Aihe: Auttakaa miestä päättämään!
1 2 3 4
Laulava Kylätohtori
18.02.2012 11:07:50
mattim: Tässä kuvassa rinnakkain Gibson Standard 50's Japanin Tokain vakiokaula, pojan Ibanez ja Epihone Lucille

http://www.dvdplaza.fi/galleria/showfull.php?photo=23307

Gibsonin 50's kaulan pitäisi olla isompi kuin 60's kaula. Japanin Tokai LS/LC mallien kaula on aikas järeä, samanlainen kaikissa. Korean ja Kiinan Toikaissa kaula on ohuempi ja myös profiililtaan lättänämpi, kuvia ei ole mulla heistä.

Hyvä kuva. Järjestys on ilmeisesti Ibanez, Tokai, Gibson, Lucille? Aika halko tuo Tokai näyttää olevan, mutta ainakin oma Tokai on kopio '58 Gibsonista, joten paksu kaula kuulunee asiaan. Mutta ei tuossa Epiphonessakaan mikään ohut kaula ole....
Blues is easy to play, but hard to feel. -Jimi Hendrix
Mikko L
18.02.2012 11:17:21

Jucciz: Miten niin? Sillä kaulalla, joka tuntuu käteen parhaalta, soittaa parhaiten ja myös nopeiten. Toisille se on Ibanezin Wizard-lituskakaula, toisille Nocaster-pesäpallomaila. Noiden väliin mahtuu kymmeniä eri profiileja ja paksuuksia.

Jotenkin järjetön ajatus, että kaulan paksuus ja soiton nopeus olisivat automaattisesti kääntäen verrannollisia asioita.

Nojoo tottakai eri ihmisille sopii eri kaulat käteen. Itse myös tykkään paksummasta kaulasta koska mulla on isot kädet, kun saa paremman tuen soinnuille yms. mutta kyllä mä ainakin pystyn soittamaan paljon teknisempiä juttuja esim. mun EBMM JPXI:llä. Varsinkin ylhäältä soittaessa on ollut sellaista ongelmaa lespaulin ja telecasterin kanssa että käsi pääsee väsymään kun pitää olla oudoissa asennoissa. Toki... hyvähän se olis pystyä soittamaan sellaisia juttuja paksuillakin kaulalla ilman käden väsymistä.

Tämä toki on vain minun kokemus että asia voi toimia erillain eri ihmisillä.
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Bluesmies
18.02.2012 18:49:59
AngieRainbow: Mulla oli mexicon road worn 60s starto ja se oli helvetin hyvä. Myin pois, kun en ollutkaan strato-miehiä, mutta näin puolen vuoden kuluttua myynnistä ehkä ihan vähän harmittaa. Sillä kyllä kelpas vetää bluesia ja hurriganesta. Ei ollu mun mielestä yhtään huonompi, kun perus jenkki-startot, joita olen kokeillut.

Nii siis mulla oli tommonen http://www.thomann.de/fi/fender_roa … id=e007c092f4e049e30fb6f7fb450af6f3

Nitrolakkaus ja kaikki... Ai saatana. Ois ehkä kannattanut pitää se...

Mulla on just toi kyseinen Road Worn ja toi on kyllä helvetin hyvä kitara! Suosittelen todella tohon sun musatyyliin.
aristoteles666
18.02.2012 22:00:28

Bluesmies: Mulla on just toi kyseinen Road Worn ja toi on kyllä helvetin hyvä kitara! Suosittelen todella tohon sun musatyyliin.

on se turhan kallis, oikeasti.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
aristoteles666
18.02.2012 22:58:18

AngieRainbow: Aristoperskeles. Vanha kuoma.

Ostin omani kitarapajalta käytettynä muistaakseni 750 tai 770 eurolla. Taisin myydä torilla 700 eurolla pois. Mun mielestä kitara oli hintaansa nähden tosi hyvä. Useissa liikkeissä soittelin yli 1000 euroa maksavia jenkkistratoja ja paljon mieluummiin maksoin vajaa 800 euroa tosta mexicon yksilöstä.

Toki eriävät mielipiteet ovat sallittuja.

noin 700 olisi jo asiallisempi, mutta tuossa linkissä oli dona.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
-Woodpecker-
19.02.2012 10:56:20 (muokattu 19.02.2012 10:57:19)
Pistetään ny tänne meikäläisen pähkäily-ketjuun..
Kumman ostaisitte?
http://www.soundstore.fi/Kitarat/Ki … l/MARSHALL+MG100HFX+HALF+Stack.html

vai

http://www.soundstore.fi/Kitarat/Ki … 4kit/Blackstar/Blackstar+HT-5S.html

Vastaukseks ei käy: "en kumpaakaan"- :)
No money No Funny
Umas
19.02.2012 11:13:47

-Woodpecker-: Pistetään ny tänne meikäläisen pähkäily-ketjuun..
Kumman ostaisitte?
http://www.soundstore.fi/Kitarat/Ki … l/MARSHALL+MG100HFX+HALF+Stack.html

vai

http://www.soundstore.fi/Kitarat/Ki … 4kit/Blackstar/Blackstar+HT-5S.html

Vastaukseks ei käy: "en kumpaakaan"- :)

Luulenpa että blackstariin olet tyytyväinen vielä vuoden jälkeenkin. Noi uudet trankku marsut ovat kokemukseni mukaan kehno esitys.
Möö
-Woodpecker-
19.02.2012 11:17:12
Umas: Luulenpa että blackstariin olet tyytyväinen vielä vuoden jälkeenkin. Noi uudet trankku marsut ovat kokemukseni mukaan kehno esitys.

Se oli kyllä oma suosikki. Oon vähän lueskellu täällä ja mualla, että marsuista ei oikein tykätä mutta silti melkei joka jannulla on semmone :D
No money No Funny
novo
19.02.2012 11:21:32
-Woodpecker-: Se oli kyllä oma suosikki. Oon vähän lueskellu täällä ja mualla, että marsuista ei oikein tykätä mutta silti melkei joka jannulla on semmone :D

Ai just tuota MG-sarjaa vai? =)
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla."
KameliFonisti
19.02.2012 11:27:39
Moro vaan!

Komppia blackstarille. Hintaisikseen erittäin hyviä pelejä. Tuosta 5 wattisestakin lähtee kaamee möykkä kun vääntää volaa...
Hihii kameli.
touhis
19.02.2012 11:33:06
Marley: Eli olis tarkoitus hommata Stratocaster bluesin ja rockin soitteluun, ja varmaankin noi meksikossa tehdyt sopis budjettiin. En vaan osaa päättää että ostaisko ihan Standard Straton vai Slassic Series 50s mallin.

Olisikohan noissa se suurin ero kaulaprofiilissa kun tuossa 50'-mallissa on vissiinkin jonkinsortin v-profiili. Kannattaa varmaan testata jos ei vielä ole kokeillut. Muuten ei taida laadullisesti ihmeempiä eroja olla, ainakin omasta mielestä nykyiset standardit on varsin hyvän oloisia soittimia. Tosin se road worn -sarja tuntuu kyllä olevan tuntumaltaan omassa sarjassaan noihin verrattuna. Ainakin yhden 60's version perusteella jota olen pari kertaa kaupassa testaillut.
-Woodpecker-
19.02.2012 11:37:53 (muokattu 19.02.2012 11:38:42)
novo: Ai just tuota MG-sarjaa vai? =)
Sitä mää en tie, mutta tommonen yleiskuva itelle jääny.

KameliFonisti: Moro vaan!

Komppia blackstarille. Hintaisikseen erittäin hyviä pelejä. Tuosta 5 wattisestakin lähtee kaamee möykkä kun vääntää volaa...

Kiitoksia! en tie ku oon niin vitun tyhmä ja tietämätön, mutta miks toi 5wattia kuulostaa tooooosi pieneltä. Vai onko tässäkin: ei se koko, vaan se miten sitä käyttää >;)?
No money No Funny
Osteri
19.02.2012 12:18:12
-Woodpecker-: Kumman ostaisitte? MARSHALL / Blackstar+HT-5S.Vastaukseks ei käy: "en kumpaakaan"-

Blackstar varmaan noista suositeltavampi, mutta sille haastaja löytyy Laney'ltä.
15 w pikkunuppi jossa lisäksi kaiku. Laney Cub sisältää 2 inputtia 1w ja 15w.
Itse valitsin tämän ja ihan mukiinmenevä laite. Kokeile ennen päätöstä.
http://www.thomann.de/fi/laney_cubhead.htm
Kirjoitan...siis ehkä en just nyt soita....
Ziggy Bubba
19.02.2012 13:18:21 (muokattu 19.02.2012 13:19:02)

-Woodpecker-: Sitä mää en tie, mutta tommonen yleiskuva itelle jääny.

On olemassa Marshalleja ja Marshalleja. Tuon merkin alla tehdään siis kamaa kaikissa laatuluokissa - MG-sarja ei ole sitä parasta A-ryhmää kyllä. Blackstarit on selkeästi parempisoundisia pelejä mun korvaan, varsinkin jos särösoundit kiinnostavat.
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
Jucciz
19.02.2012 13:38:21
-Woodpecker-: Oon vähän lueskellu täällä ja mualla, että marsuista ei oikein tykätä mutta silti melkei joka jannulla on semmone :D

Ööhh... Marsuista ei tykätä?

Oisko niitä kuitenkin tehty aika monenlaisia viimeisen 50 vuoden aikana? ;)
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
AngieRainbow
19.02.2012 20:34:04
-Woodpecker-: Se oli kyllä oma suosikki. Oon vähän lueskellu täällä ja mualla, että marsuista ei oikein tykätä mutta silti melkei joka jannulla on semmone :D

Tämä on tässä jo sanottu, mutta selvennän vielä.

Marshall on hyvin laaja käsite. Jotkut marshallit, joita olen soittanut ovat olleet aivan helvetin hyviä. Jotkut ovat olleet todella alle riman.

Kun ostin joskus ekaa marsun nuppia, niin liikkeissä huomasin, kuinka suuria eroja kyseisen merkin styrkkareissa oli. Joissakin marsun nupeissa oli aivan kauhea saundi. Mietin, että tässäkö se marsun kuuluisa särö nyt on. Kuitenkin tällä hetkellä on vain marsun nuppeja :) Eli olen ostanut niitä parempia. Toinen omistani on aíka uusi afd100-nuppi, joka on ihan timangia. Toinen on vähän vanhempi jcm900 90-luvulta, joka on myös huomattavasti parempi kuin monet näistä uusista.

Yhteen veto: Vaikka monilla kovilla jätkillä (Slash, Kerry King jne...) näyttää olevan Marshallit, se ei tarkoita sitä, että kaikki Marshallit olisivat hyviä.

Jos olisi rahaa, niin kääntäisin katseeni vielä vanhemppin marsuihin. Lähinnä 80- & 70-luvuilla tehtyihin...
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
mattim
21.02.2012 14:51:02 (muokattu 21.02.2012 14:52:19)

Laulava Kylätohtori: Hyvä kuva. Järjestys on ilmeisesti Ibanez, Tokai, Gibson, Lucille? Aika halko tuo Tokai näyttää olevan, mutta ainakin oma Tokai on kopio '58 Gibsonista, joten paksu kaula kuulunee asiaan. Mutta ei tuossa Epiphonessakaan mikään ohut kaula ole....

Ibanez, G, Lucille, Tokai. Lucille on noista selkeästi isoin...
-Woodpecker-
21.02.2012 15:58:22 (muokattu 21.02.2012 16:01:23)
Mikäköhän vittu siinä on, että en saa mistään osamaksulla ostettua skittaa.. Koitin klarnalla tulee: "luottoraja ylitetty". Sit koitin nettiluotto(nordea) niin tulee että "ei hyväksytty valitse muu maksutapa". Luottotiedot kunnossa ja tulotkin pitäs riittää. Ei tässä nyt auta muutakun heittää hetitässänytäkkiäpakkosaadaperkele-asenne koppaa ja säästää 4vuotta, että saan gibsonin. =)

Marsuista vie sen verran, että en määkään ihan idiootti oo :D. Eiköhän melkein joka valmistajalla oo niitä halvempia (huonojako?) ja kalliimpia (parempiako?) malleja. Mutta heitin vaan piruuttani, kun vähän kaikkialla haukutaan marsuja, mutta silti varmaan yleisin vahvistin mitä tän pallon päällä pyörii.
No money No Funny
teleman
21.02.2012 16:14:56 (muokattu 21.02.2012 16:15:14)
Osteri: Blackstar varmaan noista suositeltavampi, mutta sille haastaja löytyy Laney'ltä.
15 w pikkunuppi jossa lisäksi kaiku. Laney Cub sisältää 2 inputtia 1w ja 15w.
Itse valitsin tämän ja ihan mukiinmenevä laite. Kokeile ennen päätöstä.
http://www.thomann.de/fi/laney_cubhead.htm

Kerrohan kokemuksia tuosta Laney Cubista. Onko vertailukelpoinen Lionheartien kanssa? Halpoja ainakin näyttävät olevan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)