Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Isompi otelauta(ko)
1 2
nahkahuppu
25.02.2012 21:44:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Painiskelen semmoisen ongelman kanssa kun pitäis nykyisillä kitaroilla soitella vähän pehmeänpää rokkia/ poppia, niin otelauta tuntuu jäävän pieneksi. esim B otettuna barreotteena alkaa olla jo melko kinkkinen. No tätähän ei ilmene kun kotosalla akustisella räpäyttelen. Eli tarvitsen kitaran missä " väljempi" otelauta. Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikös telet ole juuri sellaisia? Tai mikähän kitara se sitten olisi jos ei tele? Mikityksellä ei ole merkitystä, eikä kitaran muodolla, kunhan ergonomia on kohdallaan.
 
Umas
25.02.2012 21:56:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nahkahuppu: Painiskelen semmoisen ongelman kanssa kun pitäis nykyisillä kitaroilla soitella vähän pehmeänpää rokkia/ poppia, niin otelauta tuntuu jäävän pieneksi. esim B otettuna barreotteena alkaa olla jo melko kinkkinen. No tätähän ei ilmene kun kotosalla akustisella räpäyttelen. Eli tarvitsen kitaran missä " väljempi" otelauta. Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikös telet ole juuri sellaisia? Tai mikähän kitara se sitten olisi jos ei tele? Mikityksellä ei ole merkitystä, eikä kitaran muodolla, kunhan ergonomia on kohdallaan.
 
Gibsonin flygareissa kieli väli on ainakin jäätävä... Näin strato miehelle.
 
Möö
jra
25.02.2012 22:01:14 (muokattu 25.02.2012 22:07:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko ongelma kaulan leveydessä vaiko skaalassa? Jos ongelma on se että nauhat ovat liian lähellä toisiaan, niin Gibson tai vastaava ei varmaan ole ratkaisu. Telessä ei yleensä ole mikään leveä kaula, mutta Fenderin käyttämä pitempi skaala antaa vähän enemmän tilaa sormille nauhojen väliin. Toisaalta molemmilla skaaloilla soittavat sekä iso- että pienikätiset soittajat.
 
Fender Telecaster or Stratocaster 25.5'' 647.77 mm
Gibson Les Paul or SG 24.75'' 628.65 mm
 
Oliko PRS:llä sitten tuosta välistä? Muilla merkeillä yleensä kitaran mallista riippuen jompaa kumpaa noista kahdesta.
 
Onko nykyiset kitarat kumpaa skaalan pituutta, akustinen on kait yleensä tuolla "Fender-skaalalla"?
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
nahkahuppu
25.02.2012 22:07:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra: Onko ongelma kaulan leveydessä vaiko skaalassa? Jos ongelma on se että nauhat ovat liian lähellä toisiaan, niin Gibson tai vastaava ei varmaan ole ratkaisu. Telessä ei yleensä ole mikään leveä kaula, mutta Fenderin käyttämä pitempi skaala antaa vähän enemmän tilaa sormille nauhojen väliin. Toisaalta molemmilla skaaloilla soittavat sekä iso- että pienikätiset soittajat.
 
Kyllä se nauhaväli saisi olla isompi. Tällä hetkellä kaikissa kitaroissa 25,5 skaala 24 nauhaa. Kylmä fakta on että mun sormet on niin saatanan isot.
 
TheMurno
25.02.2012 22:08:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nahkahuppu: Kyllä se nauhaväli saisi olla isompi. Tällä hetkellä kaikissa kitaroissa 25,5 skaala 24 nauhaa. Kylmä fakta on että mun sormet on niin saatanan isot.
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=608770 Siitä pidempää skaalaa. Tulee vielä yks ylimääränen kieli kaupanpäälle. ; )
 
jra
25.02.2012 22:09:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nahkahuppu: Kyllä se nauhaväli saisi olla isompi. Tällä hetkellä kaikissa kitaroissa 25,5 skaala 24 nauhaa. Kylmä fakta on että mun sormet on niin saatanan isot.
 
Isompaa nauhaväliä ei kait normaalikitaroissa ole kuin tuo 25.5'' skaalan? Leveyttähän voi kasvattaa vaikka kuin, mutta tietyllä skaalalla nauhojen välin on oltava intonaation takia vakio. Baritoneista, seiskoista yms. ja niiden skaaloista en tiedä mitään.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
nahkahuppu
25.02.2012 22:15:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra: Isompaa nauhaväliä ei kait normaalikitaroissa ole kuin tuo 25.5'' skaalan? Leveyttähän voi kasvattaa vaikka kuin, mutta tietyllä skaalalla nauhojen välin on oltava intonaation takia vakio. Baritoneista, seiskoista yms. ja niiden skaaloista en tiedä mitään.
 
tost lipasin Fenderin sivut esiin ja telen skaala 25.5 ja nauhoja 21, niin eikös se jossain näy?
 
ibnz
25.02.2012 22:23:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samat nauhanvälit kuin niissä 24-nauhaisissakin - loppuvat vain aiemmin :)
 
jra
25.02.2012 22:41:24 (muokattu 25.02.2012 22:42:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Poikkeus on nämä joissa koko kaulan vireisyys on viety huippuunsa:
http://www.truetemperament.com/site/index.php?go=2&sgo=3
Mutta noissakin välit ovat lähes samat, jako on vain viilattu optimiksi joka kielelle.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
seventy4
25.02.2012 22:43:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni myös leveämpi kaula auttaa tuohon vaikkei siinä nauhojen väli kasvakkaan. Taannoin omistamassani guildin akkarissa oli kielten välit aika reilut
ja kyllä se esim teleen verrattuna tuntui hyvinkin väljältä. Ei ollut sormet samalla tavalla nipussa.
 
Confidentum
25.02.2012 22:52:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näköjään aloittajan käyttäjäryhmäkin on huomioitu, millaisia mahtanevat olla laadultaan nämä Barleyt ja Big Lou vermeet http://www.wideneckguitar.com/
 
nahkahuppu
25.02.2012 23:08:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ibnz: Samat nauhanvälit kuin niissä 24-nauhaisissakin - loppuvat vain aiemmin :)
 
Niinhän se on kun tarkemmin miettii :)
 
nahkahuppu
25.02.2012 23:13:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

seventy4: Mielestäni myös leveämpi kaula auttaa tuohon vaikkei siinä nauhojen väli kasvakkaan. Taannoin omistamassani guildin akkarissa oli kielten välit aika reilut
ja kyllä se esim teleen verrattuna tuntui hyvinkin väljältä. Ei ollut sormet samalla tavalla nipussa.

 
Jos asiaa alkaa tällä kaavalla ratkomaan niin mikähän kitara se voisi olla?
Kokemuksia itsellä Shecterin (C-1 ja solo6 käytössä nytkin) ja ibanesin parista eri mallista (ict700 nyt käytössä ja RG550 oli jokin aika sitten) muut valmistajat sitten ovatkin pimennossa.
 
nahkahuppu
25.02.2012 23:24:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Schecter ei kaulan leveyttä ilmoittele mutta ict700: leveys 1.nauhalta 43 mm ja viimeiseltä 58mm.
 
TTV
25.02.2012 23:33:13 (muokattu 26.02.2012 11:30:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ibanezin RGD-sarjassa saa hyvän ja leveän otelaudan ja 26,5" skaalan 6-kielisessä kitarassa, voin suositella varsinkin sitä Prestige-osastoa.
 
http://www.ibanez.co.jp/products/eg … _id=73&area_id=3&year=2012&cat_id=1
 
Mallistosta löytyy sekä kiinteä- että vibratallaista.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
ReBeat
25.02.2012 23:37:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Warmoth super wide:
 
Superwide necks come with a 1-7/8" nut width and this is about as wide as they can get and still maintain decent string alignment with the pickup pole pieces. These wide necks have a similar feel to an acoustic guitar neck. For those of you with big sausage fingers, the Superwide may be where it's at.
 
Eli toi on satulan paikkeilta melkein 48mm leveä.
 
seventy4
25.02.2012 23:56:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nahkahuppu: Jos asiaa alkaa tällä kaavalla ratkomaan niin mikähän kitara se voisi olla?
Kokemuksia itsellä Shecterin (C-1 ja solo6 käytössä nytkin) ja ibanesin parista eri mallista (ict700 nyt käytössä ja RG550 oli jokin aika sitten) muut valmistajat sitten ovatkin pimennossa.

 
Hmm.. juu sähkö puolelta ei kyllä itsellekään tule mieleen ihan heti mikä voisi olla sellainen. Yksi asia mikä vaikuttaa myös on kaulan paksuus ja profiili. Ainakin
itse olen kokenut ohuemmat kaulat jotenkin myös ahtaampina. Johtunee erosta sormien asennossa. Taannoista gretschiäni kun vertasi teleen niin väljemmältä tuntui vaikkei siinä muuta eroa ollut kun kaulan profiili.
 
sickboy
26.02.2012 01:00:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä luulen, että tässä on pohjimmiltaan kuitenkin tekniikasta kyse. Se on millin kymmenesosista kiinni soiko kielet kunnolla ja miten sormet asetellaan. Itse otan esim. a-kieletä lähtevän duuri kolmisointubarreotteen pelkästään etusormella ja pikkurillillä, kun se ote on niin vittumainen etusormella + keskari, nimetön ja pikkurilli.
 
Juurikin toi a-kieleltä lähtevä duuri kolmisointubarre on oikeasti kinkkisimpiä sointuotteita kitaralla, jos sen ottaa niin, kuin se useimmiten neuvotaan ottamaan. Kokeiles huvikseen etusormi + pikkurilli, tai etusormi + nimetön. Pikkurilli taipuu ylös b-kielen jälkeen, jolloin ohuin e-kieli tulee taas painettua etusormella. Monesti toi ote saundaa paremmalta, jos ohuimman kielen mykistää kokonaan, jolloin toi ote onkin jo tosi luonteva.
 
-Pisshead-
26.02.2012 01:17:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nahkahuppu: Painiskelen semmoisen ongelman kanssa kun pitäis nykyisillä kitaroilla soitella vähän pehmeänpää rokkia/ poppia, niin otelauta tuntuu jäävän pieneksi. esim B otettuna barreotteena alkaa olla jo melko kinkkinen. No tätähän ei ilmene kun kotosalla akustisella räpäyttelen. Eli tarvitsen kitaran missä " väljempi" otelauta. Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikös telet ole juuri sellaisia? Tai mikähän kitara se sitten olisi jos ei tele? Mikityksellä ei ole merkitystä, eikä kitaran muodolla, kunhan ergonomia on kohdallaan.
 
Tästä ekana tuli mieleen Gibson Joan Jett melody maker.
 
diudiu.
blues guitar
26.02.2012 07:06:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy: Mä luulen, että tässä on pohjimmiltaan kuitenkin tekniikasta kyse. Se on millin kymmenesosista kiinni soiko kielet kunnolla ja miten sormet asetellaan. Itse otan esim. a-kieletä lähtevän duuri kolmisointubarreotteen pelkästään etusormella ja pikkurillillä, kun se ote on niin vittumainen etusormella + keskari, nimetön ja pikkurilli.
 
Juurikin toi a-kieleltä lähtevä duuri kolmisointubarre on oikeasti kinkkisimpiä sointuotteita kitaralla, jos sen ottaa niin, kuin se useimmiten neuvotaan ottamaan. Kokeiles huvikseen etusormi + pikkurilli, tai etusormi + nimetön. Pikkurilli taipuu ylös b-kielen jälkeen, jolloin ohuin e-kieli tulee taas painettua etusormella. Monesti toi ote saundaa paremmalta, jos ohuimman kielen mykistää kokonaan, jolloin toi ote onkin jo tosi luonteva.

 
Itse käytän noissa soinnuissa etusormea ja nimetöntä. Kun se nimetön taipuu sopivasti viimeisestä nivelestä "väärinpäin".
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «