta käyttänytkin. Tälläiselle tavan pulliaiselle vaan 9volttia on 9volttia, eikä tässä osata tajuta eroja, muutakuin napoisuus, noiden välillä:-)
 
rrroope
05.03.2012 10:17:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rubuinen: Ok homma. Pajalla selittivät ton että tunerin kautta toimii ja sillein olen ce-2:sta käyttänytkin. Tälläiselle tavan pulliaiselle vaan 9volttia on 9volttia, eikä tässä osata tajuta eroja, muutakuin napoisuus, noiden välillä:-)
 
ennen vanhaan hyvin reguloituja muuntajia ei ollu ilmeisesti kauheen hyvin saatavilla. vanhat bossit, siinä missä uudetkin toimii 9V käyttöjännitteellä (esim patteri), mutta aiemmin tuo huonosti reguloitujen muuntajien ongelma hoidettiin siten, että käytettiinkin 12 volttia ja sit pedaalin sisällä muutama komponentti pudottaa sen tasaiseen 9 volttiin. jos ottaakin virran esim virittimestä tai sellaisella virranjakokaapelilla niin se kytkeytyy suoraan 9Volttiin ja homma pelittää.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «