Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Roots »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Normi s-kitarasta slide kitara
1
Catfish blues
20.02.2012 18:29:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloitin yhden ylimääräisen sähkökitaran (starto tyylinen) säätämistä pelkää slide soittoa varten ja tuli pari asiaa heti eteen ja kysymystä:
 
1. Normaalien tallapalojen avulla en tunnut saavan kieliä niin korkealle kuin haluan. Raskaalla ja ruhjovalla soittotyylilläni tulee likaa rätinää vielä. Ruuvien pituus tulee vastaan. Onko saatavilla tallapaloja, joissa on erikoispitkät ruuvit vai pitääkö duunata jotenkin itse?
 
2. Hyvä kielisetin paksuus? Vaikuttanee asiaan ja ajattelin jotain 12 settiä hommata.
 
Lay down your soul to gods rock´n´roll
apenaattori
20.02.2012 19:08:20 (muokattu 20.02.2012 19:09:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1. Normaalien tallapalojen avulla en tunnut saavan kieliä niin korkealle kuin haluan. Raskaalla ja ruhjovalla soittotyylilläni tulee likaa rätinää vielä. Ruuvien pituus tulee vastaan. Onko saatavilla tallapaloja, joissa on erikoispitkät ruuvit vai pitääkö duunata jotenkin itse?
 
Kuulostaa aika hurjalta. Vaikka kielten on hyvä olla hieman tavallista korkeammalla slide -soitossa, ei niiden silti tarvitse metri tolkulla sojottaa irti otelaudasta. Itselläni on SG "modattuna" slide -soittoon, ja kielten korkeusasetuksilla voi soittaa ihan hyvin myös perinteisellä tyylillä. Slide -soitossa joudut väkisinkin keventämään tatsia, ja näkisinkin että slide -tatsin harjoittelu olisi parempi ratkaisu kuin erikoisruuvimodauksien tekeminen kitaraan. Kuulostaa siltä että ongelma on pikemminkin siinä että painat putkea liikaa kuin siinä että kielet olisivat liian matalalla.
 
2. Hyvä kielisetin paksuus? Vaikuttanee asiaan ja ajattelin jotain 12 settiä hommata.
 
12 on aika hyvä slide -vetelyyn, niillä on hieman helpompi välttää rätinöitä kuin 11 -setillä.
 
P.P.King
20.02.2012 21:24:51 (muokattu 20.02.2012 21:26:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Catfish blues: Aloitin yhden ylimääräisen sähkökitaran (starto tyylinen) säätämistä pelkää slide soittoa varten ja tuli pari asiaa heti eteen ja kysymystä:
 
1. Normaalien tallapalojen avulla en tunnut saavan kieliä niin korkealle kuin haluan. Raskaalla ja ruhjovalla soittotyylilläni tulee likaa rätinää vielä. Ruuvien pituus tulee vastaan. Onko saatavilla tallapaloja, joissa on erikoispitkät ruuvit vai pitääkö duunata jotenkin itse?

 
Itsekin uskon slidetekniikan olevan suurin syy rätinään. Soittotatsi kannattaa yrittää saada melko kevyeksi. Suositeltavaa on myös dempata kieliä kevyesti putken yläpuolelta vasemman käden. Tämä on huomattavasti helpompaa mikäli totuttelee heti alussa soittamaan putki pikkusormessa.
 
Myös slideputken materiaalilla ja seinän paksuudella on suuri merkitys soundiin ja soittotatsiin. Kannattaa kokeilla mahdollisimman monia eri putkimateriaaleja ja -malleja omalle itselleen parhaiten sopivan löytämiseksi.
 
2. Hyvä kielisetin paksuus? Vaikuttanee asiaan ja ajattelin jotain 12 settiä hommata.
 
Sopiva setin paksuus riippuu monista asioista, mm. itse kitarasta, sen säädöistä sekä käytettävistä virityksistä. Ainakin omassa Tokain Telecasterissani 0.12 setti on silkkaa kuminauhaa avoimessa G:ssä. 0.12 setti toiminee hyvänä pohjana, mutta ainakin ylimmät kielet (E ja H) kannattaa napata tanakammasta setistä. Soundista tulee huomattavasti tasapainoisempi.
 
Ekku01
20.02.2012 21:51:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kitara on pelkästään slidekäyttöön "pyhitetty" voi olla perusteltua korottaa satulaa. Tai sitten käyttää slidebiisien aikana ekalla nauhalla jotain korotuspalaa. Gary Rossington käytti Freebirdissä naulaa. En tiedä mitä nykyään käyttää, mutta tuosta videosta näkee, että joku "tikku" siellä ykkösnauhan kohdalla on.
 
http://www.youtube.com/watch?v=9cIqkTVXUJ0
 
"Joh. 3:16"
Gona
21.02.2012 05:58:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä värkkäsin pikanostosatulan slidekitraan laittamalla 6 mm rosteritapin 0-nauhaksi: saa myös aika äkäseen vaihdettua normikitaraksi.
Millbrook myy myös pikasatuloita ihan samaan tarkoitukseen. Sen kun lyö sen vanhan päälle siis.
 
Real Rokko Bibsy Sound
Catfish blues
21.02.2012 10:17:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista ja tuo pikasatula kuullostaa hyvältä ratkaisulta. Tatsistahan tuo on kiinni toki, mutta enpä viitsi opetella hipelöimään kitaraani. Soittimen pitää taipua soittajan mukaan - ei toisinpäin.
 
Lay down your soul to gods rock´n´roll
Illu
21.02.2012 10:23:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Catfish blues: Kiitos vastauksista ja tuo pikasatula kuullostaa hyvältä ratkaisulta. Tatsistahan tuo on kiinni toki, mutta enpä viitsi opetella hipelöimään kitaraani. Soittimen pitää taipua soittajan mukaan - ei toisinpäin.
 
Tekniikkalajihan se on, se kannaattaa viitsiä ottaa haltuun, demppaa niitä kieliä sen sliden ja satula välistä jollain sormella ja pikkaus kädellä ne joita et pikkaa. Pitäis onnistua melko normaalisäätöiselläkin kitaralla ja vaikka .010 setilläkin.
 
Illu
21.02.2012 10:24:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Illu: Tekniikkalajihan se on, se kannaattaa viitsiä ottaa haltuun, demppaa niitä kieliä sen sliden ja satula välistä jollain sormella ja pikkaus kädellä ne joita et pikkaa. Pitäis onnistua melko normaalisäätöiselläkin kitaralla ja vaikka .010 setilläkin.
 
Edit: Enpäs muuten tiedä millanen joku 7.25" radius on putken kanssa, äkkiä aatellen ei välttämättä ihan paras?
 
Ekku01
21.02.2012 12:49:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Illu: Edit: Enpäs muuten tiedä millanen joku 7.25" radius on putken kanssa, äkkiä aatellen ei välttämättä ihan paras?
 
Rory Gallagher ainakin piti ylimpiä (siis niitä ohuita) kieliä suhteessa muita korkeammalla, joten silloinhan radius tavallaan kasvaa eli "suoristuu".
 
"Joh. 3:16"
YarZoo
28.02.2012 23:53:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse annan slidekäytössä olevien kitaroiden kaularaudalle reilusti löysiä. Sitten kun vetää kunnon vaijerit paikalleen alkaa pelivaraa löytyä rajumpaankin swampthingiin.
 
Resonaattorissa on tällähaavaa 13-56 kielisetti ja 12. nauhan kohdalta kielet on 6-7 mm nauhasta irti. Saa soittaa vaikka pajatyökaluilla, eikä pärise kielet nauhoihin.
 
Kaularaudan kanssa pelatessa pitää tietty olla järki ja tieto mukana, tarkoitus ei ole särkeä soitinta. Jos siirtyy sahkökitarassa esim. 10 setistä 12 settiin satulan joutuu varmasti viilaamaan avarammaksi ja takaisin palatessa on satulan vaihto edessä. Noita valmiita korotuspaloja en ole kokeillut, mutta toimiessaan varmaan todella kätevä juttu.
 
S.N.A.F.U
dfloreno
29.02.2012 14:34:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

YarZoo: Itse annan slidekäytössä olevien kitaroiden kaularaudalle reilusti löysiä. Sitten kun vetää kunnon vaijerit paikalleen alkaa pelivaraa löytyä rajumpaankin swampthingiin.
Resonaattorissa on tällähaavaa 13-56 kielisetti ja 12. nauhan kohdalta kielet on 6-7 mm nauhasta irti. Saa soittaa vaikka pajatyökaluilla, eikä pärise kielet nauhoihin.
Kaularaudan kanssa pelatessa pitää tietty olla järki ja tieto mukana, tarkoitus ei ole särkeä soitinta. Jos siirtyy sahkökitarassa esim. 10 setistä 12 settiin satulan joutuu varmasti viilaamaan avarammaksi ja takaisin palatessa on satulan vaihto edessä. Noita valmiita korotuspaloja en ole kokeillut, mutta toimiessaan varmaan todella kätevä juttu.

 
Kyllä se sliden soitto tekniikkaa vaatii ,ei sille voi mitään. Noi korotuspalat on tarkoitettu siihen, kun soitetaan lapsteel-tyyliin, eli kitara on sylissä ja kielet osoittaa kattoon.
 
Isoin ongelma kun nostaa kielet todella ylös on se, että sitten niitä sormilla painettuja ääniä ei saa vireeseen mitenkään = kuulostaa paskalta. Ja ton kaularaudan liiallinen löysääminen aiheuttaa saman ongelman intonaation kanssa. Ja silden soittaminen ei tarkoita sitä, että 100% kaikki äänet tuotetaan slidellä... karsii aika paljon jos näin tekee..
 
Eli vinkkinä, kun aloittelee ja tuntuu että rämisee liikaa, niin nostaa vaan sitä kielten paksuutta ja ehkä virettäkin; esim. avoin D tai G avoimeen A:han tai E:hen. Siinä tulee jännitettä enemmän ja oppii rouhimaan oikealla tavalla.
 
ja noista, että soittimen pitää taipua soittajan tarpeisiin eikä toistepäin, tässäpä vähän osviittaa asiasta:
 
http://www.johnmooneylive.com/home/
 
God made me funky
YarZoo
17.03.2012 03:00:05 (muokattu 18.03.2012 10:52:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dfloreno: Kyllä se sliden soitto tekniikkaa vaatii ,ei sille voi mitään. Noi korotuspalat on tarkoitettu siihen, kun soitetaan lapsteel-tyyliin, eli kitara on sylissä ja kielet osoittaa kattoon.
 
Isoin ongelma kun nostaa kielet todella ylös on se, että sitten niitä sormilla painettuja ääniä ei saa vireeseen mitenkään = kuulostaa paskalta. Ja ton kaularaudan liiallinen löysääminen aiheuttaa saman ongelman intonaation kanssa. Ja silden soittaminen ei tarkoita sitä, että 100% kaikki äänet tuotetaan slidellä... karsii aika paljon jos näin tekee..
 
Eli vinkkinä, kun aloittelee ja tuntuu että rämisee liikaa, niin nostaa vaan sitä kielten paksuutta ja ehkä virettäkin; esim. avoin D tai G avoimeen A:han tai E:hen. Siinä tulee jännitettä enemmän ja oppii rouhimaan oikealla tavalla.
 
ja noista, että soittimen pitää taipua soittajan tarpeisiin eikä toistepäin, tässäpä vähän osviittaa asiasta:
 
http://www.johnmooneylive.com/home/

 
^
Jep,
 
Ammattimiehen kommentti ja täyttä asiaa. Heitin tuon oman edellisen juttuni vähän huterasti ja oikoen. Arvostan oikeaoppista slidejuttua ja esim. 13.3 Bonamassan konsertissa näkyi äärimmäisen hienovaraista slidemaustetta puhtaasti normisettiin säädetyllä kitaralla.
 
Oli hieno keikka muutenkin ja alkoi ihmisten aikaan, mistä jykevä plussa! Setti alkoi 20.05, itse pirteänä, eikä huolettanut tulevan aamun haasteet.
 
Itse tulee kiskottua sellaista rusikoitua Seasick Steve tyyppistä rötköä ilman plektroja ja se plonk plonk plonk diyy dippaduu plonk plonk plonk vaatii tilaa sormille kun repii kieliä soitolle.
 
Oykei eikä sillä että kieltäisi tekniikan ja tekemisen laadun, nyt on kitarat säädetty uusiksi ja on opiskelun aika. silti kieltäydyn edelleenkin pektran/plektrojen käytöstä.
 
Huomasin että tässä mennään vähän off aiheesta kun sotken akustiset helkyttimet samaan keskusteluun.
 
Ja tälleen...
 
S.N.A.F.U
YarZoo
28.03.2013 08:20:50 (muokattu 28.03.2013 08:21:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset dflorenolle!
 
Käytiin tätä keskustelua reilu vuosi takaperin. Otin tekijämiehen sanomisista vaarin, läpsäytin turpani kiinni, muutin filosofiani, säätelin kitarat uusiksi ja aloin treenaamaan.
 
Treenaamaan... treenaamaan.. tutkin välillä lähdeaineistoja ja menin taas treenaamaan.
 
Nyt tulosta alkaa pikkuhiljaa jo näkyä tai kuulua. Hommasta on auennut ihan uusi maailma ja on mukavaa kun voi kitarasta ja kielistä riippumatta ripotella putkimaustetta väliin.
 
Kippis!
 
S.N.A.F.U
mpekkanen
28.03.2013 13:38:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noista kielistä sanoisin ,että riippuu tietysti siitä mikä on avoin vire. Jos soitetaan vaikka avoimella g-vireellä niin oli ne paksuudet mitä tahansa niin siihen pitäisi vaihtaa molempien e-kielien ja a-kielen paksuutta että jännitys olisi sama kaikissa kielissä. Ne kun siinä vireessä tiputetaan kokosävelen alemmaksi.
Kaikissa avoimissa vireissä on tämä sama ongelma ja valmiita settejä ei kunnolla löydy tai ne maksaa enemmän kuin sen ostaa irtokielinä.Satulaa kannattaa ehkä hieman nostaa,mutta ei se ole pakolista. Jos kitaraan laittaa tavallista paksumman setin jolla yleensä soittelee niin se voi korjautua jo sillä.
 
kotoilija
02.07.2013 13:11:06 (muokattu 02.07.2013 13:12:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen viime aikoina taas innostunut sliden soitosta, mutta ongelma on, että ei ole siihen soveltuvaa kitaraa. Squierin Telessä ja Stratossa, joita käytän normisoitossa on kielet aika matalalla ja kielet 09 - 42 eli ei ihan optimaalisin setup. Lisäksi niissä on kummassakin standardivire. Tänään viritin pikkuveljen paljolti käyttämättä olevan 3/4 kokoisen halpis Strato-kopion avoimeen E-vireeseen ja huomasin, että sujuu paljon paremmin kuin omilla kitaroilla. Kielet ovat tuossa aika korkealla.
 
Nyt olen alkanut miettimään, että neuvottelisinko tuon veljen kitaran itselleni ja hankkisin siihen paksut kielet ja rupeaisin käyttämään pelkästään sliden soittoon. Toinen vaihtoehto olisi hankkia halpa SG tai Telecaster. SG kiinnostaisi lähinnä sen takia, että Derek Trucks soittaa slide SG:llä eikä itselläni ole SG:tä ennestään. Uuden kitaran ostossa on ongelmana se, että tällä hetkellä ei ole kauheasti rahaa ja oikeastaan suunnitelmissa olisi hankkia parempi äänikortti äänittämistä varten. Kumpi vaihtoehto olisi parempi? Käyttää veljen huonoa 3/4 kokoista kitaraa vai hankkia esim. Harley Bentonin SG?
 
"It's good to dream."
mpekkanen
02.07.2013 14:23:06 (muokattu 04.07.2013 16:07:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cool-guitarist: Itse olen viime aikoina taas innostunut sliden soitosta, mutta ongelma on, että ei ole siihen soveltuvaa kitaraa. Squierin Telessä ja Stratossa, joita käytän normisoitossa on kielet aika matalalla ja kielet 09 - 42 eli ei ihan optimaalisin setup. Lisäksi niissä on kummassakin standardivire. Tänään viritin pikkuveljen paljolti käyttämättä olevan 3/4 kokoisen halpis Strato-kopion avoimeen E-vireeseen ja huomasin, että sujuu paljon paremmin kuin omilla kitaroilla. Kielet ovat tuossa aika korkealla.
 
Nyt olen alkanut miettimään, että neuvottelisinko tuon veljen kitaran itselleni ja hankkisin siihen paksut kielet ja rupeaisin käyttämään pelkästään sliden soittoon. Toinen vaihtoehto olisi hankkia halpa SG tai Telecaster. SG kiinnostaisi lähinnä sen takia, että Derek Trucks soittaa slide SG:llä eikä itselläni ole SG:tä ennestään. Uuden kitaran ostossa on ongelmana se, että tällä hetkellä ei ole kauheasti rahaa ja oikeastaan suunnitelmissa olisi hankkia parempi äänikortti äänittämistä varten. Kumpi vaihtoehto olisi parempi? Käyttää veljen huonoa 3/4 kokoista kitaraa vai hankkia esim. Harley Bentonin SG?

 
Millbrook myy sellaisia satulan korotus paloja ,joilla voi tavallisen kitaran kieliä nostaa niin että ne soveltuu paremmin siihen slide touhuun. Maksaa alle kympin,muistaakseni. Myös niin voi tehdä ,että nostat tallaa siitä kitarastasi ja laitat vahvemmat kielet niin sekin voi jo auttaa tilannetta. Sekin kannattaa slide soittamisessa muistaa ,että hommaa sellaisen putken joka käy siihen omaan sormeen niin silloin se soundaa parhaimmalta ja ei tule turhia kolinoita kun putki hölskyy sormen päällä. Sinne sormen ja putken väliin voi laitta vaikka sideharsoa tai pienen palan kangasta jos on omalle sormelle liian iso putki.
 
Kitaraa ei tarvitse erikseen ostaa slidensoittoon ja jos sellaisen hommaat niin itse en ainakaan ostaisi sitä Harley Bentonia ,vaikka itseltä sellainen resonaattorikitara löytyykin. Senkin olen tosin satulasta nostanut niin korkealle ,että se soi ainoastaan lap steel kitarana ja on c6-vireessä eli hawaji touhuihin sopiva laite. Ei se maailman paras ole,mutta ajaa ihan asiansa.
 
P.P.King
04.07.2013 13:20:54 (muokattu 04.07.2013 13:21:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Millbrook myy sellaisia satulan korotus paloja ,joilla voi tavallisen kitaran kieliä nostaa niin että ne soveltuu paremmin siihen slide touhuun.
 
Kannattaa huomioida, että kyseiset korotuspalat on tarkoitettu steelsoittoon. Kielet siis nousevat niin korkealle, ettei niitä pysty painamaan otelautaa vasten (ilman että hienovire heittää pahemman kerran). Korotuspala tuskin on paras valinta tavallista slidesoittoa ajatellen.
 
Korotuspalan mahdollista käyttöä kannattaa harkita tarkoin, sillä mm. resonaattorikitraoihin erikoistuneen National Resophonicsin kotisivuilla varoitellaan korotuspalojen aiheuttamista mahdollisista vaurioista. En siis ehkä ihan ensimmäisenä iskisi korotuspalaa Squieriin tai Harley Bentoniin, joiden rakennusjälki ei ole sitä aivan laadukkainta.
 
Gary Enfield
04.07.2013 13:35:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

P.P.King: Kannattaa huomioida, että kyseiset korotuspalat on tarkoitettu steelsoittoon. Kielet siis nousevat niin korkealle, ettei niitä pysty painamaan otelautaa vasten (ilman että hienovire heittää pahemman kerran). Korotuspala tuskin on paras valinta tavallista slidesoittoa ajatellen.
 
Korotuspalan mahdollista käyttöä kannattaa harkita tarkoin, sillä mm. resonaattorikitraoihin erikoistuneen National Resophonicsin kotisivuilla varoitellaan korotuspalojen aiheuttamista mahdollisista vaurioista. En siis ehkä ihan ensimmäisenä iskisi korotuspalaa Squieriin tai Harley Bentoniin, joiden rakennusjälki ei ole sitä aivan laadukkainta.

 
Tuo korotuspala näkyy mun avatarissa, parempi kuva mun sivulla. Ei ole ollut mitään haittaa mun Ibanez Concordille. Olen laittanut paikalleen ja palauttanut sitten taas tavalliseksi akustiseksi tarpeen mukaan. Kaiken huipuksi siinä on tällä hetkellä 13 - alkuinen kielisetti. Kaularautaa olen hieman rukannut ja ostan taas seuraavaksi 12-setin, kun on monikäyttöisempi, sormisoitto ei oikein 13-setillä lähde. Tietysti voi olla, että tämä kertoo ennen kaikkea Ibanezin laadusta.
Lisätään vielä, että olen välttänyt kireitä virityksiä, olen tyytynyt DADF#AD:iin. En ole kokeillut GBDGBD:tä Concordiin, enkä aiokaan.
Harley Bentonin lap-sliden saa muuten Saksasta alle satasen.
 
mpekkanen
04.07.2013 16:17:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

P.P.King: Kannattaa huomioida, että kyseiset korotuspalat on tarkoitettu steelsoittoon. Kielet siis nousevat niin korkealle, ettei niitä pysty painamaan otelautaa vasten (ilman että hienovire heittää pahemman kerran). Korotuspala tuskin on paras valinta tavallista slidesoittoa ajatellen.
 
Korotuspalan mahdollista käyttöä kannattaa harkita tarkoin, sillä mm. resonaattorikitraoihin erikoistuneen National Resophonicsin kotisivuilla varoitellaan korotuspalojen aiheuttamista mahdollisista vaurioista. En siis ehkä ihan ensimmäisenä iskisi korotuspalaa Squieriin tai Harley Bentoniin, joiden rakennusjälki ei ole sitä aivan laadukkainta.

 
Näin on. Siis se korotuspala nostaa niitä kieliä niin paljon ,ettei sillä enää pysty tavallisesti soittamaan.
Yleensä kyllä joka kitarasta saa slide kitaran kun nostaa talla ja laittaa normaalia paksummat kielet ,jotka toimivat slidessä muutenkin paremmin. Tämäkin tietysti riippuu hieman virityksistä.
 
Tarkoitit varmaan ,ettei noita satulan korotuspaloja kannata laittaa kauhean arvokkaaseen kitaraan. Itsellä ainakin Harley Bentonin resonaattorissa se korotuspala on jättänyt pienen jäljen otelautaan,mutta sillä ei siinä mielessä ole väliä kun se soitin tulee olemaan mulle aina lap steel tyyliin soitettava kitara.
 
Siis korotuspalan voi huoletta laittaa näihin halvempiin soittimiin jos sellaista haluaa kokeilla ,koska näin ei tule kauheaa rahallista menetystä jos siihen otelautaan pieni painauma tuleekin.
Korotuspalan hommaaminen ei kuitenkaan ole välttämätöntä,jonka olen jo varmasti useampaan kertaan tuonot esille.
 
Thomann ja Millbrook myyvät kummatkin aika edullisesti lap steel kitaroita jos sellainen kiinnostaa niin sataselle jo löytyy ja joskus näitäkin näkee käytettynäkin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «