Aihe: Stratocaster Mexico/ U.S A Miten eroaa toisistansa laadullisesti
1 2 3 4
McLeach
01.03.2012 17:17:02 (muokattu 01.03.2012 17:19:11)
hallu: No USA ja mexico fendereissä ei kaiketi ole eroa juuri lainkaan ja hintakin on varsin lähelle sama.

...nyt meni kyllä täysin ohi :/ katotaanpa tompalta: mehiko std 459e, jenkki std 1190e. Mehiko classic player 666e, jenkki deluxe 1444e. Mehiko road worn 929e, jenkki vintage 1750e. Tuossa siis hintavertailua eri laatuluokkien välillä ja hinnassa eroa kuin yöllä ja päivällä :o ja kyllä itse ainakin tunnen tatsissa eron about puolessa sekunnissa onko kyseessä edullinen mehiko strato vai edullinen jenkkistrato?! wooot täyty monta kertaa lukea läpi ettei sun juttus ollu vitsi, mutta ei kai se ole?
LaMotta
01.03.2012 17:34:36

Antti74: Ja miellään jos on kokemusta kyseisistä kitaroista niin perustelut miksi

Työkalun saa meksikolaisestakin vallan mainiosti.
"Tiedonvälityksessä ei ole olennaista mistä kirjoitetaan, vaan se mistä vaietaan."
aristoteles666
01.03.2012 17:50:17

McLeach: kyllä itse ainakin tunnen tatsissa eron about puolessa sekunnissa onko kyseessä edullinen mehiko strato vai edullinen jenkkistrato?! wooot täyty monta kertaa lukea läpi ettei sun juttus ollu vitsi, mutta ei kai se ole?

tätä ei tarvinnut lukea kuin kerran niin ymmärsi että tämä on vitsi.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
aristoteles666
01.03.2012 17:52:18

Harris: Omistin joskus mehiko Telen, ja se oli varsin hyvin tehty ja viimeistelty, ei valittamista. Tuossa pari päivää sitten tuli taloon jenkki Strato, ja ainakin tämä yksilö vetää pinnat kotiin viimeistelyn ja laadukkuutensa ansiosta. Erot on pienet, mutta havaittavat.

en nyt heti vertaisi teleä ja stratoa toisiinsa, varsinkin kun sen toisen on joskus, joskus omistanut.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
McLeach
01.03.2012 18:37:31
aristoteles666: tätä ei tarvinnut lukea kuin kerran niin ymmärsi että tämä on vitsi.
kerroppas aristoteles sun filosofias tohon kommenttiin.
McLeach
01.03.2012 19:03:46 (muokattu 01.03.2012 19:08:47)
aristoteles666: tiedän että jos sulle lyödään käteen kitara ilman että tiedät mikä se on, ja alat vain soittamaan, et pysty sanomaan edes onko se strato.
on aina kiva lukea tällaisia kertomuksia, ja sitten kun laitat toisen kokeilemaan sokkona, niillä ei ole aavistustakaan mikä se on.

edit, ilkeänä ihmisenä olen tehnyt ihmisille paljonkin sokkotestejä, koska en ole uskonut niiden väitteitä. ja väitteet on osoittautunut pahasti liioitelluiksi, ja vääriksi.

en tarkoittanut että erotan toisen kitaran toisesta aina vaan että parinsadan euron, halvimman mahdollisen, lähes aina paskasti viimeistellyn fenderin erottaa yli tonnin fenderistä (ja siis EN tarkoita nyt että tunnistan kaikki fenderit toisistaan tai muista merkeistä vaan yleisesti paskan ja hyvän eron)

e: ja tuo edellinen ei ollut mikään kertomus vaan korjaus kun toinen väittää ettei kahdella ole mitään eroa vaikka aluksi hinnassa about 100%
jpjanhun
01.03.2012 19:49:54

vaan yleisesti paskan ja hyvän eron

niin, kyllä varmaan tunnistat paskan ja hyvän eron mutta kun tilanne voi olla se että se halpa kitara ei olekaan paska. silloin halvan hyvän ja kalliin hyvän erottaminen toisistaan voi olla vaikeaa.

-tosiaan, tästä olisi kiva tehdä erinäisiä sokkotestejä. voi niitä noloja tilanteita..
blues guitar
01.03.2012 20:44:35

jpjanhun: niin, kyllä varmaan tunnistat paskan ja hyvän eron mutta kun tilanne voi olla se että se halpa kitara ei olekaan paska. silloin halvan hyvän ja kalliin hyvän erottaminen toisistaan voi olla vaikeaa.

-tosiaan, tästä olisi kiva tehdä erinäisiä sokkotestejä. voi niitä noloja tilanteita..

Mutta kyllähän se on tiukka paikka kalliin Jenkki- tai jopa Custom Shop Fenderin omistajan myöntää että se puolta halvempi Mehikolainen tuntuu yhtä hyvältä : (
Siitä huolimatta CS Strato hakusessa. Kunhan sopiva löytyy : )
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Midrange
01.03.2012 21:28:11 (muokattu 01.03.2012 21:28:58)
aristoteles666:

edit, ilkeänä ihmisenä olen tehnyt ihmisille paljonkin sokkotestejä, koska en ole uskonut niiden väitteitä. ja väitteet on osoittautunut pahasti liioitelluiksi, ja vääriksi.

Joo niin minäkin. Itse asiassa ihan joka ikinen mun muusikoiden nettiin kirjoitama juttu on testattu sokkotesteillä joita oon ilkeänä tehnyt muille.
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
aristoteles666
01.03.2012 21:43:47

Midrange: Joo niin minäkin. Itse asiassa ihan joka ikinen mun muusikoiden nettiin kirjoitama juttu on testattu sokkotesteillä joita oon ilkeänä tehnyt muille.

no hyvä, mun oli vaan helppo tehdä niitä kun sitä tavaraa oli ympärillä liikkeessä vaikka kuinka paljon.
sulla on ollut hankalampaa, eli nostan hattua.
McLeach
01.03.2012 21:58:22 (muokattu 01.03.2012 22:00:07)
jpjanhun: niin, kyllä varmaan tunnistat paskan ja hyvän eron mutta kun tilanne voi olla se että se halpa kitara ei olekaan paska. silloin halvan hyvän ja kalliin hyvän erottaminen toisistaan voi olla vaikeaa.

niin mutta tässä nimenomaan kyse oli kahdesta kitarasta joista itselläni kokemusta. En siis myöskään väittänyt että halvat kitarat ovat huonoja. Itse en yhtään kallista kitaraa omista ja kaikki mielestäni melko hyviä
LaMotta
01.03.2012 22:01:01 (muokattu 01.03.2012 22:19:05)

McLeach: En siis myöskään väittänyt että halvat kitarat ovat huonoja

Olen omistanut kitaroita ovh 350-2300e hintahaarukassa merkkejä ja malleja mainitsematta, ja minun mielestäni molemmat ääripäät tarjoaa yleisesti ottaen kaikkein huonointa vastinetta rahalle.

Halpa ääripää:
-metalliosat, kuten nauhat, tallapalat pehmeitä
-kaulaongelmia
-puut niin pehmeitä ettei nauhat pysy otelaudassa, hihnatappienruuvit bodyssä, yms
-mikkikytkimet rempuloita

Kallis ääripää:
-näissä ei vain yleisesti ole ollut kovalle hinnalle muuta perustetta kuin merkki ja malli

Aloittajalle tohtisin sanoa, että Fenderin tuotteet ei valmistuspaikasta (usa, meksiko, japani) riippumatta yleensä muodosta halvan ääripään ongelmia.
"Tiedonvälityksessä ei ole olennaista mistä kirjoitetaan, vaan se mistä vaietaan."
jpjanhun
02.03.2012 06:46:28 (muokattu 02.03.2012 06:47:14)

Mutta kyllähän se on tiukka paikka kalliin Jenkki- tai jopa Custom Shop Fenderin omistajan myöntää että se puolta halvempi Mehikolainen tuntuu yhtä hyvältä : (
Siitä huolimatta CS Strato hakusessa. Kunhan sopiva löytyy : )

-heh :) noniin, no tietysti.. eihän elämä ole mitään sokkotestiä.. jos kalliin kitaran psykoakustinen yms. vaikutus on itselle merkittävä niin kaipa silloin kannattaa soittaa kalliilla kitaralla. vaikuttaahan nämä asiat monilla varmasti motivaatioon yms. joten kallis hinta toimii motivaation parantajana. kaipa kallis hinta on siten monissa tapauksissa loppujen lopuksi hyvin perusteltu..
jpjanhun
02.03.2012 07:09:45 (muokattu 02.03.2012 07:37:28)

Olen omistanut kitaroita ovh 350-2300e hintahaarukassa merkkejä ja malleja mainitsematta, ja minun mielestäni molemmat ääripäät tarjoaa yleisesti ottaen kaikkein huonointa vastinetta rahalle.

Halpa ääripää:
-metalliosat, kuten nauhat, tallapalat pehmeitä
-kaulaongelmia
-puut niin pehmeitä ettei nauhat pysy otelaudassa, hihnatappienruuvit bodyssä, yms
-mikkikytkimet rempuloita

Kallis ääripää:
-näissä ei vain yleisesti ole ollut kovalle hinnalle muuta perustetta kuin merkki ja malli

Aloittajalle tohtisin sanoa, että Fenderin tuotteet ei valmistuspaikasta (usa, meksiko, japani) riippumatta yleensä muodosta halvan ääripään ongelmia.

-joo, mäkin olen huomannut mainitsemiasi ongelmia. toisaalta, jos on kova tee-se-itse mies niin eivät monetkaan noista ongelmista juuri haittaa. suurin osa metalliosista on aika helppoa ja halpaa vaihtaa (eräs huomio: metalliosien pehmeyttä on kyllä melko vaikeaa huomata sokkotestissä, joten sokkotesti ei toki ole täydellinen kitaran laatuvertailun menetelmä). tietysti nauhojen pehmeys on vakavampaa ja niiden vaihto maksaa mutta tuskin sekään niin paljon että hinnassa vielä päästäisin "kalliiden" kitaroiden tasolle. joo, kaula ja elektroniikkaongelmat ovat tuttuja mullekin, elektroniikka menee usein kokonaan vaihtoon ja huonolla tuurilla kaularauta ei toimi, kaula on liian "suora" eikä siihen saa yhtään koveruutta tai kaula kieroutuu. mutta kaiketi fenderin tuotanto tosiaan on melko vapaa näistä halvan ääripään ongelmista joten nämä eivät kai hirveästi koske valintoja halpojen ja kalliiden fendereiden välillä.. eli nämä ongelmat ovat kai pitkälti tämän ketjun valintavaihtoehtojen ulkopuolella.

-pehmeä puu kai on usein lehmusta/basswoodia (josta käsittääkseni on jotkut suhrin kitaroidenkin lankut tehty? tosin puulajin materiaalissa lienee paljon vaihtelua kovuudessa ym.) mutta toisaalta jopa satasella on saatavilla halpiskitaroita joissa lankku on kovaa leppää. joten sanoisin että tämä puun pehmeys riippuu muustakin kuin hinnasta vaikkakin lienee totta että halvoista kitaroista suurempi osa on tehty basswoodista puulajin halvan hinnan takia. mutta nyt meni taas vissiin vähän ohi aiheesta..
Rämppy
02.03.2012 09:02:18
Basswood eli lehmus on hyvä soitinpuu nimenomaan hyvän soinnin sekä keveyden vuoksi. Sitä käytetään sekä kalliissa että halvemmissa kitaroissa. Huonona puolena on mitättömän näköiset syykuviot, siksi sitä ei suosita bursteissa ym. kuultoväreissä.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Harris
02.03.2012 09:39:47
aristoteles666: en nyt heti vertaisi teleä ja stratoa toisiinsa, varsinkin kun sen toisen on joskus, joskus omistanut.

Juup, olen syvästi pahoillani epäammattimaisesta kommentistani. Pyydän syvästi anteeksi herra aristotelekselta että vertailin näiden kahden soittimen viimeistelyä, selvästikkin ymmärtämättä tämän ketjun syvällistä merkitystä.

En vertaillut soittotatsia tai saundia, mitkä on tietysti ihan erillaiset näillä soittimilla. Halusun tuoda vaan julki oman kokemukseni näiden kahden soittimen viimeistelystä ja minun.

Eipä sullakaan ole mitään kauheen asiantuntevaa annettavaa tähän ketjuun...
" Jäähyn syy: Kaikki jäähylle"
s8na
02.03.2012 09:54:53

Mä ettiskelin aikanani fenkkua ja ameriikkalainen kiinnosti eniten. Testasin mexicolaisia standardeja, mex classic playereitä, Roadwornin, am standardin, am hot rodin ja yhden custom shopin.

Sanoisin että tuo laatu nousee aika pitkälti hinnan mukaan, keskimäärin siis. Ainut poikkeus silloin oli mielestäni mexicon road worn, jonka olisin 800 e hinnalla ostanut am standardin sijaan (1100 €). American standard ei herättänyt oikein tunteita (hajuton mauton ja lakalla hörlvätty) ja tuossa hintaluokassa alkaisin katselemaan niitä kalliimpia hotrodeja.

No kitaroissa oli lopulta kuitenkin erilaisia ominaisuuksia ja päädyin suhteellisen kalliiseen (800 e) Classic Player teleen. Tuo kitara on ollut täyttä timanttia kahta juttua lukuunottamatta. Nauhatyö ei alkuunsa ollut aivan täydellistä ja nauhojen päät alkoivat nopeasti törröttämään.

Diy miehenä pyyhkäisin nauhojen päältä hienoisen siivun suoralla hiomakalikalla ja viilailin itse nauhojen päät. Noh, kitarapaja olisi kai tuon tehnyt heidän vuoden huoltosäätötakuuseen, mutta ei malttanut laskea kepistä irti moneksi päiväksi.
Tsugu Way
02.03.2012 09:56:12
McLeach: mehiko std 459e, jenkki std 1190e. Mehiko classic player 666e, jenkki deluxe 1444e. Mehiko road worn 929e, jenkki vintage 1750e. Tuossa siis hintavertailua eri laatuluokkien välillä ja hinnassa eroa kuin yöllä ja päivällä :o ja kyllä itse ainakin tunnen tatsissa eron about puolessa sekunnissa onko kyseessä edullinen mehiko strato vai edullinen jenkkistrato?!?

Tämähän tekee tuon ketjun otsikon kysymyksen vähän vaikeaksi, kun Mexico mallit maksavat 459-929 euroa ja USA-mallit jotain 750 - 10 000(?) euroa. Eli mitkä mallit otetaan vertailuun?

Itseäni kiinnostaa suurinpiirtein samanhintaiset. Eli esimerkiksi Mexicon Road worn Vs. USAn American Special? Molemmat 929 euroan hintaisia. Mutta kumpi parempi? Intetäänkö siitä? :-)
Blues is allright!
s8na
02.03.2012 10:04:04

Tsugu Way: Tämähän tekee tuon ketjun otsikon kysymyksen vähän vaikeaksi, kun Mexico mallit maksavat 459-929 euroa ja USA-mallit jotain 750 - 10 000(?) euroa. Eli mitkä mallit otetaan vertailuun?

Itseäni kiinnostaa suurinpiirtein samanhintaiset. Eli esimerkiksi Mexicon Road worn Vs. USAn American Special? Molemmat 929 euroan hintaisia. Mutta kumpi parempi? Intetäänkö siitä? :-)

No ameriikan special jäi mun kirjoituksesta mainitsematta. Mä en lähti siihen vehkeeseen kun se on selkeästi tehty vain juuri sitä varten, että saadaan se amerikan leima siihen värkkiin. Osat kaukoidästä halvalla ja nihkeä lakkaus. Lähtisin itse roadworniin jos hiekkapaperihyökkäys ei haittaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)