Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: perustietoutta Straton kauloista ym.
1 2
CaptainC
02.03.2012 16:31:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tekisi mieli ostaa ensimmäinen Stratocasterini. Nyt olen vallan hämmentynyt valtavasta mallirunsaudesta..On siis tiedonhankinnan aika ja kysyisin foorumisteilta straton kauloista.
 
Minkälaisia kauloja stratoon on tarjolla ja onko kauloilla soitettavuuden lisäksi muuta merkitystä kitaran hankinnassa (soundi, sustain). Aikomuksenani on ostaa amerikkalaisvalmisteinen strato ja rahaa käyttäisin noin 1-1.5t€.
 
Muutakin Stratoihin liittyvää vinkkiä saapi heitellä.
 
Ovelaa popfolkkia!:
CaptainCougar
100% omaperäisyyttä:
Prusikoukku
hallu
02.03.2012 16:39:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CaptainC: Tekisi mieli ostaa ensimmäinen Stratocasterini. Nyt olen vallan hämmentynyt valtavasta mallirunsaudesta..On siis tiedonhankinnan aika ja kysyisin foorumisteilta straton kauloista.
 
Minkälaisia kauloja stratoon on tarjolla ja onko kauloilla soitettavuuden lisäksi muuta merkitystä kitaran hankinnassa (soundi, sustain). Aikomuksenani on ostaa amerikkalaisvalmisteinen strato ja rahaa käyttäisin noin 1-1.5t€.
 
Muutakin Stratoihin liittyvää vinkkiä saapi heitellä.

 
Osta semmoinen malli, jossa on se S-1 kytkentä eli niiden potikoiden vieressä on semmoinen pikkuinen painonappi josta saa mikin vaiheen käännettyä, niin saa ne hauska vastavaihe soundit. Mulla on telessä semmoinen ja on tosi hauska kytkentä. Kauloista en osaa sanoa oikein juuta enkä jaata, mutta olen huomannut amerikan malleissa on monesti tosi littanoita ne kaulta (olisiko se ohut C-profiili) itse en tykkää. Kunnollisia paksukaulaisia ei ainakaan musafasun hyllystä löytynyt ollenkaan, vaan ohuita oli usalaiset kaikki. Jos tykkäät C-profiilista niin nou broblem niitä löytyy.
 
Mun mielestä ne fenderin hurinattomat mikit ovat saundiltaan vähän tummempia kuin tavalliset yksikelaiset. No siinäpä ne taisi tärkeimmät tulla. En minä noista niin kamalasti ymmärrä.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
CaptainC
02.03.2012 16:55:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mulla on melko pienet kädet, joten ohut kaula olisi varmaan aiheellinen
 
Ovelaa popfolkkia!:
CaptainCougar
100% omaperäisyyttä:
Prusikoukku
Sakmongkol
02.03.2012 17:11:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CaptainC: mulla on melko pienet kädet, joten ohut kaula olisi varmaan aiheellinen
 
Tämä ei kuitenkaan ole näin yksinkertaista, vaan kannattaa oikeasti kokeilla omin käsin miltä eripaksuiset kaulat tuntuvat. Itse pienikätisenä tykkään enemmän paksummista kauloista ja pidän surullisena sitä että lähes kaikissa stratoissa tuntuu olevan nykyään se modern C -hirvitys joka on auttamattoman ohut.
 
Wäiski
02.03.2012 19:33:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sakmongkol: Tämä ei kuitenkaan ole näin yksinkertaista, vaan kannattaa oikeasti kokeilla omin käsin miltä eripaksuiset kaulat tuntuvat. Itse pienikätisenä tykkään enemmän paksummista kauloista ja pidän surullisena sitä että lähes kaikissa stratoissa tuntuu olevan nykyään se modern C -hirvitys joka on auttamattoman ohut.
 
Itse löysin käteen istuvan kaulan Vintage Hot Rod '62 Stratista (http://www.fender.com/en-FI/products/search.php/?partno=0100140805). Sen kaula muistuttaa vanhoja telecasterien kauloja. Kitara ei ole yhtään huono muutenkaan... Hinta menee uutena yli budjetin, mutta pyörii niitä käytettynäkin.
 
jyrkalt
02.03.2012 19:56:48 (muokattu 02.03.2012 19:58:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1,5k€ on jo sellanen raha että sillä saa jo tilattua customoidun straton (ei tosin fenderiltä) ja kaulan sellaiseksi kun haluaa.
 
edit: Korjaan vähän. 1,5k€:n ei kamalasti tarvitse enää lisää satsata saadakseen hyvän customin.
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
blues guitar
02.03.2012 20:11:27 (muokattu 02.03.2012 20:14:46)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se kaula asia selkene kuin erilaisia kauloja testaamalla, eii täällä kukaan pysty kertomaan mikä kaula on sulle sopiva.
 
Hallu. De luxe Stratossa se S1- kytkin on volumepotikan keskellä oleva painettava osa.
 
Paksukaulaista Stratoa haluavalle meikäläiseltä löytyy apu. (torilta)
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
hallu
02.03.2012 20:16:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Ei se kaula asia selkene kuin erilaisia kauloja testaamalla, eii täällä kukaan pysty kertomaan mikä kaula on sulle sopiva.
 
Hallu. De luxe Stratossa se S1- kytkin on volumepotikan keskellä oleva painettava osa.

 
Eli samassa paikassa kuin tuossa mun telessäkin. No joka tapauksessa se on nokkela keksintö ja pitkään aikaan oikein hyödyllinen innovaatio Fenderiltä. Minä varmasti sekoitin sen johonkin muihin näkemääni kytkimiin tuossa ekassa viestissä joten kiitos oikaisusta.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
jii.haanpaa
02.03.2012 22:50:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CaptainC: mulla on melko pienet kädet, joten ohut kaula olisi varmaan aiheellinen
 
Jos kitaran ei ole aivan pakosti oltava ameriikasta, niin testaappa piruuttasi ESP GL-56. Erittäin miellyttävä kaula ainakin allekirjoittaneen nakkisormille. Ei niinkään ohut, vaan kapea ja profiililtaan ehkäpäs enemmän V-tyyppinen kuin modern C. Kaikin puolin mukava peli muutenkin. Jos hieman kyttäilee, niin tuollainen irronnee torilta budjettisi rajoissa.
 
Tuo on yksi niistä kitaroista, joiden myynti kaivelee edelleen.
 
http://www.vintageguitar.com/3903/esp-gl-56/
 
CaptainC
03.03.2012 09:05:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jatketaanpas tähän sen verran, että mitäs olennaista eroa on tällaisella käsintehdyllä customstratolla verrattuna vaikkapa fendereihin? Esim. Custom soundilta saa vajaalla parilla tonnilla Nash-merkkisiä fenderkopsuja. Tuokin hinta olisi vielä mahdollinen, jos sillä saisi sitten paljonkin parempaa laatua?
 
Ovelaa popfolkkia!:
CaptainCougar
100% omaperäisyyttä:
Prusikoukku
CaptainC
03.03.2012 09:16:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja oikeastaan kun asiaa ajattelin niin haluaisin todnäk pikemminkin kapeahkon kuin ohuen kaulan
 
Ovelaa popfolkkia!:
CaptainCougar
100% omaperäisyyttä:
Prusikoukku
jyrkalt
03.03.2012 09:17:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CaptainC: Jatketaanpas tähän sen verran, että mitäs olennaista eroa on tällaisella käsintehdyllä customstratolla verrattuna vaikkapa fendereihin? Esim. Custom soundilta saa vajaalla parilla tonnilla Nash-merkkisiä fenderkopsuja. Tuokin hinta olisi vielä mahdollinen, jos sillä saisi sitten paljonkin parempaa laatua?
 
Mun kaverilla on Nashin Tele ja tykkäilee hirmusti.
Jos nyt telejä ja stratoja "sallitaan" samaan lauseeseen yhtäaikaa.
 
Mut mä voisin ihan oikeesti suositella että laittat meliä esim Haar Guitarsille ja kyselet mitä omilla mitoilla ja toiveilla tehty strato niillä maksaa.
Moni, siis todella moni noista on tykännyt.
Eikä hinnat oo lähelläkään esin tuota Nashia.
 
Mä itse laitoin just yks päivä tässä specsit Haarille ja "me" aletaan hommiin.
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
jii.haanpaa
03.03.2012 09:21:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CaptainC: Ja oikeastaan kun asiaa ajattelin niin haluaisin todnäk pikemminkin kapeahkon kuin ohuen kaulan
 
Sitten sun kannattaa testata em. ESP:n lisäksi myös Fenderin CS69. Noissa on aavistuksen kaposempi kaula, mutta silti mukavan pyöreä profiili.
 
Kuuleman mukaan myös Bonnie Raittisen signaturestratosta löytyy jotakin tuollaista.
 
Bugsy
03.03.2012 10:01:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytän ketjua hyväksi, kun sattui samanaiheinen kysymys itselleni.
Missä kaikissa Fenderin stratoissa on pyöristetyt otelaudan reunat? Onko ne American Standardista ylöspäin kaikissa?
Ja onko kenties muita valmistajia jotka pyöristää niitä reunoja, että saa mukavan otteen peukalo-yli-menetelmällä?
 
CaptainC
03.03.2012 10:34:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja mites nuo vajaan tonnin Tokait? Kunnon soittimia?
 
Ovelaa popfolkkia!:
CaptainCougar
100% omaperäisyyttä:
Prusikoukku
blues guitar
03.03.2012 10:45:03 (muokattu 03.03.2012 10:55:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CaptainC: Ja mites nuo vajaan tonnin Tokait? Kunnon soittimia?
 
Joo... Ainakin Japanilaiset on oman kokemukseni mukaan ihan kelpo soittimia.
 
Ihanko tosissas sä näitä kyselet? Tota sun profiilias katselin ja päättelin että aivan aloittelija ei kuitenkaan ole kyseessä.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
CaptainC
03.03.2012 13:23:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon harjoittanut enemmänkin säveltämistä, soittamista, tuottamista ja julkaisutoimintaa kuin kitaroihin ym.kamoihin perehtymistä :D
 
Ovelaa popfolkkia!:
CaptainCougar
100% omaperäisyyttä:
Prusikoukku
JHe
03.03.2012 19:11:12 (muokattu 03.03.2012 19:16:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wäiski: Itse löysin käteen istuvan kaulan Vintage Hot Rod '62 Stratista (http://www.fender.com/en-FI/products/search.php/?partno=0100140805). Sen kaula muistuttaa vanhoja telecasterien kauloja. Kitara ei ole yhtään huono muutenkaan... Hinta menee uutena yli budjetin, mutta pyörii niitä käytettynäkin.
 
Komppaan Wäiskiä. Itsekin pienikätisenä löysin sopivan kaulan tuosta Vintage Hot Rod ´62 Stratocasterin tukevasta kaulasta. Siinähän on paksu C-kaula. Ja nitrolakkaus plussana.
 
edit: käytettynä löytyy hakemaasi budjettiin, omanikin ostin käytettynä.
 
MadMatt
03.03.2012 19:31:34 (muokattu 04.03.2012 06:34:50)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JHe: Komppaan Wäiskiä. Itsekin pienikätisenä löysin sopivan kaulan tuosta Vintage Hot Rod 62 Stratocasterin tukevasta kaulasta. Siinähän on paksu C-kaula. Ja nitrolakkaus plussana.
 
edit: käytettynä löytyy hakemaasi budjettiin, omanikin ostin käytettynä.

 
Halko...
 
En lähtisi ensimmäisenä suosittelemaan paksuinta kaulaa mitä liukuhihnamalleista löytyy... Nämähän ovat puhtaasti mieltymys kysymyksiä. Suosittelisin aloittamaan tutkailun vaikkapa tuosta... Ei ohut, ei paksu vaan kaikinpuolin maltillinen kaula ja oikein bueno kitara muutenkin...
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=611085
 
http://www.youtube.com/watch?v=H3izPQUrKnY
 
klobasa
05.03.2012 00:04:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fenderin kaulaprofiili- ja paksuusinfot on kyllä naurettavan huonot. Ei noista ota mitään tolkkua. "C" mallisella kaulalla olevia kitaroita on Fenderilläkin lähes miljoona erilaista ja kun kokeilet montaa niistä niin huomaat, että kaulat on silti totaalisen erilaisia ja paksuisia.
 
Loistava esimerkki on Baja Telecaster ja Road Worn 50s strato: kummassakin on Fenderin mukaan "soft V" kaula, mutta eihän ne kaulat tunnu lainkaan samalta! Baja on paksu ja straton kaula oli tosi paljon ohuempi. Ei yhtään sama tatsi.
 
Tän vuoksi Fenderin sokkona ostaminen onkin lähes sula mahdottomuus ellei netistä satu löytymään tarpeeksi yhtenevää tietoa useilta eri käyttäjiltä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «