markkuliini 21.02.2012 01:34:21 | |
---|
-Dr.DW-: Eli tuosta siun soinnin kuvauksesta... Ajattelin, niin että jos ne mikit on menny kiinni, hiukan liian aikasin? Selitin ehkä vähän epäselvästi. Tarkoitin siis että soundi oli tuollainen ennen kun gate laitettiin. Ja miksaaja joutui tekemään paljon työtä että bassarisoundi saatiin "normaaliksi". Eli rumpu viritettiin soivaksi ja sitten siitä poistettiin se soivuus. Gaten ongelma livekäytössä lienee se, että se ei ehdi aueta tarpeeksi nopeasti ja soundin ensimmäinen transientti jää kuulematta. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
-Dr.DW- 21.02.2012 03:42:30 | |
---|
markkuliini: Selitin ehkä vähän epäselvästi. Tarkoitin siis että soundi oli tuollainen ennen kun gate laitettiin. Ja miksaaja joutui tekemään paljon työtä että bassarisoundi saatiin "normaaliksi". Eli rumpu viritettiin soivaksi ja sitten siitä poistettiin se soivuus. Gaten ongelma livekäytössä lienee se, että se ei ehdi aueta tarpeeksi nopeasti ja soundin ensimmäinen transientti jää kuulematta. Aimmadiipadaa... Ku eihän tuossa nyt ollu mitiih järkeä? Eikös geitti aukase kanavan, ennalta määritettynä "tresholdina?" Ja jos se sulkeutuu liian aikaisin, niin eikö se oo vaan säätämistä? Ja loput EQ;a? Viina on viisaiden juoma, vaan nousee se tyhmäänkin päähän! .Ai fakin laav tö rhythym! |
-Dr.DW-: Aimmadiipadaa... Ku eihän tuossa nyt ollu mitiih järkeä? Eikös geitti aukase kanavan, ennalta määritettynä "tresholdina?" Ja jos se sulkeutuu liian aikaisin, niin eikö se oo vaan säätämistä? Ja loput EQ;a? Nyt en oikein ymmärrä mitään sun jutuista.... Mutta siis gate avaa kanavan aina kun tietty, säädettävissä oleva, äänenpainetaso ylittyy. Ja se sulkeutuu kun taso palaa rajan alle. Avautumis- ja sulkeutumisnopeudet voi määrittää, mutta haasteena on saada rummun transientti* mukaan, koska gate ei välttämättä ehdi avautumaan ennekuin transientti on jo mennyt menojaan. Mutta mun pointti ei ollut gaten toiminnan yksityiskohdat, vaan se järjettömyys että ensin vaivalla viritetään bassari mahdollisimman pitkään soivaksi jonka jälkeen vaivalla geitataan se kiinteäksi. Ps: Oletko kenties kännissä? *Wikipedia: A relatively loud, non-repeating signal in an audio waveform which occurs very quickly, such as the attack of a snare drum. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
marktark 21.02.2012 11:31:49 | |
---|
Vilkuilin ketjun läpi, notta seuraavaa nousi. Jos mun aikomukseni olisi pitää runko ja kalvot ehjinä, olisi mun hyvä säätämän soundi just eikä melkeen sopivaksi virityksen & mahdollisen dempin avulla, jotta etenkin livetilanteisiin olisi kaikille passeli (kiitos markkuliinille miksauksen näkökulmasta). Eli otettava huomioon, että demppiä ei säädetä enää, koska reiättömän rummun demppiin ei yksinkertaisesti pääse käsiksi. Tällöin dempin kiinnityksen on hyvä olla soittamisen ja roudauksen kestävä. Studiossahan taas kaikki on sallittua. Mä teen toistaiseksi - ja luultavasti ikuisesti - niin, että pääsen säätämään demppiä. Siitä on etua : voin virittää bassorumpuni soimaan ihan reilusti sellaisenaan ja dempillä säädän mm. soinnin pituutta; näkisin, että demppi vaikuttaa muihinkin äänen ominaisuuksiin. Tein rumpuuni sideholen ja käytin ehjää resoa. Näin sain sointia ja botnea lisää budget-luokan Premieriini, mutta tämän lisäksi pääsen säätämään demppiä : materiaalin laatua, kokoa ja kosketusta (min-max) molempiin kalvoihin. "Brilliant !" Kyseisessä rummussa reikä resossa/ehjä runko-yhdistelmä oli ponnettomampi ratkaisu; toki lyhyellä tömps-köpsilläkin on paikkansa, mutta sen saan aikaan tuolla toisellakin rei'ityksellä - demppiä säätämällä. Ja hei, nuijaakin saa vaihtaa. Toki minunkin hankintalistalla elää lisää&parempaa-ajattelu. Laadukkaimmista soittimista irtoaa vaivattomammin ns. hyvää ääntä (vaikkapa ilman resoa), mutta bassorummun kohdalla voi ja saa koko settiä ajatellen käyttää säätömahdollisuuksia kaikkein reiluimmalla kädellä. Play that song (not the instrument) |
EJ84 21.02.2012 12:13:59 | |
---|
Nyt kun päästiin tohon demppaamiseen, mulle tuli mieleen n. 10 vuotta vanhojen omakohtaisten kokemusten kautta mieleen Evansin EQ pad. Ostin sen sillon uutena tuotteena kalvojen yhteydessä, jotka oli läpinäkyvät, muistaakseni EQ2 tai EQ3 mallia valmiilla mikkireiällä etukalvossa. Sillosella korvalla kuultuna ne kalvot ja EQ pad tuotti parhaimman soundin ikinä silloisesta Hoshino Professional höttömahonkisesta(?) bassorummusta. Tässäpä linkkiä videoon, jossa näkyy tuo EQ padin käyttö. Eli tarralla kiinnittyy rumpuun ja, noh kattokaa itse: www.youtube.com/watch?feature=playe … detailpage&v=JjDXbwvKR-4#t=198s"If we are ignorant about a phenomenon, that is a fact about our state of mind, not a fact about the phenomenon itself." |