Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaramaalaamoja?
1 2 3 4
puuvarasto
09.02.2012 22:34:33 (muokattu 09.02.2012 22:43:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leppäbody on toistaiseksi paljasta puuta, ajattelin hioa itse ja jos rahat loppuu siihen, vedän päälle puuöljyn itse. Mielessä on kuitenkin kummitellut "metallihohtomaali", ei ihan Gretsch hilettä mutta auton pintaa muistuttava kuitenkin. Missähän tuollaisen saisi tehtyä? Missä saisi nitrolakalla? Hyvin ja halvalla tietty?
 
MPU
10.02.2012 07:30:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noilla ehdoilla ei missään.
Automaalaamoilta voisi kysellä.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Sami Koivisto
02.03.2012 13:44:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen törmännyt pariin "halvalla" automaalaamoissa käsiteltyihin soittimiin ja maalithan niistä on lähteneet lentoon ja pohja- ja pintatyöt unohdettu. Automaalaamot ei välttämättä (siis välttämättä) tiedä miten soitin pintakäsitellään.
 
Soitinrakentaja Sami Koivisto www.koivistoguitars.com
Ketjukuula
02.03.2012 18:20:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

puuvarasto: Leppäbody on toistaiseksi paljasta puuta, ajattelin hioa itse ja jos rahat loppuu siihen, vedän päälle puuöljyn itse. Mielessä on kuitenkin kummitellut "metallihohtomaali", ei ihan Gretsch hilettä mutta auton pintaa muistuttava kuitenkin. Missähän tuollaisen saisi tehtyä? Missä saisi nitrolakalla? Hyvin ja halvalla tietty?
 
Meinasit vetää öljyn ja sitten maalata?
 
Kefiiri
02.03.2012 19:42:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ketjukuula: Meinasit vetää öljyn ja sitten maalata?
 
Ei varmaankaan, vaan nuo mainittin vaihtoehtoisina pintakäsittelyinä.
 
basisti1971
03.03.2012 08:27:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
MPU: Noilla ehdoilla ei missään.
Automaalaamoilta voisi kysellä.
Marko

 
+1. Kumpaankin.
 
Samowar: Olen törmännyt pariin "halvalla" automaalaamoissa käsiteltyihin soittimiin ja maalithan niistä on lähteneet lentoon ja pohja- ja pintatyöt unohdettu. Automaalaamot ei välttämättä (siis välttämättä) tiedä miten soitin pintakäsitellään.
 
Pistä vielä tuo automaalaamokin lainausmerkkeihin jos näin todella on.
 
Ei niitä pohjatöitä pintakäsittelijän toimesta ole unohdettu, veikkaan, vaan asiakkaan.
 
Tai asiakkaalta on kysytty mitä pohjakäsittelyitä tehdään, ja hinnan kuultuaan on asiakas vastannut että ei mitään.
 
Jos ainoastaan pinnasta, kastelusta kuten termi ainakin parikymmentä vuotta sitten kuului, on valmis raakileen pajalle viedessään maksamaan, on lopputulos pitkän päälle aina heikon ja surkean välimaastossa. Pätee tietty kaikkeen pintakäsittelyyn, ei pelkästään instrumentteihin.
 
Kannattaa kysäistä ohjeita pohjakäsittelyyn sieltä automaalaamosta, saattavat jopa myydä desin tai pari ko. hommiin tarvittavia litkuja ettei tartte tonkkatolkulla hommata, ja sen kaikista vaativimman ja aikaavievimmän käsityövaiheen voi sitten tehdä itse.
 
T:Samuli
 
Krice
03.03.2012 09:18:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossahan voisi olla markkinarakoa jollekin, pintakäsittely+maalauspalvelu puulle. Varmaan löytyisi aika montakin tyyppiä, joka lähettäisi kitaran mieluummin ammattilaiselle maalattavaksi kuin alkaisi räpeltämään itse.
 
Kefiiri
03.03.2012 09:42:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Tuossahan voisi olla markkinarakoa jollekin, pintakäsittely+maalauspalvelu puulle. Varmaan löytyisi aika montakin tyyppiä, joka lähettäisi kitaran mieluummin ammattilaiselle maalattavaksi kuin alkaisi räpeltämään itse.
 
Kuultuaan hinnan jolla pohjatyöt ja maalaus saataisiin hoidetuksi asiallisesti, tyypit päätyisivät kumminkin räpeltämään itse.
 
Krice
03.03.2012 11:16:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Kuultuaan hinnan jolla pohjatyöt ja maalaus saataisiin hoidetuksi asiallisesti, tyypit päätyisivät kumminkin räpeltämään itse.
 
Jos tuolle voisi asettaa jonkun järkevän, todellisuuteen perustuvan hinnan niin mikä estäisi.
 
MPU
03.03.2012 11:32:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Jos tuolle voisi asettaa jonkun järkevän, todellisuuteen perustuvan hinnan niin mikä estäisi.
 
Mikä sun mielestä olisi tuollainen hinta? Kuinka monta tuntia kitaran maalauksesta voisi velottaa? Pohjat, sävy, lakka, hionta ja kiillotus. Siitä kertomaan tuntivelotuksella niin ei tuo kovinkaan halvaksi jää vaikka kuin laskisi. Mulla menee tuohon hommaan vähintään viisi tuntia ja jos tuntiveloitus olisi vaikka 50 euroa (en tiedä onko se paljon vai vähän maalaamolla) on hinta 250 euroa. Onko tuo järkevä hinta?
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Krice
03.03.2012 20:08:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Mikä sun mielestä olisi tuollainen hinta? Kuinka monta tuntia kitaran maalauksesta voisi velottaa?
 
Miksi sen pitäisi olla tuntiveloitus? Varsinkin jos vaiheittain voisi tehdä useamman kohteen kerralla. Automaattista hiontavälinettä mukaan, ei mitään käsin hinkkaamista.
 
basisti1971
03.03.2012 20:16:50 (muokattu 04.03.2012 05:58:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Krice: Tuossahan voisi olla markkinarakoa jollekin, pintakäsittely+maalauspalvelu puulle. Varmaan löytyisi aika montakin tyyppiä, joka lähettäisi kitaran mieluummin ammattilaiselle maalattavaksi kuin alkaisi räpeltämään itse.
 
:) Onnea yritykselle.
 
Krice: Jos tuolle voisi asettaa jonkun järkevän, todellisuuteen perustuvan hinnan niin mikä estäisi.
 
Kaikki hinnoittelu perustuu todellisuuteen, vaikka vääristyneeseenkin, ja tuosta syystä upeat businessideat sitten monasti kaatuvatkin lyhyen räpiköinnin jälkeen.
 
Maalarin todellisuus kun usein eroaa asiakkaan todellisuudesta sen kertaluokan verran, joka sitten aiheuttaa vain pahaa verta molemmin puolin kun puheeksi otetaan.
 
MPU: Mikä sun mielestä olisi tuollainen hinta? Kuinka monta tuntia kitaran maalauksesta voisi velottaa? Pohjat, sävy, lakka, hionta ja kiillotus. Siitä kertomaan tuntivelotuksella niin ei tuo kovinkaan halvaksi jää vaikka kuin laskisi. Mulla menee tuohon hommaan vähintään viisi tuntia ja jos tuntiveloitus olisi vaikka 50 euroa (en tiedä onko se paljon vai vähän maalaamolla) on hinta 250 euroa. Onko tuo järkevä hinta?
Marko

 
Kiinnostaisi myös meikäläistä tietää "järkevä, todellisuuteen perustuva" hinta. Jossain vaiheessa kun elämä täällä maalla tasautuu, tuo vanha labran rosterinen vetokaappi tuolla laaninnurkassa päätyy viimein siihen pikkukikareiden maalauskäyttöön johon tuli aikoinaan hankittua, ja tänne metsien ja peltojen keskelle kaikkien muiden aarteiden muassa roudattua ..kele.
 
Omasta lyhyehköstä aktiivimaalausurasta on jo vierähtänyt tovi jos toinenkin, eli about 20 vuotta, emmekä kovinkaan pieniä esineitä maalailleet, lähinnä henkilöautoja, mutta stanu 2K akryylillä alkuperäisellä sävyllä ylimaalauksen hinnanmuodostus oli suunilleen:
 
Pohjaväri+base+lakka: 1/6
Kastelu: 1/20
Pohjatyöt+suojaus+viimeistely: KOKO LOPPUKUSTANNUS!
 
Eli pelkästä värjäyksestä ei saanut p..kaakaan.
 
Tuntiveloitus oli jotain 70 FIM jos oikein muistan. Ja mulle maksettiin palkkaa 21FIM/tunti. Ammattiautonasentajalle 2 hugee enemmän.
 
Tuolloin oli tosin käytössä se ITSENÄISEN Suomen rahayksikkö jonka vanhempi sukupolvi vielä muistaa, ja nyrkkipajassa kohtuulaadukkaan ylimaalauksen laatuväreillä sai noin kuudella tonnilla. Ja hyvä kesäauto leimalla irtosi tonnilla, ja katsastus oli dorkan kallis kun nousi seitsemään kymppiin, ja ... ;).
 
Kitaraa voi hyvällä mielellä verrata moottoripyörän maalaamiseen. Pohjatyöt ovat hankalampia ja maalisumusta suhahtaa vähintään 50% ohi kohteen vaikka kuinka HVLP:llä vetelisi, joten materiaali- ja pohjatökustannukset ovat suhteessa kovemmat kun pinta-alojen hurja ero voisi antaa olettaa.
 
T:Samuli
 
Les Fender
03.03.2012 21:45:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Jos tuolle voisi asettaa jonkun järkevän, todellisuuteen perustuvan hinnan niin mikä estäisi.
 
Aika monen kitarasepän hinnastossa on mainittu tuollaisen toimenpiteen hinta. Aikas yleinen hintataso pulttikaulaisen rungon pintakäsittelylle on 300-400€ väliin.
 
"Living is easy with eyes closed!"
basisti1971
04.03.2012 06:15:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Krice: Miksi sen pitäisi olla tuntiveloitus? Varsinkin jos vaiheittain voisi tehdä useamman kohteen kerralla. Automaattista hiontavälinettä mukaan, ei mitään käsin hinkkaamista.
 
:D
 
Ei ihan ollut vastaus jollaista oletin tulevaksi.
 
Jos saa näin semianonyymisti tiedustella, minkä alan yksityisyrittäjä/ammattilainen olet?
 
Hinnoitteletko todella työsi tilanteen ja "fiiliksen" mukaan käyttämättä mitään aikaan tai työtehtävään sidottua perustetta? Myös mahdollisessa palkkatyössä?
Hienoa jos moiseen kykenet, aniharvalla meistä on siihen mahdollisuus.
 
Buffaus on ainoita työvaiheita kitaran pintakäsittelyssä jossa koneellista apuvoimaa (joksi automaattisen hiomavälineen kenties väärin tulkitsin) voi käyttää, käsinkin kun tuppaa turaajalla menemään pinta helposti puhki.
 
Kitaran muotoja vastaavat muodot hiotaan ja kiillotetaan automaalaamoissakin käsin, ei noihin koneita ole olemassakaan.
 
T:Samuli
 
MPU
04.03.2012 07:56:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Miksi sen pitäisi olla tuntiveloitus? Varsinkin jos vaiheittain voisi tehdä useamman kohteen kerralla. Automaattista hiontavälinettä mukaan, ei mitään käsin hinkkaamista.
 
Laitas linkkiä tai muuta tietoa noista automaattisista hiontavälineistä kun kiinnostaisi kovasti mitä tarkoitat. Ja jos vielä kerrot kuinka monta bodia olet pintakäsitellyt niin osaan suhteuttaa neuvosi omaan, toki aika suppeaan pintakäsittelykokemukseeni. Tuntiveloitus siksi, että mun mielestä materiaalit + käytetty aika = työn hinta. Materiaaleissa mukana myös jonkinlainen osuus tilojen ja laitteiden käytöstä. En tiedä, onko laskuperusteeni ihan väärä mutta noin ajattelisin.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Krice
04.03.2012 09:05:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Laitas linkkiä tai muuta tietoa noista automaattisista hiontavälineistä kun kiinnostaisi kovasti mitä tarkoitat.
 
Kitaranrakentajat näyttää youtubevideoissa hinkkaavan runkoja sellaista hiomalaikkaa vastaan, joka rullaa automaattisesti moottorin pyörittämänä.
 
Tuntiveloitus siksi, että mun mielestä materiaalit + käytetty aika = työn hinta.
 
Minusta usein tuntiveloituksen määrä perustuu mutuun ja työn arvottamiseen hatusta. Tuohan toimii hyvin täällä kekkoslovakiassa, jossa kilpailua on todella vähän. Mitä erikoisempi ammatti, sitä korkeampi tuntiveloitus. Toimiihan tuo yrittäjän kannalta, mutta ehkäpä kysyntääkin alkaisi tulla lisää jos hinnat olisi järkevässä mittakaavassa suhteessa tuotteeseen. Joku 300-400€ rungon pintakäsittelystä karsii aivan kaikki potentiaaliset asiakkaat paitsi rikkaimmat kokoomuslaiset.
 
MPU
04.03.2012 09:42:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Kitaranrakentajat näyttää youtubevideoissa hinkkaavan runkoja sellaista hiomalaikkaa vastaan, joka rullaa automaattisesti moottorin pyörittämänä.
Meinaatko että pintakäsittely on sama asia kuin loppukiillotus? Ota hyvä mies selvää eri vaiheista ensin. Tuo kiillotus on vain pieni osa koko prosessista. Kyllä se suurimmaksi osaksi on sitä käsin hinkkaamista. Ja joku pyörivä kiillotuslaikka ei mun mielestä ole mikään automaattilaite.
 
Minusta usein tuntiveloituksen määrä perustuu mutuun ja työn arvottamiseen hatusta.
Mä laitoin tuossa yllä mun tuntimäärän ja käsitykseni mukaan tuntihinnan aika alakanttiin.
 
Joku 300-400€ rungon pintakäsittelystä karsii aivan kaikki potentiaaliset asiakkaat paitsi rikkaimmat kokoomuslaiset.
Johtuskohan tuo hinta siitä, että hyvin tehtynä kitaran bodin pintakäsittelyssä on aika hitosti hommaa. Toisaalta sullahan on tässä oiva bisnesidea. Ei muuta kuin hommaat automaattilaitteet ja taidon ja alat tekemään. Kultakaivos on valmis. Jos teet satasella ihan priimajälkeä niin olen sun eka asiakas.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
samantien
04.03.2012 10:48:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittimen pintakäsittelyvaihe on just se kaikista työläin ja hitain vaihe koko soittimen rakennuksessa. Maalauksiin, lakkauksiin, välihiontoihin, loppuhiontaan ja kiillotukseen menee hitosti aikaa, eikä materiaalitkaan ole halpoja.
Itsellä tuohon menee kokonaisuudessaan ehkä viikko/kitara, jos mukaan ei lasketa lakan kuivumiselle varattua aikaa.
 
300-400€ on reilusti alakanttiin arvioitu, jos vertaa esim. nauhojen vaihdon hintaa ammattilaisella. Mennään aika tarkalleen samassa hintaluokassa, mutta kyseessä on silti noin 3h homma.
 
Ei sillä, etteikö tollaselle bisnekselle olis kysyntää, mutta ei tollasta hommaa vaan voi tehdä millään pähkinäpalkalla. Näin ainakin ellei joku keksi halpaa maalia, joka tasottuu peilipinnaksi itsestään ja kuivuu minuutissa.
 
No eipä tässä... Mitäs ite?
lavaamo
04.03.2012 11:03:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Kitaranrakentajat näyttää youtubevideoissa hinkkaavan runkoja sellaista hiomalaikkaa vastaan, joka rullaa automaattisesti moottorin pyörittämänä.
 

 
Minusta usein tuntiveloituksen määrä perustuu mutuun ja työn arvottamiseen hatusta. Tuohan toimii hyvin täällä kekkoslovakiassa, jossa kilpailua on todella vähän. Mitä erikoisempi ammatti, sitä korkeampi tuntiveloitus. Toimiihan tuo yrittäjän kannalta, mutta ehkäpä kysyntääkin alkaisi tulla lisää jos hinnat olisi järkevässä mittakaavassa suhteessa tuotteeseen. Joku 300-400€ rungon pintakäsittelystä karsii aivan kaikki potentiaaliset asiakkaat paitsi rikkaimmat kokoomuslaiset.

 
Mun mielestä sun kyllä kannattais alkaa tekemään sellaisia edukkaita pintakäsittelyjä vähävaraisille. Sunhan ei tarvi saada voittoakaan samalla tavalla kuin normaalien ihmisten, kun noi asumiskustannuksetkin on ilmaiset.
 
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
Krice
04.03.2012 11:24:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samantien: mutta ei tollasta hommaa vaan voi tehdä millään pähkinäpalkalla.
 
Voi tietysti tehdä, eihän se ole siitä kiinni. Ajattele nyt vaikka halvempien kitaroiden hintaa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «