Aihe: Turvonneet hintapyynnöt laitteista, vol 6
1 2 3 4 514 15 16 17 18497 498 499 500 501
nannne
29.02.2012 23:27:03

Celeb: Jos lavasta raaputtaa Gibsonin logon pois, niin tuleeko kitarasta laillinen?

Jos itevalmistamaansa stratoviritykseen laittaa fenderin decalin niin tuliko tehtyä tuoteväärennös?
mansipoika
01.03.2012 00:06:02
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=612060
Siitäpä Bugeran V22 9eur halvemmalla kuin uusi.
fox
01.03.2012 01:02:28

AngieRainbow: Joo :)

Myin styrkkarin torilla ja kauppojen yhteydessä kun juteltiin, niin ostaja mainitsi tapauksesta. Hän siis oli moisen tilannut. Siis kaverin olen nähnyt vain kerran. Kitaraa en kertaakaan. Vahvistimen ostaja sanoi olevansa helpottunut, kun kitara tuli tullista läpi...

No hyvä niin.. ;)
Tuolla Torilla on kovasti ymmärrystä "Kiinan Gibsoneiden" myyntiin.. Jos moista tointa siellä on arvosteltu, niin kyllä on kummasteltu että mitäpäs! Kyllähän noita saa tuoda OMAAN KÄYTTÖÖN mielin määrin, ja mikä ettei vaikka sitte myiskin pois, kun ovat nii-in laadukkaita!
Kuitenkin, jos sen tuo mainostettuun OMAAN KÄYTTÖÖN, niin sen täytistäkö se myynnissä on?? Käyttäis nyt sitten vaan omassa kotona..
Kyllähän tuosta on selvät sävelet lakitekstissäkin, kyseessähän ei oo mikkää "kiva pira-tuote" vaan täysverinen tuoteväärennös.

Tuossa tullin sedän (tai tädin) tekstistä ydinkohta:

"Tällaisten tuotteiden tuonti elinkeinotarkoitukseen on aina rikollista. Tuoteväärennösten jälleenmyynti esimerkiksi nettihuutokaupassa on näin ollen laitonta." Piste.

Tuossa koko stoori jos haluaa lukea:
http://www.tulli.fi/fi/tiedotteet/l … tteet/tiedote_20110608_1/index.html
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
fox
01.03.2012 01:09:59

nannne: Jos itevalmistamaansa stratoviritykseen laittaa fenderin decalin niin tuliko tehtyä tuoteväärennös?

Jos sulla on tuotemerkkiin oikeus, niin ei. Jos sä pidät sitä kotona, niin kuka siitä sen paremmin tietää. Jos sä keikkailet sen stratovirityksen kanssa, jonka lavassa lukee "Fender" niin ei se kovin "vakuuttavaa" ole..ei ropise pisteitä asian paljastuessa..
Jos sä pistät sen myyntiin, tai sun perikunta myy sitä, niin SE on sitte jo tuon tiedotteen kirjotuksen ja lain hengen vastaista.

Ja miks tällasia kysymyksiä ylipäänsä pitää esittää?? =)
(paitsi jos sattuu olemaan kova piratismin ja tuoteväärennösten sympatiseeraaja ja tukija...)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Celeb
01.03.2012 08:32:36
nannne: Jos itevalmistamaansa stratoviritykseen laittaa fenderin decalin niin tuliko tehtyä tuoteväärennös?

Saatoin olla liian kryptinen, mutta halusin tietää mikä tekee esimerkiksi Gibson Les Paulin mallisesta kitarasta tuoteväärennöksen. Jos siis tilaan väärennetyn Gibsonin Kiinasta itselleni niin se on ilmiselvästi tuoteväärennös.
Mutta entä jos teen omalla pajallani saman muotoisen kitaran kuin LP ja jätän vain Gibsoniin viittaavat logot ja sarjanumerot jne pois, niin onko se tuoteväärennös? Ei mun mielestä, mutta mitä jos otankin tästä Kiinan Gibsonista logot irti, niin menettääkö se tuoteväärennös-statuksensa ja tuleeko siitäkin vain "LP:n muotoinen kitara"? Vai onko synti jo tehty ja kitara ikuisiksi ajoiksi tahrittu väärennöksenä?
hallu
01.03.2012 09:06:05
Celeb: Saatoin olla liian kryptinen, mutta halusin tietää mikä tekee esimerkiksi Gibson Les Paulin mallisesta kitarasta tuoteväärennöksen. Jos siis tilaan väärennetyn Gibsonin Kiinasta itselleni niin se on ilmiselvästi tuoteväärennös.
Mutta entä jos teen omalla pajallani saman muotoisen kitaran kuin LP ja jätän vain Gibsoniin viittaavat logot ja sarjanumerot jne pois, niin onko se tuoteväärennös? Ei mun mielestä, mutta mitä jos otankin tästä Kiinan Gibsonista logot irti, niin menettääkö se tuoteväärennös-statuksensa ja tuleeko siitäkin vain "LP:n muotoinen kitara"? Vai onko synti jo tehty ja kitara ikuisiksi ajoiksi tahrittu väärennöksenä?

No eikös Tokai ole näyttänyt että ei ole. Tokaihan on vissiin ainoana kopioinut LesPaulin lavan muotoa myöten ja parhaat Tokain LesPaul kopiot ovat niin yksi yhteen alkuperäisen kanssa, että jopa hinta on sama:-). Nehän kävi taannoin Gibsonin kanssa oikeutta tästä asiasta (en kylläkään muista miten siinä kävi ja minkälainen sopu firmojen välille syntyi). Tokain Telecastereissa ja Stratocastereissa on se lapa pikkuisen erilainen kuin Fenderissä joten veikkaan, että hyvin hankalassa maastossa tässä tuotesuojausten ja patenttien maailmassa kuljetaan.

Sanoisin, että jos haluat varman päälle tehdä LesPaulista kopion, niin pistä siihen lapaan vaikka oma tai itse keksimäsi nimi ja vielä varmempaa että teet siitä pikkuisen eri muotoisen.

Itse suhtaudun tuoteväärennöksiin hyvin kielteisesti, koska ne eivät ole myöskään kuluttajan etu. Olen lukenut, että esimerkiksi maailmalla (en tiedä onko suomessa) on myyty ihan "virellisissa" liikkeissä Nokian puhelimiin väärennettyjä akkuja, jotka ovat kopioitu kiinassa kaikkia mahdollisia hologrammeja myöten niin tarkasti ettei edes asiantuntija pystynyt niitä aidoista erottamaan, mutta sellainen pieni näkymätön ero niissä oli alkuperäisiin nähden, että pikkuinen turvapiiri joka estää akun rähtämisen, oli jätetty väärennöksestä pois. Väärentäjän ei tarvitse kantaa mitään vastuuta tuotteesta, koska hänen oma nimensä ei joudu lokaan jos jotakin sattuu eikä hän joudu muutenkaan väärennöksestä vastuuseen. Vastuun kantaa joissakin tapuksissa merkin oikeuksien haltija (jos vahingon sattuessa ei paljastu että kyse on tuoteväärennöksestä, tai sitten vahingon kärsinyt kuluttaja. Kitarat nyt eivät tietenkään räjähtele, mutta sähköteknisinä laitteina niihin omat riskinsä voivat joskus liittyä ja joka tapuksessa ne tuoteväärennökset ovat kitaroissakin kotoisin siitä samasta mädännäisestä rikollisesta maailmasta.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Laulava Kylätohtori
01.03.2012 09:10:10
Celeb: Saatoin olla liian kryptinen, mutta halusin tietää mikä tekee esimerkiksi Gibson Les Paulin mallisesta kitarasta tuoteväärennöksen. Jos siis tilaan väärennetyn Gibsonin Kiinasta itselleni niin se on ilmiselvästi tuoteväärennös.

Minä kuvittelisin, että jos siinä ei missään lue Gibson, eikä sitä yritetä Gibsonina kaupitella, niin eikö se ole vain tavallinen les paul -mallinen kitara? Eikö se Gibson-teksti juuri tee siitä laittoman? Vrt. vaateväärennökset, ei kai ne vaatteet muuten olisi laittomia, jos ei niissä olisi laittomasti tietyn brändin logoa/nimeä?
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
pedalinaama
01.03.2012 09:25:36
mansipoika: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=611943
Ja tästä tonnilla muutama perusbossi. Kohtuullista, eikö?

Laskeppa Mansipoika piruuttaan, mitä tulee maksamaan, jos hankkii tuon läjän erikseen keräilemällä. Puhumatta edes mahdollisista toimitusmaksuista tai omalla (ei isin tai äidin) bensoilla ajelusta jne. niin laske pelkät pedaalit, liittimet, case ja poweri. Ei taida tonni piisata. Tuosta kun ottaa noiden kolmen spesiaalimman koneen ja oheisrihneen käyvät hinnat pois, niin ei varsinaisille kuudelle "perusbosseille" jää kappalehintaa kuin muutama kymppi. Kas kun en ole edes niin persaukinen, että olisin myymässä pakosta, enkä myy erikseen, vaan nimenomaan koko läjää sellaiselle, joka sellaista mahdollisesti tarvitsee. Nuo säilyy kaapissa minulla itsellänikin kyllä. Ne, joita pyörryttää, voivat säästää viikkorahoistaan ja ostaa T-kaupasta muoviläpsykän (esim. Zoom) jossa on moninaisia ääniä. Enempi kuin tuossa kasassa. Ja jos oikein vinkuu, niin sen voi saada ilmaiseksi, niinkuin elämässä kaikki olisi tarkoitus saada.
Just.
oiva tumpeloinen
01.03.2012 09:32:34
pedalinaama: Tuosta kun ottaa noiden kolmen spesiaalimman koneen ja oheisrihneen käyvät hinnat pois, niin ei varsinaisille kuudelle "perusbosseille" jää kappalehintaa kuin muutama kymppi.

Minkäs arvoisia noi kolme japanialaista purkkia oikein on? Mä kun katselin tuossa Ebayn päättyneitä huutoja, ja sen perusteella kaikki kolme maksaa alta 400 taalaa. Eli posteineen, tulleineen ja leikkeineen niiden arvo on euroissa jotakuinkin sama summa. Siihen päälle keissi ja muut kilkkeet parisen sataa, jos oikein leveästi annetaan arvoa niille. Kyllä mun lyhyellä laskuopilla noille lopuille purkeille jäis karvan verran enemmän kuin pari kymppiä laaki. Mut mä saatan tapojeni mukaan kyllä olla väärässäkin.
tender.insanity
01.03.2012 09:39:05
pedalinaama: Laskeppa Mansipoika piruuttaan, mitä tulee maksamaan, jos hankkii tuon läjän erikseen keräilemällä.

Vituiksi menee kun myyt vain kasassa. Tulee mieleen nämä huuto.netin "myydään koko omaisuus" -jutut. Kasa roinaa isolla hinnalla, jossa on oikeasti vain jotain mikä vähän kiinnostaa, kuten DM-2 sinun ilmoituksessasi.
pedalinaama
01.03.2012 09:44:20
Nuo Swiparin liittimet jos ostaa Uralilta (5,50€ kpl.) ja tollaisen casen joltain valmistajalta, niin ei riitä pari sataa. Vanhoista bosseista saa kuitenkin lähestulkoon puolet potista. Jos sittenkin vaikka jakaa loput kuusi pedaalia vaikka 250€:lle jää kappalehintaa muutama kymppi. Muutama ei ole pari, kun ei vaan ole. Poweri on vanha, mutta käytettyä samanlaista saa tuskin alle satasen (toisaalta voi löytää vaikka roskiksesta). Ja kuten sanottu, en ole myymässä näitä erikseen, vaan kasana, jolloin hinta on mielestäni kohdallaan sellaiselle, joka näitä kaikkia tarvitsee. Myyn noita erikseen, jos minulle tulee sellainen tarve ja hinta viilataan silloin sen mukaan. JA pakko ei ole ostaa, eikä myydä. Outoa, että täällä vallitsee sellainen käsitys, että ostaja määräilee hintatason. Se kyllä toteutuu niin, ettei osta omasta mielestään kallista tavaraa, mutta uikutus on turhaa ja turhauttavaa.
Ja jos menee kauppa vituiksi, niin pystyn elämään. Nuo mahtuu työhuoneen kaappiin kaikki.
Just.
StevieRayVehkakoski
01.03.2012 09:51:44
En silti pidättäisi hengitystä odotellessa että joku soittaa ja koko kasan tonnilla hakee..
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
pedalinaama
01.03.2012 09:55:15
StevieRayVehkakoski: En silti pidättäisi hengitystä odotellessa että joku soittaa ja koko kasan tonnilla hakee..

Eikö mene jakeluun? En minäkään, mutta jos menee kaupaksi, niin hyvä.
Just.
tender.insanity
01.03.2012 09:58:28 (muokattu 01.03.2012 09:58:49)
pedalinaama: Eikö mene jakeluun? En minäkään, mutta jos menee kaupaksi, niin hyvä.

Miksi tuhlata torin palstatilaa, jos olet myymässä, muttei ehkä kuitenkaan ole tarkoitus myydä? Laita noista mieluummin joku juttu artikkeliosioon, jossa esittelet loisteliaita tuotteitasi.
Vladi
01.03.2012 10:01:16 (muokattu 01.03.2012 10:04:35)
pedalinaama: Outoa, että täällä vallitsee sellainen käsitys, että ostaja määräilee hintatason.

Mitenkäs se sitten menee? Myyjä määrää, millä hinnalla ostaja ostaa? Emme elä diktatuurissa, jossa ylempi taho määrää millä hinnalla ostan maitopurkkini. Tai pedaalini. Kyllä se on se ostaja, joka hinnan määrittää. Jos hinta ei miellytä, ostaja menee muualle. Nykymaailmassa tuota valinnanvaraa on mukavasti, niin ei tarvitse loputtomiin yrittää yhdestä tuotteesta tingata.
jyrkalt
01.03.2012 10:30:35 (muokattu 01.03.2012 10:32:27)
Vladi: Mitenkäs se sitten menee? Myyjä määrää, millä hinnalla ostaja ostaa? Emme elä diktatuurissa, jossa ylempi taho määrää millä hinnalla ostan maitopurkkini. Tai pedaalini. Kyllä se on se ostaja, joka hinnan määrittää. Jos hinta ei miellytä, ostaja menee muualle. Nykymaailmassa tuota valinnanvaraa on mukavasti, niin ei tarvitse loputtomiin yrittää yhdestä tuotteesta tingata.

Mä itse oon myynyt jonkin verran tavaraa torilla.
Olen ostanutkin myös.
Äärimmäisen harvoin on lopullinen kauppasumma ollut se mitä oon itse pyytänyt tai mitä on pyydetty.
Joskus välillä mä laitan oman hintapyyntöni niin alas että se menee nopeaan ja ei tarvi ilmoitusta roikuttaa. Silloin mä en ole suostunut kauppahinnasta tinkimään. Joskus taas kama ei liikahda kun tuote on kalliimpaa. Mut aina on kauppa käynyt. Rahalla tai sitten vaihtamalla.

Myydylle tuotteelle löytyy oikea hinta silloin kun kauppa on tehty ja toivottavasti ainakin toinen on tyytyväinen. Yleensä ostaja kun on suostunut hinnan maksamaan.

Sä Vladi sanoit tossa että emme elä diktatuurissa ja jne.
Emme eläkkään. Mut mun on vaikeeta ymmärtää miten sen oikean hinnan täällä sitten päättää kitarakamat-keskusteluun osallistujat.
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
Numb
01.03.2012 10:43:53 (muokattu 01.03.2012 10:47:10)

jyrkalt: ...mun on vaikeeta ymmärtää miten sen oikean hinnan täällä sitten päättää kitarakamat-keskusteluun osallistujat.

Ei kun oikean hinnan päättävät ostaja ja myyjä yhdessä, eikä mikään tavara tarvitse kuin yhden ostajan.

Torin kautta olen käynyt kauppaa jonkin viisinumeroisen summan verran. Joskus on aikaisemmin myymäni tavara tullut jonkin ajan kuluttua uudelleen torille. Joskus sillä on ollut korkeampi hinta, joskus matalampi. Joskus myymäni on ollut torilla pitkäänkin, vaikka hinta on alempi kuin se, millä olen itse myynyt.

Mikään, mitä olen halunnyt myydä, ei ole jäänyt myymättä. Paljonkin semmoista, mitä olisin halunnut ostaa, on jäänyt ostamatta. Mutta se nyt ei niin kuulu tähän :)

Mun mielestä on ok, että myyjä laittaa myytävälleen ihan semmoisen hinnan kuin hän hyväksi näkee. Mun mielestä on myös ihan ok, että hinnoista keskustellaan.

Mitä tulee tuon Boss -boardisetin hintaan, niin jos kokisin tarvitsevani taikka haluavani justiin tuommoisen setin, niin saattaisin siitä tonnin maksaa - saisihan siinä vaivattomasti kerralla koko paketin.
Lanke trr gll -Kurt Schwitters
Vladi
01.03.2012 10:45:44 (muokattu 01.03.2012 10:46:33)
jyrkalt: Sä Vladi sanoit tossa että emme elä diktatuurissa ja jne.
Emme eläkkään. Mut mun on vaikeeta ymmärtää miten sen oikean hinnan täällä sitten päättää kitarakamat-keskusteluun osallistujat.

En minä ihan tuotakaan tarkoittanut, että täällä olevat palstalaiset sen hinnan määrää. Pointtini oli siinä, että loppuviimeksi aina ostaja/ostajat ovat niitä, jotka määräävät hinnan. Jos haluat jotain nopeasti kaupaksi, lasket hintaa. Tuotteen myynihinta määräytyy siis aina ostajien halukkuuden mukaan maksaa tuotteesta X hinta Y.

Tämän hintaketjun tarpeellisuus on puitu jo miljoonaan kertaan, mutta kait siihen on vielä kerran palattava. Tämän keskusteluaiheen tarkoitus on mielestäni vähentää m.netin torilla olevia törkeitä rahastusyrityksiä, joihin varsinkin aloittelija voisi kokemattomuuttaan langeta. Toisaalta tässä voidaan myös auttaa kaveria mäessä, joka on tietämättää hinnoitellut tavaransa liian korkealle ja ihmettelee, miksei kauppa käy.

Sitä en kiellä, etteikö ilmaisutyyli voisi kaikilla tänne kirjoittelevilla olla vähän ystävällisempi. "Hehe, vähänx toi on idiottii ku yrittää myydä Bad Monkeyta 50e:llä"-tyyliset kommentit voisi kääntää ystävällisempäänkin muotoon. Toisaalta M.netissä esiintyneet selvät trokaritapaukset eivät ansaitse mielestäni ainoatakaan ystävällistä kirjoitusta.

E: Jäsen Numb oli ryökäle nopeampi. :)
jyrkalt
01.03.2012 10:53:04
Vladille ja Numbille sekä miksei muillekkin pitää vielä sanoa että ollaan ihan samoilla linjoilla tämän keskustelun ja tämän aiheen varsinaisesta tarkoituksesta. Eikä mun tarkoituksena ollut hyökätä Vladi sun silmille tuolla avautumisellani. Esitin oman mielipiteeni vähän liian kärkkäästi niin kuin mulla yleensä on tapana.

Sori jos koit juttuni toisin?
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)