Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bogner Shiva 2x12" kaappi ja soundi liian "kova"
1
JohnPatrick
29.02.2012 11:03:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Setuppina on Shiva EL-34 80W nuppi + oma kaappi, mallia Open back ja elementteinä Celestion Vintage 30. Kitarana ESP Strato.
 
Clean-kanavalla soitettaessa soundi on keskitaajuksilla todella hyökkäävä ja kova. Käytännössä joudun aina kitaran volapotikalla pudottamaan hieman, jotta soundista saa siedettävän kuuloista. Sama ongelma, vaikka vaihtelen straton mikkejä ja jopa väliasennoilla. Eri kitaraa olen kokeillut ja sama juttu.
 
Samoin kokeilin myös niin, että kytkin Bognerin kaapin Vox ac15 comboon ja siellä keskitaajuksilla oli edelleen havaittavissa sama ilmiö.
 
Särökanavalla ei ongelmaa.
 
Löysin paljon keskustelua tuosta V30 elementin "ylämiddle-piikistä", mikä ilmeisesti jakaa hieman mielipiteitä, mutta sopisi mun ongelman kuvaukseen.
 
Kiinnostaisi tietää Shivasta kokemuksia omaavilta, onko joku havainnut vastaavaa ongelmaa?. Onko tuo osittain Shiva nupin ominaisuus vai enemmälti kaapista riippuvainen juttu?.
 
Monissa keskusteluissa ehdotetaan greenbackejä V30:sten tilalle, jos kaivataan pehmeyttä. Se olisi varmasti yksi vaihtoehto, tosin greenbäckien tehonkesto on melko matala 25W/elementti. Kaiutinelementtien valikoimaa onkin sitten reilusti ja testaaminen on varmaankin ainoa keino löytää oikeanlaiset elementit itselleni, nyt vaan ei ole ollut mistään saatavilla testikaappia..
 
Lähinnä halusin tietää, olisiko nuo V30 elementit se ongelma vai voisiko ratkaisu olla muualla?. Mielipiteitä kiitos?.
 
oiva tumpeloinen
29.02.2012 11:43:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en pitänyt V30-elementeistä Shivan seuralaisena. Viherselkä soi paljon paremmin sen kanssa. Jos tehonkesto epäilyttää, vaihtoehtona voinee suositella Celestionin G12-65:ia. Näyttäisi olevan jonkinlaisessa tarjouksessa Uraltonella tällä hetkellä.
Wespa
29.02.2012 11:55:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppaan oivaa, kuulostaa juuri siltä että V30 ei sovi sinun korvallesi Shivan pariksi. Ja G12-65 on erinomainen elementti, vähän kuin Greenback isommalla tehonkestolla ja pikkasen modernimpi, ei ihan niin "puinen".
 
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
A.O.K.
29.02.2012 11:58:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko elementit uudet? Mulla aukeni ainakin V30:n soundi ajan myötä kun soittotunteja alkoi olemaan useampia kymmeniä takana niillä. Semmoinen kireä ja ehkä juurikin kova oli alkuun, mutta jonkin verran pehmeni. Se piikki siellä on mutta siihen on tottunut.
 
Well by seventy-six we'll be A.O.K.
Jucciz
29.02.2012 13:12:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Mä en pitänyt V30-elementeistä Shivan seuralaisena. Viherselkä soi paljon paremmin sen kanssa. Jos tehonkesto epäilyttää, vaihtoehtona voinee suositella Celestionin G12-65:ia. Näyttäisi olevan jonkinlaisessa tarjouksessa Uraltonella tällä hetkellä.
 
Vois kuvitella, että tällä vinkillä ei voi mennä vikaan. G12-65 on ainakin tällä hetkellä omia suosikkikaiuttimiani: tasapainoinen ja hyvä soundi, josta ei saa riipivää yläpäätä vaikka tahtoisi - ja tehonkestoa oikein mukavasti.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Eb Chord
29.02.2012 15:33:03 (muokattu 29.02.2012 15:36:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soittanut useaman vuoden Shivalla ja voi sanoa, että itse vahvistimessa ei ole minkäänlaista epätervettä "kovuutta" millään taajuudella. Todella armoton ko. vahvistin tosin on. Kaiken minkä sinne tuuppaa, tulee "päin pläsiä" virheineen päivineen. Edullisemman luokan styrkkarit ovat armollisempia myös virheille.
 
Kun olin ostamassa Shivaa, testasin Musamaailmassa hartaasti eri kaiutin vaihtoehtoja. Tulilla olivat erityisesti Bognerin 2 x 12 kaapit V30 ja CL80 elementein varustettuina. Totesin kuten monet muutkin, että V30 elementeissä on middle-taajuuksilla piikki. (Erityisesti uusissa elementeissä) CL80 tuntui miellyttävämmältä yksin testikopissa soitettaessa. Hankin siis CL80 version.
 
Myöhemmin kaduin päätöstäni, sillä CL80 elementtejä täytyy soittaa selkeästi kovempaa saadakseen elementin todella liikkeelle ja täyteläisen soundin esiin. Vaihdoin kaapin myöhemmin sisäänsoitettuun V30 malliin ja olen ollut tyytyväinen.
 
Jos haetaan isoa, erottelevaa kitarasoundia, joka tulee bändisoitossakin stydisti esiin, täytyy soundissa ollakin jotain V-mäistä. Kokemukseni mukaan V30 elementin V-mäinen, hieman "kovakin" middle koituu voitoksi bändin kanssa soitettaessa.
 
Numb
29.02.2012 15:41:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eb Chord: Kokemukseni mukaan V30 elementin V-mäinen, hieman "kovakin" middle koituu voitoksi bändin kanssa soitettaessa.
 
Tämä. Sitäpaitsi tuntuu nauhoittuvan hyvin. Tosin on niinkin, että ihan kaikkien vahvistinten paras kaveri V30 ei ole. Shivasta en tiedä, kun en mä niin kalliilla vehkeillä ole... :)
 
Lanke trr gll -Kurt Schwitters
Juzpe
29.02.2012 15:41:59 (muokattu 29.02.2012 15:44:41)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen Juccizen kanssa samoilla linjoilla elementtien suhteen. G12-65 on osoittautunut ainakin testattujen Fenkkujen ja Marsujen kanssa erinomaiseksi valinnaksi. Lisäksi se on herkkyydeltään aavistuksen viherselkää ja kolmikybästä kesympi, joten vahvistinta saa avata hieman enemmän saman mökän aikaansaamiseksi.
Greenback 98 dB
V30 100dB
G12-65 97dB
 
Erot eivät ole kovinkaan merkittäviä. Valmistajan sivuilta löytyy myös taajuusvastekäyrät, mikäli sellaiset kiinnostavat.
 
Testipätkää Bluetonen kera ko. elementeistä löytyy tuolta:
 
http://maihinnousu.net/a/2223
 
Kitarana LP Deluxe, välissä DiMarzion 6m:n kangaspäällysteinen piuha (keltainen), vahvistimena BT 2550.
 
"Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa
jyrkalt
29.02.2012 16:55:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eb Chord: Olen soittanut useaman vuoden Shivalla ja voi sanoa, että itse vahvistimessa ei ole minkäänlaista epätervettä "kovuutta" millään taajuudella. Todella armoton ko. vahvistin tosin on. Kaiken minkä sinne tuuppaa, tulee "päin pläsiä" virheineen päivineen. Edullisemman luokan styrkkarit ovat armollisempia myös virheille.
 
Kun olin ostamassa Shivaa, testasin Musamaailmassa hartaasti eri kaiutin vaihtoehtoja. Tulilla olivat erityisesti Bognerin 2 x 12 kaapit V30 ja CL80 elementein varustettuina. Totesin kuten monet muutkin, että V30 elementeissä on middle-taajuuksilla piikki. (Erityisesti uusissa elementeissä) CL80 tuntui miellyttävämmältä yksin testikopissa soitettaessa. Hankin siis CL80 version.
 
Myöhemmin kaduin päätöstäni, sillä CL80 elementtejä täytyy soittaa selkeästi kovempaa saadakseen elementin todella liikkeelle ja täyteläisen soundin esiin. Vaihdoin kaapin myöhemmin sisäänsoitettuun V30 malliin ja olen ollut tyytyväinen.
 
Jos haetaan isoa, erottelevaa kitarasoundia, joka tulee bändisoitossakin stydisti esiin, täytyy soundissa ollakin jotain V-mäistä. Kokemukseni mukaan V30 elementin V-mäinen, hieman "kovakin" middle koituu voitoksi bändin kanssa soitettaessa.

 
Näinhän se juuri on.
Yksin soitellessa se hyvä saundi ja bändin kanssa käytettävä saundi on hyvin monesti erilainen.
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
JohnPatrick
29.02.2012 17:38:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin kaapin käytettynä ja olen soitellut sillä nyt itsekin sen 30-40h, eli pitäisi olla kyllä sisäänajettu.
 
Tietysti erottuvuus on tärkeää, mutta kyllä tällä investoinnilla jo pitää saada muutakin vastinetta rahoilleen. Haluan soittaa ja hymyillä, kun soundi on hunajaa! :D
 
Elementtien vaihtaminen voisi olla paikallaan, katsotaan miten käy. Saahan nuo menemään eteenpäin, jos ei kelpaa... taisi tosin Uraltonen tarjous juuri päättyä niistä G12-65:sta... 166e näyttäisi hinnaksi.
 
Uraltonen G12-65:set ovat 8ohmiset, onko mitään merkitystä kytkenkö ne sarjassa (16ohm) vai rinnan (4ohm), kun Shivassa on valintakytkin molemmille?. Onko soundin kannalta siis oleellista merkitystä?.
 
Ja kiitoksia vastauksista kaikille!
 
fullshred
29.02.2012 17:57:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://celestion.com/product/123/g12m65_creamback/
 
Wespa
29.02.2012 20:05:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tim0: Uraltonen G12-65:set ovat 8ohmiset, onko mitään merkitystä kytkenkö ne sarjassa (16ohm) vai rinnan (4ohm), kun Shivassa on valintakytkin molemmille?. Onko soundin kannalta siis oleellista merkitystä?
 
Ei ole mainittavaa merkitystä.
 
Yksi asia tässä on toistaiseksi jäänyt aika vähälle huomiolle, nimittäin käytössä oleva kitara ja sen mikitys. Ilmeneekö piikikkyyttä kaikissa mikinvalitsimen asennoissa, vaiko esim. vain pelkän tallamikin ollessa käytössä? Entä oletko kokeillut ihan toisen tyyppisellä kitaralla (vaikka jollain Les Paul -johdannaisella) onko silläkin soundi häiritsevän "kova" keskialueelta?
 
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Terry Pantheras
29.02.2012 21:28:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fullshred: http://celestion.com/product/123/g12m65_creamback/
 
Kah! Uutta ja fiksua sellaista.
 
Täältä myös ääni G12-65:lle jolla ei varmasti mene metsään missään olosuhteissa, ellei sitten Creamback kuumota... Siitä lienee harvalla kokemusta täällä?
 
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ BANDCAMP

Kahta en vaihda: Soldano, Guild & Celestion G12-80 Rola
s8na
29.02.2012 21:49:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: Kah! Uutta ja fiksua sellaista.
 
Täältä myös ääni G12-65:lle jolla ei varmasti mene metsään missään olosuhteissa, ellei sitten Creamback kuumota... Siitä lienee harvalla kokemusta täällä?

 
Ai se jimi soitti tälläkii. Milläs se ei oo vetäny. :)
 
Terry Pantheras
29.02.2012 21:57:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Ai se jimi soitti tälläkii. Milläs se ei oo vetäny. :)
 
Heh... Joo, 60-luvulla varmaan jok'ikinen hippikitaristi on vetänyt jossain vaiheessa viherselällä. G12H:tahan Jimin nimellä on vissiin yleisimmin markkinoitu?
 
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ BANDCAMP

Kahta en vaihda: Soldano, Guild & Celestion G12-80 Rola
JohnPatrick
02.03.2012 10:21:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi asia tässä on toistaiseksi jäänyt aika vähälle huomiolle, nimittäin käytössä oleva kitara ja sen mikitys. Ilmeneekö piikikkyyttä kaikissa mikinvalitsimen asennoissa, vaiko esim. vain pelkän tallamikin ollessa käytössä? Entä oletko kokeillut ihan toisen tyyppisellä kitaralla (vaikka jollain Les Paul -johdannaisella) onko silläkin soundi häiritsevän "kova" keskialueelta?
 
Kun kysyttiin, niin oman kitaran lisäksi olen kokeillut kahta muuta kitaraa, mutta en Lespa-tyylisiä. Sain ilokseni testiin Suhrin straton ja sitten Musarin "Petrucci" (mikälie malli). Sama ongelma kaikilla, vaikka tietysti eroja oli hieman. Omassa kitarassa mikkien väliasennoilla vaimenee kovuus hieman, mutta ei riittävästi.
 
Kävin eilen hakemassa Celestionin G12-65:set, asensin ja testasin - lopputulos parempi, joskaan ei aivan ratkaissut ongelmaa. Täytyy tietysti antaa uusille elementeille aikaa sisäänajautumiselle. Heti oli kyllä havaittavissa omaan korvaan miellyttävämpi soundi verrattuna sisäänajettuihin V30:siin. Neutraalimpi toistoalue ja juurikin se "puukko" katosi pois. Jäljelle jäi rouheampi ja sellainen vintage-henkisempi rokkisoundi. Särösoundien tiukkudessa tuli kyllä takkiin V30:siin verrattuna, mikä varmaan haittaisi hevimpää menoa, mutta sille ei ole tässä tapauksessa tarve.
 
Testasin asennusvaiheessa ensin niin, että kapissa oli V30 ja G12-65. Soittelin toisella elementillä ja sitten toisella, jolloin erot olivat hyvin havaittavissa.
 
Sain testiin myös Mesan 4x12 recto-kaapin, eli kokeilin Shivaa sen kanssa ja ihmetys oli suuri, kun se kovuus oli oikeastaan kokonaan poissa, mitä ihmettä!. Itselläni on ollut vastaava kaappi joskus ja tiedän, ettei se ole mun pala kakkua, mutta voisiko nyt olla, että Bognerin takaa-avoin kaappi olisi aiheuttaja siihen kovuuteen?. Tätä tukee myös se, että sama kovuus tuli ajaessa kaappia Vox ac15:lla.
 
Ostaessani Shivaa, sain testattua vain combo-versiolla, joka taisi olla suljettu kotelo refleksiputkilla ja siinä ei mielestäni ollut sitä kovuutta soundissa...
 
s8na
02.03.2012 10:32:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heiii. Tottakai. Takaa avoimet combot on mulle aina kuulostanu korvaan todella räikeiltä ja kovilta (Marshall JCM-800 5211 2x12 ja Orange AD30 2x12). Varmaan sama juttu sullakin tuon kaapin kanssa.
 
juki
02.03.2012 10:42:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tim0: ... voisiko nyt olla, että Bognerin takaa-avoin kaappi olisi aiheuttaja siihen kovuuteen?. Tätä tukee myös se, että sama kovuus tuli ajaessa kaappia Vox ac15:lla.
 
Ostaessani Shivaa, sain testattua vain combo-versiolla, joka taisi olla suljettu kotelo refleksiputkilla ja siinä ei mielestäni ollut sitä kovuutta soundissa...

 
Tämä. IMO 'V30 + takaa avoin kaappi' on monesti aika haastava yhdistelmä, kuten tuli havaittua joskus Marsun Jubileella. Jos V30 ylämiddle kiusaa niin WGS on tarjolla oma versionsa tuosta piikki kesytettynä. Otin testiin oman Suhrin kanssa ja..me likes. Orangella taas V30 futaa hyvin yhteen. Tai blendattuna. Streokaappilla voi pistää 1kpl molempia ja valita soundia tarpeen, nupin ja viikonpäivän mukaan.
 
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
Jäärä
02.03.2012 10:44:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Presenceä" pienemmälle. Kyllä se siitä sitten.
 
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
s8na
02.03.2012 11:02:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juki: Tämä. IMO 'V30 + takaa avoin kaappi' on monesti aika haastava yhdistelmä, kuten tuli havaittua joskus Marsun Jubileella. Jos V30 ylämiddle kiusaa niin WGS on tarjolla oma versionsa tuosta piikki kesytettynä. Otin testiin oman Suhrin kanssa ja..me likes. Orangella taas V30 futaa hyvin yhteen. Tai blendattuna. Streokaappilla voi pistää 1kpl molempia ja valita soundia tarpeen, nupin ja viikonpäivän mukaan.
 
Joo, tossa mun vanhassa kireessä marsussa jopa G12T-75 oli parempi kuin V30.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «