Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarakaapin rakentelua
1
luoma-kunta
23.02.2012 20:43:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
Kitarakaapin rakentelu on kohta edessä. Mielikuvitus laukkaa. :) Tarkoitus olisi siis soitella juurevaa jazzia, bluesia, soulia ja 60/70-lukujen kokeellista rokkia. Nam.
 
1. Minkä verran suunnittelussa voisi harrastaa kokeilua? Kannattaako rakentaa neliön muotoista etulevyä? Jostain sain käsityksen, että sivujen suhteiden ei kannattaisi olla hirveän yksinkertaisia (esim 1:1, 1:2, 2:3) seisovien aaltojen välttämiseksi.
Entä mitä tapahtuu soundille, jos kaiutin ei olekaan sijoitettu keskelle kaappia vaan vaikka lähemmäksi jotakin nurkkaa esim kliseisen kultaisen leikkauksen mukaan? En kyllä ole koskaan nähnyt tällaista kaappia, missä saattaa piillä vastauksen avain. :)
 
2. Asiaan. Aattelin 1x12" tai 1x10" -kaappia. Resonoiva ja avoin/puoliavoin design kiinnostaisi eniten. Kaiuttimeksi voisi tulla joku alnico-malli. Kommentteja näihin spekseihin ja tuleviin mittoihin kaipaisin. Ainakaan epäsymmetriaa ei varmaan oikeasti kannata harrastaa resonoivassa kaapissa. :)
 
Confidentum
23.02.2012 21:10:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=124105 tuolta löytyypi vinkkiä
 
luoma-kunta
24.02.2012 18:19:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, olin kyllä lueskellut tuon ja monia muita keskusteluita ja googletellut. Ajattelin kokeilla löytyisikö uusia ja minulle sopivampia näkökulmia. :)
 
Vahooo
24.02.2012 20:37:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse rakentelin kotisoitteluun 1x12 kaapin. Rakenteet katselin muista kaapeista, mutta mitat tuumasin itse. Omani on neliö edestäpäin, mutta koosta tuli sen verran pieni, että elementti piti laittaa keskelle. Mikään ei sua kuitenkaan estä laittamaan mihin tykkäät :)
 
Itse tein liitokset "hammastuksilla". Tuli jykevä kaappi.
 
http://dl.dropbox.com/u/47643555/kaappi1.jpg
 
Tuollainen valmiina:
 
http://dl.dropbox.com/u/47643555/DSC07722.JPG
 
21.04-27.12.2010 | Life's sweet and i'm about to die
juki
24.02.2012 22:19:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

luoma-kunta: Juu, olin kyllä lueskellut tuon ja monia muita keskusteluita ja googletellut. Ajattelin kokeilla löytyisikö uusia ja minulle sopivampia näkökulmia. :)
 
Sitten olet vissiin tsekannut mm. täältä ao. osion ? http://www.thatraymond.com/download … _amplifiers_teemu_kyttala_v1.0.pdf:
11 CABINET DESIGN....
 
Entä mitä tapahtuu soundille, jos kaiutin ei olekaan sijoitettu keskelle kaappia vaan vaikka lähemmäksi jotakin nurkkaa esim kliseisen kultaisen leikkauksen mukaan? En kyllä ole koskaan nähnyt tällaista kaappia, missä saattaa piillä vastauksen avain. :)
Mites 2x12", 4x12"... ;)
Ei vaan, kyllä se äänen tasaiseen hajontaan ja leviämiseen vaikuttaa..
 
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
luoma-kunta
25.02.2012 00:02:09 (muokattu 25.02.2012 00:05:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juki: Sitten olet vissiin tsekannut mm. täältä ao. osion ? http://www.thatraymond.com/download … _amplifiers_teemu_kyttala_v1.0.pdf:
11 CABINET DESIGN....

 
Ei tuo linkki toiminut. En ole tainnut tsekata. :)
 
EDIT: Toimi sittenkin, piti vain poistaa linkin lopusta kaksoispiste.
 
Mites 2x12", 4x12"... ;)
Ei vaan, kyllä se äänen tasaiseen hajontaan ja leviämiseen vaikuttaa..

 
Niin, vaikuttaa varmaankin. Kun tietäisi miten. :) Mutta jos on resonoiva etulevy ja sitten laittaa epäkeskosti kaiuttimen, niin taitaa resonassista syntyä ihmeitä.
 
Antti1
25.02.2012 13:55:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

luoma-kunta: Mutta jos on resonoiva etulevy ja sitten laittaa epäkeskosti kaiuttimen, niin taitaa resonassista syntyä ihmeitä.
 
Tämmöinen näkökulma on muuten ihan oleellista ottaa ainakin pohdinnan alle: vääntääkö lujasti resonoiva etulevy ennenpitkää elementin runkoa vinoksi? Jos moinen on vaarana, niin saattaisi ehkä olla syytä vahvistaa ja jäykistää se elementin reunan kohta. Epäilisin paksumman vanerirenkaan ajavan asiansa siinä.
 
Jos tekee pöntöstä resonoivan, niin mä tekisin etulevystä sitten kertaheitolla todella ohuen, mutta rakenteesta muuten tukevan. Kannattaa myös miettiä vähän, että mitä levyä siihen etulevyyn moisessa rakenteessa laittaa ja miten se kiinnitetään. Liian jykevä kiinnitys voi vähän kumota sitä resonoinnin ideaa, mutta sit taas vähäisempi ei ehkä ole aivan ilmatiivis ja aiheuttaa ohueen levyyn kovin epätasaista rasitusta elementin painon vuoksi. Ilmatiiviys ei kuitenkaan välttämättä ole kovinkaan suuri huolenaihe, jos jätät takalevyn auki.
 
Jos kaipaat oikeasti hyvää ei-resonoivaa 1x12" kaappia referenssiksi, niin mulla olis vielä pari puolivalmista kaappia myyntivalmiudessa. ;)
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
juki
27.02.2012 22:48:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1:
 
Jos kaipaat oikeasti hyvää ei-resonoivaa 1x12" kaappia referenssiksi, niin mulla olis vielä pari puolivalmista kaappia myyntivalmiudessa. ;)

 
Ei kai tämä ole sattumoisin samasta sarjasta mistä mullekin 'jokunen tovi' sitten valmistui 1x12. :) Jos niin kontruktio ja työnjälki on kyllä 10+, joten voin varauksetta suositella.. .. ..
 
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
Antti1
28.02.2012 00:39:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juki: Ei kai tämä ole sattumoisin samasta sarjasta mistä mullekin 'jokunen tovi' sitten valmistui 1x12. :) Jos niin kontruktio ja työnjälki on kyllä 10+, joten voin varauksetta suositella.. .. ..
 
Joo, nämä on niitä hömmm... vuodelta 2008? ehkäpä peräisin olevia pönttöjä. Niitä oli melkonen nippu, nää olis vielä jäljellä. Samaa kamaa kaikki tyynni. :)
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
luoma-kunta
28.02.2012 13:26:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Jos kaipaat oikeasti hyvää ei-resonoivaa 1x12" kaappia referenssiksi, niin mulla olis vielä pari puolivalmista kaappia myyntivalmiudessa. ;)
 
Häikäilemätöntä itsekehua. ; D Olisihan tuollaista toki mukavaa kokeilla. Ei taida meillä koordinaatit vaan ihan kohdata. Ovatko muuten avoimia vai suljettuja?
 
Mulla oli ajatuksena tehdä kyljet 18 mm mäntyliimalevystä ja etulevu vaikka 9 mm koivuvanerista. Etulevyjä vois tehdä parikin ja vertailla. :) Suunnittelin laittavani kylkien liitoskohtiin rimat ja kiinnittäväni etulevyn kulmistaan niihin. Alkaakohan rämisemään lujemmilla volyymeillä?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «