Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Presareista, EMG seteistä ja kielten paksuuksista
1
darkus
29.02.2012 22:44:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terves!
 
Tarvitsen itselleni basson kotidemottamisia varten ja koska studioalaa opiskelen, myös demovaiheessa soundilla on väliä. Metalli tyylilaji. Bassokitaran prosessointi jälkeenpäin ei ole ongelma, sen sijaan haluisin parantaa lähtösoundia..Kitaristi kun olen ja kamarunkkarikin vielä, niin suht halvalla haluan kuitenkin päästä, kukapa ei.
 
Presarin soundista ja tatsista tykkään. Mielessä kävi Fenderin Squier sarjalainen johon todennäköisesti tulisin vaihtamaan EMG:n mikkisatsin.
 
http://www.thomann.de/fi/fender_sq_vintage_modified_precision.htm
 
http://www.thomann.de/fi/emg_px.htm
 
Vire on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta aina Drop C. Koska vihaan kieliä joiden tuntuma on tyyliä kuminauha, mietin kielisetiksi jotain vitosen settiä. Onkohan .130 paksuinen kieli C-vireisenä liian paksu, tuleeko ongelmia esim intonaation kanssa, voiko sointi kärsiä tai mennä ihan vallan tukkoon? Tosin eihän toi oo ku puolsävelaskeleen korkeemalla kun mihin se on tarkoitettu jos oletataan että viiskielisen paksuin on aina B.
 
Kiitti,
Markus
 
Attack Attack, Were back again baby!
Stopa
29.02.2012 23:57:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanoisin, että .130 on turhan paksu tolle vireelle. Vaatii varmasti satulan viilaamista, että saisi setin edes paikalleen.
 
Ite oon käyttänyt drop-C:ssä 55-110 -settiä, eikä ole ollut ongelmia vireen/ intonaation kanssa. (Tietysti alkuun piti säätää kohdalleen.) Soitettavuus on edelleen hyvä, vaikkei lopulta tuon paksumpi setti ole. Ja jos vielä jämäkämpää tatsia kaipaa, niin vaihtaisin matalimmaksi max. .120.
 
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever.
Siderocks
01.03.2012 12:02:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

.130 on ihan hyvä C-kieleksi. Kuten aloittaja mainitsikin, C on vain puoli askelta korkeampi. Mulla on ollut C-kielenä useammassa bassossa .130 ja .125 ja hyvin on pelannut. D:hen nostaessa alkaa .130 olla (bassosta riippuen) turhan jämäkkä.
 
www.myspace.com/heavyspacehero
kingnothing
01.03.2012 12:33:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on alavirebassona Squierin Classic Vibe-sarjan presari Seymour Duncanin Quarter Pounder-mikillä ja Rotosoundin 50-110-setillä. Tuota kehtaa suositella noihin tarpeisiin aivan huoletta. Viime studiosessareissa oli mukana tuo ja jenkkijatsari jolla loppupeleissä ei sitten äänitetty raitaakaan. Tietysti sonic blue-väritys yhdistettynä tortoisepleksiin voi olla joillekin hewyisteille liikaa. Hinta ja laatu tuossa kuitenkin kohtaa etenkin käytettynä hankkiessa.
 
Rise! Black amps tear the sky. Feedback will free your mind and set you free.
nro5
01.03.2012 12:55:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Presari on aina varma valinta ja toimii hienosti myös alavireessä. Squier Vintage modified sarja on hintaisekseen ihan ok (n.300 €), mutta jos ynnätään siihen ehdottamasi mikki (109€) ja mahdolliset jyrsimiset soitinrakentajalla, niin hintaa bassolle voi tulla reilusti päälle 500. En itse sijoittaisi tuohon niin paljoa. Kannattaa pitää toria silmällä. Ja toisaalta, kannustaisin antamaan myös passiivipresarille mahdollisuuden. Aika moni legendaarinen hevirokkilevy on tällaisella bassoteltu. Ja studio-olosuhteissa on helppo aina lisätä erilaisia etuasteita basson perään.
 
Jooba
01.03.2012 22:03:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Terves!
 
Tarvitsen itselleni basson kotidemottamisia varten ja koska studioalaa opiskelen, myös demovaiheessa soundilla on väliä. Metalli tyylilaji. Bassokitaran prosessointi jälkeenpäin ei ole ongelma, sen sijaan haluisin parantaa lähtösoundia..Kitaristi kun olen ja kamarunkkarikin vielä, niin suht halvalla haluan kuitenkin päästä, kukapa ei.
 
Presarin soundista ja tatsista tykkään. Mielessä kävi Fenderin Squier sarjalainen johon todennäköisesti tulisin vaihtamaan EMG:n mikkisatsin.
 
http://www.thomann.de/fi/fender_sq_vintage_modified_precision.htm
 
http://www.thomann.de/fi/emg_px.htm
 
Vire on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta aina Drop C. Koska vihaan kieliä joiden tuntuma on tyyliä kuminauha, mietin kielisetiksi jotain vitosen settiä. Onkohan .130 paksuinen kieli C-vireisenä liian paksu, tuleeko ongelmia esim intonaation kanssa, voiko sointi kärsiä tai mennä ihan vallan tukkoon? Tosin eihän toi oo ku puolsävelaskeleen korkeemalla kun mihin se on tarkoitettu jos oletataan että viiskielisen paksuin on aina B.
 
Kiitti,
Markus

 
Studioalaa opiskelet niin varmasti jollain tasolla on tuttu passiivimikkien historia kitaroissa ja bassoissa. Passiivimikit on aikanaan suunniteltu soitettavaksi putki marsujen ja muiden putkivahvistimien kanssa joilloin yläsävelsarjat pääsevät kunniaan. Tässä oma ehdotus siis:
 
Jos lähtösaundia haluat parantaa niin osta hyvä perus passiivipresari ja tämän kimpaksi jokin putkietunen (channel strip tyylinen ehkäpä niin on kompura + eq mukana niin saat soundia aikalailla loppuun asti ruuvattua.) Tämän etusen läpi onnistuu myös sitten kivasti skebankin äänitykset. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla siis! Näin ääniteknikon näkökulmasta ajatellen.
 
Sitten basistina näkökulma kielten paksuuteen tämän artikkelin kautta jonka pari päivää sitten linkitin jo yhteen hevanderibassokeskusteluun.
http://www.talkbass.com/forum/f21/d erstyle-playing-heard-metal-378173/
 
Halvalla ei aina saa hyvää. Se on muistettava.
 
Kallekorvola
02.03.2012 09:04:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ohkasemman 5-kielisen setin alapää (125 B) vois olla hyvä, jos toi 130 tuntuu liian paksulta. Noissa vireissä kyllä jämäkkyys on valttia, joten ainakin alkuun kokeilisin sillä 130 B:llä...
 
EMG:t ois varmaan aika jees tossa metallihommassa. Passiiveihin verrattuna matalampaa botnea, ja kirkkaampaa yläpäätä. Puhumattakaan häiriöttömyydestä. Ja meininki paranee kun laittaa 18V sähköt.
 
Presarista (ainakin ainoana bassona) en kyllä itse ole kovin innoissani. Soundissa on vähänlaisesti ätäkkiä, ja botne-osasto painottuu yläbassoon (siellä on alaviremätössä monesti mm. kitaroiden botne ym. kamaa muutenkin)... Mut kovin kontekstiriippuvaistahan toi on kyllä. Jos muut asiat jättää tonne tilaa, niin ei siinä sit mitään.
 
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
L-studio
02.03.2012 21:24:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Presarin normalissa on mikit rinnan kuten humpparissa yleensä, mutta jos laittaa kytkimen joka kytkee mikit sarjaan: saa enemmän botnea ja yläpäätä.
Sama ero kuin LesPaul vastaan Strato: fat ja brittle. Olen tehnyt näitä modauksia kymmeniä eri bassoihinkin ja kaikki on ihmetelleet että miten tuosta yksimikkisestä saa näin helpolla useamman käyttökelpoisen soundin. Push/pull-potikalla ei ulkoasusta edes näe. Häiriösuojaus pitää kuitenkin olla kunnossa, foliovuorausta jne.
 
Kannattaisi ainakin kokeilla ennenkun alkaa runkoa jyrsimään patterikoteloa varten ja on huomattavasti edullisempi toteuttaa. Jos ei ole tarpeeksi syvyyttä, niin sitten vaan EGM:t.
 
Sama ohje pätee myös kitaramaailmaan. Ja eiku googlettamaan.
 
Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kissat.
piivei
04.03.2012 08:35:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös presarissa mikit nimenomaan ole sarjassa? Jossain mallissa olen nähnyt kytkimen millä saa mikit rinnan jos sattuu haluamaan ohuempaa soundia.
 
Kallekorvola
04.03.2012 11:30:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

piivei: Eikös presarissa mikit nimenomaan ole sarjassa? Jossain mallissa olen nähnyt kytkimen millä saa mikit rinnan jos sattuu haluamaan ohuempaa soundia.
 
Kylläpä näin juurikin. Siis standardina.
 
Toi parallel-kytkentä tuo sitten sointiin ohkaisuutta, mutta parantaa myös yläkertaa.
 
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
L-studio
04.03.2012 12:23:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen siitä saa kun vastaa nopeasti, muiden ollessa tupakkitauolla kuistilla.
Mutta pääidea on se series-parallel-kytkentä.
 
Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kissat.
Ultrabass
04.03.2012 23:11:17 (muokattu 04.03.2012 23:16:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielten paksuuksita voin sanoa, että toimii itelle paremmin kuin hyvin .130-kielet ja C-droppi vire. Minun mielestä lähentelee ainakin oman bassoni säädöillä soittotatsi ihan normi kielisetilla varustettua E-vireistä, ehkä aavistuksen jäykempi, mutta kuten sanottu niin itselleni sopii mainiosti. Elikkä ei todellakaan ole LIIAN paksu setti tuo .130. Jokatapauksessa juurikin .125- tai .130- kielisettiä suosittelisin lämpimästi.
 
EDIT*
 
Niin ja tosiaan alunperin minulle suositteli tuota .130 kielisettiä Markun Musiikki nimisen soitinliikkeen soitinhuoltaja joka tosiaan korjailee, säätää ja huoltaa kaikenlaisia kielisoittimia aamusta iltaan ja päivästä toiseen, joten tietänee asiansa.
 
darkus
10.03.2012 00:18:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jess, kiitti vastauksista!
 
Oon mä pari kitaraakin rakentanu ja joskus, kolvi ja jyrsin pysyy kädessä et modailu ei tosiaan oo ongelmana....
 
Frendillä oli joku presari tolla aktiivi setillä, se pisti mulle joskus jonkun di-raidan miksattavaks ja oli kyllä paras di raita minkä oon ikinä saanut.
 
Löytyyköhän fasulta näitä Squier Modified Presareita, voisin lähtee joku päivä testailemaan?
 
Attack Attack, Were back again baby!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «