Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sibelius 6 student viivastomuutos, miten?
1
saltari
22.02.2012 08:35:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
Olen kirjoittanut kuorosovituksen neljälle viivastolle SATB + pianostemma eräästä kappaleesta. Nyt haluaisin muuttaa lauluosuudet kahdelle viivastolle eli ylempään viivastoon sopraanot ja altot sekä alempaan tenorit ja bassot. Miten se tehdään tällä omistamallani ohjelmistoversiolla?
 
Sovittajan alku
 
Janus
22.02.2012 09:58:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sulla lukee viivastojen alussa aina joka rivillä stemman nimi / lyhenne (esim. "S", "A", "T", "B" tms.), niin ehkä yksinkertaisinta olisi luoda scoreen kaksi ylimääräistä viivastoa (pikakomento I = Instruments: eli siis todnäk G- ja F-klaaviviivastot), sijoittaa ne oikealle paikalle (varsinaisten SATB-viivastojen ja pianon väliin) ja nimetä ne sopivasti ("SA" ja "TB"). Tämän jälkeen biisin alkuosasta piilotetaan nuo kaksi juuri äsken luotua viivastoa (Hide empty staves -komento) ja loppuosasta puolestaan samalla komennolla 4 alkuperäistä SATB-viivastoa.
 
Sibeliuksessa on muitakin tapoja päästä haluamaasi lopputulokseen - kerro, jos tuo ei toimi, säädetään sit lisää.
 
Velli
29.02.2012 15:07:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Jos sulla lukee viivastojen alussa aina joka rivillä stemman nimi / lyhenne (esim. "S", "A", "T", "B" tms.), niin ehkä yksinkertaisinta olisi luoda scoreen kaksi ylimääräistä viivastoa (pikakomento I = Instruments: eli siis todnäk G- ja F-klaaviviivastot), sijoittaa ne oikealle paikalle (varsinaisten SATB-viivastojen ja pianon väliin) ja nimetä ne sopivasti ("SA" ja "TB"). Tämän jälkeen biisin alkuosasta piilotetaan nuo kaksi juuri äsken luotua viivastoa (Hide empty staves -komento) ja loppuosasta puolestaan samalla komennolla 4 alkuperäistä SATB-viivastoa.
 
Sibeliuksessa on muitakin tapoja päästä haluamaasi lopputulokseen - kerro, jos tuo ei toimi, säädetään sit lisää.

 
Joko sä käsitit homman väärin tai sitten mä.
 
Itse käsitin, että kysyjä haluaa siirtää nykyiset neljän viivaston stemmat kahdelle viivastolle. Eli tämän jälkeen KOKO kappaleessa ei olisi kuin yksi G- ja yksi F-viivasto. Itse en ainakaan tiedä miten tämän onnistuu muutoin kuin kirjoittamalla toisella G-avaimella olevan stemman sekaan toisen äänen ihan manuaalisesti (ja sama homma F-avaimilla olevien stemmojen kanssa).
 
Janus
01.03.2012 17:39:30 (muokattu 02.03.2012 03:43:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Velli: Joko sä käsitit homman väärin tai sitten mä.
 
Itse käsitin, että kysyjä haluaa siirtää nykyiset neljän viivaston stemmat kahdelle viivastolle. Eli tämän jälkeen KOKO kappaleessa ei olisi kuin yksi G- ja yksi F-viivasto. Itse en ainakaan tiedä miten tämän onnistuu muutoin kuin kirjoittamalla toisella G-avaimella olevan stemman sekaan toisen äänen ihan manuaalisesti (ja sama homma F-avaimilla olevien stemmojen kanssa).

 
Ach so. Taisin käsittää, luulin, että biisin loppuosa olisi jotenkin homofonisempaa matskua (SATB pitkälti samalla rytmillä) ja siksi olisi selkeämpi muuttaa viivastokokoonpano "lennosta" neljästä kahdeksi.
 
Stemman kopiointi toiselle viivastolle menee näin (esimerkissä: kopioidaan alttostemma "A" sopraanostemman "S" kanssa samalle viivastolle)
 
1) Valitaan koko A-stemma tuplaklikkaamalla ekaa tahtia
2) Muutetaan stemma Voice #2:lle painamalla Alt+2
3) Valitaan pelkät Voice #2:n nuotit painamalla Ctrl(tai Cmd)+Shift+Alt+2
4) Kopioidaan ne (Ctrl/Cmd+C)
5) Valitaan S-stemman eka nuotti (S-stemman pitää olla kirjoitettu Voiceen #1, ja näin oletuksena onkin)
6) Liitetään Voice #2:lla oleva A-stemma sen alle painamalla Ctrl/Cmd+V
7) Oikoluetaan (etumerkit jne.) ja säädetään manuaalisesti tauot, palkitukset jne oikeille kohdilleen
8) Toistetaan sama operaatio tenori- ja bassostemmojen kanssa
 
Paksumpaa ratakiskoa en tähään hätään löytänyt.
 
EDIT: Lyriikat kannattaa tietty asemoida järkevästi myös (esim. sopraanostemman lyriikat viivaston yläpuolelle ja alttostemman lyriikat alapuolelle). Tässä tulee avuksi Edit=>Filter=>Lyrics -toiminto.
 
Velli
03.03.2012 05:00:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus:
 
Stemman kopiointi toiselle viivastolle menee näin (esimerkissä: kopioidaan alttostemma "A" sopraanostemman "S" kanssa samalle viivastolle)

 
Tämä oli hyvä vinkki, kiitos.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «