Aihe: Marshall Vintage Modern keskustelua
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Jucciz
13.02.2012 13:39:45
washburn: Multa löytyy muutamia kappaleita 60-70 luvun ECC82 putkia, noissahan vahvistus on hieman pienempi kuin ECC83:ssa (12ax7)

"Hieman pienempi" on tässä tapauksessa 19 prosenttia ECC83:sta. :)

http://thetubestore.com/gainfactor.html
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
washburn
13.02.2012 13:42:53

Jucciz: "Hieman pienempi" on tässä tapauksessa 19 prosenttia ECC83:sta. :)

http://thetubestore.com/gainfactor.html

Kiitos täsmennyksestä. Mutta siis periaatteessa ainakin vois toimia ihan kivasti, jos ei tarvitse maksimaalista säröä tuosta high modesta.
Live long and prosper.
Jucciz
13.02.2012 13:43:44
washburn: Kiitos täsmennyksestä. Mutta siis periaatteessa ainakin vois toimia ihan kivasti, jos ei tarvitse maksimaalista säröä tuosta high modesta.

Njoo. Toisaalta ECC82 pudottaa vahvistusta aika rajusti. Kannattaa kokeilla ensin vaikka 5751-putkea tai 12AY7:aa.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
jniska
13.02.2012 21:10:44
Mulla on nyt kahdessa ekassa etuasteputkena 5751:set.
Nyt talttui se korkeampi dynamiikka-alue, mutta alemmasta tuli hiljaisempi myös.
Saundiin tuli sellaista pirteyttä ja kirkkautta, vähän vanhaan EVH-tyyliin.

Eli V1 on JAN 5751 ja V2 on Sovtek 5751 , V3 on alkueräinen ECC83 ja V4 on Tungsol 12ax7, päätteessä siis Svetlana 6L6GC:t.

Vähän tunkkainen se on vieläkin, hitostako johtunee ?
Kai sitä saa kunnon kitarakamat omistaa sentään !!
Arttu_Ace
14.02.2012 13:50:37

Bonfire: Sellainen ominaisuus tuntuu tuossa minun nupissa olevan, että muuntaja ikäänkuin "tirisee" jotenkin kummallisesti. Tuo ei siis kuulu kaapista, vaan nupista itsestään ja sen tuntee värähtelynä myös nupin pinnalla. En ole tuosta jaksanut olla huolissani, koska käytin tuon vahvarin huollossa tuosta syystä jolloin vaihdettiin varmuuden vuoksi kaikki putketkin. Vahvistimen huoltaja ei ainakaan maininnut mitään olevan vialla. Olen tuolla vuoden päivät soitellut jo nyt eikä mitään ongelmia tuosta ole ilmennyt. Onko kellään muulla tullut vastaavanlaista ilmiötä vastaan tai onko tietoa mistä tuo voisi johtua?

Minulla on samanlaista vikaa. En oo itsekään jaksanut asiasta murehtia, eihän se kuitenkaan kuulu kenellekään muulle kuin itselleni.

Kun muutkin tuossa nyt kehuskelivat setupeillaan, niin kerrotaan nyt omanikin: 2266C ja Marshall MC212 lisäkaappi. Lisäkaappia käytän keikoilla lähinnä ulkonäön ja lisäbotnen vuoksi, combon omat elementit on ne mikitettävät ja parempisoundiset. Itse käytän pelkästään low dynamic -puolta aika cleanillä. Säröt tulee sitten purkeista. Soundin keskiäänipitoisuus on juuri se, mitä vahvarilta kaipasinkin ja siksi VM on minulle ollut paras.

Mitä äänekkyyteen tulee, niin kokeilin vasta viime viikolla ensimmäistä kertaa kuinka kovaa vahvistin oikeasti antaakaan meteliä. Olen omistanut vahvistimen jo pari vuotta, enkä jostain syystä ollut koskaan ottanut maksimeja irti! Normaalisti pidän treeneissä ja keikoilla master volumen jossain kello 2:n korvilla, ja hämmästyin kuinka paljon äänenpainetta siitä eteenpäin on vielä tarjolla! Kokemukseni muista 50-wattisista putkivehkeistä ovat olleet sellaiset, että desibelejä tulee lisää vain sinne kello 1-2 tietämille, sen jälkeen kasvaa vain päätesärö. Tässä ei onneksi ole sellainen tilanne, vaikka toki viimeiset pykälät tuovat niiden desibelien lisäksi myös sitä ihanaa pääteruntuakin lisää. :)
Kicking ass like never before!
B-tone-flat
14.02.2012 17:57:23
Arttu_Ace: Minulla on samanlaista vikaa. En oo itsekään jaksanut asiasta murehtia, eihän se kuitenkaan kuulu kenellekään muulle kuin itselleni.

Kun muutkin tuossa nyt kehuskelivat setupeillaan, niin kerrotaan nyt omanikin: 2266C ja Marshall MC212 lisäkaappi. Lisäkaappia käytän keikoilla lähinnä ulkonäön ja lisäbotnen vuoksi, combon omat elementit on ne mikitettävät ja parempisoundiset. Itse käytän pelkästään low dynamic -puolta aika cleanillä. Säröt tulee sitten purkeista. Soundin keskiäänipitoisuus on juuri se, mitä vahvarilta kaipasinkin ja siksi VM on minulle ollut paras.

Mitä äänekkyyteen tulee, niin kokeilin vasta viime viikolla ensimmäistä kertaa kuinka kovaa vahvistin oikeasti antaakaan meteliä. Olen omistanut vahvistimen jo pari vuotta, enkä jostain syystä ollut koskaan ottanut maksimeja irti! Normaalisti pidän treeneissä ja keikoilla master volumen jossain kello 2:n korvilla, ja hämmästyin kuinka paljon äänenpainetta siitä eteenpäin on vielä tarjolla! Kokemukseni muista 50-wattisista putkivehkeistä ovat olleet sellaiset, että desibelejä tulee lisää vain sinne kello 1-2 tietämille, sen jälkeen kasvaa vain päätesärö. Tässä ei onneksi ole sellainen tilanne, vaikka toki viimeiset pykälät tuovat niiden desibelien lisäksi myös sitä ihanaa pääteruntuakin lisää. :)

Mulla oli aiemmin myös setuppina 2266c + diy212 skobe emin Wizardeilla. Pikkuhiljaa bändikaverien jatkuva rutina sai sitten luopumaan 212 lisäkaapista ja kokeilemaan pelkillä kombon omilla tötteröillä. Hämmästys olikin suuri koska saundi parani oleellisesti. Ilmeisesti kombon kaiuttimet olivat tulleet sisäänsoitetuksi ja diy skoben wizardien kovempi sointi ikäänkuin oli jatkuvasti peittänyt greenbackien äänen. Alunperin en saanut millään komboa itsellään soundaamaan hyvältä. LDR moodiin saa muuten hemmetisti lisää mökää boostaamalla sitä. Esim perus ts drive nollilla ja volaa kunnolla on aika hyvä.
Marshall Amp makes Amazing Noise and has a Black Tone
Laulava Kylätohtori
04.03.2012 18:33:42
Nyt olisi Vintage Modern 2266 nuppi (uusi) tarjolla kohtuu hintaan ja tekisi mieli kokeilla, vaikka Fender-mies olenkin. Muutama kysymys kuitenkin kaipaisi vastausta:

- Onko tämä ns. "oikea" Marshall, mistä lähtee ns. "oikeaa" Marsusaundia? Onko tällä vanhan liiton marsumiesten hyväksyntä?
- Jos tämä ei olekaan se minun juttuni, niin pääseekö tuollaisesta koskaan eroon ja mahdollisesti mihin hintaan?
- Tällä nyt voi varmaan soittaa, mitä vain, mutta minkä tyylin musaan tämä on omiaan?
- Millaista kaappia tälle suosittelette?
- Vai suositteletteko jotain ihan muuta Marsua kuin VM 2266?
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
washburn
04.03.2012 18:38:45

Laulava Kylätohtori: Nyt olisi Vintage Modern 2266 nuppi (uusi) tarjolla kohtuu hintaan ja tekisi mieli kokeilla, vaikka Fender-mies olenkin. Muutama kysymys kuitenkin kaipaisi vastausta:

- Onko tämä ns. "oikea" Marshall, mistä lähtee ns. "oikeaa" Marsusaundia? Onko tällä vanhan liiton marsumiesten hyväksyntä?
- Jos tämä ei olekaan se minun juttuni, niin pääseekö tuollaisesta koskaan eroon ja mahdollisesti mihin hintaan?
- Tällä nyt voi varmaan soittaa, mitä vain, mutta minkä tyylin musaan tämä on omiaan?
- Millaista kaappia tälle suosittelette?
- Vai suositteletteko jotain ihan muuta Marsua kuin VM 2266?

Omat mielipiteeni:

- Paras Marshall, mitä olen testannut
- Eiköhän siitä eroon pääse, mut ei ehkä kannata. Omaa komboakin on jo ikävä, kun sen hetki sitten möin..
- Omiaan ehkä tuonne Deep Purple - Rainbow - Whitesnake akselille
- Greenbackeilla ladattua kaappia
- Emme.
Live long and prosper.
Laulava Kylätohtori
04.03.2012 19:24:48
Eli ei välttämättä ihan omaa saundimaailmaa, mutta silti tekisi mieli kokeilla, kun kohtuuhintaan saisi. Mitä tuollaisesta kannattaa maksaa, jos haluaa ns. päästä omilleen...?
Laulava Kylätohtori
04.03.2012 21:35:30
Millaiset puhtaat saundit tuossa on ja miten syö pedaaleita?
B-tone-flat
04.03.2012 22:01:49
Laulava Kylätohtori: Millaiset puhtaat saundit tuossa on ja miten syö pedaaleita?

Saundipaletti hyvistä puhtaista hotroddattuun jcm800:n. Eli kaikki tosta väliltä löytyy. Speduja syö hyvin. Löytyy myös hyvä looppi.

Ja niinkuin aiemmin todettiin niin ei ole JMP, JCM eikä Plexi vaan VintageModern, ihan oma juttunsa. Esikuvana on lähemmin Jtm45, eräänlainen evoluutio siitä. Aito kunnon yksikanavainen marsu ilman digitaalisäksättimiä ja turhia hilavitkuttimia.
Marshall Amp makes Amazing Noise and has a Black Tone
Laulava Kylätohtori
04.03.2012 22:15:19
B-tone-flat: Saundipaletti hyvistä puhtaista hotroddattuun jcm800:n. Eli kaikki tosta väliltä löytyy. Speduja syö hyvin. Löytyy myös hyvä looppi.

Ja niinkuin aiemmin todettiin niin ei ole JMP, JCM eikä Plexi vaan VintageModern, ihan oma juttunsa. Esikuvana on lähemmin Jtm45, eräänlainen evoluutio siitä. Aito kunnon yksikanavainen marsu ilman digitaalisäksättimiä ja turhia hilavitkuttimia.

Ok, nyt tekis vähän enemmän mieli kokeilla... Kai tuo nykyisen Bugera v22:n pieksee leikiten? Tuolla olikin jo puhetta volumeista, mutta toimiiko tuo kotisoitossa omakotitalossa, missä volumea voi pistää vähän reilummin kuin makuuhuonesoittelussa...
BoNey
04.03.2012 22:19:15

Ok, nyt tekis vähän enemmän mieli kokeilla... Kai tuo nykyisen Bugera v22:n pieksee leikiten? Tuolla olikin jo puhetta volumeista, mutta toimiiko tuo kotisoitossa omakotitalossa, missä volumea voi pistää vähän reilummin kuin makuuhuonesoittelussa...

Pieksee varmasti. Kokeilemistani marsuista toimii tuo kyllä parhaiten pienillä volumeilla, vaikka soundi paraneekin huomattavasti kun volumea avaa kunnolla.
Laulava Kylätohtori
04.03.2012 22:26:34 (muokattu 04.03.2012 22:27:02)
BoNey: Pieksee varmasti. Kokeilemistani marsuista toimii tuo kyllä parhaiten pienillä volumeilla, vaikka soundi paraneekin huomattavasti kun volumea avaa kunnolla.

Miten tuolla onnistuu funk-tyylinen vätkytys telen tai straton kanssa?

Kuume nousee.....
jniska
05.03.2012 08:36:55
Hienosti lätkyttää funkkia sillä low dynamic rangella.
Varsinkin kun laitoin etuasteeseen 5751 putken, niin se puhdas on jopa kauniin puhdasta.
Kai sitä saa kunnon kitarakamat omistaa sentään !!
BoNey
05.03.2012 11:00:27

Se kannattaa kuitenkin muistaa, että täysin puhdasta soundia ei kauhean kovilla äänenvoimakkuuksilla enää irtoa.
Laulava Kylätohtori
05.03.2012 12:52:13
Minkälaista budjet-luokan kaappia suosittelette? Rahat eivät riitää 425A Vintage Moderniin. Ja mulla menisi kyllä 2x12" tai jopa 1x12", koska en kuitenkaan pääse luukuttamaan tätä missään, enkä tarvitse muutenkaan mitään superbotne-alakertaa...
BoNey
05.03.2012 13:11:19

Suosittelen jotakin joko greenbackeilla tai G12H-65:lla. Oma Avatarin 2*12 kaappi on jälkimmäisillä ja toimii kyllä erittäin hyvin VM:n kanssa.
Pattari
05.03.2012 17:22:12
jniska: ...

Putkista:
Testailin muutamia erilaisia etuasteputkia ja niiden kombinaatioita ja seuraavanalainen antoi aika mukavan tuloksen:
V1 Tungsol 12ax7, jolla low dynamic rangeen tuli lisää rosoa.
V2 Joku Philips NOS putki, jolla high dynamic rangesta poistui turhaa gainia.

Noiden modailujen jälkeen molemmat asteet on käyttökelpoisempia ilman etuasteen säätöjen ruuvaamista.

Ymmärränkö nyt oikein jos sanon tungsolin olevan se tehokkaampi putki ja philipsin se hiukan heikompi? Dynamic range low:lla ohittaa ton V2 putken ja kun lämäsee high rangen päälle niin V2 tuo lisäpotkua. Ja siis nimenomaan nyt näin päin? Ettei V1 ole se "nukkuva putki" low:lla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)