Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä mikrofoni kaapin mikitykseen?
1
MrlK-203c
03.03.2012 23:55:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs aattelin kokeilla, et minkälaista soundia sais, kun kaapin mikittäis.
Minkälaista mikkiä suosittelisistte?
 
basisti1971
04.03.2012 05:56:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Itsellä joko Sennheiser MD421 tai AKG D12.
 
EV RE20 on myös hyvin yleinen bassokaapin kaveri.
 
T:Samuli
 
Kallekorvola
04.03.2012 11:34:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MrlK-203c: Elikkäs aattelin kokeilla, et minkälaista soundia sais, kun kaapin mikittäis.
Minkälaista mikkiä suosittelisistte?

 
Minkälaista soundia olisit hakemassa? Toi mikkivalinta vaikuttaa asiaan aikalailla... Itse mikitän kaapin, jos sillä saavutetaan soundiin jotain "lisää", eli yleensä kaapin värittämää (särö / muu luonne) signaalia.
 
Räyhäkkääseen meininkiin MD421 on mun suosikki. Siinä on aika mukavan rouhea middle.
 
Vähän iisimpään menoon vois mennä esim. Heil PR-40 tai joku isokalvoinen konkka (vaikka AT4047).
 
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
J.Nikkanen
04.03.2012 12:09:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Shure SM57, en tiedä paremmasta koska tuo on mun ensimmäinen (ja ehkä viimeinen) kaappimikki. Toimii.
 
Asenne treenaamista kohtaan voi olla perseestä, treenaminen itsessään ei koskaan.
Chuck Norris
MrlK-203c
04.03.2012 23:37:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Minkälaista soundia olisit hakemassa? Toi mikkivalinta vaikuttaa asiaan aikalailla... Itse mikitän kaapin, jos sillä saavutetaan soundiin jotain "lisää", eli yleensä kaapin värittämää (särö / muu luonne) signaalia.
 
Räyhäkkääseen meininkiin MD421 on mun suosikki. Siinä on aika mukavan rouhea middle.
 
Vähän iisimpään menoon vois mennä esim. Heil PR-40 tai joku isokalvoinen konkka (vaikka AT4047).

 
Juu itellä on middle korostettu (700Hz) sormin soittaes pysyy cleanina, mut plekulla ku runttaa menee nii vienosti säröytyy... Itellä kyl riittää nois Ampegeis potkua, mut lähinnä testin vuoksi olis kiva kokeilla, jos sais PA:n kautta just tota väriä elämään. Voiskin kokeilla tota MD421. Helpoin se olis laittaa vahvarin lineout:ista pöytään, mut pitää testailla :D
 
MrlK-203c
04.03.2012 23:39:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Mulla on Shure SM57, en tiedä paremmasta koska tuo on mun ensimmäinen (ja ehkä viimeinen) kaappimikki. Toimii.
 
Eikö toi Shure SM57 leikkaa alapäitä pois? Itellä on tämmönen kuva mikistä jostain tullu.
 
MrlK-203c
04.03.2012 23:41:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kellään olis jotain ääniteittä, mis olis kaappi mikitetty?
 
Jooba
04.03.2012 23:54:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiaahan on oikeastaan aika vaikea lähteä selvittämään ellei tiedä nauhoitettavan materiaalin genreä ja muita soittimia.
 
On kahta koulukuntaa.
 
1) Nauhoitetaan linjasoundi + mikitetään sm57:lla jolloin pääosa soundista tulee linjasta ja 57:n yläkertaa käytetään tuomaan räyhää mukaan.
2) Toisteperin kohta 1
 
Mitä mikkiä sitten käytät? Mitään järkeä ei ole tunkea basarimikkiä ainakaan sinne, koska basarimikkiä on käytetty jo yhden matalientaajuuksien soittimen (basarin) äänittämiseen niin turhaan sä pistät bassoa tismalleen samoille taajuuksille ja sitten tappelet miksauksessa, että miks tää ei toimi. Jos tosin ei ole aikomusta kun vain nauhoittaa bassoa omaan käyttöön niin sitten pistä se bassarimikki niin saat ainakin alakertaa mukaan.
 
Itse äänitän basson linjasta + sm57-> koko hyvä soundi linjasta ja mikityksellä räyhää touhuun. Iso kalvoinen konkkamikkikin on aika veikeä. Riippuu vähän mitä hakee.
 
MrlK-203c
05.03.2012 01:55:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jooba: Asiaahan on oikeastaan aika vaikea lähteä selvittämään ellei tiedä nauhoitettavan materiaalin genreä ja muita soittimia.
 
On kahta koulukuntaa.
 
1) Nauhoitetaan linjasoundi + mikitetään sm57:lla jolloin pääosa soundista tulee linjasta ja 57:n yläkertaa käytetään tuomaan räyhää mukaan.
2) Toisteperin kohta 1
 
Mitä mikkiä sitten käytät? Mitään järkeä ei ole tunkea basarimikkiä ainakaan sinne, koska basarimikkiä on käytetty jo yhden matalientaajuuksien soittimen (basarin) äänittämiseen niin turhaan sä pistät bassoa tismalleen samoille taajuuksille ja sitten tappelet miksauksessa, että miks tää ei toimi. Jos tosin ei ole aikomusta kun vain nauhoittaa bassoa omaan käyttöön niin sitten pistä se bassarimikki niin saat ainakin alakertaa mukaan.
 
Itse äänitän basson linjasta + sm57-> koko hyvä soundi linjasta ja mikityksellä räyhää touhuun. Iso kalvoinen konkkamikkikin on aika veikeä. Riippuu vähän mitä hakee.

 
Itse en ole viellä kokeillu mikittää, mut vois kyl ton sm57 hommata ja kokeilla. Tähän asti äänitelly bossin multipedaalilla, mutta tuli putkinuppi hommattua, joka voitti ton bossin soundit iha 100-0 :D
 
2541
05.03.2012 09:22:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MrlK-203c: Ei kellään olis jotain ääniteittä, mis olis kaappi mikitetty?
 
Tossa olis yhdestä biisistä bassoraitaa. Hiwatt DR103 vahvistin, Ampeg 810E kaappi ja Telecaster basso. Mikkejä en kuolemaksenikaan muista, kahdella kuitenkin otettiin ja DI-linjaa ei tarvittu.
http://dl.dropbox.com/u/4322198/Hiwatt_Tele_Ampeg.mp3
pkuukas
05.03.2012 09:43:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2541: Tossa olis yhdestä biisistä bassoraitaa. Hiwatt DR103 vahvistin, Ampeg 810E kaappi ja Telecaster basso. Mikkejä en kuolemaksenikaan muista, kahdella kuitenkin otettiin ja DI-linjaa ei tarvittu.
http://dl.dropbox.com/u/4322198/Hiwatt_Tele_Ampeg.mp3

 
Uhhuh, täydellisyyttä. Eihän toi pelkällä kaulahummparilla varustettu basso ole, vai saako niistäkin noin paljon hyvälaatuista yläpäätä?
 
2541
05.03.2012 09:54:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pkuukas: Uhhuh, täydellisyyttä. Eihän toi pelkällä kaulahummparilla varustettu basso ole, vai saako niistäkin noin paljon hyvälaatuista yläpäätä?
 
Ei, vaan se '51 Precision -tyyppinen, Tyysterin tekemä. Noissahan on rutkasti yläpäätä, kun on saarnibody ja täysvaahterakaula. Tuohon aikaan bassossa oli kiinni Duncanin Quarter Pounder, joten särösoundin saaminen oli helppoa. Noh, muistaakseni vahvistin oli myös aika kovalla tuossa sessiossa.:)
J.Nikkanen
05.03.2012 10:06:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MrlK-203c: Eikö toi Shure SM57 leikkaa alapäitä pois? Itellä on tämmönen kuva mikistä jostain tullu.
 
Enpäs tiedä sitten, ihan kivoja treenikämppätallenteita on tuolla saanut talteen. Kyllä se toimii, moisen ostin kun fiksummat sitä suositteli. Eikä ollut mun mielestä edes kallis. Moniraitahimmelissä mulla on bassolla kaksi raitaa käytössä, DI signaali (puhdas) ja Shuresta sitten puhdas tahi murot tilanteen mukaan.
 
Asenne treenaamista kohtaan voi olla perseestä, treenaminen itsessään ei koskaan.
Chuck Norris
pkuukas
05.03.2012 10:14:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2541: Ei, vaan se '51 Precision -tyyppinen, Tyysterin tekemä. Noissahan on rutkasti yläpäätä, kun on saarnibody ja täysvaahterakaula. Tuohon aikaan bassossa oli kiinni Duncanin Quarter Pounder, joten särösoundin saaminen oli helppoa. Noh, muistaakseni vahvistin oli myös aika kovalla tuossa sessiossa.:)
 
ok, niin mä vähä ounastelinkin.
 
Ihana soundi kaikkineen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «