Aihe: Turvonneet hintapyynnöt laitteista, vol 6
1 2 3 4 511 12 13 14 15497 498 499 500 501
RKoo
21.02.2012 21:41:56 (muokattu 21.02.2012 22:13:15)
fullshred: Tarkennuksena tähän: NOS tarkoittaa uusia ja käyttämättömiä vanhan varaston putkia...

Juuri näin - toki ostan aina vanhat putket NOS:ina, niin tuonkin Telefunkenin,

niin kauan kun en omista testeriä niin on kuitenkin mahdotonta todentaa onko se oikeasti käyttämätön vai ei.. Silloin tällöin joutuu pettymään, tuntuu että harva myyjä tietää mitä se NOS-merkinnän laittaminen myynti-ilmoitukseen myytävältä tavaralta edellyttää..
PIM
21.02.2012 22:06:35
Tässä olis pieni pätkä epämääräistä rämpytystä jonka kävin tuossa pikipäin äänittämässä. Tökkäsin iPod touchin Blue Mikeyn kanssa kymmenen sentin päähän kaapin etukankaasta eli soundi on mitä nyt sattui tulemaan. Käytössä on vahvistimen ykköskanava vola täysillä sekä PRS Cu22:n tallahumppari ja gainia säätelen kitaran volapotikalla. Vahvistimen ja kaiuttimen välissä on Koch LoadBox keinokuorma maksimi- eli 98% vaimennuksella.

http://soundcloud.com/pimust/recording-6

Kuulostaako putket väsyneiltä? Tai liian hifiltä?
PIM
22.02.2012 08:12:16
PIM:

No missä kaikki besserwisserit nyt on kun kaivattais rehellistä mielipidettä?
Entropia666
22.02.2012 08:42:09

fullshred: Mihin tämä väite perustuu kun tässä kuiteski on kyseessä jo valmiiksi käytetty putki? Ei kai ilmoituksessa muuten puhuttaisi elinvoimaisista putkista ja hinnoiteltaisi pirteyden mukaan...

Just oli ko. herra ostanu jonkun Marshallin ja siellä oli ollu Mullardin etuasteröörit sisässä, oli mittaillu ja todennu kahdesta lähtevän 1,2mA ja yhdestä 2,6mA tehoja. Kaupanhyllyltä olevista putkista lähtee 1,2mA...Eli toi yks oli 2x elinvoimaisempi ku uusi kaupanhyllyltä. Sama pätee noihin pääteputkiin.
Rokkifotoja: H A J E . F I
lukeman
22.02.2012 10:32:11
PIM: Tässä olis pieni pätkä epämääräistä rämpytystä jonka kävin tuossa pikipäin äänittämässä. Tökkäsin iPod touchin Blue Mikeyn kanssa kymmenen sentin päähän kaapin etukankaasta eli soundi on mitä nyt sattui tulemaan. Käytössä on vahvistimen ykköskanava vola täysillä sekä PRS Cu22:n tallahumppari ja gainia säätelen kitaran volapotikalla. Vahvistimen ja kaiuttimen välissä on Koch LoadBox keinokuorma maksimi- eli 98% vaimennuksella.

http://soundcloud.com/pimust/recording-6

Miten tämä nyt sitten liittyy turvonneisiin hintapyyntöihin..?
PIM
22.02.2012 11:07:16 (muokattu 22.02.2012 11:22:40)
lukeman: Miten tämä nyt sitten liittyy turvonneisiin hintapyyntöihin..?

Sillä tavalla, että joku väitti, että Juccizen minulle myymät Telefunkenin putket ovat ylihintaisia ja tässä keskustelussa niiden on väitetty olevan mahdollisesti väsyneitä ja liian hifejä kitaravahvistin käyttöön. Annoin vain tilaisuuden jokaiselle ketjun lukijalle mahdollisuuden arvioida itse miten asia on.
Jucciz
22.02.2012 12:40:30
Heh. Jorkka markkinoi mun putkia sen verran tehokkaasti, että voisin aivan yhtä hyvin ottaa koko tori-ilmoituksen pois. ;)

Kiitos PIM äänipätkästä, hienosoundinen vahvistin!
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Jucciz
22.02.2012 12:47:30
Entropia666: Kaupanhyllyltä olevista putkista lähtee 1,2mA

Tai pitäis lähteä, yllättävän harvoin itse asiassa lähtee. ECC83:n datalehden mukaan 1,2mA vastaa uutta putkea, mutta todellisuus on monesti karumpi: on tullut vastaan pakasta vedettyjä nykytuotantoputkia, jotka eivät pääse edes 1,0mA lukemaan ainakaan tuolla mun testerillä. Kuluttajaa on helppo kusettaa, koska testerit ovat ihan ymmärrettävistä syistä harvassa: kuka ostaa yli 500 euron hintaisen laitteen voidakseen testata, onko 10 euron hintainen etuasteputki "up to spec" vai pikkasen alle? Koko laitteen hankinta on mun mielestä perusteltua vasta, jos putkien kanssa puljaa "pikkasen enemmänkin".
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
fullshred
22.02.2012 20:29:26
Terry Pantheras: Siihen päälle toimituskulut 30-60 $ + verot ja tullimaksu, niin siinähän sitä hintaa alkaa jo olla...

Toimituskulut USA:sta ostaessani ovat olleet alkaen $9 ja Saksasta samat euroissa. xe.com:sta voipi tarkistaa vaihtokurssin. Ja tottakai USAsta tilattaessa tulee tulli 3,7% ja alv 23% ostohinnan ja toimituskulujen summan päälle. Siitä voipi sitten jokainen hyvin yksinkertaisella laskutoimituksella ynnätä loppusumman euroissa.

Entropia666: Just oli ko. herra ostanu jonkun Marshallin ja siellä oli ollu Mullardin etuasteröörit sisässä, oli mittaillu ja todennu kahdesta lähtevän 1,2mA ja yhdestä 2,6mA tehoja. Kaupanhyllyltä olevista putkista lähtee 1,2mA...Eli toi yks oli 2x elinvoimaisempi ku uusi kaupanhyllyltä. Sama pätee noihin pääteputkiin.

Millä nuo oli mitattu ja miten? Mitä nuo mittaustulokset kertovat? Miten nuo mittaustulokset korreloivat putkien elinvoimaisuuden kanssa? Vai oletko antanut itsellesi kertoa, että putkien elinvoimaisuuden yksikkö olisi mA?

Btw, mA on virran yksikkö, ei tehon.

PIM: Sillä tavalla, että joku väitti, että Juccizen minulle myymät Telefunkenin putket ovat ylihintaisia ja tässä keskustelussa niiden on väitetty olevan mahdollisesti väsyneitä ja liian hifejä kitaravahvistin käyttöön. Annoin vain tilaisuuden jokaiselle ketjun lukijalle mahdollisuuden arvioida itse miten asia on.

Jos hinta on ollu lähelläkään noita myyjän ilmoittamia hintoja ompi kyseessä rankka ylihinta. Silloin ollaan juuri siinä teemassa mikä tämän keskustelun aihe on elikkä turvonneissa hintapyynneissä. Otan osaa.
nannne
22.02.2012 21:04:50

Millä nuo oli mitattu ja miten? Mitä nuo mittaustulokset kertovat? Miten nuo mittaustulokset korreloivat putkien elinvoimaisuuden kanssa? Vai oletko antanut itsellesi kertoa, että putkien elinvoimaisuuden yksikkö olisi mA?

Btw, mA on virran yksikkö, ei tehon.

Usko tai älä, vaikka elektroniputket ovatkin uusinta uutta markkinoilla, niin joku liimatainen on tainnut silti jo kehittää laitteen jolla pystyy noita putkia analysoimaan melko luotettavasti.

Jos elektroneilla on liike-energiaa, virta kulkee. Jos virta kulkee, putki todennäköisesti toimii. Jos putkityypillä on joku ohjearvo paljonko ehjästä putkesta virtaa pitäisi tulla, ja tuo liimataisen ihmekone kertoo paljonko virtaa tulee, niin mittaustuloksethan kertovat suoraan miten putken tämänhetkinen tila vertautuu ohjearvoihin. Ja näin ollen on ihan kelpo putken elinvoimaisuuden "yksikkö". Sikäli kun esimerkiksi paino, pituus tai heijastekerroin ei kauheasti kerro putken käyttäytymisestä vahvistimen sisällä.
PIM
22.02.2012 21:14:56
fullshred:
Jos hinta on ollu lähelläkään noita myyjän ilmoittamia hintoja ompi kyseessä rankka ylihinta. Silloin ollaan juuri siinä teemassa mikä tämän keskustelun aihe on elikkä turvonneissa hintapyynneissä. Otan osaa.

No jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin minua ei sinun osanottosi kyllä hetkauta suuntaan eikä toiseen. Mutta kiitos nyt kuitenkin.
loner
23.02.2012 06:24:56 (muokattu 23.02.2012 06:25:38)
fullshred: So fucking what? Aivan turhaa vollotusta jostain täysin merkityksettömistä summista. Ihan ajankuluksiko täällä nillität muiden myynti-ilmotuksista ja kerjäät vertaistukea?

Sinähän se äijä olet, ensin uliset ja sitten itse linkittelet täysin asiallisen myynti-ilmoituksen perään itse. Miksi minusta tuo sinun hyökkäävä tyyli kuulostaa aika tutulta? Tuplatunnukset?
Zeeboo
23.02.2012 06:58:51 (muokattu 23.02.2012 07:00:35)
..........................
White men can't Monk
Laulava Kylätohtori
23.02.2012 08:42:45
loner: Sinähän se äijä olet, ensin uliset ja sitten itse linkittelet täysin asiallisen myynti-ilmoituksen perään itse. Miksi minusta tuo sinun hyökkäävä tyyli kuulostaa aika tutulta? Tuplatunnukset?

Heh heh, säälittävä trolli koko jätkä....
Blues is easy to play, but hard to feel. -Jimi Hendrix
jii.haanpaa
23.02.2012 08:56:17
nannne: ...Jos elektroneilla on liike-energiaa, virta kulkee. Jos virta kulkee, putki todennäköisesti toimii. Jos putkityypillä on joku ohjearvo paljonko ehjästä putkesta virtaa pitäisi tulla, ja tuo liimataisen ihmekone kertoo paljonko virtaa tulee, niin mittaustuloksethan kertovat suoraan miten putken tämänhetkinen tila vertautuu ohjearvoihin. Ja näin ollen on ihan kelpo putken elinvoimaisuuden "yksikkö". Sikäli kun esimerkiksi paino, pituus tai heijastekerroin ei kauheasti kerro putken käyttäytymisestä vahvistimen sisällä.

Jos ecc83 antaa esimerkiksi 2,6mA, kuten joku yllä sanoi, niin onko se silloin elinvoimaisuuden merkki? Oman hataran tulkintani mukaan tuo kuulostaa paremminkin rikkinäiseltä putkelta. Tai ehkä tuo oli huumorinkukkaa ja minä pääsin piilokameraan :)

Tästähän on ollut aiemminkin keskustelua ja vielä ei ole kukaan oikein pystynyt esittämään perusteluja sille, että yksittäisen ulostulovirtamittauksen perusteella voitaisiin tehdä kovin suuria johtopäätöksiä putken kestosta tai sen soundista. Silloin kun virtaerot johtuvat rakenteellisista eroista ja/tai toleransseista, niin esimerkiksi putken tyhjiön laatua arvioidessa pitäisi ensin tietää paljonko virtaa lähti putken ollessa uusi, tai juuri "sisäänajettu". Tämä harvemmin toteutuu kun mittapenkissä könöttää 50 vuotta vanha putki.

Asiasta rasiaan, itse löysin ilokseni yhdestä 60-luvun vibro champista mitä ilmeisimmin originaalit RCA:t. Täytyy myöntää, että nuo kuulostavat eeeerittäin hyviltä varsinkin 18W marsun edessä, ainakin silloin kun hakusessa on pehmeä rokkisoundi. Fenderissä ne taas kuulostiva omaan korvaani selvästi huonommilta kuin kahden markan EH:t.
nannne
23.02.2012 10:39:48

jii.haanpaa: Jos ecc83 antaa esimerkiksi 2,6mA, kuten joku yllä sanoi, niin onko se silloin elinvoimaisuuden merkki? Oman hataran tulkintani mukaan tuo kuulostaa paremminkin rikkinäiseltä putkelta. Tai ehkä tuo oli huumorinkukkaa ja minä pääsin piilokameraan :)

No tässäkin tapauksessahan noista mittadatoista voi jotain päätellä? Tyhjiö varmaankin on ihan kunnossa. Noissa vanhoissa putkissa varmaan on toleranssia raakastikin.
jii.haanpaa
23.02.2012 11:14:36 (muokattu 23.02.2012 11:35:16)
nannne: No tässäkin tapauksessahan noista mittadatoista voi jotain päätellä? Tyhjiö varmaankin on ihan kunnossa.

Ehkä siitä voi jotakin päätellä, mutta itse en sen kummempia johtopäätöksä osaa/kehtaa tuollaisesta vetää ja kuten sanoin, en ole törmännyt myöskään perusteluihin, joka tukisi sitä, että 2x speksit ylittävä putkiyksilö olisi jotenkin erikoisen elinvoimainen tai tavoiteltu juttu. Jos tuollaisen turauttaa vahvariin ilman modauksia, niin ei etuaste toimi ainakaan niin kuin se on suunniteltu toimivan. Hyvältä se voi toki silti kuulostaa.

Otetaas esimerkki, putki A ja putki B. Putken A:n maksimiulostulovirta tietyillä testipenkkiparametreilla on sen elinkaaren jossakin vaiheessa 1,4mA ja mittaushetkellä siitä mitataan 1,0mA. Putki B on yhtä vanha/käytetty ja sen vastaava maksimivirta olkoon 1,1mA ja mittaushetkellä virta on sama kuin putkella A, 1,0mA.

Kumman tyhjiö on paremmassa iskussa? Kumpi on ns. terveempi yksilö? Kumpi soi paremmin? Kummasta kannattaisi maksaa enemmän rahhoo? Näin "paperilla" ja mutufiiliksillä vedellen voisi hyvinkin vakuutella itselleen, että putken A tyhjiö on paljon heikommassa hapeksessa (paremminkin hapettomuudessa) ja sen trendi heiketä edelleen on jyrkempi jne. Mittaustulos ei kuitenkaan tätä kerro.

Noissa vanhoissa putkissa varmaan on toleranssia raakastikin.

Jos tarkoitat putkien tasalaatuisuutta, niin eikös sen sanota olevan vanhoissa laatuputkissa paljon parempi kuin uusissa.
Zeeboo
23.02.2012 12:33:51
Mitä te tarkoitatte etuasteputkien yhteydessä putken ulostulovirralla?
White men can't Monk
jii.haanpaa
23.02.2012 13:35:44 (muokattu 23.02.2012 13:38:11)
Zeeboo: Mitä te tarkoitatte etuasteputkien yhteydessä putken ulostulovirralla?

Anodivirtaa, mitäpä muutakaan(?). Mittaustilanteessa pitäisi sitten tietenkin käyttää speksien mukaisia, jollakin tasolla järkevästi valittuja mittausparametreja.

http://www.eierc.com/rc/ECC83.htm
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)