Aihe: Miksausapua epätoivoiselle aloittelijalle! (Ääninäyte liitteenä)
1 2 3 4 57 8 9 10 1114 15 16 17 18
palikka
21.10.2011 14:13:39

rintapek:"Se kuva on puun sisällä, hän vaan raapii roskat pois ympäriltä."

Niin ja mitäs työkaluja olisi hyvä käyttää? HEHEHEE. Nojoo, antaa olla ok! Tuli kuitenkin tämmönen sivusto vastaan, josta todennäkösesti saa irti juuri ne vastaukset mitä kysyjä(t) haluaa.

http://www.pulustudio.com/miksauskasikirja.php#2
Love will tear us apart. http://www.soundcloud.com/loistava-polku
Ianuarius
25.10.2011 16:37:47 (muokattu 25.10.2011 16:51:48)

Antti1: Basso on ilmeisesti softalla tehty? Jos löydät kivan oktaaverin, niin se ei välttämättä olisi huono ajatus kokeilla kitaralla. Mä juuri parhaillaan pelleilen räkkiromuilla ja yllätyin siitä, kuinka hyvän "bassosoundin" mä sain kitaralla aikaan ihan hetkessä. Sama on toteutettavissa softallakin ja AmpliTubesta löytyy ihan kelvollinen kaappisimu bassolle.

Nii mitä octaveria siis olet itse käyttänyt? Koetan noilla plugarioctavereilla saada jotain aikaa, mutta saundi alkaa räpiseen ihan saatanasti (tai ei räpiseen mut tolleen väriseen):

http://maihinnousu.net/s/14215

E: Jaa, no se saattoi johtua vaan suurimmaksi osaksi (ei kylläkään kokonaan) tosta vahvistinmallinnuksesta... mutta ois kuitenki kiva tietää, jos jollaki on tiedossa joku hyvä octaveri. :/

E2: Kiitti tosta linkistä muuten, palikka. :)
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Antti1
25.10.2011 20:36:16
Ianuarius: Nii mitä octaveria siis olet itse käyttänyt

G-Majorilla olen leikkinyt vähän, mutten mä tota oo sinänsä käyttänyt liiemmin kuitenkaan. Niillä oktaavereilla pitää oppia soittamaan vaan erittäin puhtaasti ja vähän monofonisesti. Useimmat tekeleet eivät suoriutu reaaliajassa moniäänisestä materiaalista.
Osta, osta osta!
Ianuarius
25.10.2011 21:53:12

Antti1: G-Majorilla olen leikkinyt vähän, mutten mä tota oo sinänsä käyttänyt liiemmin kuitenkaan. Niillä oktaavereilla pitää oppia soittamaan vaan erittäin puhtaasti ja vähän monofonisesti. Useimmat tekeleet eivät suoriutu reaaliajassa moniäänisestä materiaalista.

En mä ite reaaliajassa tota käytäkään ku nauhotan ensin puhtaasti ja sit vedän octaverin jälkeenpäin päälle.
Antti1
25.10.2011 23:54:02
Ianuarius: En mä ite reaaliajassa tota käytäkään ku nauhotan ensin puhtaasti ja sit vedän octaverin jälkeenpäin päälle.

No joo, ilmaisin itseäni ehkä hiukan huonosti. Muotoilen sen uudestaan: useimmat oktaaverit eivät suoriudu kunnolla moniäänisestä materiaalista lainkaan.
Osta, osta osta!
Ianuarius
27.10.2011 12:53:15

Saako ton G-Majorin siis jostain? Oon tässä googlela katellu jotain 20 sivua mutta eipä tuntuis missään olevan. :/
Danko
27.10.2011 14:10:30

Ianuarius: Saako ton G-Majorin siis jostain? Oon tässä googlela katellu jotain 20 sivua mutta eipä tuntuis missään olevan. :/

Perusmalli on DISCONTINUED, mutta kakkospainosta esim http://www.thomann.de/fi/tc_electronic_gmajor_2.htm
"Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher
arc
18.12.2011 13:59:30 (muokattu 18.12.2011 14:03:25)
Kai tätä aloittelijakysymykseksi voisi luonnehtia, en viitsinyt tehdä uutta topikkia aiheesta.

Eli miten pahasti te kokeneemmat miksaajat stressaatte monosoveltuvuudesta tuotoksissanne? Elämmekö jo aikoja, jossa monokuuntelu on unohdettu miksausvaiheessa kokonaan, vai hiotaanko saundit toimimaan myös monolle?

Olen siis ihan kotimiksaaja (omia projekteja) ja painin usein tuon ongelman kanssa ihan perus rokkikitaroissani ja akkarinauhotuksissani, joissa siis esimerkiksi tuplaan soittamalla raitoja ja panoroin niitä laitoihin päin. Vaikka pyrin tietenkin equttamaan, kompuroimaan ja prosessoimaan raidat eri tavoin tulee monosingaalista usein hyvinkin vaiheinen. Tämä johtuu varmasti siitä, etten oikeasti tiedä kovin hyvin mitä minun kannattaisi tehdä, jotta vaiheistus minimoituisi.

Tiedän toki mihin kampasuodin perustuu ja miten se toimii ns numeraalisesti, mutten tunnu saavan kovin hyvää summaa koskaan, stereona toimii kyllä

Nykyään olen päätynyt sovitustyyppiseen ratkaisuun, jossa soitankin toisen raidan hieman eri tavoin lähinnä vain tukien päämelodiaa..

Vinkkejä?
Ianuarius
12.02.2012 10:15:52

http://www.youtube.com/watch?v=-N6_fLESfFw

Tommosta tuli väännettyä pari päivää sitten FAWMiin. Omasta mielestäni laatu on parantunut melkoisesti siitä, mitä tossa joku sivu sitten postailin, mutta sellaista tiettyä epätasapainoa on vieläkin havaittavissa. :/

Yksi juttu minkä huomaan on ettei laulut tahdo millään istua tonne kitaroiden päälle. Ne kyllä erottuu (joskin lausumisen terävöittämistä pitää hieman parantaa) mutta kuulostavat niin pirun irtonaisilta. Olen kokeillut erilaisia juttuja, mutta laulujen miksaus on edelleenkin se juttu, joka tuottaa pirusti pään vaivaa.

Muuten olen kohtalaisen tyytyväinen. Rumpuja olisi ehkä voinut miksata vähän enemmän pintaan, mutta ei varsinaisesti sellainen asia, joka itseä isosti häiritsee. Tuo laulun miksaus taas on sellainen ISO asia, jonka heti kuulee ja se alkaa häiritä.

Oisko heittää jotain näkemystä asiaan? About 3:30 jälkeen alkaa laulelut.
passe
13.02.2012 13:09:48
Ianuarius: http://www.youtube.com/watch?v=-N6_fLESfFw

Tommosta tuli väännettyä pari päivää sitten FAWMiin. Omasta mielestäni laatu on parantunut melkoisesti siitä, mitä tossa joku sivu sitten postailin, mutta sellaista tiettyä epätasapainoa on vieläkin havaittavissa. :/

Yksi juttu minkä huomaan on ettei laulut tahdo millään istua tonne kitaroiden päälle. Ne kyllä erottuu (joskin lausumisen terävöittämistä pitää hieman parantaa) mutta kuulostavat niin pirun irtonaisilta. Olen kokeillut erilaisia juttuja, mutta laulujen miksaus on edelleenkin se juttu, joka tuottaa pirusti pään vaivaa.

Muuten olen kohtalaisen tyytyväinen. Rumpuja olisi ehkä voinut miksata vähän enemmän pintaan, mutta ei varsinaisesti sellainen asia, joka itseä isosti häiritsee. Tuo laulun miksaus taas on sellainen ISO asia, jonka heti kuulee ja se alkaa häiritä.

Oisko heittää jotain näkemystä asiaan? About 3:30 jälkeen alkaa laulelut.

Kun nyt aloittelijatopikissa ollaan niin rohkenen minäkin jotain.. Kuuntelu suljetuilla kuulokkeilla, eli puoliksi menee arvailuksi. Koita piruuttaan, että kuinka alas kitaroiden volat pystyy miksaamaan. Nyt kaikki muu tuntuu jäävän vähän statistin rooliin. Rytmiryhmä kunnolla esiin ja biisi kulkisi ihan eri malliin.
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Ianuarius
13.02.2012 15:25:56

Hmm, kiitti palautteesta. :)

Ite ku pääasiassa soittelen kitaraa, nii monesti vissiin innostun tunkeen sen ihan pintaan. :D Pitääpä testailla.
Juippi!
15.02.2012 14:41:45 (muokattu 17.02.2012 10:18:35)
Moikka! Bändini(Purified) kanssa ollaan ajateltu jotain pientä julkaista, nauhotukset on kasassa, ja miksaus on hyvällä mallilla(vai onko? Sinä päätät!). Jos kiinnostaa, fanittaa voit facebookin välityksellä: https://www.facebook.com/pages/Purified/156543661063857

Seuraavasta linkistä voit biisin ladata.
http://speedy.sh/9nJkW/Decay15.2kova.mp3

Vinkkejä saa antaa, mikä miksauksessa häiritsee, häiritsevän huonosti soitetusta instrumentista saa kertoa, mutta positiivista palautetta saa myös antaa(vain tarvittaessa:) Kaikki vaan esille, tänks!
Antti1
18.02.2012 11:35:08 (muokattu 18.02.2012 11:56:52)
Ianuarius: Hmm, kiitti palautteesta. :)

Ite ku pääasiassa soittelen kitaraa, nii monesti vissiin innostun tunkeen sen ihan pintaan. :D Pitääpä testailla.

Tuollaisessa musassa mä leikkelisin noista kitaroista vähän honottavia keskitaajuuksia pois, aina se keskiäänipainotteisuus ei oo pelkästään hyvästä. Niiden laskeminen antaisi tilaa muillekin elementeille, etenkin laululle. Sit toi mainittu volabalanssi kitaroiden suhteen pistää korvaan myös hiukan. Rumpusetissä etenkin basarin äänenvoimakkuus on häiritsevän suuri muuhun settiin verrattuna. Ride on jotain pientä pihistelyä siellä jossain, sitä kovemmalle.

E: No jaa, kaiuttimien kautta kuulostaakin huomattavan erilaiselta tuo balanssi. Silti kitara jyrää vähän kaikkea, sitä pienemmälle imo.
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
Antti1
18.02.2012 11:55:48
Juippi!: Moikka! Bändini(Purified) kanssa ollaan ajateltu jotain pientä julkaista, nauhotukset on kasassa, ja miksaus on hyvällä mallilla(vai onko? Sinä päätät!).

Muutamat mietteet. Rummuissa virvelistä kuuluu lähes pelkästään yläkalvon kopsahdusta ja basarin soundi on melko laiha. Tomisoundit ovat vähän mitäänsanomattomat ja hukkuvat metelin joukkoon. Mä myös nostaisin tietyissä kohdissa peltejä paremmin kuuluville, vaikka tuossa musatyylissä sellainen pönttöjen korostaminen onkin varsin usein "se juttu". Jotenkin overit ei ole balanssissa, esim. china tulee ihan perhanan lujaa välillä kaikkeen muuhun verrattuna ja sit taas jotkin crashit hädintuskin kuuluvat.

Laulusoundi on myös kovin tunkkainen, sille pitäisi tehdä jotain. Ongelma ei välttämättä ole laulusoundissa itsessään, vaan myös muut instrumentit voivat tukkia äänikuvan sen osalta. Onko toi äänitetty joku Shure SM58 nyrkin sisällä? Siltä se vähän kuulostaa. Jokatapauksessa sitä voisi nostaa paremmin kuuluviin tavalla tai toisella. Mä myös miettisin kovasti noita loppuhassutteluja, en tiedä onko niitä tarkoitus jättää, mutta mä heittäisin veks.

Kitarasoundit ovat jotenkin vähän merkilliset keskiäänipörinät, ne mä tekisin kokonaan uudestaan. Aina se "vähemmän säröä on parempi" ei pidä myöskään paikkaansa. Näistä puuttuu mun mielestä tietynlainen rankkuus ja massiivisuus. Suuri osa alapäästä ja keskiääniturinasta tulee bassosta, joten myös siihen kannattaa kiinnittää paljon huomiota. Nyt se ei ainakaan mielestäni ollut sellainen erotteleva jyrinä. Paikoitellen myös kitara- ja kosketinmatot tulevat yhteispelissä vähän turhan kovaa. Peittävät laulut alleen.

Kaikenkaikkiaan mä vetäisin rohkeasti asioita vain överimmäksi ja unohtaisin kuluneet sloganit siitä miten hommat pitää jonkun mielestä aina tehdä. Vaikka tää nyt olikin kritiikintäytteinen viesti, niin täytyy sanoa että tuo on ihan hyvää demotasoa. Tästä tulee kaikki oleellinen ilmi, mutta se ei kuitenkaan mun mielestä ole soundillisesti ihan terävintä kärkeä. Soitossa olisi potentiaalia parempaankin lopputulokseen. Sitähän tässä kaiketi kysyttiinkin.
Ianuarius
18.02.2012 15:04:13

Antti1: Tuollaisessa musassa mä...

Alright! Kiitti kommenteista.
Juippi!
19.02.2012 15:55:43 (muokattu 25.02.2012 01:45:45)
Kiitokset palautteesta Antti1! Kritiikkiä odotinkin.

Laulusoundi on myös kovin tunkkainen, sille pitäisi tehdä jotain. Ongelma ei välttämättä ole laulusoundissa itsessään, vaan myös muut instrumentit voivat tukkia äänikuvan sen osalta. Onko toi äänitetty joku Shure SM58 nyrkin sisällä?

Noin puolet vokaaleista on nauhoitettu sm57:lla, jossa on itsetehty pop-filtteri, ja loppuosa on sm58:lla(En tiedä miksi ei alunperin nauhotettu sm58:lla kun sellainen treenikseltämme löytyy), ja mikin vaihdoksen valitettavasti myös huomaa, mutta se tuli huomattua liian myöhään. Nyrkkiä ei pitäis olla käytetty nauhottelussa, täytyy katsoa jos jotain olis tehtävissä.
Ja loppuhassuttelut ei ole tulossa lopulliseen miksaukseen.

Kitarasoundit ovat jotenkin vähän merkilliset keskiäänipörinät, ne mä tekisin kokonaan uudestaan.

Kitarat on soitettu suoraan koneeseen(ilman di-boksia välissä, joka käsittääkseni aiheuttaa erittäin bassovoittoisen saundin), ja käytettiin vahvistinsimulaattoreita, juuri noiden särötasojen ja jälkimuokkauksien takia. Puhtaasta signaalista on leikattu reilusti bassoa pois, jotta bassokitaralle saatiin tilaa.
E: Hyvän kitarasoundin nauhoittaminen ja sen sopeuttaminen muihin soittimiin on itselleni ollut aina aivan tuskaisen vaikeaa. Tällä kertaa halusin kokeilla mikin sijaan näitä vahvistinsimuloijia, koska ääntä on helpompi muokata reilustikin tarvittaessa, jälkeenpäin.

Kaikenkaikkiaan mä vetäisin rohkeasti asioita vain överimmäksi ja unohtaisin kuluneet sloganit siitä miten hommat pitää jonkun mielestä aina tehdä.

Tuo on painautunu liian pahasti omaan kalloon ja tiedän sen itekkin, mut pitää koittaa jotenki päästä tuosta eroon, ainakin jollain tasolla. Elämässä yleisesti oon huomannu että oman kokemuksen kautta oppiminen on tehokkainta.

Täytyy katsoa miksausta uudelleen pitämällä silmällä antamas vihjeet, ja katotaan myöhemmin uudestaan.
Antti1
26.02.2012 23:53:45 (muokattu 27.02.2012 00:00:28)
KIIREELLISTÄ ARVIOITAVAA!

Omat korvat on nyt aivan tukossa liiasta kuuntelusta ja omaa tuotosta tekevänä aina kaksinverroin pahempi tilanne. On tullut sokaistuttua omaa kultsipuppelia hieroessa, joten antaa palaa: http://db.tt/1E3J53dT Intro voi vaikuttaa vähän tylsältä, kun mä painoin juuri deleteä kitaraleadille. Sen mä vedän huomenissa vielä pikaisesti uusiksi, onneksi äänityskamat ja säädöt on vielä kohdillaan.

Kertokaa kaikki mieleen tuleva, pitäisi saada toi setti masterointiin ma-ti akselilla.

Jos jotakuta kiinnostaa kamat ja äänitysmetodit, niin lopputeksti on tämmöistä aiheen sivusta juoruamista. Sen voi tarvittaessa skipata, jos ei kiinnosta. Rummut on erillismikitetty ja vedetty vielä triggereillä 16 kanavan edestä Presonuksen interfaceilla. Mikkeinä oli mm:
-Audix i5
-Shure SM57
-AKG D40
-AKG D112
-AKG C430
-Sennheiser e602 II
-Rode NT3

Kitarat on vedetty erinäisellä poljinläjällä boostattujen 5150 II:n ja H&K Switchbladen kautta keinokuormalla linjaan, josta sitten taas erinäiseen läjään kaappi-impulsseja. Käyttöön taisi päätyä pikaisesti roiskaisemalla Marshallin 1960 Greenbackeilla ja 57:lla mikitettynä. Bassot on pelkästään DI:n kanssa linjaan, jonka perään sitten vst:nä pari erilaista surinaa. Laulut on purkitettu Studio Projectsin B1:llä.

Rummut äänitettiin huonolla akustiikalla varustetulla treeniksellä, kaikki muu mun vastaavalla akustiikalla varustetussa kerrostalokämpässäni. Ihan budjettiromua siis käytössä alusta loppuun saakka ja läheskään kaikkea äänitettyä ei hyödynnetty miksauksessa. Kompressoria on kanavissa (suurelta osin Focusriten Liquid Mixiä) satamiljoonaa kappaletta, masterissa ei ole yhtään mitään. Eq:ta on käytetty myös todella säästeliäästi, tai ei ollenkaan, tomeja ja toista bassosäröä lukuunottamatta. Niiltä osin on vielä tarpeen mukaan melko paljonkin tehtävissä, jos joku jotain osaa aiheeseen sanoa.

En halua ohjailla kenenkään mielipidettä arvostelussa/kritiikissä, mutta laulu on tarkoituksella pinnalla. Se on kiikunkaakun, että onko omaan makuuni liiankin pinnalla. Tietoinen valinta kuitenkin tuoda sitä pääelementiksi ko. lätyllä. Sensijaan kielisoittimien jättäminen tarpeeksi hiljaiselle tuntuu kitaristista kamalalta ja sen kanssa olen taas tuskaillut pitkän pätkän. :) Masterin lyttääminen tehnee jotain vielä balanssille, tarvii kysyä sen tekijänkin mielipide vielä varmuuden vuoksi etukäteen.

E: Alkuun pieni lisähuomautus aikataulusta. :)
rintapek
27.02.2012 18:46:08

Antti1: ... mutta laulu on tarkoituksella pinnalla. Se on kiikunkaakun, että onko omaan makuuni liiankin pinnalla. Tietoinen valinta kuitenkin tuoda sitä pääelementiksi ko. lätyllä. Sensijaan kielisoittimien jättäminen tarpeeksi hiljaiselle tuntuu kitaristista kamalalta ja sen kanssa olen taas tuskaillut pitkän pätkän. :)

Mulla ei ole kunnolliseen kuunteluun kelpaavia kamoja tässä käytössä, mut creative A220:n läpi kuunneltuna sanoisin, et laulu ei ole yhtään liikaa pinnassa.
Eikä kitarat ole yhtään liian hiljaisella.

Jos kritiikkiä kaipaat, niin näil vehkeillä tosiaan on paha sanoa mitn, mut minust botnepuolella on jotain outoa. Basso jää jalkoihin ja bassorumpu kyl tömähtää, mut saundi on ainakin näil vehkeillä melko muhjuinen.
One kind of music only - the good kind
johanssen
27.02.2012 18:46:16

Täs olis min mielipiteet ja kuunneltu kovalla. Viikonlopun olin vielä soittamatta ja muutenkin kuuntelematta musaa, joten aika tuoreilla korvilla mennään. Min huomiot kiinnitty ainoastaan bassoon ja lauluun.

kuulokkeet AKG K271 -basso jää aavistuksen liikaa taustalle ja laulu on minusta liian pinnassa

kuulokkeet Sennheiser HDR 180 -basso potkii hyvin ja balanssit kautta linjan kohillaan, laulu tuntuu enää olevan karvan verran liikaa pinnassa

kajarit Behku B2030A - basso jää ihan hitusen alle ja laulu yhtä pinnassa kuin AKGllä kuunneltuna

Laulu on niin läsnäolevaa ja tunteella vedettyä, että se erottuu sieltä kyllä, vaikkei oo niin pinnassakaan. Kitarat jyrää hyvin kautta linjan ja soittimet muutenkin kyllä erottuu, koska sovitustakaan ei oo unohettu. Perkuleen hyvä ja kulkeva ralli ja dynamiikkaakin löytyy.

Mutta luota omiin korviis. Hyvältä toi minusta kuulostaa. Katkerana sanon: Ite en tohon tasoon vielä pysty -kuin vahingossa.
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...ASUS P8P67 / Core i7 2600 K / 16 Gb DDR3 2000 MHz / Win 7 64bit / RME FF400 / Cubase 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)