Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Subbareiden hieno maailma.
1 2 3
S0N0R
19.02.2012 13:27:46 (muokattu 19.02.2012 13:28:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Näistä subbareista ajattelin kysyä tällei yleisesti vähän tietoa.
Itse olen lyhyen ikäni aikana harrastanut dj-hommia. Omistan kaksi db technologiesin 15D subbaria. Tuollaisia:
http://www.thomann.de/fi/db_technologies_sub_15_d.htm
Nyt olen huomannut, että välillä subbareista ei vaan lähde ääntä tarpeeksi keikoilleni. Ihmiset pyytävät kovemmalle ja subbarit ovat jo täysillä.
Nuo olvat mielestäni todella hyvät subbarit, mutta äänenpainetta täytyisi jotenkin saada lisää. Kysymys siis kuuluu.
Voiko kyseisiä subbareita jotka omistan parantaa jotenkin?
Minkälaiset subbarit/subbari kannattaisi ostaa jotta äänen painetta riittäisi?(hintaluokassa edullisin).
 
sepisti
19.02.2012 16:05:39 (muokattu 19.02.2012 16:08:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerrohan jotain siitä, minkälaisissa paikoissa käyt keikoilla? Mitä sieltä PA:sta toistetaan (bändiä vai dj-hommia)? Mitä sulla on yläpäinä tuossa systeemissä? Onko mahdollista, että sisään tuleva signaali on liian hiljainen?
 
Sinänsä vastaus kysymykseesi on, että sun subeista lähtee just sen verran ääntä, kun niistä hanat kaakossa tulee. Eli jos tehot ei riitä, pitää ostaa uudet subbarit. Meidän bändillä on pari tuollaista ja tehdään bilekeikkoja maksimissaan 200 hengen juhlissa, eikä koskaan ole meinannut tehot loppua kesken. Yläpäinä on RCF:n 410 A:t.
 
E. En lukenut tarkasti. dj-keikkaa siis teet. Varmasti jäävät pieneksi jossain isossa yökerhossa. Tosin yleensä kai sellaisiin paikkoihin ei tarvitse omia kamoja edes viedä.
 
NeliX4
19.02.2012 17:42:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itelllänikin pari noita. Olen kyllä tyytyväinen käyttäjä, mutta ei ne kovin stydit ole. Samanlaisia ruiskuja on nuo muutkin ko. hintaluokan subit. Pistä subbarit pinoon keskelle lattiaa, niin tulee vähän lisää.
 
Paino/hinta suhteessa nuo on kyllä ihan ok, mutta soundi on mitä on. Jos pitää saada lisää potkua, niin ei auta kuin ostaa torwisubbarit (ja vähän isommat). Harvase keikka ajan noilla limittereitä päin. Noista lähtevä äänenpaine ei kyllä ole nähnytkään 133 dB.
 
Aura Xd18 tms., niin johan rupeaa riittämään. CervinVegalla on jotain suht kevyitä ja edullisia torvisubbareita.
 
NeliX4
19.02.2012 17:44:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esim tässä: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=604906
 
duca
19.02.2012 21:49:53 (muokattu 19.02.2012 21:54:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ois muuten tarve yhdelle 15D:lle jos joku ketjun herroista haluaa omastaan luopua.
 
Edit: jotta osallistun edes aiheeseen vähän niin todettakoot että mä oon kyllä pärjänny ihan kohtalaisesti pikkubaareissa bändin kera myös tuolla yhdellä. mutta ei se toinen häiritsis.
 
Katti
20.02.2012 09:09:17 (muokattu 20.02.2012 09:11:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

S0N0R: Terve!
 
Näistä subbareista ajattelin kysyä tällei yleisesti vähän tietoa.
Itse olen lyhyen ikäni aikana harrastanut dj-hommia. Omistan kaksi db technologiesin 15D subbaria. Tuollaisia:
http://www.thomann.de/fi/db_technologies_sub_15_d.htm
Nyt olen huomannut, että välillä subbareista ei vaan lähde ääntä tarpeeksi keikoilleni. Ihmiset pyytävät kovemmalle ja subbarit ovat jo täysillä.
Nuo olvat mielestäni todella hyvät subbarit, mutta äänenpainetta täytyisi jotenkin saada lisää. Kysymys siis kuuluu.
Voiko kyseisiä subbareita jotka omistan parantaa jotenkin?
Minkälaiset subbarit/subbari kannattaisi ostaa jotta äänen painetta riittäisi?(hintaluokassa edullisin).

 
Yksi tapa saada lisää hönkää subeista on käyttää nk. "mutual couplingia" hyväksi. Sillä tulee semmoiset 3dB lisää pöhyä, mutta ei toki tasaisesti koko taajuuskaistalle, vaan pelkästään sille osalle, jonka aallonpituudella tuo couplaus tapahtuu...
 
Luulisin että lisää tietoa löytyy ihan googlettamalla ja ehkä jopa täältäkin (en jaksa nyt itse etsiä), mut siis periaate on se että subien kartioiden keskipisteet sijoitetaan sellaiselle etäisyydelle toisistaan joka on alle puolet sen taajuuden aallonpituudesta, jonka alle mutual coupling halutaan toteuttaa. Toki se ei ihan noin yksinkertainen käytännössä ole, vaan mukaan tulee muitakin tekijöitä kuten sisätiloissa seiniä jne., mutta periaate noin.
 
Sitten tulee tietty kysymykseksi että onko noi subit ollu yläpäiden "jalkoina", vai onko yläpäille olemassa omat tikut... ...eli siis jos haluaa parittaa, on yläpäille oltava omat tikut... ...ainakin toiselle puolelle...
 
Muuten, kuten on jo sanottu, ääntä ei lähde enempää kuin ämyri ja pääte antaa... ...todennäköisesti siis olet tilanteessa, jossa joudut hankkimaan a) lisää samanlaisia subeja b) jotkut järeämmät subit.
 
Teitpä niin tai näin, niin älä sotke erilaisia, varsinkaan eri valmistajien tuotteita yhteen...
 
e: kirotusvihreitä
 
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
S0N0R
20.02.2012 10:58:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksista.
 
Tosiaan en ole muuta sijoittelua keikoilla kokeillut kun tuon, että ne ovat yläpäiden jalkoina väliputkella tai ilman. Yläpäinä minulla on db technologiesin cromo 12 pari.
Minkälaista subipakettia minun nyt kannattaisi, sitten harkita? Siihen saisi sisältyä myös vahvistin koska itselläni on hyvin vähän kokemusta passiivi laitteista.
 
piivei
20.02.2012 11:34:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin kuinkas isoja sun mestat on missä käyt tekemässä?
 
Mä kävin juuri laittamassa iskuun melkein vastaavanlaisen paletin, paitsi että vain yhdellä subbarilla (Mackie SWA 1510) ja ääntä lähti todella paljon juurikin tuollaisella "dj-ystävällisellä" levymusalla.
 
Mä käsitin että sulla on noita subeja 2 kpl. Aikamoinen mökä noista kyllä lähtee jos kaikki on kunnossa. Sanoisin että 200-300 hengen yökerhoon riittää levymusalla mutta jos mestat on tätä isompia niin ongelma on todellinen.
 
Ainahan sieltä baarista joku sellainenkin "expertti" löytyy jonka mukaan tulee liian hiljaa=)
 
NeliX4
20.02.2012 11:38:44 (muokattu 20.02.2012 11:41:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se Mackien vanhempi 18" aktiivisubi varmaan olis sopiva sun käyttöön myös. Se 15" ei ole oman kokemuksen mukaan yhtään sen parempi kuin DB 15D. Mackiet on kaistanpäästöjä, kuten DB SUB15. Bassorefleksit voit unohtaa samoin tein.
 
Noit on näkynyt m.netin palstallakin silloin tällöin. Jytkyä lähtee ihan eri luokassa.
http://www.mackie.com/products/swa1801/
 
Hyviä subeja alkaa sitten samaan vaikka mitä, kun hintaluokkaa on yli 2K eur / kpl.
esim. RCF tts18 tai 8002as.
 
piivei
20.02.2012 11:48:04 (muokattu 20.02.2012 11:50:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SWA 1810 on erittäin hyvä subbari hintaluokassaan, olen täysin samaa mieltä.
 
Sori: SWA 1801
 
Rouda-setä
20.02.2012 13:55:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4:Bassorefleksit voit unohtaa samoin tein.
 
Ihan uteliaisuuttani: Miksi?
 
Pauli Lappalainen
20.02.2012 13:58:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koska torvi???
 
NeliXJos pitää saada lisää potkua, niin ei auta kuin ostaa torwisubbarit (ja vähän isommat). Harvase keikka ajan noilla limittereitä päin. Noista lähtevä äänenpaine ei kyllä ole nähnytkään 133 dB.

Aura Xd18 tms., niin johan rupeaa riittämään. CervinVegalla on jotain suht kevyitä ja edullisia torvisubbareita.
 
NeliX4
20.02.2012 15:15:47 (muokattu 20.02.2012 15:24:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torvelle torvikaiutin.
 
Torvella päästään parhaimmillaan monta kertaa parempaan hyötysuhteeseen ja transienttitoisto on hyvä (eli potkii). ... ja verrattaen edullisesti ilmeisesti piti saada paljon bassoa.
 
Tämmäset näemmä on tuolla kaupan: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=608554 En sit kyl tiiä minkälaiset ovat? Eikös Sami T:llä ollut tällaiset?
 
s151669
20.02.2012 17:36:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

S0N0R: Nyt olen huomannut, että välillä subbareista ei vaan lähde ääntä tarpeeksi
 
Riippuu paikasta vai ? Onneksi olkoon, olet törmännyt akustiikkaan. Meidän poppoon vastaavan kokoluokan bassokuutio tuntuu joissain paikoissa potkivan todella hyvin, joissain taas hädintusikin kuuluu. Mitä ilmeisimmin huoneen muodosta ja sijoituspaikasta kiinni. Koita muuttaa sijoituspaikkaa, jos voit.
 
Antikitarasankari
Sami_T
20.02.2012 22:30:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

S0N0R: Terve!
 
Näistä subbareista ajattelin kysyä tällei yleisesti vähän tietoa.
Itse olen lyhyen ikäni aikana harrastanut dj-hommia. Omistan kaksi db technologiesin 15D subbaria. Tuollaisia:
http://www.thomann.de/fi/db_technologies_sub_15_d.htm
Nyt olen huomannut, että välillä subbareista ei vaan lähde ääntä tarpeeksi keikoilleni. Ihmiset pyytävät kovemmalle ja subbarit ovat jo täysillä.

 
Tässä on kyse ihan yksinkertaisesti siitä että kahdesta tollasesta halvasta aktiivisubbarista ei vaan lähde sitä mökää määräänsä enempää.
 
Vertailun vuoksi, mulla on itsellä vuokrakäytössä vähän kaikenlaista kamaa, pieniin kisoihin DJ-joukahaisille (ja välillä muuhunkin käyttöön) kannetaan aika usein tälläistä settiä:
 
http://tinyurl.com/6rjts4b
 
Tonkin kanssa mennään välillä aika rajoilla että riittääkö vai ei. Markalla saa markan kaiuttimen...
 
Nuo olvat mielestäni todella hyvät subbarit, mutta äänenpainetta täytyisi jotenkin saada lisää. Kysymys siis kuuluu.
Voiko kyseisiä subbareita jotka omistan parantaa jotenkin?

 
Vain ostamalla lisää samanlaisia kaveriksi.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
pitk
20.02.2012 22:30:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla olis myytävänä pari Martin Audion WSX:ää. Isoja. Tulee matalaa.
 
Pitk.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
NeliX4
21.02.2012 10:27:30 (muokattu 21.02.2012 10:28:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuo olvat mielestäni todella hyvät subbarit, mutta äänenpainetta täytyisi jotenkin saada lisää. Kysymys siis kuuluu.
Voiko kyseisiä subbareita jotka omistan parantaa jotenkin?

__ Vain ostamalla lisää samanlaisia kaveriksi.

 
Itselläni oli noita DB Tech 15" 4 kpl ja ehkä parille keikalle tuli koko läjä napattua. Muutoin tuli napattua jotkut toiset amyrit, jotka oikeesti sitten toivat myös sitä alinta kertaa lisää. Sittemmin hankkiuduin kahdesta eroon.
 
Olen vilpittömästi sitä mieltä, että 4x 800 eur DB SUB 15 sijaan kannatta hankkia joku 2x 1600 eur kaiutin.
 
Pistäpä ostoilmoitus vaikka noista vanhemmista Mackie 18" subeista ja tule kokeilemaan noita, jos haluat.
 
aimotuska
21.02.2012 11:08:58 (muokattu 21.02.2012 11:19:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halapaa piti olla ja vaikuttais vähän nihkeältä paikoitellen, joten pistetään se erilainen ehdotus(tm) kehiin. Voi olla, että menee ohi skoopista, mutta kun kuulostaa vähän siltä, että sun pitäis kenties päivittää koko setti astetta isompaan. Kyseessä on nyt passiivisetti, mut sehän ei sinänsä ole mikään este, vaan vähintäänkin mahdollisuus oppia jotain uutta. Kokoa näillä on sitten sen rantasaunan verran, mutta tuskin sää millään micralla oot noita entisiäkään kuutioita saanut liikkumaan.
 
Okei, näille vehkeille syljetään ja oksennetaan merkin puolesta mennen tullen ja palatessa, mutta henkkoht kokemukseni on se, että löylyä lähtee aika tolkuttomat määrät. T.Boxihan siis ON merkkinä yleisesti ottaen ihan paska, mutta kyllä sen alle onnistutaan helmiäkin kätkemään.
 
Eli:
1-2kpl TP218/1600, á 689€. Omistan 2kpl ja olen todella tyytyväinen.
1-2kpl T.Amp Proline 3000, á 544€. Nämon kuulemma hyviä, joskin painavia, ei oo kylläkään omakohtaista kokemusta, joten siinä mielessä varauksella. Mää ajelen omiani kahdella QSC PLX 3402:lla bridgenä.
 
Jo yhdellä tommosella subilla saadaan noin 500 hengen betonikuutio paukkumaan, notta sulle saattais piisata se yksikin kappale, mikäli epäilet että tulee kuljetuksen kanssa ongelmia. Mää ostaisin mieluiten silti parin.
 
Tuolta lisää vouhotusta, kohkaamista ja ruumiinnesteiden roiskuttelua: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=8863736#p8863736
 
Ite oot ruma.
Sami_T
21.02.2012 11:58:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hjunnila: Okei, näille vehkeille syljetään ja oksennetaan merkin puolesta mennen tullen ja palatessa, mutta henkkoht kokemukseni on se, että löylyä lähtee aika tolkuttomat määrät. T.Boxihan siis ON merkkinä yleisesti ottaen ihan paska, mutta kyllä sen alle onnistutaan helmiäkin kätkemään.
 
Eli:
1-2kpl TP218/1600, á 689€. Omistan 2kpl ja olen todella tyytyväinen.
1-2kpl T.Amp Proline 3000, á 544€. Nämon kuulemma hyviä, joskin painavia, ei oo kylläkään omakohtaista kokemusta, joten siinä mielessä varauksella. Mää ajelen omiani kahdella QSC PLX 3402:lla bridgenä.

 
Tähän kysyjän sovellukseen (ja rahameininkiin) toi vois ehkä toimiakin. Jos tuntuu että noita subbareita ei saa kuljetettua niin T-kaupalla oli mun mielestä tosta samasta vehkeestä myös 1x18" näkemys (TP118?) , jos niitä laittaa sen 4 kpl niin ajanee suunnilleen saman asian.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
aimotuska
21.02.2012 12:43:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Tähän kysyjän sovellukseen (ja rahameininkiin) toi vois ehkä toimiakin. Jos tuntuu että noita subbareita ei saa kuljetettua niin T-kaupalla oli mun mielestä tosta samasta vehkeestä myös 1x18" näkemys (TP118?) , jos niitä laittaa sen 4 kpl niin ajanee suunnilleen saman asian.
 
Mun käsittääkseni tässä 2x18" rakenteessa elementit summautuu keskenään huomattavasti paremmin kuin kahden 1x18" ratkaisussa. Mutta minähän nyt en näistä mitään oo ennenkään oikeasti ymmärtänyt.
 
Ite oot ruma.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «