Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Helppoja biisejä korvakuulolta opetteluun??
1 2
AllRightNow
25.02.2012 17:01:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaa jotain helppoja biisejä korvankehittämiseen. Noin vuosi tullu soiteltua, mutta sävelkorvaa en oo kehittäny yhtään. Enkä mä oikein tiiä mitä alkais opetteleen. Danzigin Mother biisin riffiä oon koittanu opetella ku se kuulosti helpolta ja ne kolme ekaa sointua oon saanu "ulos" kitarastani, en kyllä kaikkia saanu täysin alkuperäisesti ku katoin Mother kipaleen videoo, mutta wat eva.. Niin jotain helppoja biisejä missä on yksin kertainen riffi tai jotain. Just jotain tollasta ku mother tai joku smoke on the water. Sellasien opettelu tuntuu ainakin helpommalta ku joidenki akustisella soitettujen sointurallatusten opettelu. Eikä tarvi sitä Justinin listaa tähän laittaa, niitäkin oon koittanu.
 
Ianuarius
25.02.2012 17:06:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ite aloin ekana plokkailla jotain Maidenin biisejä silloin ennen muinoin. Esimerkiksi Fear of the Darkin melodiat alussa ja siellä keskellä on oikein mainioita kuulon harjoitteluun.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Funkånaut
25.02.2012 18:09:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blokkaile tää kuulolta. http://www.youtube.com/watch?v=YzYBoGuQTsI
 
Black Sabbathilla on muutenki paljon mainioita blokkailtavia ralleja. Yksinkertaisia, mutta toimivia.
 
Jos on vähän sääääh-olo, niin kahteen tuntiin kaks pulloo ja sitten ULIULIULI. - Skywriter Kuuntelen tälläistä
Volcom
26.02.2012 11:33:23 (muokattu 26.02.2012 11:34:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos E-vireestä soittelet niin Black Sabbathin kahdelta ensimmäiseltä albumilta löydät mainioita kappaleita korvakuulolta opetteluun. N.I.B., Wicked World, Paranoid, Electric Funeral...
 
E: vähän niinkuin Funkonautia kompaten :-)
 
AllRightNow
29.02.2012 18:56:02 (muokattu 29.02.2012 18:56:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nyt kun tota black sabbathia tarjositte niin oon aina halunnu oppia soittamaan semmosen ku Hole In The Sky, mutta missä vireessä se on soitettu? Kysynpä vielä, että onko toi basson soundi, siinä biisissä vähän särjetty?
 
aimoo
01.03.2012 12:44:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helpoista biiseistä en tiedä, mutta heitän että aina kannattaa uuden biisin opettelu aloittaa aina korvakuulolta, sen verran voi luntata että mikä vire jos tarvetta.
Kuulostele nuottien/sointujen korkeuseroja, jos ei kaikki aukea, lunttaa viimeisenä oljenkortena, katso netistä valmiit tabit ja tutkiskele missä meni metsään ja ota opiksi:)
Harjoittelemalla tämänkin taidon oppii. Pahuksen helppoa ja vaivatonta olisi googlata ne tabit sieltä netistä, josta valitettavan moni turvautuu ensiksi, toisaalta ymmärrän tämänkin koska aloittelijalle sehän on vaivattomin tapa aloitella.
Eikun tsemppiä ja oivaltamisen iloa!!
 
aimoo
01.03.2012 12:44:08 (muokattu 01.03.2012 12:49:24)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No heitetään sittenkin ehdotus;
 
http://www.youtube.com/watch?v=Xb0h2FY--5w
 
3 doors down ja believer.
e-vire, toinen vinkki: aloita intron haku e-kieleltä, älä a:lta.
 
Jyrken
01.03.2012 14:40:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka Ramonesia ihan alkuun.
 
Ja Rage Against The Machinen eka levy - hyviä keskitempoisia, napakoita riffejä, kaikki joko E-standardia tai droppi-Deetä vireiltään. Sooloissa voi tulla vaikeuksia, mutta niihinkin voi vetää omaa pentatonista viritystä ilman mitään whammy- tahi delaypedaaleita. Vaikkei vasemmistopolitiikka kiinnostaiskaan, niin suosittelen. :P
 
if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal
Arkka
01.03.2012 15:32:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AllRightNow: No nyt kun tota black sabbathia tarjositte niin oon aina halunnu oppia soittamaan semmosen ku Hole In The Sky, mutta missä vireessä se on soitettu? Kysynpä vielä, että onko toi basson soundi, siinä biisissä vähän särjetty?
 
Kuulostais menevän f#-mollissa joten oliskoha tuo c#-standardi-vireessä, jolloin vitoskielelle tulis järkevästi tuo f#.
 
Jyrtsä
01.03.2012 17:56:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Robben Ford.
 
AllRightNow
01.03.2012 20:49:29 (muokattu 01.03.2012 20:50:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Kuulostais menevän f#-mollissa joten oliskoha tuo c#-standardi-vireessä, jolloin vitoskielelle tulis järkevästi tuo f#.
 
Okei viritin kitaran noin. Vitoskielelle f# ja muut normaali vireessä. Mutta nyt ei saa otettua perus voimasointu otetta ja mun mielestä ainakin ton riffin tail endit on voimasointu otteita.
 
Sakmongkol
01.03.2012 21:05:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AllRightNow: Okei viritin kitaran noin. Vitoskielelle f# ja muut normaali vireessä.
 
Ei noin, vaan lasket kaikkia kieliä normivireestä puolitoista sävelaskelta.
 
AllRightNow
01.03.2012 21:10:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin no. Thanks man!!
 
AllRightNow
01.03.2012 21:14:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi vittu! Aloin äsken virittään ja ylä E poikki
 
Sakmongkol
01.03.2012 21:20:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AllRightNow: Voi vittu! Aloin äsken virittään ja ylä E poikki
 
Ettet nyt virittänyt väärään suuntaan eli ylöspäin, eli kiristänyt sitä E-kieltä? Se menee aika herkästi poikki kun kiristää liikaa. Uusi kieli kiinni vaan ja uusi yritys.
 
Jucciz
01.03.2012 21:26:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eput, Kolmas nainen, Juice ja vaikkapa Hassisen kone. Noilta opettelet muutamat keskeiset biisit sekä siten, että soinnut ja komppaus onnistuu että myös laulumelodiat tarvittaessa - kitaralla. Erittäin hyvää ja mielekästä materiaalia ja ennen kaikkea saat myös hyviä "valttikortteja" leirinuotio- ja saunailtasessioihin, kun soitetaan ja lauletaan yhdessä hyvällä porukalla biisejä.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Jucciz
01.03.2012 21:29:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jyrtsä: Robben Ford.
 
Erittäin hyvä vaihtoehto jos bluesmusiikki, tyylikäs fraseeraus ja kädenojennukset myös jazzimpaan touhuun kiinnostavat.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
AllRightNow
01.03.2012 22:37:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sakmongkol: Ettet nyt virittänyt väärään suuntaan eli ylöspäin, eli kiristänyt sitä E-kieltä? Se menee aika herkästi poikki kun kiristää liikaa. Uusi kieli kiinni vaan ja uusi yritys.
 
Ei kyl mä oon siis ennenkin virittäny alaspäin. Aika paljonkin, mutta mun kitara on aika vanha tai mun serkku osti sen joskus 2006 ja mä sain sen siltä 2010 ku ei se mitään oppinu. Luuli ilmeisesti, että kitaraa oppii soittamaan viikossa. Eli noi kielet oli 6 vuotta vanhat. Onko se paljon vai vähän kielien kestävyydeksi? Tietysti riippuu aika monesta asiasta...
 
Sakmongkol
01.03.2012 22:49:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AllRightNow: Eli noi kielet oli 6 vuotta vanhat. Onko se paljon vai vähän kielien kestävyydeksi? Tietysti riippuu aika monesta asiasta...
 
On se sen verran paljon että jos kielillä on vähänkään säännöllisesti soiteltu niin itse olisin tuossa ajassa vaihtanut kymmeniä kertoja.
 
sickboy
02.03.2012 00:00:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jyrtsä: Robben Ford.
 
Otsikko on: "Helppoja biisejä korvakuulolta opetteluun". En lukisi ehkä Robben Fordia tohon helppoon kategoriaan. Hyvää kamaa kyllä. Itse aloitin korvakuulolta blokkailun aikanaan Nirvanan Nevermind-levyltä. Toi oli mun kvinttiotekoulu.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «