Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Windows XP:n asennus iMacciin
1
tuquoque
01.03.2012 17:18:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ikiaikaisena PC-miehenä kyllästyin studion lattialla makaavaan keskusyksikköön ja siihen karmeaan kaapelihässäkkään ja ostin iMacin. Kone on vanhempi malli 2.4kHz core 2 duo, 20" näytöllä ja 4GB muistilla. Sonariin tykästyneenä ajattelin asentaa tuohon Windows XP:n. Nyt asennettuna OS X 10.4 Tiger mutta 10.6 Snow Leopard päivitys tulossa postissa.
 
Olen etsinyt netistä ohjeita ja vinkkejä ja varotuksia mutta mitään lopullista totuutta en ole löytänyt. Onko täällä ketään joka on saanut homman onnistumaan ja koneen toimimaan tai olisiko laittaa linkkiä toimiviin ohjeisiin?
 
Tänks.
 
m.
Klezberg
01.03.2012 17:22:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Ikiaikaisena PC-miehenä kyllästyin studion lattialla makaavaan keskusyksikköön ja siihen karmeaan kaapelihässäkkään ja ostin iMacin. Kone on vanhempi malli 2.4kHz core 2 duo, 20" näytöllä ja 4GB muistilla. Sonariin tykästyneenä ajattelin asentaa tuohon Windows XP:n. Nyt asennettuna OS X 10.4 Tiger mutta 10.6 Snow Leopard päivitys tulossa postissa.
 
Olen etsinyt netistä ohjeita ja vinkkejä ja varotuksia mutta mitään lopullista totuutta en ole löytänyt. Onko täällä ketään joka on saanut homman onnistumaan ja koneen toimimaan tai olisiko laittaa linkkiä toimiviin ohjeisiin?
 
Tänks.

 
Snow Leopardissa on ainakin Bootcamp jolla tuon pitäisi hoitua. Se on juuri sitä varten että saa koneeseen asennettua myös Windowsin. Itselläni ei ole siitä kokemusta, ei ole ollut tarpeeksi tilaa levyllä.
 
Toinen tapa on hankkia jokin virtualisointisofta, itsellä käytössä Parallels, jonka avulla voi asennella eri käyttiksiä koneelle niin että niitä voi ajella omissa ikkunoissaan. Voi kyllä olla että Sonarin tyyppisessä käytössä on tuo Bootcamp-tyyppinen ratkaisu parempi, siis että kone bootataan erikseen Windowsiin.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
hape
01.03.2012 20:13:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Olen etsinyt netistä ohjeita ja vinkkejä ja varotuksia mutta mitään lopullista totuutta en ole löytänyt. Onko täällä ketään joka on saanut homman onnistumaan ja koneen toimimaan tai olisiko laittaa linkkiä toimiviin ohjeisiin?
 
Lopullinen totuus löytyy Applelta :D
 
http://manuals.info.apple.com/fi_FI … _Camp_asennus-kayttoonotto-opas.pdf
 
Ite asensin Win7:n Bootcampilla ja se oli todella helppo ja kivuton homma. Hyvin toimii. Oon käyttäny myös iMaceja joissa on Bootcampilla XP, ei ole ollu ongelmia niissäkään.
 
http://www.thespyro.com
tuquoque
01.03.2012 22:07:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hape: Lopullinen totuus löytyy Applelta :D
 
http://manuals.info.apple.com/fi_FI … _Camp_asennus-kayttoonotto-opas.pdf
 
Ite asensin Win7:n Bootcampilla ja se oli todella helppo ja kivuton homma. Hyvin toimii. Oon käyttäny myös iMaceja joissa on Bootcampilla XP, ei ole ollu ongelmia niissäkään.

 
Joo, kiitos. Toivotaan että asennus menee kuin kirjassa. Niinhän ne ainakin windows-puolella aina menee... Kunhan tuo snow leopardi saapuu niin pääsee kokeilemaan.
 
m.
Jaava
02.03.2012 13:35:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bootcamp on helppo ja kätevä. Kuitenkin pari asiaa, mitä kannattaa ottaa huomioon.
 
Bootcamp on huono siirtelemään tiedostoja levyllä luodessaan windows-osiota. Toisin sanoen levyn osiointi voi epäonnistua vaikka tilaa olisi tarpeeksi. Jos näin käy, ratkaisu menee näin:
 
Laita osx asennuslevy koneeseen ja boottaa siltä painamalla käynnistyksen aikana c-painiketta. Älä kuitenkaan asenna järjestelmää uudestaan vaan käytä vaan asennuslevyn disk utilityä ja valitse repair oman kovon kohdalla. Tämän jälkeen pitäisi toimia osiointi.
 
Toinen hämmennystä aiheuttava pikkujuttu on se, että bootcamp ei ilmeisesti alusta osiota oikean tyyppiseksi. Tämä ei kuitenkaan ole ongelma, koska windows-asennus osaa tehdä sen.
 
Nimimerkki juuri asensin seiskan.
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
L-studio
02.03.2012 14:20:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse suosittelen Parallels Desktoppia. Ei tarvitse erikseen buuttauksia ja tiedostojen vaihto on lapsellisen helppoa pc-mac-pc välillä. Saa kaikki kovot näkymään ja voi taltioida pc:llä tekemiä juttuja niille. Sama ohjelmilla, ei välttämättä tarvitse asentaa Parallels osiolle vaan asentaa ja käyttää suoraan eri kovoilta.
Voi olla samassa koneessa OSX, XP, Vista, Windows 7 32bit ja 64bit erikseen ym.
Ja ne voi olla päällekkäin auki.
 
Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kissat.
Grugi
02.03.2012 14:43:58 (muokattu 02.03.2012 14:44:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

L-studio: Itse suosittelen Parallels Desktoppia. Ei tarvitse erikseen buuttauksia ja tiedostojen vaihto on lapsellisen helppoa pc-mac-pc välillä. Saa kaikki kovot näkymään ja voi taltioida pc:llä tekemiä juttuja niille. Sama ohjelmilla, ei välttämättä tarvitse asentaa Parallels osiolle vaan asentaa ja käyttää suoraan eri kovoilta.
Voi olla samassa koneessa OSX, XP, Vista, Windows 7 32bit ja 64bit erikseen ym.
Ja ne voi olla päällekkäin auki.

 
Tässä taitaa vaan olla niin että Sonarin pyörittäminen virtuaalikoneessa ei ehkä tule toimimaan kovin hyvin. Itse en ainakaan saanut hyvin toimimaan Studio Onea virtuaali win 7:ssa Parallelsissa. Muuten tuo virtualisointi on loistava ratkaisu jos on tarvetta Windows käyttiksiä mäkissä ajella.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
L-studio
02.03.2012 15:17:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Tässä taitaa vaan olla niin että Sonarin pyörittäminen virtuaalikoneessa ei ehkä tule toimimaan kovin hyvin. Itse en ainakaan saanut hyvin toimimaan Studio Onea virtuaali win 7:ssa Parallelsissa. Muuten tuo virtualisointi on loistava ratkaisu jos on tarvetta Windows käyttiksiä mäkissä ajella.
 
Juuri näin. Ohjelmat eivät välttämättä ole tarpeeksi nopeita, kuin natiivina Bootcampissa. Voi haitata DAWeissa ja peleissä tms. etenkin jos ei ole tarpeeksi prossutehoa ja muistia.
 
Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kissat.
Klezberg
02.03.2012 18:55:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

L-studio: Juuri näin. Ohjelmat eivät välttämättä ole tarpeeksi nopeita, kuin natiivina Bootcampissa. Voi haitata DAWeissa ja peleissä tms. etenkin jos ei ole tarpeeksi prossutehoa ja muistia.
 
Nykyään virtualisointi ei sinänsä vaikuta prosessointitehoon kovin paljon. Enemmän vaikuttaa se että muisti jaetaan hostin ja virtuaalisena ajettavan käyttiksen kesken. Ja tietysti hostissa (mac) samaan aikaan ajettavat softat vievät prossutehoa. Ja sitten vielä on se miten hardis, lähinnä oheislaitteet (kuten äänikortti) jaetaan käyttisten kesken.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Grugi
02.03.2012 18:59:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Nykyään virtualisointi ei sinänsä vaikuta prosessointitehoon kovin paljon. Enemmän vaikuttaa se että muisti jaetaan hostin ja virtuaalisena ajettavan käyttiksen kesken. Ja tietysti hostissa (mac) samaan aikaan ajettavat softat vievät prossutehoa. Ja sitten vielä on se miten hardis, lähinnä oheislaitteet (kuten äänikortti) jaetaan käyttisten kesken.
 
Juu ja tästä vielä piti sanoman että ainakaan minä en saanut toimimaan M-Audion Fast Track Ultraa virtuaali seiskassa, ajurit kyllä sai asennettua mutta syystä tai toisesta systeemi kaatui kun M-Audion laittoi päälle. Mäkin omalla "äänikortilla" toimii moitteetta.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «