Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Monitorikaiuttimen elementin reunakuluma vakavaa?
1
duca
23.02.2012 21:32:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,
 
Ostinpa tuosta yhdestä varaston nurkasta pois pari Peaveyn PM 15 aktiivimonitoria ja kun avasin ritilät niistä irti niin huomasin seuraavaa kulumaa elementin alalaidassa. Tämä siis sama tilanne siis molemmissa monitoreissa.
 
http://www.malila.fi/kaiutin/IMG_0773.jpg
 
Tuo kaiuttimen tekniikka ei oo mulle niin tuttua niin ajattelin kysyä nyt teiltä että kannattaako tuolle tehdä jotain? Tässä vaiheessa tuo ei tuntuis kuuluvan vielä saundissa mitenkään, mutta ajatteli noin niin long-run suunnitelman kannalta. Esim. kääntää elementti ympäri että se kuluu tasaisemmin tai korjata tuota jotenkin? Elementti itsessään tuntuu vielä varsin jämäkältä mutta se näyttää siltä että siitä on reunasta pintaa rikki.
 
-J-
 
aimotuska
23.02.2012 21:56:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suattaapi olla että oon sokea, mutta mun silmissä tuo on silkkaa pölyä kera paskan.
 
Ite oot ruma.
zak69
23.02.2012 22:05:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotain pinttynyttä pölyähän tuo, mitenkäs elementti mekaanisesti kuluisi :)
 
Case on aina niin tapauskohtainen juttu...
duca
23.02.2012 22:28:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zak69: Jotain pinttynyttä pölyähän tuo, mitenkäs elementti mekaanisesti kuluisi :)
 
Kyllä siitä vaikuttais se pahvin pinta olevan pois. Mutta jos raati toteaa että no-worries nii mennään sillä kunnes joku todistaa toisin :)
 
Vallu
24.02.2012 08:10:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voihan se kulunutkin olla, jos suojaverkko on polkaistu tuolta kohtaa kalvoa vasten. Ei se kyllä kovin pahalta näytä.
 
Tuon haristuneen kohdan voi "kyllästää" vaikka maitoliimalla. Tulee nätti, ei vuoda ilmaa ja sitoo kangasta.
 
Pahempia vaurioita olen tilkinnyt elastisella "Sika-liimalla" mahdollisimman ohuesti levitettynä. Tavoitehan on, että kalvo ei luvattomasti jäykisty paikkauskohdasta.
 
"Ei toi setti hyvin soi, se vaan kuulostaa siltä."
humppahanuristi
24.02.2012 08:27:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hjunnila: Suattaapi olla että oon sokea, mutta mun silmissä tuo on silkkaa pölyä kera paskan.
 
Olisin samaa mieltä ja ihan ensimmäisenä vaikka imuroisin nuo liat pois ja ehkä jollain rätillä vielä pyyhkäisemällä lisää.
 
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
Timi
25.02.2012 17:02:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zak69: Jotain pinttynyttä pölyähän tuo, mitenkäs elementti mekaanisesti kuluisi :)
 
Hienoja arvailuja,mut ei ehkä ole teille osunut kohdalle.Mä olen joutunut vuosien myötä vaihtamaan iäkkäisiin Bose lodjuihin kaikki kaiutinelementit reunojen repeilemisen takia.Uudet olivat parempaa materiaalia ja noin kymmeneen vuoteen ei samaa ongelmaa ole esiintynyt.Joten pulma lienee ihan todellinen.Varsinkin jos lienee vanhempaa kamaa?
 
Vaikea.Mutta varma!
aimotuska
25.02.2012 19:25:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mulla on kohdalle sattunut monenkinlaista legendaarista ja muinaista kajaria ja mun mielestä ne puhki kuluneet näyttää ihan erilaiselta. Noita pölyttyneitä kajareita on myös osunut ja ne on näyttäneet just tolta.
 
Ite oot ruma.
Fed
25.02.2012 23:52:50 (muokattu 25.02.2012 23:53:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timi: Hienoja arvailuja,mut ei ehkä ole teille osunut kohdalle.Mä olen joutunut vuosien myötä vaihtamaan iäkkäisiin Bose lodjuihin kaikki kaiutinelementit reunojen repeilemisen takia.Uudet olivat parempaa materiaalia ja noin kymmeneen vuoteen ei samaa ongelmaa ole esiintynyt.Joten pulma lienee ihan todellinen.Varsinkin jos lienee vanhempaa kamaa?
 
Niin, tässä kai ei ollut Bosesta kyse. Täältäkin ääni pölylle. Pehmeällä harjalla imurin avustuksella poies.
 
Masa
 
duca
26.02.2012 11:02:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kah, kiitosta kaikille jotka jeesasivat. Pitää tarkastastella tuota vielä uudestaan jossain kohtaa :)
 
-J-
 
Sir Attila
28.02.2012 13:14:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kysymys olisi pelkästä pölystä niin mä en keksi syytä että miksi se on vain tuossa reunassa. Mutta kun kuva on monitoreista ja tuo "mattapintaisuus" on juuri sillä pahvin alueella joka käy kaikkein kauimpana ulkona kurkkaamassa, niin kannattaa katsoa ettei kaapeista ole potkittu suojaverkkoja niin sisään että elementti iskee verkkoon lujempaa ajettaessa. Jos tämä on syy niin kiskaiset kärkipihdeillä, sopivalla rautalankalenkillä tms vehkeellä verkon taas ulos ja ei kun lisää keikkaa.
 
Elementtiä voi paikkailla liimalla jäykän keskialueen osalta mutta reunaripustukseen ei kannata lisätä mitään jäykistävää niin kauaa kun siitä ei päivä paista läpi. Pahimmassa tapauksessa tuhoat elementin keskityksen, eli jos reunaripustuksessa on yksi sektori lisäliiman takia muita jäykempi, alkaa se kovemmilla ajotasoilla kampeamaan puhekelaa vinoon. Ensin tuo ilmenee ylimääräisenä rahinana ja pian sen jälkeen sulla on entinen elementti.
 
zak69
28.02.2012 15:14:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän tuo ole edes tuon elementin korkein kohta, eli aika kuopalla saa verkko olla että vain tuohon osuisi. Nooo, putsaa ne pölyt ekana pois ja kerro mitä jäi jäljelle......
 
Case on aina niin tapauskohtainen juttu...
himppe
29.02.2012 08:03:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sir Attila: Jos kysymys olisi pelkästä pölystä niin mä en keksi syytä että miksi se on vain tuossa reunassa.
 
Mä keksin. Koska kyseessä on kulmamonitori, elementti on vinossa ja siksi alttiina pölyyntymiselle. Pöly yms skeida putoilee ylhäältä alaspäin kartion pinnalle. Kartion liikkuessa edestakaisin pöly varisee kartion pintaa pitkin nimenomaan sinne elementin alalaitaan/ripustukseen muodostaen kuvan näköisen pölykakkaraisen.
 
Erityistaitoni on osata tehdä suklaastakin paskaa
Pauli Lappalainen
29.02.2012 08:50:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

himppe: Mä keksin. Koska kyseessä on kulmamonitori, elementti on vinossa ja siksi alttiina pölyyntymiselle. Pöly yms skeida putoilee ylhäältä alaspäin kartion pinnalle. Kartion liikkuessa edestakaisin pöly varisee kartion pintaa pitkin nimenomaan sinne elementin alalaitaan/ripustukseen muodostaen kuvan näköisen pölykakkaraisen.
 
Heureka!!!!!
 
zak69
01.03.2012 11:07:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei pahalla mutta tämähän nyt oli itsestään selvää alusta asti :)
 
Case on aina niin tapauskohtainen juttu...
himppe
02.03.2012 09:37:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zak69: Ei pahalla mutta tämähän nyt oli itsestään selvää alusta asti :)
 
Sir Attilalle ei mahtanut olla kun katsot lainauksen, johon minä vastasin...
 
Erityistaitoni on osata tehdä suklaastakin paskaa
zak69
02.03.2012 10:26:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

himppe: Sir Attilalle ei mahtanut olla kun katsot lainauksen, johon minä vastasin...
 
Juu en toki sinua tarkoittanutkaan, pahoittelut jos luulit näin :)
Tapaus minulle (ja sinullekin) aika selvä alusta asti, mutta hauskahan näitä juttuja on lukea siihen asti kunnes aloittaja ilmaantuu tänne kertomaan lopullisen tuloksen, eli sitä odotellessa.......
 
Case on aina niin tapauskohtainen juttu...
duca
04.03.2012 12:37:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zak69: Juu en toki sinua tarkoittanutkaan, pahoittelut jos luulit näin :)
Tapaus minulle (ja sinullekin) aika selvä alusta asti, mutta hauskahan näitä juttuja on lukea siihen asti kunnes aloittaja ilmaantuu tänne kertomaan lopullisen tuloksen, eli sitä odotellessa.......

 
Jospa mysteeri tänään selviää - olettaen että jaksan vielä avata ton ritilän. Ja mukavaahan se on jos pojat viihtyy :)
 
-J-
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «