Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kysymyksia Stratocaster kitaroista.
1
Jermuh
18.02.2012 14:22:09 (muokattu 18.02.2012 14:23:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilanne on seuraavanlainen, että strato mallista kitaraa olisin vailla ja ajattelin kysellä hieman kun en näistä hirveästi tiedä.
 
Olen kuullut squijereita kehuttavan paljon ja kun hinnassa on suhteellisen pieni erokin niin onko soundillisesti tai tekniikaltaan paljonkin eroavaisuutta näillä kahdella?
 
http://www.thomann.de/fi/fender_standard_strat_2011_mn_awt.htm
http://www.thomann.de/fi/fender_squier_vint_mod_surf_strat_b.htm
 
Mitä itse suosittelisitte ja onko omakohtaisia kokemuksia?
 
Onko stratomalleja missä ei ole tuota kampea ollenkaan?
 

 
Budjetti pyörii tuossa 300-550e välillä eli en mitään huippukitaraa ole hankkimassa vaan sellaisen perusvarman jolla kehtaa keikoillakin pistellä menemään ja vire pitää. :)
 
Perkeles, tuolahan olikin ihan oma topicci näille kysymyksille. -.-
 
Sergei Fallinen
18.02.2012 14:33:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyl stratois lähtökohtasesti on aina kampi
 
Ja squierit ei tosiaan kaikki oo kummosia, mutta ainakin Classic Vibet on kehuttuja
 
Haulla löytyy noista Meksikon stankuista paljon mielipiteitä.
 
RamoQ
18.02.2012 14:42:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jermuh: Tilanne on seuraavanlainen, että strato mallista kitaraa olisin vailla ja ajattelin kysellä hieman kun en näistä hirveästi tiedä.
 
Olen kuullut squijereita kehuttavan paljon ja kun hinnassa on suhteellisen pieni erokin niin onko soundillisesti tai tekniikaltaan paljonkin eroavaisuutta näillä kahdella?
 
http://www.thomann.de/fi/fender_standard_strat_2011_mn_awt.htm
http://www.thomann.de/fi/fender_squier_vint_mod_surf_strat_b.htm
 
Mitä itse suosittelisitte ja onko omakohtaisia kokemuksia?
 
Onko stratomalleja missä ei ole tuota kampea ollenkaan?
 

 
Budjetti pyörii tuossa 300-550e välillä eli en mitään huippukitaraa ole hankkimassa vaan sellaisen perusvarman jolla kehtaa keikoillakin pistellä menemään ja vire pitää. :)
 
Perkeles, tuolahan olikin ihan oma topicci näille kysymyksille. -.-

 
Squierista ei omakohtaista kokemusta ole, mutta Fenderin vastaavasta telecasterista jonkunverran on. Siitä oli mikit vaihdettu ja ihan soitettava peli se oli. Ei mitenkään erikoinen, mutta ihan perusvarma valinta.
 
Soinnillisesti noilla kahdella on jonkinverran eroa, sillä tuossa Squierissa on Lipstick -mikit, jotka ovat käsittääkseni erisoundiset kuin normi stratomikit. Ohuempisaundisia ja pienempitehoisia ovat kaikki kohtaamani Lipstickit tähän mennessä olleet.
 
Laatuerona joku voisi sanoa että Fender on tehty Meksikossa ja Squier Kiinassa. Itselle tuo ei niinkään merkkaa mitään mutta tiedä merkitseekö se sinulle?
 
Kiinteätallaisia Stratocastereita on kyllä olemassa mutta ne ovat melko harvassa. Tästä voi joku paremmin tietävä kertoa lisää.
 
ja heitetään loppuun vielä yhdeksi Vaihtoehdoksi tuo Squierin Classic Vibe -sarja jota täällä mnetissäkin on ylistetty maasta taivaisiin:
http://www.thomann.de/fi/fender_squier_classic_vibe_strat_60s.htm
 
Huono ja epäselvä viesti mutta toivottavasti vähän jeesasi.
 
"Nobody boogie like the boogieman"
dimmu!!
18.02.2012 15:50:41 (muokattu 18.02.2012 15:56:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on classic vibe rato, ja täydellinenhän tuo on hintaisekseen.
Verrokkina ei oiken muihin kalliimpiin ratoihin ole kokemusta, erästä mexiko ratoa joskus soittelin ja musaliikkeessä 1500€ fentereitä koitellut. Eikä ne minusta sen erikoisemmilta tuntuneet, tuo vibe ainakin sopii kaulaltaan kätöseen todella hyvin.
 
Soikin perkuleen hienosti vakiomikeillä. Ei tarvine vaihtaa mikkejä.
Soundipuoli on kaikenkaikkiaan mahtava ja monipuolinen.
Tallaan vaihan Duncanin JB Jr mikin ihan siksi että saa tuota hevijyystöäkin soitella ko. Kepillä.
 
Tämä keppi kyseessä:
http://www.topsound.fi/fender-squier-classic-vibe-strat-50s-mn-ow.html
 
Kepille arvosanaksi annan 9+
Viimeistelyssä löytyy otelaudan reunoilta muutama musta 0.5mm pilkku joista lähtee viimeistelystä bointsit ja kampea kovassa käytössä ei täydellisesti vireessä pysy.
Kammetukset kun jättää tai pientä vibraa kun antaa niin pitää vireen.
Ei mitään divebomppeja pysty vetelemään ainakaan useita, mutta eihän tämä sellaiseen olekaan tehty.
 
Jos kammen jättää laatikkoon tai ei sitä sen kummemmin käyttele, vireen kanssa ei ole ongelmia.
Sähköpuoli toimii ilman mitään rahinoita / poksahteluja mikkivalitsinta köyttäessä.
Ja potikat ovat mukavan jämäkät pyörittää eikä semmoset löysät että volumet liikkuu pienestä hipaisusta.
 
Kertakaikkiaan mahtava kitara hintaluokassaan, suosittelen ++
 
jpjanhun
18.02.2012 18:24:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ootko harkinut telecasteria jos et halua kampea? jos vaikka vaihdat siihen mikit tms.?
 
Eikös telecaster ehkä muutenkin voisi sopia tuollaiseen punkkiin.. eikös tuollaiseen sovi sellainen soundi jossa on paljon sellaista räikeää kirkkautta:
"aivopieru: Suomen ainut vakavasti otettava punk pändi."
 
-no, jos ei kuitenkaan sovi niin ei sovi. en minä tiedä. sellainen huomio muuten ohimennen että oli mielestäni aika kova meno.
 
McNulty
18.02.2012 18:31:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: Ootko harkinut telecasteria jos et halua kampea?
 
Miksei hardtail-Strato kelpais tuossa tapauksessa? Jos siis pitää olla Strato muttei halua kampelaa.
 
Esim. http://www.fender.com/products/search.php?partno=0139100326
 
RATSAFARI!
jpjanhun
18.02.2012 18:36:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksei hardtail-Strato kelpais tuossa tapauksessa? Jos siis pitää olla Strato muttei halua kampelaa.
 
Niin, miksipä ei. Ajattelin vain että telecastereissa voi olla ehkä suurempi valikoima/helpompi saatavuus.
 
elsewhere
18.02.2012 19:47:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Classic Vibet on tosiaan kokeilemisen arvoisia ja tuohon budjettiin pitäisi irrota jo torilta esim. Fenderin Classic Player-strato, jollaiseen itse olen ollut todella tyytyväinen. Itselläni on sekä CV50's että CP60's ja mainioita kitaroita ovat molemmat, hyvin eri soundisia vain. Kummalla tahansa kehtaisin mennä keikalle.
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
Alex K
18.02.2012 20:18:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse ostaisin tuon Fenderin ihan ulkonäkö syistä.
 
Sanoisin että valmistusmaalla ei ole minkäänlaista väliä. Jos kitara on hyvä soittaa, toimii ja soundaa hyvältä niin onko sillä väliä että missä puolella maapalloa se on kasattu.
 
Kammettomat mallit eli hardtailit ovat aika harvassa ja kyllä tuommosen perus stratocasterin tallan pystyy blokkaamaan liikkumattomaksi, jos sille kammelle ei ole käyttöä.
 
blues guitar
18.02.2012 20:32:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hardtail stratoa haluavalle suosittelen tuota jo aikaisemmin linkitettyä Robert Cray Stratoa. Laadultaan ja viimeistelyltään jenkki Stratojen tasoa.
Myös tollainen Mexicolainen std tuli mulle vaihdokkina mutta se ei kyllä yllä lähellekään samalle tasolle "Robert Crayn" kanssa.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Tsugu Way
19.02.2012 11:26:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä siirryin viime vuonna täysin stratocaster-mieheksi. Vaihdoin kaikki kitarani stratoihin. Tällä hetkellä minulla on CV Squier, kaksi japaninin Tokaita ja Amerikan Fender.
 
Syksyn soittelin myös Mexicon Fenderillä. Siitä kuitenkin luovuin, koska siinä oli tolkuttoman kapea ja ohut kaula. Lisäksi hieman moderni ja hevi-ulkonäkö häiritsi. Joku saattaisi kuitenkin ehkä pitääkin tuosta Lonestar-mallista. Eikä siinä varsinaisesti mitään vikaa ollutkaan. Ei vaan sopinut tälläiselle roots-miehelle.
 
Classic Vibe 60 Squierin sain vaihtokaupan seurauksena. Siihen hullaannuin aluksi. Perhanan hyvä viimeistely ja soittotuntumakin oli minun käteen tosi hyvä! Jostain syystä vaihdoin siihen mikit. Halvat mikit laitoin, niin en kyllä tiedä kummeniko se. Itsellä on verrokkina kahdessa kitarassa Texas Specialit, joten ponnettomilta tuntui ne Squierin alkuperäiset.
 
Nyt pitkässä koeajossa ei tahdo Squju enää pärjätä kisassa Japanin Tokaille. Säädin Squierin 11-setille. kaulaa on äärimmäisen vittumaista kiristellä, kun säätöavain ei tahdo millään pureutua säätöruuviin. Lisäksi heppoiset tallapalat eivät tahdo kestää ankaraa "käsittelyä". Mutta soittotuntuma edelleen ihan ok. En vaihda tätä pois, vaan käytän töissä musakerhon vetohommissa.
 
Mutta minun valinta on Tokai AST-50!! Niitä on kaksi - miltei alkuperäiskuntoinen ja toinen rankasti tuunattu. Mikithän näissä on yleensä ponnettomat, joten ne mielestäni pitää vaihtaa. Mutta sitten onkin käsissä täydellinen kitara!
 
Siitä American-Fenderistä en tähän enempää kommentoi, koska sen hinta (925e) taitaa olla aloittajan budjetin ohi.
 
Mutta anyway - valitse Tokai! ;-)
 
Blues is allright!
Jermuh
19.02.2012 13:58:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista ja kommenteista!
 
Tuli niin paljon tässä neuvoja ja apuja, että en ala yksitellen mihinkään vastailemaan mutta nyt ollaankin jo paljon viisaampia ja tässä vielä mietin hieman mihin suuntaan kallistuisi.
 
Vielä kerran iso kiitos kaikille jotka vaivautuu tälläistä randomia valistamaan! :P
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «