Aihe: Uusi tele kaula, reikien porauksesta
1 2 3
tele09
16.02.2012 15:20:08
Ajattelin etukäteen kysyä: Jos kaula istuu liian korkealla kaula"taskussa", onko järkevempää poistaa materiaalia kaulasta vai rungosta?
Luulen jos kaulasta poistaa puuta hiomapaperilla, niin olisi helpompaa poistaa aina vähän kerrallaan.
Ekku01
16.02.2012 15:38:25
tele09: Ajattelin etukäteen kysyä: Jos kaula istuu liian korkealla kaula"taskussa", onko järkevempää poistaa materiaalia kaulasta vai rungosta?
Luulen jos kaulasta poistaa puuta hiomapaperilla, niin olisi helpompaa poistaa aina vähän kerrallaan.

Mä kyllä käyttäisin - ainakin omat puusepäntaitoni tuntien - shimmiä. Ellei sitten kaula tosiaan ole aivan liian korkealla, eikä vain ns. väärässä kulmassa.
"Joh. 3:16"
Old Joe
16.02.2012 22:29:37
tele09: Ajattelin etukäteen kysyä: Jos kaula istuu liian korkealla kaula"taskussa", onko järkevempää poistaa materiaalia kaulasta vai rungosta?

Oletko vaihtamassa kaulaa, vai eikö säätövarat riitä? Eli mihin verraten "kaula istuu liian korkealla"?
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
tele09
16.02.2012 23:46:26
Ekku01: Mä kyllä käyttäisin - ainakin omat puusepäntaitoni tuntien - shimmiä. Ellei sitten kaula tosiaan ole aivan liian korkealla, eikä vain ns. väärässä kulmassa.

Joo shimmiä pitää kokeilla myös jos on tarpeen.

Old joe: Tarkoitin lähinnä sitä, että satulapaloja pitäisi nostaa normaalia korkeammalle saadaakseni sopivan "actionin".
tele09
20.02.2012 16:38:11 (muokattu 21.02.2012 12:31:33)
Nyt kaula on saapunut ja heti ensimmäisenä joutuu vähän nauhoja työstämään, valitettavasti...
Eli kolmen nauhan päädyt eivät ole kosketuksissa puuhun, kuinka voisin ne hakata(?) paikoilleen?

Sekä muutama nauha vaatii viilailua, kuinka tämän voi hoitaa ilman että vahingoittaa puuta? Onko mahdollista tehdä työ ihan tavallisella hienolla viilalla vai tarviiko tähän erikoistyökalun?
Eli joidenkin nauhojen päätyjen kulmat ovat turhan teräviä...

kiitos

EDIT: Nauhojen päädyt tuli jo hiottua
Krice
21.02.2012 10:52:54

tele09: Eli kolmen nauhan päädyt eivät ole kosketuksissa puuhun, kuinka voisin ne hakata(?) paikoilleen?

Muovipala tai joku muu pehmeä kalikka nauhan päälle ja vasaralla (tai chorus-pedaalilla) naputellaan.
wilo
21.02.2012 11:22:32 (muokattu 21.02.2012 11:23:11)
tele09: Nyt kaula on saapunut ja heti ensimmäisenä joutuu vähän nauhoja työstämään, valitettavasti...
Eli kolmen nauhan päädyt eivät ole kosketuksissa puuhun, kuinka voisin ne hakata(?) paikoilleen?

Mulla on sama ongelma vaivannu yhtä akustisen kitaran nauhaa. Olen naputellu sitä vasaralla paikalleen muutaman kerran niin, että olen laittannu väliin mäntypalikan syyt nauhan suuntaisesti. Nauha on kuitenkin jossain vaiheessa aina noussut takaisin. Lopulta hioin nauhaa hieman estääkseni pahimmat kielen särinät ja annoin sen olla. Kyseessä on kuitenkin 13. nauha, enkä akustisella sieltä juuri soittele.
Sun tapauksessa saattaa kannattaa irrottaa huonosti kiinni olevat nauhat ja vaikkapa liimata ne paikalleen.

Edit: sitä en koskaan kokeillut, että olisin laittanut nauhan alle pisaran pikaliimaa ennen paikalleen napauttamista. Sekin voisi toimia.
tele09
21.02.2012 12:58:03 (muokattu 21.02.2012 23:14:56)
Kiitos vinkeistä. Katotaan nyt saanko kaiken täydellisesti asennettua...
Ekku01
01.03.2012 23:13:44
tele09: Kiitos kaikille vinkeistä, sain nyt kaulan asennettua ja säädettyä. Ei ollut kovin vaikeaa dremel porausaseman kanssa.

Hieno homma!

Itsekin olen monta kertaa miettinyt sen aseman hommaamista. Ei ole edes kallis, mutta aina vain on jäänyt ostamatta.
"Joh. 3:16"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)