Aihe: Plektrabasistit
1 2 3 4 5 6 7 8 9
ChiliTikka
16.06.2011 16:54:37
Käytän plekua silloin kun biisi sitä vaatii, joko soundillisesti tai soittofiiliksen takia.
Jotkut biisit kun on vaan kivempi soittaa plekulla.
Mut silti käytän kyllä mielummin sormia.

http://www.youtube.com/watch?v=9fPYyoY49Bc
Tuota olen muutaman kerran yrittänyt sormilla soittaa, mutta kyllä se alkaa ottaa hapoille jonkun ajan päästä.

Ei mulla muuta, jatkakaa..
"Free your mind and your ass will follow" G.Clinton.
hollstro
16.06.2011 17:00:52

ChiliTikka: Käytän plekua silloin kun biisi sitä vaatii, joko soundillisesti tai soittofiiliksen takia.
Jotkut biisit kun on vaan kivempi soittaa plekulla.
Mut silti käytän kyllä mielummin sormia.

Tuota olen muutaman kerran yrittänyt sormilla soittaa, mutta kyllä se alkaa ottaa hapoille jonkun ajan päästä.

Ei mulla muuta, jatkakaa..

Selkee plekubiisi, menee toki sormillakin. Tää kommentti oli erikoinen: "21 people found this difficult to masturbate to...i did not however;D"
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Ahti Tuumiainen
18.06.2011 19:14:05
Kumpi on helpompaa, riippuu täysin siitä kumpaan on tottunut. Jos on treenaillut molempia, molemmat on yhtä helppoja.
razor
27.07.2011 19:48:21
ChiliTikka:

Soitellaan bändin kanssa kans ko. biisiä ja olen todennut että aika hulluutta lähteä sormilla soittamaan tuota. Ja soittaahan itse Fleakin tuon plektralla joten eiköhän tää oo aika selkee plekubiisi.
Bassholic
03.08.2011 07:56:00
Tjaa'a.. Itse soittelen sormilla. Plektralla en edes osaa. Tiedän enemmän kovia sormi-basisteja kuin plektra basisteja, joten ei ole oikein edes kiinnostanut opetella. Pitäisi kyllä, olisi hyvä osata sekin (tai edes se) puoli. Sitä paitsi lähteehän siitä aika kiva äänikin. Huomattavasti selkeämpi ja attackia on enemmän. Toisaalta sormilla on helpompi kontrolloida sitä soittoa ja soundia..

Mitä ketjun aloittajan kommenttiin tulee, että joitain plektralla soitettuja juttuja on lähes mahdoton soittaa sormilla, niin kokeilkaapas soittaa esim. Sheehanin juttuja sitten plektralla. Kaveri soittaa sormilla, ja aikas hyvin soittaakin.
kamelisko
03.08.2011 11:22:35
Hankin bassofuzz-pedaalin vähän räkää tuomaan niin huomasin että sen kanssa on ilman plekua aika hankala tehdä dempattua "mättöääntä". Pitäisi pitää oikea käsi demppaamassa muita kieliä samalla tavalla kun kitaran kanssa, muuten tulee häröääniä helposti tuon pedaalin takia. Hm. En kyllä plekusta pahemmin perusta, ehkä se menee kynnellä. ;)
Fortune
03.08.2011 11:30:03
kamelisko: Hankin bassofuzz-pedaalin vähän räkää tuomaan niin huomasin että sen kanssa on ilman plekua aika hankala tehdä dempattua "mättöääntä". Pitäisi pitää oikea käsi demppaamassa muita kieliä samalla tavalla kun kitaran kanssa, muuten tulee häröääniä helposti tuon pedaalin takia. Hm. En kyllä plekusta pahemmin perusta, ehkä se menee kynnellä. ;)

Kannattaa perehtyä myös vasemman käden demppaustekniikkaan, työlästähän se alkuun on mutta hitaalla tempolla kun aloittaa niin kyllä se siitä.

Eli kuoletat kielen nuottien välissä vasemmalla kädellä nostamalla sormen ylös sen verran ettei kieli soi.

Häröääniä tulee alkuun varmasti, mutta kun tekniikan saa treenattua (ja siihen ei oikein oikotietä valitettavasti ole) niin kyllä säröisemmänkin soundin saa toimimaan tuonsorttisessa meiningissä.
"Look behind you, a three-string bass!"
kamelisko
03.08.2011 11:49:40
Fortune: Kannattaa perehtyä myös vasemman käden demppaustekniikkaan, työlästähän se alkuun on mutta hitaalla tempolla kun aloittaa niin kyllä se siitä.

Eli kuoletat kielen nuottien välissä vasemmalla kädellä nostamalla sormen ylös sen verran ettei kieli soi.

Häröääniä tulee alkuun varmasti, mutta kun tekniikan saa treenattua (ja siihen ei oikein oikotietä valitettavasti ole) niin kyllä säröisemmänkin soundin saa toimimaan tuonsorttisessa meiningissä.

Kyllä vasen käsi niitä aina demppaa. Tuo fuzzipedaali on vaan tavattoman herkkä ottamaan kaikki ylimääräiset värinät. Ja kyllä. Opettelua vaatii.
Fortune
03.08.2011 16:39:04
kamelisko: Kyllä vasen käsi niitä aina demppaa. Tuo fuzzipedaali on vaan tavattoman herkkä ottamaan kaikki ylimääräiset värinät. Ja kyllä. Opettelua vaatii.

Toisaalta kannattaa myös bändin kanssa kuulostella, haittaavatko ne pienet häröäänet siellä lopulta yhtään mitään - jos basso rullaa ja erottelee ja potkii, niin ei siellä nuottien välissä tapahtuvilla pienillä kahinoilla ole yhtään mitään väliä - ei niitä bassolinjoja kukaan paljaaltaan kuuntele kuulokkeilla :)
"Look behind you, a three-string bass!"
Ahti Tuumiainen
15.01.2012 07:49:32
Se vähän riippuu. Jos on kasvattanut näppäilykäteen pitkät kynnet (klassisen) kitaran soittoa varten, niin bassoa on parempi silloin soittaa plekulla. Jos taas on lyhyet kynnet kummassakin kädessä, niin silloin tulee bassoakin soiteltua sormilla enempi.
Brownie
15.01.2012 18:06:55
Joo, ja jos ei osaa dempata otelautakädellä, niin varmasti tulee häiriöääniä ilman fuzziakin. Ihan perusjuttuja.
Ahti Tuumiainen
15.01.2012 18:12:43
Parallel Universen voi soittaa sormillakin:

http://www.youtube.com/watch?v=UUKJ7kFDfNg&feature=related
Hughes
17.01.2012 17:59:10 (muokattu 17.01.2012 20:42:46)
Virhe! _Liian lyhyt tai tyhjä kirjoitus!
http://www.kolumbus.fi/optic/elbo/
HintMeister
01.02.2012 01:59:15
Definhel: "plök, plök"
sen takia en soita plegulla, ärsyttää niin perkeleesti

Soundihan riippuu täysin soittotekniikasta ja mm. plektran paksuudesta. Jos plektralla paiskoo, soundi on väkisinkin terävämpi ja "kolisevampi", mutta sen takia pitääkin ymmärtää voiman käyttöä plektrakädellä.
santa
01.02.2012 07:39:41
itse siirryin kitarasta bassoon jota en aikaisemmin ole veivannut joten plektran kanssa soittaminen on luonnollisempaa. mitenkähän sormittelua soikein alkaisi muutenkaan reenaamaan.
Funkånaut
01.02.2012 08:34:57

santa: mitenkähän sormittelua soikein alkaisi muutenkaan reenaamaan.

Soittamalla sormilla. Ei sen kummempaa. Siit se lähtee, jos alkaa reenaamaan.
Enpä ole ennen ajanutkaan kaupungilla sataakahtakymppiä, ihan vaan tullakseni pelkkää nakkia katsomaan. Kuuntelen tälläistä
Etvi
02.02.2012 09:47:05

santa: itse siirryin kitarasta bassoon jota en aikaisemmin ole veivannut joten plektran kanssa soittaminen on luonnollisempaa. mitenkähän sormittelua soikein alkaisi muutenkaan reenaamaan.

Aloittaessani bassonsoittoa ope käski pitää näppäilysormien liikkeet minimaalisen pieninä. Täytyi siis lopettaa ylimääräinen nakkien heiluttelu ja läiskyttely kieliä vasten. Toinen juttu oli ns. floating thumb -tekniikka, jossa peukku siirtyy koko ajan demppaamaan paksumpia kieliä.

Tietysti tyyliseikkojahan nämäkin osittain on, mutta näillä sain nopeutta ja tarkkuutta soittamiseen ihan rutosti lisää.

Ja linkkinne, sir.

http://www.youtube.com/watch?v=PPVMBPmrblU
"Äänimies hoi, saisko vähän lisää akustiikkaa?"
Munamankeli
16.02.2012 21:22:38
Itse soitan sormilla, koska plektralla minusta vaikeampi soittaa kun on tottunut sormiin. Kai se harjoittelulla menisi. :O
Miikss
17.02.2012 22:30:12 (muokattu 17.02.2012 22:31:52)
Etvi: Aloittaessani bassonsoittoa ope käski pitää näppäilysormien liikkeet minimaalisen pieninä. Täytyi siis lopettaa ylimääräinen nakkien heiluttelu ja läiskyttely kieliä vasten. Toinen juttu oli ns. floating thumb -tekniikka, jossa peukku siirtyy koko ajan demppaamaan paksumpia kieliä.

Tietysti tyyliseikkojahan nämäkin osittain on, mutta näillä sain nopeutta ja tarkkuutta soittamiseen ihan rutosti lisää.

Njoo miten sen nyt ottaa. Mulla luonnollisin tekniikka on nimenomaan aika reipas sormien liike. Sormet tavallaan liikkuu "omalla painollaan", jolloin liike tulee itsellä automaattisesti aika laajana. Olen koittanut tuota pienempää liikerataa, mutta siinä joutuu tavallaan stoppaamaan sormen liikkeen keskenkaiken, jolloin ne myös väsyy nopeammin.

Samaten tuo floating thumb -tekniikka on ollut kokeilussa, huonolla menestyksellä. Mulla tarkkuus ja nopeus kärsii hirveesti jos käsi on samassa asennossa kuin tietokoneen hiirtä näpytellessä. Mikin päälle peukalo tukemalla tulee rennoin ja tarkin soittotyyli.

Itse ehdotan ihan raakaa yrityksen ja erehdyksen kautta voittoon -harjoittelua oman soittotekniikan kehittämiseen. Toki se vie aikaa enemmän, mutta lopulta sillä tavalla sitä oppii parhaiten soittamaan. Hiot tekniikkaa pienissä erissä eteenpäin etkä kuuntele muiden ohjeita, että mikä se oikee soittotyyli olis.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)