Aihe: Kemper Profiling Amp
1 2 3 4 5 6 789 90 91 92 93
jpjanhun
24.02.2012 22:39:47

Oman parin vuoden kokemuksella Axesta ei saa ulos ihan mitä vaan, vaikka kuin osaisi säätää. Olen kuunnellut lukemattomia klippejä ja testaillut itse laitteen yltä päältä, samoin kysynyt asiaa Fractalin keskustelupalstalta, mutta se perinteinen strato/tele clean/country/blues/hendrix osasto ei vaan taivu. Yläkerta sihisee ja kihisee eikä soi ja laula. Kokemukset perustuu lähinnä Axe Ultraan, uudessa Axe-Fx II:ssa asiat on hieman paremmalla tolalla, mutta en siitäkään vielä vakuuttunut.

Totuuden nimissä Axe kyllä leipoo moneen muuhun tarpeeseen sellaiset soundit, että paremmasta ei väliä. Lähinnä toimii tuolla metalli-osastolla.

Laitteiden erosta: Teknologia on noiden kahden laitteen välillä täysin erilainen. Toinen "mallintaa", toinen "profiloi". Lisää tieto googlaamalla jne.

-mielenkiintoista! sittenhän tuo axe lienee monen soittajan kannalta melkolailla hanurista tuohon kemperiin verrattuna. kiitos tiedosta.
MoreK
24.02.2012 23:04:12

jpjanhun: -mielenkiintoista! sittenhän tuo axe lienee monen soittajan kannalta melkolailla hanurista tuohon kemperiin verrattuna. kiitos tiedosta.

Tarkennetaan vielä, että minulla on kokemusta vain Axesta, ei Kemperistä. Axe toimii monessa jutussa todella hienosti, ei se mielestäni "hanurista" ole. High gain soundit toimii mahtavasti. Muutkin ihan mallikkaasti. Yksikelaisten clean/crunch ja siltä väliltä soundit eivät ole ihan siellä missä pitäisi omaan korvaan.
Rock Rooster - Shakin' Up the Henhouse! http://www.rockrooster.com
Lennu
24.02.2012 23:05:01

MoreK: Tarkennetaan vielä, että minulla on kokemusta vain Axesta, ei Kemperistä. Axe toimii monessa jutussa todella hienosti, ei se mielestäni "hanurista" ole. High gain soundit toimii mahtavasti. Muutkin ihan mallikkaasti. Yksikelaisten clean/crunch ja siltä väliltä soundit eivät ole ihan siellä missä pitäisi omaan korvaan.

Eli se on loppupelissä siis sittenkin vain ylihintainen line6.

Olen tosissani.
no is any good musics maked anymore...
jpjanhun
25.02.2012 01:36:52 (muokattu 25.02.2012 01:38:57)

moreK: Tarkennetaan vielä, että minulla on kokemusta vain Axesta, ei Kemperistä. Axe toimii monessa jutussa todella hienosti, ei se mielestäni "hanurista" ole. High gain soundit toimii mahtavasti. Muutkin ihan mallikkaasti. Yksikelaisten clean/crunch ja siltä väliltä soundit eivät ole ihan siellä missä pitäisi omaan korvaan.

-joka tapauksessa kuulostaa siltä että jos axen hinta otetaan huomioon niin kyseessä on kaiketi vakava puute? jos nyt miettii niin eikös se olekin niin että axen hehkuttajat ovat pääasiassa heviorientoituneita ja ehkä siksi tätä puutettakaan ei paljoa hehkuteta (?)..

Lennu: Eli se on loppupelissä siis sittenkin vain ylihintainen line6.
Olen tosissani.

-mullakin tuli mieleen jotain tällaista.. ei sen puoleen että olisin mitenkään nirso (line6 kelpaa hyvin) mutta kun mulla oli sellainen alkuoletus että axesta saa käytännössä ulos ihan mitä vaan jos vain osaa säätää (tai jos ei saa niin ei vain osaa säätää). mutta tämän perusteella axen soundimaailmassa onkin merkityksellisiä rajoituksia perinnehenkisellä alueella (monille tärkeä alue!) jolla sensijaan kemper toimii kaiketi oikein hyvin. hmm..tuntuisi että tämä voisi olla hyvinkin merkityksellinen detalji joillekin. noniin, tällaisia huomioita nyt tuli mieleen ketjun perusteella..
0101978
25.02.2012 01:47:10
Omaan korvaan esim axesta saatava country-twang osasto on samaa tasoa amplituben kanssa, eli kelpaa mainiosti levytyshommiinkin.
Livekäytöstä ei ole kokemusta.
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
aristoteles666
25.02.2012 01:52:27 (muokattu 25.02.2012 01:55:08)

MoreK: Tarkennetaan vielä, että minulla on kokemusta vain Axesta, ei Kemperistä. Axe toimii monessa jutussa todella hienosti, ei se mielestäni "hanurista" ole. High gain soundit toimii mahtavasti. Muutkin ihan mallikkaasti. Yksikelaisten clean/crunch ja siltä väliltä soundit eivät ole ihan siellä missä pitäisi omaan korvaan.

pistän tämän kuitenkin ihan sun korvien piikkiin.

tuossa axe ketjussa oli jo ihan alussa linkki, jota en ala kaivelemaan, jossa hyvä kitaristi soitti kaikki vuosikymenet 20 luvulta 2000 luvulle, ihan helkkarin autenttisilla soundeilla.
eli säätäjän piikkiin menee tämä, tai sitten sääti liikaa.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
MoreK
25.02.2012 09:49:04 (muokattu 25.02.2012 10:05:03)

aristoteles666: pistän tämän kuitenkin ihan sun korvien piikkiin.

tuossa axe ketjussa oli jo ihan alussa linkki, jota en ala kaivelemaan, jossa hyvä kitaristi soitti kaikki vuosikymenet 20 luvulta 2000 luvulle, ihan helkkarin autenttisilla soundeilla.
eli säätäjän piikkiin menee tämä, tai sitten sääti liikaa.

Joo, myönnän omat rajallisuuteni. Taidan tietää mistä klipistä puhut. Kaveri laittoi myös käyttämiään presettejä jakoon ja olen kokeillut osaa niistä.

Nimimerkki Kuha tältä palstalta laittoi kerran mulle linkin ja kysyi, pystynkö mallintamaan sen Axella. Kyseessä oli tämä pätkä: http://www.youtube.com/watch?v=xm88xysdMJQ&lr=1

Kuunnelkaapa heleyttä ja dynamiikkaa yläkerrassa. Käytin aikalailla aikaa ja kyselin myös apuja Fractalin foorumilta, että olisin löytänyt tuon soundin Axesta. Lähelle pääsin, mutta en omasta mielestäni ihan perille. Ongelma saattoi hyvinkin olla muualla kuin Axessa, tosin sitä hieman epäilen.

EDIT: Jotta pysyttäisiin aiheessa, eli Kemperissä: Nimimerkki svilon klipit on todella rohkaisevia. Samoin löysin pienellä haulla tämän, joka menee nätisti samalle tontille: http://www.youtube.com/watch?v=hnx0RB3_GX4
Kontiak
25.02.2012 10:28:18
Space_Ace: Eihän käsittääkseni kitara ole profiloinnissa mitenkään tekemisissä. Vai?

Jos ei laske sitä hienosäätöä sen profiloinnin ensivaiheen jälkeen, kun pitää rämpätä niitä sointuja jonkin aikaa.

Reunarosomiehet Nashvillestä mukana profiloimassa:

http://www.youtube.com/watch?v=Ucd-DsZmy1w
http://www.youtube.com/watch?v=wx8Q0T3AFXw
http://www.truthinshredding.com
TTV
25.02.2012 10:38:26
Olisi mielenkiintoista kuulla testi, jossa saman vahvistimen profilointi tehdään erilaisilla potikan asennoilla, eli paljonko se todellinen sähköinen signaalitie muuttaa profiilia.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Antti1
25.02.2012 13:45:25
Onko kukaan/mikään vielä keksinyt ryhtyä rahastamaan noilla profiileilla, vai onko Kemper saanut asetettua sille jonkinlaisen kiellon?
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
svilo
25.02.2012 13:59:31 (muokattu 25.02.2012 14:00:52)
Antti1: Onko kukaan/mikään vielä keksinyt ryhtyä rahastamaan noilla profiileilla, vai onko Kemper saanut asetettua sille jonkinlaisen kiellon?

joku oli yrittänyt....

edit: siellä on jo ziljoona profiilia, mutta suurin osa oikeesti aika kuraa.

/sv
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
Space_Ace
27.02.2012 18:32:10
Vaikka tässä eniveis on varmasti eroo kehitettävää ja paranneltavaa niin kyllä täytyy nostaa hattua kehitykselle! Tämähän varmasti on parissa vuodessa kehittynyt eteenpäin aivan helsvetinmoiseksi vehkeesti, joka päihittää kaiken ja jolla pääsee facebookkiin.
Kyllä piuha on aina piuha.
jyrkalt
27.02.2012 18:56:07
Mua kiinnostais pirusti kuulla kokemuksia soittajilta jotka on vetänyt tolla Kemperillä jo keikan tai kaksi taikka treenejä.
Lähinnä se soittamisen fiilis-puoli kiinnostaa.
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
LaXu
27.02.2012 18:57:03
BubbleBob:
Apua, Jos toimii siten kuin ennen softakopioijien kanssa; peli kaupasta, kopiointi ja palautus. Sitten on hyllyt täynnä eri vahvareiden profiileja ja juuri mikään niistä ei loppupeleissä kiinnosta. Aivan kauheeta keräilyä keräilyn vuoksi: - "Onks sulla jo Fender Twin -74, Ai, vaihtasiks siihen sun Black TM21:een?" :-))) ja tärkein -"Onks sulla uusia?". Jengin on aivan pakko saada profiili joka uutuudesta mikä ikinä kauppaan tuleekin. Kiva harrastus siis tulossa ?

Täähän on ihan arkipäivää mallintajissa, erona vaan että se on laillista eikä maksa mitään (11R ja Line6 tuotteet kai pois lukien). Oikeasti niin montaa erilaista vahvaria edes löydy, etteikö pelkästään kourallisella kattaisi pienellä EQ:n muljauttelulla kaikki muutkin. Axe-Fx:ssa voisi mun puolesta olla pelkästään Fractalin "omat" vahvistinmallinnukset ja niistäkin taatusti saisi veivattua ihan minkä vaan soundin. Ei sillä pitäisi olla loppupeleissä väliä, onko se nyt ihan 1:1 sen ja sen vahvarin kanssa, jos lopputulos on se haluttu soundi.

Perse edellä puuhun menemistä toi tiettyjen vahvarien toisintaminen, jos kerta tekniikka taipuu kuitenkin siihen olennaiseen eli hyvään soundiin.
MoreK
04.03.2012 12:13:06 (muokattu 04.03.2012 12:13:25)

Axe-Fx II lähti, Kemper jäi. Molemmat ovat ihan mahtavia laitteita, mutta kuten tossa aikaisemmin totesin, Axesta en saa siitä säädettyä tarpeeksi heleää ja luonnollista soundia Strat ja Tele -kitaroille. Ehkä vika oli säätäjässä...

Kemperissä soundi oli välittömästi kohdallaan. Osa profiileista on kuraa, mutta suuri osa toimii heti tai pienellä säädöllä. Latasin muutamia käyttäjien tekemiä profiileja ja osa oli suorastaan mahtavia. Selkeesti huolellisella mikityksellä ja muulla profiloinnin säädöillä on suuri vaikutus profiilin laatuun.
MoreK
04.03.2012 12:16:15

jyrkalt: Mua kiinnostais pirusti kuulla kokemuksia soittajilta jotka on vetänyt tolla Kemperillä jo keikan tai kaksi taikka treenejä.
Lähinnä se soittamisen fiilis-puoli kiinnostaa.

Otan ton Kemperin johonkin tuleviin treeneihin, kerron täällä sitten fiiliksistä. Katotaan jos ton jollekin keikalle myös veisi, palataan....
TTV
04.03.2012 13:25:19 (muokattu 04.03.2012 13:34:34)
MoreK: Axe-Fx II lähti, Kemper jäi. Molemmat ovat ihan mahtavia laitteita, mutta kuten tossa aikaisemmin totesin, Axesta en saa siitä säädettyä tarpeeksi heleää ja luonnollista soundia Strat ja Tele -kitaroille. Ehkä vika oli säätäjässä...

Kemperissä soundi oli välittömästi kohdallaan. Osa profiileista on kuraa, mutta suuri osa toimii heti tai pienellä säädöllä. Latasin muutamia käyttäjien tekemiä profiileja ja osa oli suorastaan mahtavia. Selkeesti huolellisella mikityksellä ja muulla profiloinnin säädöillä on suuri vaikutus profiilin laatuun.

Voisitko kertoa hieman tuosta Kemperistä:
1. Millaisia mallinnoksia siinä on defaulttina mukana? Onko mallinnokset pelkälle tietylle signaaliketjulle (efekti+vahvistin+kaappi+mikki) vai onko siellä eri osia mallinnettu erikseen?
2. Voiko siinä yhdistellä eri kaappeja ja vahvistimia ja mikkejä ja ite tuunailla mikin asemoinnin vaikutusta saundiin, kuten esim. BOSS GT:t, POD, 11R? Tämä siis puhtaasti digimaailmassa, ei siis erilaisten profilointien tekemistä oikeilla vermeillä.
3. Saako tuohon Kemperiin ladattua kaappien impulssivasteita vai onko käytössä vain se profiloinnin tuoma tulos?
4. Oletko itse kokeillut profilointia ja jos olet niin mitäs oot menetelmästä mieltä? Voitko koittaa jonkin setupin profilointia erilaisilla vahvistimen potikan arvoilla ja tehdä sitten pienimuotoista vertailua profiilien välillä?
5. Onko profilointi kovinkin äänekäs prosessi ja vaikuttaako se äänenvoimakkuus muodostuneen profiilin laatuun tai tarkkuuteen?

Tää "Total Recall" -ajan kelloradiota muistuttava vekotin on jollain ihmeellisellä tavalla alkanu kuumottamaan mallintavien saralla ja vaikkei 11R:stä tee edes mieli luopua, olisi tuo Kemper jotain sellaista mitä tekis mieli oikeasti koittaa :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
MoreK
04.03.2012 18:17:21

TTV: Voisitko kertoa hieman tuosta Kemperistä:
1. Millaisia mallinnoksia siinä on defaulttina mukana? Onko mallinnokset pelkälle tietylle signaaliketjulle (efekti+vahvistin+kaappi+mikki) vai onko siellä eri osia mallinnettu erikseen?
2. Voiko siinä yhdistellä eri kaappeja ja vahvistimia ja mikkejä ja ite tuunailla mikin asemoinnin vaikutusta saundiin, kuten esim. BOSS GT:t, POD, 11R? Tämä siis puhtaasti digimaailmassa, ei siis erilaisten profilointien tekemistä oikeilla vermeillä.
3. Saako tuohon Kemperiin ladattua kaappien impulssivasteita vai onko käytössä vain se profiloinnin tuoma tulos?
4. Oletko itse kokeillut profilointia ja jos olet niin mitäs oot menetelmästä mieltä? Voitko koittaa jonkin setupin profilointia erilaisilla vahvistimen potikan arvoilla ja tehdä sitten pienimuotoista vertailua profiilien välillä?
5. Onko profilointi kovinkin äänekäs prosessi ja vaikuttaako se äänenvoimakkuus muodostuneen profiilin laatuun tai tarkkuuteen?

En ole kovin syvällisesti vielä kerennyt Kemperiin tutustua, joten viisaammat korjatkoon:
1. Profilointi tehdään tyypillisesti vahvistin-kaappi-mikki -ketjulle samalla kertaa. Laite erottelee vahvistimen ja kaapin/mikin, joten noita kahta on mahdollista vaihdella signaaliketjussa. Mikään ei estä mallintamasta pelkkää vahvistinta vaikkapa keinokuorman avulla.
2. Kuten edellä sanoin, yhdisteleminen rajoittuu vahvistimeen ja kaappiin.
3. Ei suoraan. Impulssivasteen voi tietysti teoriassa profiloida, jolloin Kemper jakaa sen vahvistin- ja kaappi-moduuleihin. En tiedä miltä tuo sitten kuulostaa.
4. En ole itse vielä kerennyt profiloimaan, mutta tuo on aika tyypillinen tapa: profiloidaan sama vahvistin vaikkapa clean, crunch ja lead säädöillä.
5. Kuten sanottu, ei kokemusta, mutta mitä olen lukenut, reippaalla volumilla syntyy paremmin soundaavia profiileja.
MoreK
09.03.2012 06:48:04 (muokattu 09.03.2012 06:54:02)

Behringer FCB1010 pedaalilauta toimii nyt Kemperissä. Mulla on laudassa UnO piiri, joka siis mahdollistaa stomp boxien käytön. Ylärivin pedaaleissa on presettien vaihdot, alarivillä stomp boxit.

Laudan kahden expression pedaalin yhtäaikainen käyttö ei onnistu, ainakaan minulla. Kemper tilttaa jos niitä polkee samanaikaisesti. Olenkin deaktivoinut toisen pedaaleista. Olen raportoinut ongelman Kemperille, toivottavasti korjaavat.

Axeen verrattuna hyvä puoli on se, että stomp box pedaalit ohjaavat Kemperin stomp-slottien tilaa. Sloteissa voi sitten olla kussakin presetissä mitkä tahansa efektit käytössä. Axessa midi control viestit oli sidottu tiettyyn stomp boxiin, siis esim reverbiä pystyi ohjaamaan vain tietyllä control arvolla kaikissa preseteissä. Joten käytännössä siis pedaalilaudalla oli aina samat efektit. Kemperissä ne voivat vaihtua presetistä toiseen.

Tarkoitus olisi ottaa Kemper mukaan treeneihin lauantaina. Tuuttaan tavaran 1x12 lattiamonitoriin. Jos kokemukset ovat hyvät, lähtee Kemper viikon päästä mukaan keikalle.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)