Aihe: Laulumikki
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Timi
12.01.2012 19:05:34 (muokattu 12.01.2012 19:40:31)
isojussi: Taitaa olla aikas sndi maahantuoja:

http://www.joonalukala.com/index.html

Kattelin sieltä ebaystä ja noin 180-240 euroa ois tarjolla jenkeistä ja yksi saksasta plus toimituskuluja joku 25-35 suomeen.Tullit ja verot ois noi 23% päälle Eli olisi jotai vajaa 300 egee?Ruosista en löytänyt.

Näinkö mä lukalan huutonetissä karvan alta 300 egee.Kun pääsis kokeilemaan?
Vaikea.Mutta varma!
Katti
16.01.2012 18:45:26
Timi: Kattelin sieltä ebaystä ja noin 180-240 euroa ois tarjolla jenkeistä ja yksi saksasta plus toimituskuluja joku 25-35 suomeen.Tullit ja verot ois noi 23% päälle Eli olisi jotai vajaa 300 egee?Ruosista en löytänyt.

Näinkö mä lukalan huutonetissä karvan alta 300 egee.Kun pääsis kokeilemaan?

No huh-huh! Itse tuossa eräällä työnantajallani oli naaman edessä tommonen 35:nen. Ei minun valinnastani kylläkään...

Ihan OK mikki, mutta saman asian ajaa tusinalla muullakin, ja jos to 35:sen hinta on oikeesti tollanen, niin en lähtis tuolle tielle... Tommosella 300 egellä kun saa jo oikeastikin hyviä mikkejä... ...esim paljon mieluummin ottaisin (jos alle 300 pitää olla hinta (itseasiassa piakkoin mainitut menee kaikki alle 200 egen hintaluokkaan), ja dynaaminen) itse Opus 89:n, tai laulajasta riippuen e935:sen (siis todellakin laulajasta riippuen toi Senkku. Ei toimi ihan jokaiselle timantisti, vaikka hyvä mikki onkin). ...tai jos haluaa tiukempaa suuntakuviota niin esim. e945...

...toisaalta toinen tykkää tyttärestä, toinen äidistä... joku hullu molemmista...

Sitten on pakko palata tohon alapääleikkurikeskusteluun, jota oli aiemmin...
Itsellä on melko herkästi alapääleikkuri päällä, melkeimpä kaikkialla muualla paitsi basarissa, bassossa ja kiippareissa...

Jos on säädettävä, niinkuin nykyään mulla melkein aina työkalussa on, niin laulun osalta hiipiii toi leikkuri yllättävän usein ja helposti tonne 170Hz nurkille.
Syy tähän on se, että pääasiallisesti ensinnäkään noi leikkurit eivät ole kuin korkeintaan luokkaa 18db/okt, mikä ei siis todellakaan ole kovin jyrkkä.

Lisäksi ainakin minä haluan pitää laulukanavat niin puhtaina kuin mahdollista, jotta ei tule semmoista "sotkua" sinne pohjalle.
Olen huomannut kyllä sen, että tuon taajuuden tiputtaminen toisi hieman lisää sävyä, varsinkin mieslaulajille, mutta kun tuo livetilanne on aina jonkinmoinen kompromissi, niin sitten on tullut melko herkästi napsattua pois tuo alakerta...

mun pari senttii, vaikka tulikin jotenkin vaikeesti selitettyä... Liekkö väsymyksellä osansa asiassa.
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
Timi
16.01.2012 20:10:27
Katti: No huh-huh! Itse tuossa eräällä työnantajallani oli naaman edessä tommonen 35:nen. Ei minun valinnastani kylläkään...

Ihan OK mikki, mutta saman asian ajaa tusinalla muullakin, ja jos to 35:sen hinta on oikeesti tollanen, niin en lähtis tuolle tielle... Tommosella 300 egellä kun saa jo oikeastikin hyviä mikkejä... ...esim paljon mieluummin ottaisin (jos alle 300 pitää olla hinta (itseasiassa piakkoin mainitut menee kaikki alle 200 egen hintaluokkaan), ja dynaaminen) itse Opus 89:n, tai laulajasta riippuen e935:sen (siis todellakin laulajasta riippuen toi Senkku. Ei toimi ihan jokaiselle timantisti, vaikka hyvä mikki onkin). ...tai jos haluaa tiukempaa suuntakuviota niin esim. e945...

...toisaalta toinen tykkää tyttärestä, toinen äidistä... joku hullu molemmista...

Sitten on pakko palata tohon alapääleikkurikeskusteluun, jota oli aiemmin...
Itsellä on melko herkästi alapääleikkuri päällä, melkeimpä kaikkialla muualla paitsi basarissa, bassossa ja kiippareissa...

Jos on säädettävä, niinkuin nykyään mulla melkein aina työkalussa on, niin laulun osalta hiipiii toi leikkuri yllättävän usein ja helposti tonne 170Hz nurkille.
Syy tähän on se, että pääasiallisesti ensinnäkään noi leikkurit eivät ole kuin korkeintaan luokkaa 18db/okt, mikä ei siis todellakaan ole kovin jyrkkä.

Lisäksi ainakin minä haluan pitää laulukanavat niin puhtaina kuin mahdollista, jotta ei tule semmoista "sotkua" sinne pohjalle.
Olen huomannut kyllä sen, että tuon taajuuden tiputtaminen toisi hieman lisää sävyä, varsinkin mieslaulajille, mutta kun tuo livetilanne on aina jonkinmoinen kompromissi, niin sitten on tullut melko herkästi napsattua pois tuo alakerta...

mun pari senttii, vaikka tulikin jotenkin vaikeesti selitettyä... Liekkö väsymyksellä osansa asiassa.

Kiitoksia kun kommentoit ja annoit tietoa.Toi mikkivalinta on perskeleellinen juttu.Ei kallis mikki musta sen parempaa laulajaa tee.Jotenkin vain luulin toivovani?Oikeastaan se tuntematon puikko,johon oon hönkäillyt vuosikymmeniä.Taitaa kelvata edelleen?
Vaikea.Mutta varma!
rintapek
16.01.2012 22:39:30

Timi: Kiitoksia kun kommentoit ja annoit tietoa.Toi mikkivalinta on perskeleellinen juttu.Ei kallis mikki musta sen parempaa laulajaa tee.Jotenkin vain luulin toivovani?Oikeastaan se tuntematon puikko,johon oon hönkäillyt vuosikymmeniä.Taitaa kelvata edelleen?

Ei toi mitn salatiedettä ole. Kyllä noita voi ja jopa kandee vertailla. Mut minustkin kolmesataa livedynymikistä alkaapi olla aikas suolainen hinta, jos siitä ei itte saa vastinetta.

Mut minust semmoinen kysymys, et mikä on _hyvä mikki_ on etenkin livekäytössä lähtökohtaisesti väärä. Tai siis... ööh livekäyttöön hyvä mikki on semmoinen, joka toimii, kestää, hoitaa hommansa eikä o moksiskaan pienistä kolhuista. Ne kundit nimittäin on melko harvassa, jotka vie kolmen tonnin studiokonkan nurkkakippolaan kolhittavaksi.

Toisekseen, se mikki on vaan äänentoistoketjun lähtöpää. Sais tietty olla ns. hyvä ja sopia laulajalle, mut saundiin vaikuttaapi hurjasti sekin, et mihin äänentoistokamoihin se kytketään ja miten niit käytetään. Vaik noi mun stressiklubin aktiivit, ni ne kyl korostaa yläpäät aikamoisesti ja lisäks melkolailla tost 100Hz nurkilta. Ns. loudness- hymy sisäänleivottuna.

Kolmanneks, se _hyvä saundi_ on harvoin yksittäisen instrumentin täydellinen saundi. Tohon voi pyrkiä studiossa ne, jotka osaa. Yleensä homma on kumminkin kokonaisuus ja sen kokonaisuuden pitäis kuulostaa hyvältä.

Meikäläisen neljännesvuosisataan harrastehumppaa mahtuu jokseenkin lukemattomia täntyyppisiä keskusteluja:

Mä aina ja poikkeuksetta työkalujen salliessa leikkaan liidlaulumikistä botnen pois ja niin korkealta kuin kehtaan. Mut ko eihän noin voi tehdä, koska sitä pelkkää liidmikkiä kuunnellessa laulusaundi on ...ööh... huomattavasti ohuempi. Juu, niin on, mut mut milloin kitarat, bassot ja rummut pläikää siin lavalla kans, ni se saundi jotenkin kummasti selkeytyy. Lisäks runkoäänet ja lavatöminät harvoin on saundia.

No, sit taustalaulumikit. Leikkaan botnen pois niin korkealta kuin kehtaan ja kehtaamisellani ei välttämättä ole ylärajaa. Tyäkalujen salliessa kompressoin noi niin lyttyyn kuin osaan. Mut eihän noin voi tehdä, koska nythän nää taustalaulumikit kuulostaa ihan aneemiselta verrattuna tohon liidlaulumikkiin. Jotain rajaa hei. Mut minust melko harva vetää soolona taustalaulua, joten minust oleellisempaa on se, et miltä se kuulostaa ko bändi soittaa ja solisti laulaa liidiä.

Ja sit se akustinen skitta, jonka saundin ny ainakin pitää olla täydellinen. Ja mä siitäkin kehtaan leikata botnet pois. Enks mä tosiaankaan tiedä miltä akkarin pitää kuulostaa?

Ikävämpi juttu vaan on se, et noi ehdotetut täydellisen saundin parannusvaatimikset aina johtaa siihen, et akkari ei kuulu - laitetaan kovemmalle. Mut ny taustalaulu ei kuulu - laitetaan kovemmalle. Nyt liidlaulu jää peittoon - laitetaan kovemmalle. Mut ny rummut ja basso on liian hiljaa - laitetaan kovemmalle. Ja sit ollaan ihan samassa lähtöpisteessä, mut kaikki on vaan kovemmalla. Ja tota kierrosta voi jatkaa niinkauan, kunnes mikserin jokainen liuku on tapissa. Ja sit pitää ostaa mikseri, mis on tarpeeksi pitkät liukusäätimet. Mielellään laitteen ympäripyörivät.

Mut joillain mikeillä/laitteilla pääsee helpommin haluamaansa lopputulokseen. Ei siin silloin tartte kaverilta kysyä, et mikä olis parempi. Jokseenkin kaikilla oikeeseen käyttöön tehdyillä laitteilla pääsee maaliin, tai ainakin melko lähelle. Et siin mielessä satanen mikkiin on pitkällä tähtäimellä mitätön investointi. Mun stressiklubilla on aina vaan käytössä yks MS- Audiotronin mikki, joka mny ei saundiltaan eroa tippaakaan viiskasista. Vaatii vaan pykälän enemmän gainia. Se oli vanha jo vuonna -89 ko mä stressiklubiin liityin. Nykyään käyttötuntihintaa ei pysty laskemaan edes senteissä. Ja jos tosta ei saa ruuvattua keikkakelpoista ääntä pellolle, ni mä väitän, et vikaa kandee hakea ensisijaisesti muualta ko mikistä.
One kind of music only - the good kind
amma46
17.01.2012 01:56:51
Itsellä ollut Neuman KSM 105 kolme vuotta käytössä ja olen tykännyt.
Ulkolaisissa konserteissa näkyy tuota jokin verran käytettävän.
Toki laulu tulee kurkusta eikä hyväkään mikki tee huonosta laulajasta hyvää,
mutta ei sitä kannata heikolla mikillä huonontakaan.
Kannatta kokeilla mikä käy omalle äänelle. Suurin osa merkkimikeistä
100 € alkaen on hyviä. Itsellä ollut Shure 58 ja Audix ja niilläkin keikat hoidettu.
pava
06.02.2012 23:45:25
friikki: Luulenpa että vikaa on jossain muualla kuin 58:ssa, jos siihen lauletaan edes suunnilleen "oikein".
- miten voi joku friikki töristä täällä laulamisesta mikkiin tai ilman kun oma laulutaito on lähinnä porsaan örinää ja sama "muusikko esiintyy hyvin mielellään karaoke tuomarina??? milläköhän eväillä..mutta mikki asiaan, meistä vanhanliiton laulajista jokainen on laulanut 58.iin vuos kymmeniä, mulla on vieläkin yksi sm58 ainakin 30 vuotta vanha ja grilli on vaihdettu 4-5 kertaa.. se on ehkä aikansa elänyt mutta kestävä kuin mikä..kävin läpi akg,bauer,senheiser jamonta muuta, viimein kokeilin EV.N konkkaa ja senkun konkkaa ja nyt lähtee senkun kallein konkkalla korkeelta selkeän kovaa ja alarekisteri toimii upeesti, langaton on ev.n konkka ja toimii..mutta helvetin tarkka laulettava virheen kuulee heti, ei aloittelijoille..senkkuhan on studio laatua..senkun langaton festarien numero uno
mun PA:T BOSE LT1 X2 ..kaapit EV SX300 JA AKTIIVI SUBIT
RÄKISSÄ KOMPURA, LEXICON SX500 , AUTOTUNE JA 32X2 EQ JA UUSI BOSS VE 20,DBx...POWER 2KILOO 8 ohm...2x 250w aktiivi monnarit
mutta älä kuuntele täällä vaan mene ja kokeile itse useampaa täälläkin mainittua,
vain siten löydät sen sinulle oikean..siis pitkälle ns. "makuasia" ja reaali palaute tulee sitten yleisöltä, ja se mikkihän on vain yksi osa kokonaisuutta miltä kuulostat...täällä on rutinoituneita ammatti.muusikoita joilla on tietty maku ja paljon harrastajia jotka itsekkin hakevat sitä ja sitten muutama friikki joilla on mielipide joka ei perustu mihinkää, kaikkein vähiten laulamiseen..joten lykcca till valintaan...
rintapek
06.02.2012 23:52:31

pava: friikki: Luulenpa että vikaa on jossain muualla kuin 58:ssa, jos siihen lauletaan edes suunnilleen "oikein".
- miten voi joku töristä täällä laulamisesta mikkiin tai ilman
jos samaan hengenvetoon sanoo, et keikkaräkkiin kuuluu autotune?
One kind of music only - the good kind
Ukko
07.02.2012 09:14:21

rintapek: jos samaan hengenvetoon sanoo, et keikkaräkkiin kuuluu autotune?

Pakkohan se on jos laulu on yhtä luokatonta kuin kirjoittamisen/ulosannin taso.
COVS jäsen nro 6
friikki
07.02.2012 10:14:08 (muokattu 07.02.2012 12:15:18)

rintapek: jos samaan hengenvetoon sanoo, et keikkaräkkiin kuuluu autotune?

Epäilemättä sillä autotunella on Pavan tapauksessa todellista käyttöä.
Vähänkin itsetuntoa omaava henkilö joka vielä pitää itseään laulajana ei räkkiinsä varmasti tuota auto-tunea laita.

No toisaalta aina ne taustatkin Pavan tapauksesssa tulee karaoke levyiltä tai sitten valmiista midi-tiedostosta (musalabralta tai netistä imuroiduista gm-formaatissa olevista midi-tiedostoista joita sitten Canvasilla tai Ketronillä toistetaan).
Olisi varmaan kehittävää opetella edes editoimaan "valmiita" midi-tiedostoja ja jos taitoa on, niin tehdä (soittaa) niitä ihan itse! Ei siis millään Band In Box softalla tehtyjä random-räpellyksiä!

Tässä taasen eräs esimerkki improvisaatiosta jossa sitä autotunea ei tarvita.
Timo-Juhani Kyllönen: Midi-harmonikka, vihellys ja laulu.....

http://www.youtube.com/watch?v=IzlSP7tHWxE

ps. En ole koskaan vaittänyt olevani mikään laulaja ja siksipä en laula.
Parempi siis työskennellä sellaisten kanssa jotka sen laulamisen jo osaavat kuten vaikka Anna-Mari Kähärä, Hannu Lepola (Rajattomat) jne....
Näillä mennään.....
artope
07.02.2012 13:33:48

friikki: Tässä taasen eräs esimerkki improvisaatiosta jossa sitä autotunea ei tarvita.
Timo-Juhani Kyllönen: Midi-harmonikka, vihellys ja laulu.....

http://www.youtube.com/watch?v=IzlSP7tHWxE

Jep jep. Koittakaas muuten ite perässä. Ei muuten taittuis moneltakaan. Enkä todellakaan tarkoita että itteltäni taittuis. Ei todellakaan.
"Pelimanni kolmannessa polvessa. Toisessa polvessa kuluma"
artope
14.02.2012 12:38:30

Onko kenelläkään kokemusta tällasesta? Kannattaako ostaa??

http://www.thomann.de/fi/sennheiser_freeport_vocal_set.htm
"Pelimanni kolmannessa polvessa. Toisessa polvessa kuluma"
Einherjar
14.02.2012 14:18:05
artope: Onko kenelläkään kokemusta tällasesta? Kannattaako ostaa??

Karaokehommiin ok, mutta en lähtisi livepuolelle. Ei mikään järin kummoisen kuuloinen mikki.
Tiivistettynä; Halpa on ja niin on soundikin.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
laulava sydän
14.02.2012 15:45:29
Itse vaihdoin laulumikin shuresta senheiserin EW 135 C-BAND langattomaan,ja yhden keikan oon nyt sillä tehnyt ja oli kyllä aika iso ero vanhaan.Mutta hintaakin oli vajaa 600 euroa,mutta ainakin eka kokemus oli tosi hyvä.
pitk
21.02.2012 19:58:34

laulava sydän: Itse vaihdoin laulumikin shuresta senheiserin EW 135 C-BAND langattomaan,ja yhden keikan oon nyt sillä tehnyt ja oli kyllä aika iso ero vanhaan.Mutta hintaakin oli vajaa 600 euroa,mutta ainakin eka kokemus oli tosi hyvä.

Mistä Shuresta vaihdoit? Tolla hinnalla saa nipinnapin langallisen KSM9:n...
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
pekkajau
21.02.2012 21:46:11
Shure 58 ei vaihdu! Se on säädöistä kiinni! Ja pikkusen vähän siitä mitä siihen grilliin puhkuu!
Master-x
22.02.2012 08:28:13
pekkajau: Shure 58 ei vaihdu! Se on säädöistä kiinni! Ja pikkusen vähän siitä mitä siihen grilliin puhkuu!

Mä oon samaa mieltä, niin kauan, kun ei langaton ole välttämätön, niin mä vingun 58:iin...
Ei se mitä, vaan miten...
Musiikkia korville
22.02.2012 10:49:43

jjussila: Mulla oli 58 pitkään tulilla; suorittaa nyt varallaoloa. Sennheizerin joku vastaavan hintainen on käytössä, koska miun milestä se on "avarampi". Makuasioita sano...

Nimenomaan makuasioita... Mun mielestä tää on suht turha ketju, koska testaamalla useita löytyy se itselle paras. Toki täältä saa vinkkiä, mitä kannattaa lähteä testaamaan, etenkin jos on joku hintaluokka rajoitteena. Jokaisella on kuitenkin eri laulutekniikka ja eri taajuuksia äänessä, niin sen puoleen toisto ei ole sama.

Joka tapauksessa itellä on käytössä Shuren Beta 87A ja sanoinpa tuon siks, kun sitä ei ollu kukaan vielä kaiketi maininnut.
By: MK
isojussi
22.02.2012 12:07:24
friikki: ...Vähänkin itsetuntoa omaava henkilö joka vielä pitää itseään laulajana ei räkkiinsä varmasti tuota auto-tunea laita...

Juuri näin. Plussaa.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
isojussi
22.02.2012 12:09:19
Ukko: Pakkohan se on jos laulu on yhtä luokatonta kuin kirjoittamisen/ulosannin taso.

Mitenkään muuten tohon ottamatta kantaa, voitais panna keräys pystyyn: Pavalle hakasulkuja.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)